کاهش بروز سرطان سینه با رژیم غذایی پر فیبر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش بروز سرطان سینه با رژیم غذایی پر فیبر

مزایای رژیم غذایی پر فیبر برای سرطان سینه

مجله پزشکی و سلامتیک رژیم غذایی با فیبر بالا به طیف گسترده‌ای از پیشرفت‌های بهداشتی، ازجمله کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت و حتی کاهش و پیشگیری از علائم آسم و آلرژی کمک می‌کند. مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داده است که زنانی که در طول دوره نوجوانی یا اوایل بلوغ از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر تبعیت کرده‌اند، به‌خصوص میوه‌ها و سبزیجات، خطر ابتلا به سرطان سینه به‌طور قابل‌توجهی در آن‌ها کاهش می‌یابد. به گفته مریم فروید، راهنمای این تحقیق، مطالعات قبلی که در مورد رابطه بین مصرف فیبر و سرطان سینه انجام‌شده بود، تقریباً هیچ‌یک، قابل‌توجه نبوده است و در هیچ‌یک از آنها رژیم غذایی در دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ موردبررسی قرار نگرفته است، ظاهراً به نظر می‌رسد رژیم غذایی در این دوره زمانی، به‌خصوص ازنظر خطر سرطان سینه ، مهم است. “این کار یعنی بررسی نقش رژیم غذایی در اوایل زندگی و خطر بروز سرطان سینه ، یکی از معدود عوامل خطر قابل اصلاح، برای پیشگیری از سرطان سینه ، قبل از یائسگی است.
فروید و همکارانش، پرسشنامه‌ای را طراحی کردند و به ۹۰۵۳۴ زن که در سال ۱۹۹۱ در تحقیق سلامت پرستاران شرکت داشتند، دادند تا آن را پر کنند. آن مطالعه، یک تحقیق ادامه‌دار بود که در آن عوامل مؤثر بر سلامت زنان بررسی می‌شد. در این مطالعه از زنانی که بین ۲۷ تا ۴۴ سال سن داشتند خواسته شد تا پرسشنامه اولیه را پر کنند و سپس از آن‌ها خواسته شد، هر ۴ سال یک بار، پرسشنامه مشابه دیگری را که در مورد دریافت‌های غذایی بود، پر کنند. در سال ۱۹۹۸ نیز از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای که مربوط به رژیم غذایی دوران دبیرستان آن‌ها بود پاسخ دهند.

۱۰ گرم فیبر ۱۳% کاهش بروز سرطان سینه

نتایج مطالعه نشان داد، زنانی که فیبر بیشتری در دوران جوانی خود، مصرف کرده بودند، بسته به این‌که چه مقدار فیبر خورده بودند، بین 19-12 درصد کمتر از دیگران احتمال ابتلا به سرطان سینه داشتند. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر در دوران بلوغ نیز به کاهش خطر کلی ۱۶ درصدی ابتلا به سرطان سینه و کاهش خطر ۲۴ درصدی قبل از دوران یائسگی، بستگی داشت. به ازای هر ۱۰ گرم فیبر که می‌تواند شامل یک سیب و دو واحد نان سبوس دار و یا نصف فنجان حبوبات پخته‌شده و گل کلم یا کدوی پخته باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان، ۱۳ درصد کاهش می‌یابد. به بیان والتر ویلت (Walter Willett)، نویسنده ارشد و فردریک جان استر (Fredrick John Stare) استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد، طبق مطالعات دیگری که در مورد سرطان سینه انجام‌شده است، می‌دانیم که بافت سینه به‌شدت تحت تأثیر مواد سرطان‌زا و ضد سرطان، به‌خصوص در طول دوره کودکی و نوجوانی است. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد، فرزندان ما باید در طول دوره کودکی خود، از رژیم غذایی صحیح برخوردار باشند زیرا رژیم غذایی غلط در این دوره، یکی از عوامل خطر مهم در بروز سرطان سینه در آینده است.

۱۰ گرم فیبر ۱۳% کاهش بروز سرطان سینه - دکتر سوشا

مکانیسم اثر فیبر در پیشگیری از بروز سرطان سینه

اگرچه این تیم تحقیقاتی مطمئن نیستند که چگونه یک رژیم غذایی پر فیبر سبب پیشگیری از بروز سرطان سینه در این زنان می‌شود، اما آنها بر این باورند که خوردن غذاهای سرشار از فیبر ، باعث کاهش سطوح استروژن در خون می‌شود و میزان استروژن خون با بروز سرطان سینه همراه است. مطالعات مشابه نیز نشان داده‌اند یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند پیشرفت سرطان پروستات در مردان را با جلوگیری از ایجاد عروق خونی جدید که برای زنده ماندن سلول‌های سرطانی لازم هستند، کنترل کند.

چقدر فیبر بخوریم؟

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند زنان سعی کنند حداقل ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر در روز و مردان حداقل ۳۰ تا ۳۸ گرم مصرف کنند. هر ۱۰۰ گرم لوبیای سفید، ۶٫۸ گرم فیبر دارد. ۱۰۰ گرم نان سبوس‌دار دارای حدود ۷٫۵ گرم فیبر است. ۱۰۰ گرم کنگر فرنگی به‌طور متوسط دارای ۷٫۷ گرم فیبر است. ۱۰۰ گرم عدس، ۱۵٫۶۴ گرم فیبر دارد. ۱۰۰ گرم پسته دارای ۱۰٫۳ گرم فیبر است. در هر ۱۰۰ گرم گردو ۹٫۵ گرم فیبر وجود دارد. به‌طور کلی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و آجیل منابع غذایی سرشار از فیبر هستند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر