چگونه درد روماتیسم مفصلی را کم کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه درد روماتیسم مفصلی را کم کنیم؟

روماتیسم مفصلی

مجله پزشکی و سلامت : داروهای بسیاری برای روماتیسم مفصلی وجود دارد، اما عود کردن این بیماری، برای بیماران مبتلابه این بیماری بسیار دردناک است. اما خبر خوبی که برای شما داریم این است که شما می‌توانید با راهکارهای مناسب ، دردتان را تسکین داده و یا حتی از بروز درد جلوگیری کنید.
بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی سالیان زیادی از زندگی‌شان را باید با این درد سپری کنند.در نتیجه برای التیام درد خود باید به دنبال راهکارهای مناسبی باشند.

11 تکنیک برای تسکین درد روماتیسم مفصلی

1- محافظت از مفاصل

اولین نکته‌ای که هر بیماری (حتی اگر هیچ نشانه‌ای ندارد) باید بیاموزد ، محافظت از مفاصل است. شما همیشه (حتی در هنگام انجام کارهای کوچک) باید مراقب مفاصل خود باشید.
به عنوان مثال ، برای جابه‌جایی وسایل خود از نوک انگشتان خود استفاده نکنید ، بلکه با کف دست و کل انگشتان ، کتاب یا وسایل خود را جابه‌جا کنید.به طور کلی وسایل سنگین بلند نکنید.

2- ورزش در بیماری روماتیسم مفصلی

ورزش یک جزء کلیدی برای پیشگیری و کاهش درد است، همچنین می‌تواند به شما انرژی بخشد و موجب بهبود خلق و خوی شما شود.
ورزش‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا را سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه انجام دهید.این ورزش‌ها مزایای زیادی دارند ، اما برای اطمینان بیشتر قبل از انجام این ورزش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
توصیه مهم : زمانی که مفاصل شما دچار التهاب است، ورزش نکنید.در زمانی که احساس درد می‌کنید استراحت نمایید.

3- ضرورت کشش برای بیماران روماتیسم مفصلی

حتی اگر هیچ علائمی از درد ندارید، روزانه تمام مفاصل و عضلات بدنتان را کشش دهید ، ورزش‌های کششی را طوری انجام دهید که باعث درد نشود.
به یک پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کنید تا یک برنامه ورزشی مناسب برای شما تجویز کند.
معمولاً یک بیمار مبتلابه روماتیسم مفصلی ، در صبح زود بیشترین درد را حس می‌کند.بهترین راه برای التیام این درد ، دوش آب گرم گرفتن به همراه کشش عضلانی است.

ضرورت کشش برای بیماران روماتیسم مفصلی

4- استراحت کردن

استراحت می تواند ذهن شما را آرام کرده و درد مفاصل شما را تسکین دهد همچنین با کاهش خستگی روماتیسم مفصلی نیز در ارتباط است.
یک بیمار متبلا به روماتیسم مفصلی به چه میزان استراحت نیاز دارد؟ “میزان استراحت به مقاومت و استقامت فرد بستگی دارد”
توجه کنید که بی تحرکی برای بیماری روماتیسم مفصلی مضر است.در نتیجه باید زمان‌ روزانه خود را تقسیم کنید و آن را با تحرک و استراحت توام پر کنید.

5- دوش آب گرم برای بیماران روماتیسم مفصلی

آب گرم و رطوبت قدرت نفوذ زیادی دارد و به مفاصل و ماهیچه‌ها نفوذ می‌کند و می‌تواند به التیام درد کمک کند.
استفاده از کیسه‌های گرمایشی طبی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد ، می‌تواند به التیام درد کمک کند. شما می‌توانید برای تسکین درد، روزی 15-10 دقیقه از این کیسه‌ها استفاده نمایید.

6- امتحان موم داغ برای بیماری روماتیسم مفصلی

اگر در مفاصل دست و پایتان احساس درد می‌کنید ، حمام موم داغ را امتحان کنید. این کار به کاهش التهاب کمک می‌کند.
حمام موم داغ بهتر از کیسه‌های گرمایشی عمل می‌کند، زیرا این حام به طور کامل گرما را به مفاصل و انگشتان شما منتقل می‌کند.

امتحان موم داغ برای بیماری روماتیسم مفصلی

7- استفاده از عصا در بیماری روماتیسم مفصلی

برخی از مردم تصور می‌کنند که استفاده از عصا به معنای ناتوانی است اما این کار به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند؛ زیرا استفاده از عصا موجب می‌شود که مقدار کمتری از وزنتان (20% کمتر) روی مچ پا و باسن شما بیفتد و شما راحت‌تر راه بروید.

8- کاهش وزن

وزن اضافه می‌تواند موجب شود که روی مفاصلی که وزن شما را تحمل می‌کنند (مانند زانو، کمر، باسن ) فشار بیشتری وارد شود.
همچنین مطالعات نشان داده است که بافت چربی موجب افزایش رهایی مواد شیمیایی التهاب ‌زا(چیزی که بیماران مبتلابه روماتیسم مفصلی باید از آن دوری کنند) می‌شود.

9- استفاده از وسایل مخصوص

از ابزارهایی که به مفاصل شما فشار می‌آورند ، استفاده نکنید. ابزارهایی مثل چاقو به دست شما فشار می‌آورد، به خصوص اگر با استفاده از آن‌ درب کنسرو یا کمپوت را باز کنید. به تازگی ابزارهای دسته بلند طراحی شده است که مناسب افراد بیمار بوده و با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید درب کنسروها را باز کنید.

استفاده از وسایل مخصوص

10- با دقت برنامه‌ریزی کنید

روند بیماری روماتیسم مفصلی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توانیم بگوییم که چه موقع درد شما عود می‌کند یا مفاصل شما سفت و متورم می‌‍‌شود.
خودتان باید دقت کنید که چه زمانی درد مفاصل شما عود می‌کند و با توجه به آن ، از انجام این فعالیت‌ها دوری کنید (به عنوان مثال اگر هنگام ورزش، این درد عود می‌کند باید از ورزش کردن طولانی مدت دوری کنید.)

11- با ذهن خود با درد مبارزه کنید

اگر شما دچار درد مزمن ناشی از روماتیسم مفصلی یا بیماری دیگری هستید، ممکن است قادر به مهار قدرت ذهن خود برای مبارزه با درد نباشید. اگر چه شاید برایتان عجیب باشد، اما ذهن و تفکرات شما بر تسکین درد، تاثیر مستقیم دارند و ابزار مفیدی برای تسکین درد هستند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من نزدیک دو سال دچار سائیدگی مفصل ران از ناحیه لگن شده ام و چند تا دکتر رفتم گفتن باید تعویض مفصل انجام دهی ولی با توجه به تحریمها پروتز مفصل گران شده وبیمارستانها پروتز ندارند وجنس خوب هم کم پیدا میشه می خواستم بدونم آیا بیمارستان شفا یحیاییان پروتز خوب داره و چقدر مهلت عمل میده من حقیقتا درد پام زیاد شده وتوان خرید آزاد رو ندارم وجنس خوب هم تو بازار نیست اکثرا تقلبی شده واینکه اگر پروتز تو این بیمارستان هست هزینه هاش چه جوریه و امکانش هست که منو تو اولویت قرار دهند.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام ما از مدت زمان نوبت دهی برای انجام عمل جراحی بیمارستان ها اطلاعی نداریم ،این بر میگرده به خود پزشک و بیمارستان . لازم هست تا شما با پرونده تون به مرکز مراجعه داشته تا علاوه بر نظر پزشک از سیستم های نوبت دهی و نوع پروتزی که باید خریداری بشه اطلاع حاصل کنید شماره های تماس و سایر اطلاعات بیمارستان را در این لینک میتونید پیدا کنید. جستجوی بیمارستان و مراکز درمانی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام آقای دکتر
مادرم در ایران نیست افغانستان است اما دچار بیماری روماتیسم است زمستان وهوای سرد دردش را بیشتر می‌کند بیشتر انگشتان دست و پا و زانوها متاسفانه مشکل قلبی هم دارد من ژل ولتارن دانمارکی با دوز 23.2 mlglg را پیدا کردم میخواهم بپرسم آیا میتواند این ژل موضعی را مصرف کند هم مشکل قلبی دارند هم فشار خون بالا ممنون هستم جواب حقیر را عنایت فرمایید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز متاسفانه مادر شما نمیتونن از این ژل موضعی استفاده کنن چون خطر بیماری های قلبی نظیر حمله قلبی یا سکته قلبی رو افزایش میده . پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید و به توصیه های اون عمل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر