چرب شدن پوست بعد از عمل بینی (13 پرسش مهم)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چرب شدن پوست بعد از عمل بینی (13 پرسش مهم)

چکیده مطلب 

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی یک اتفاق طبیعی است، اما برای برخی افراد آزار دهنده است و میتواند باعث بروز نارضایتی آنها شود.

چرب شدن و پوسته پوسته شدن بینی بعد از عمل 

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی مانند ورم بینی بعد از عمل یک اتفاق کاملاً طبیعی است. در واقع، ورم بینی خود یکی از دلایل چرب شدن پوست بعد از عمل بینی است. خبر خوب این است که مثل ورم که بعد از مدتی از بین می‌رود، چرب شدن بینی بعد از عمل نیز دائمی نیست و فقط چند ماه وجود دارد. در اینجا برای شما توضیح می‌دهیم علت چرب شدن پوست صورت بعد از جراحی بینی چیست.

به طور کلی دو علت چرب شدن بینی بعد از عمل وجود دارد:

عامل اول  صدمه به بینی: وقتی به بینی آسیب وارد می‌شود، بینی به صورت طبیعی سعی می‌کند با این آسیب مقابله کند. چربی‌ها در بدن ما نقش عایق را دارند، بنابراین طبیعی است که غدد چربی بینی هم برای جبران آسیبی که به آن وارد شده است، چربی ترشح کند و این یک علت چرب شدن پوست بعد از عمل بینی است.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : دلیل جوش زدن بعد از عمل بینی - دکتر سوشا

عامل دوم  بانداژ روی بینی: بعد از اتمام جراحی، روی بینی بانداژ می‌شود. بانداژ روی بینی موجب می‌شود که منافذ بینی بسته شود و در نتیجه چربی روی پوست انباشته شود. همچنین بعد از این عمل، تا چند روز پوست بینی شسته نمی‌شود که خود باعث تجمع چربی‌ها می‌شود. هردوی این عوامل موجب چرب شدن پوست بعد از عمل بینی می‌شوند.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : بانداژ روی بینی دلیل جوشهای ریز بعد از عمل بینی

بیشتر بخوانید : بعد از جراحی زیبایی بینی اين نکات رو رعايت کنيد

 

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

چرب شدن پوست صورت بعد از عمل بینی

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که چرب شدن محدود به بینی شما نباشد و کل پوست شما را درگیر کند. حتی اگر پیش از عمل بینی پوست خشکی داشته‌اید، باز هم چربی پوست عادی است. چرب شدن پوست بعد از عمل بینی به این دلیل است که شما به خاطر زخمی که روی بینی‌تان وجود دارد، کمتر صورتتان را می‌شویید و یا به خاطر عوارض عمل، کمتر به حمام می‌روید.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : چربی پوست و جوش زدن صورت بعد از عمل بینی

دلیل جوش صورت بعد عمل بینی

چرب شدن پوست بینی عامل اصلی پیدا شدن سر و کله جوش‌ها روی صورت شما‌ است. اگر پوست شما چرب باشد، حساسیت پوستتان نسبت به جوش، ده برابر بیش‌تر می‌شود و مهم است بدانید که درمان جوش برای پوست چرب بسیار سخت است. در نتیجه برای خلاص شدن از شر جوش‌های بعد از عمل بینی باید به فکر راه حل درستی باشید.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : چرا بعد از عمل بینی جوش میزنیم

از بین بردن جوش بعد از عمل بینی

برای درمان جوش صورت بعد از عمل بینی باید به دنبال راهی برای درمان چرب شدن پوست بینی خود باشید. در ادامه به راه‌های مناسب برای درمان چرب شدن پوست اشاره می‌کنیم.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : درمان جوش صورت بعد از عمل بینی

برای درمان چرب شدن پوست بعد از عمل چه کاری انجام دهید؟

برخی محصولات مراقبتی در بازار وجود دارد که به طور خاص برای درمان چرب شدن پوست ساخته شد‌ه‌اند. یک متخصص پوست مجرب می‌تواند روش مناسبی را برای مراقبت از چرب شدن پوست بعد از عمل بینی و کاهش جوش به شما تجویز کند.

اولین باری که بعد از عمل بینی پانسمانتان را برداشتید، با دستمال ساده و تمیزی بینی و پوستتان را پاک‌سازی کنید، اما هرگز به بینی‌تان فشار نیاورید.

برخی از لایه‌بردارها نیز برای از بین بردن چربی پوست بعد از عمل بینی مناسب هستند، اما پوست بینی شما در مراحل اولیه بسیار حساس است و باید زیر نظر پزشک از این لایه‌بردارها استفاده کنید.

حداقل تا سه ماه بعد از عمل بینی سعی کنید از کرم‌ها و داروهای قوی استفاده نکنید تا کمتر به بینی‌تان فشار بیاید. حتی نباید تا سه ماه بعد از عمل بین، از نوارهای جذب چربی که ممکن است منافذ پوستتان را باز کند استفاده کنید، زیرا ممکن است به بینی شما آسیب برساند. در نظر داشته باشید که حتماً باید زیر نظر پزشک جراحتان از روش مناسبی برای از بین بردن چربی پوست بینی استفاده کنید تا به بینی شما آسیبی وارد نشود.

تقریباً یک ماه پس از عمل بینی، می‌توانید با محصولات مراقبتی خاص مشکل منافذ پوست صورت خود را برطرف کنید اما این محصولات برای بینی شما مناسب نیستند و باید برای استفاده از این محصولات با جراح خود مشورت کنید.

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی : درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی

نتیجه گیری:

چرب شدن پوست بعد از عمل بینی یک مشکل کاملاً طبیعی است و ارتباطی به نوع پوست پیش از عمل ندارد. بهترین راه حل برای درمان این مشکل این است که هر بار بعد از برداشتن چسب بینی، با استفاده از دستمال پوست چرب این ناحیه را تمیز کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


فروش انواع محصولات آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

پرسش و پاسخ و نظرات دکتر محمد حسن عامری نسبت به چرب شدن و پوسته پوسته شدن بینی بعد از عمل

 

سوال: در عده زیادی از افرادی که عمل بینی انجام داده اند متوجه نکته سوال برانگیزی شدم و آن هم این است که پوست بینی آنها نقطه نقطه شده است.خواستم بدونم علت این اتفاق چیه؟

پاسخ دکتر عامری : عمل بینی بر روی اسکلت بینی انجام می‌شود که در زیر پوست بینی واقع شده است بنابراین بطور معمول پوست بینی از همه نظر مثل قبل است و تغییری نمی‌کند. به عبارت دیگر در این عمل جنس پوست تغییر نمی‌کند. اگر پوست چرب و ضخیم است بعد از عمل باز هم همان خواهد بود. اگر خال یا جای زخم قبلی روی پوست بینی باشد بعد از عمل باز هم خواهد بود. اما در مواردی ممکن است پوست بینی در اثر خود عمل و یا مراقبت های بعد از عمل تاثیر دائم یا موقت ببیند. یکی از آن موارد افزایش جوش روی پوست بینی است که اگر باشد معمولاً یکی دو ماه اول بعد از جراحی است. این حالت موقتی بوده و علت آن چسب روی بینی است. چسب حدودا هر سه روز یکبار عوض می‌شود و فرد نمی‌تواند هرروز دوش بگیرد و در نتیجه چربی پوست تمیز نمی‌شود و پوست چربتر از قبل از عمل است. هرچه پوست چربتر باشد شانس جوش بیشتر می‌شود. واضح است که با برداشته شدن چسب و عادی شدن استحمام چربی پوست و در نتیجه میزان جوش بینی نیز به حالت قبل برمیگردد. مورد دومی که پوست می‌تواند متاثر از مراقبتهای بعد از عمل باشد استفاده از آمپول برای کاهش ورم بینی است. آمپول ضد ورم بینی از جنس کورتون بوده و میتواند نسج زیر پوست بینی را نازک کرده و پوست را براق‌تر کند. متاسفانه اگر این عارضه آمپول ضد تورم بینی ظاهر شود ماندگار و دایمی است.

سوال: آیا سرد شدن هوا باعث انحراف بینی می‌شود و آمپول‌هایی که برای بینی می‌زنن چه اثر و فایده‌ایی دارد؟ 
پاسخ دکتر عامری :انحراف تیغه بینی اشکال ساختمانی و اسکلتی بینی است و ربطی به سردی و گرمی هوا ندارد. در مورد آمپول هایی که پرسیده اید اگر منظورتان تزریق آمپول به بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی است باید متذکر شوم که در مواردی که بعد از عمل تورم بینی زیاد باشد ممکن است جراح بینی آمپول کورتون رقیق شده را به زیر پوست بینی تزریق کند . این کار به خوابیدن ورم بینی کمک می‌کند.

 

سوال: درست است که می‌گویند کسانیکه عمل زیبایی بینی انجام می‌دهند مقداری خیلی ناچیز از پوست بینی شان هم کشیده می‌شود ؟ 
پاسخ دکتر عامری : جراح در عمل بینی بر روی اسکلت بینی یعنی استخوان وغضروف بینی تغییرات لازمه را ایجاد می‌کند و پوست بینی تقریباً دست نمی‌خورد و بعد از عمل پوست بینی روی اسکلت زیرینش می‌نشیند. از آنجائیکه در طی رینوپلاستی معمولاً بینی کوچک می شود یعنی از غضروف و استخوان بینی برداشته می شود ولی از پوست برداشته نمی‌شود، بعد از عمل پوست بینی اصطلاحاً کمی اضافه می‌آید که با گذشت زمان، خودش را جمع می‌کند و علت اینکه گفته می‌شود یک و نیم سال طول می‌کشد تا ورم بینی برطرف شود نیز همین زمان جهت جمع شدن پوست است.

 

سوال: آیا تعویض چسب روی بینی روزانه 3 بار اشکالی دارد؟ چون برای وضو گرفتن و نماز خواندن مجبور میشم چسب را باز کنم ؟
پاسخ دکتر عامری :به طور کلی تا وقتیکه چسب بینی شل نشده بهتر است که عوض نشود چرا که کندن چسبی که از پوست به سختی جدا می‌شود ممکن است بر روی نتیجۀ نهایی عمل تاثیرگذار باشد. در یکماه اول بعد از عمل ، معمولاً چسب روی بینی هر 3 تا 4 روز یکبار عوض می‌شود. در عرض این 3 تا 4 روز چربی پوست بینی باعث شل شدن چسب می‌شود. طبیعی است که هرچه پوست چربتر باشد چسب بینی هم زودتر شل می‌شود. بهتر است که به جای وضو گرفتن تیمم کنید.

 

سوال: من حدود 8 ماه پیش بینیمو عمل کردم اما بعد عمل احساس می‌کنم پوست بینی من چرب شده و روی بینی و صورتم جوش میزنه دلیلش چیه و باید چکار کنم؟ 
پاسخ دکتر عامری :به طور معمول همه افراد معمولاً هر روز دوش میگیرند لذا پوست صورتشان شسته میشود و چرب نیست اما کسی که عمل بینی می‌کند معمولا تا یکماه اول هر چند روز یکبار به طور کامل دوش می‌گیرد و با این وجود به هنگام استحمام بدلیل نگرانی از آسیب رسیدن به بینی ، آنچنان که باید و شاید پوست بینی و صورت را نمی‌شورد لذا چربی پوست صورت خوب تمیز نمی‌شود و وقتی که پوست چرب باشد احتمال جوش صورت بیشتر می‌شود. بدیهی است که پس از عادی شدن وضعیت استحمام ، چربی پوست صورت و همینطور جوش ها به حالت عادی برمیگردد.

 

سوال: بعد از عمل جراحی بینی پوست آن مثل پوست طبیعی قبلی است یا از پلاستیک استفاده می‌شود اگر از این مواد پلاستیکی استفاده می‌شود اگر حرارت چه کم یا زیاد از طرف بخاری به بینی بخورد مشکلی ایجاد می‌کند؟
پاسخ دکتر عامری :پوست بینی در طی عمل جراحی بینی هیچ تغییری نمی‌کند. به عبارت دیگر پوست بعد از عمل دقیقاً همان پوست قبل از عمل است.

 

سوال: من روی بینی ام جای جوش ها مانده در ضمن بینی من بزرگ و از نوع گوشتی است. آیا با جراحی پلاستیک بینی جوش ها هم برطرف می‌شود یا نه؟ 
پاسخ دکتر عامری : پوست بینی در طی عمل جراحی زیبائی بینی هیچگونه تغییری نمی‌کند. لذا اگر جای جوش ، خال ، اسکار یا سوختگی و … روی بینی هست بعد از عمل نیز همچنان باقی خواهد بود. اما اگر جدای از عمل بینی بخواهید جای جوش ها را برطرف کنید باید به متخصص پوست مراجعه کنید هر چند که درمان موثری برای آن وجود ندارد.

 

سوال: بینی چربی دارم که منافذ آن زیاد است آیا با عمل بینی و کوچک شدن آن این منافذ عیان‌تر و روی بینی نقطه نقطه می‌شود و یا اینکه ظاهر بینی پس از عمل تفاوتی نمی‌کند ؟
پاسخ دکتر عامری : پوست بینی با عمل بینی تغییری نخواهد کرد لذا بعد از عمل نیز این منافذ وجود خواهد داشت.

 

سوال: روی بینی من پر از روزنه های چربی است که به صورت نقطه های سیاه رنگ نمایان است که هرچند وقت یکبار با فشار دست چربی از آن بیرون می‌آید و هنگام آرایش منظره خوبی به خود نمی‌گیرد. آیا هنگام عمل می‌توان این مشکل را هم برطرف کرد ؟
پاسخ دکتر عامری : غدد چربی پوست بینی شما زیاد است و این غدد چربی لابلای پوست بینی شما نفوذ کرده است در نتیجه پوست شما ضخیم است. با عمل جراحی نمی‌توان جنس پوست را تغییر داد. بنابراین بعد از عمل هم این روزنه ها روی پوست بینی شما همچنان وجود خواهد داشت.

 

سوال: سلام دکتر، پوست بینی من بعلت جوش های قبلی دچار منافذ زیادی در دو طرف و بالا شده ضمن اینکه بینی ام بزرگ و استخوانی است. میخواستم بدونم آیا با انجام عمل و کوچک شدن بینی این منافذ بسته می‌شوند؟ 
پاسخ دکتر عامری : پوست بینی اسکلت غضروفی استخوانی بینی را می‌پوشاند. جراح در طی عمل جراحی تغییرات مورد نظرش را بر روی این اسکلت اعمال می‌کند و پوست بینی شکل این اسکلت جدید را به خود می‌گیرد. به هنگام عمل هیچ تغییری بر روی جنس پوست و ضایعات پوستی احتمالی آن مثل خال ، جای جوش و یا اسکار داده نخواهد شد. بنابراین اگر پوست بینی قبل از عمل چرب است بعد از عمل هم همچنان چرب خواهد بود و اگر بر روی بینی خال یا جای اسکار قبلی وجود دارد بعد از عمل هم این ضایعات همچنان وجود خواهند داشت.

 

سوال: من دو هفته پیش عمل رویژن رینوبلاستی یا عمل دوباره بینی انجام داده‌ام .میخواهم الان قرص رآکوتان بخورم. میخواستم بدونم مشکلی نداره؟ 
پاسخ دکتر عامری : راکوتان یا آکوتان که از مشتقات ویتامین آ می‌باشد برای درمان آکنه یا جوش های شدید صورت بکارم می‌رود. راکوتان سایز غده های چربی پوست را کوچک می‌کند و حتی به می‌تواند اندازه آن‌ها را به نصف برساند. راکوتان همچنین تکثیر سلولی و بوجود آمدن سلول‌های جدید را کاهش داده و خاصیت ضد التهابی هم دارد. این دارو معمولاً برای دوره‌های بلند مدت سه تا شش ماهه تجویز می‌شود. با مکانیسم‌های فوق الذکر این دارو می‌تواند پروسه ترمیم زخمبعد از عمل بینی را هم مختل کرده و شانس بجا ماندن محل برش یا اسکار بعد از عمل را افزایش دهد. لذا توصیه می‌کنم وقتی عمل بینی را انجام دهید که حداقل شش ماه باشد که دیگر راکوتان مصرف نکرده باشید و اگر بعد از عمل می‌خواهید راکوتان را شروع کنید حداقل شش ماه از عمل بینی شما گذشته باشد تا مصرف این دارو باعث تغییر شکل بینی شما نشود.

 

سوال: می خواستم بدونم اگر کمتر از یک ماه چسپ روی بینی باشه مشکلی پیش میاد؟
پاسخ دکتر عامری : بهتر است که تا یک ماه به طور مداوم چسب روی بینی باشد. استفاده از چسب باعث خواهد شد که ورم بینی شما زودتر کم شده و فرم نهایی بینی زودتر نمایان شود.

 

سوال: بینی بعد از عمل خیلی شل و نرم به نظر می‌رسد. آیا این حالت بعد از مدتی رفع می‌شود یا برای همیشه باقی می‌ماند؟ 
پاسخ دکتر عامری : هرچند تا مدت محدودی ممکن است قسمت‌هایی از بینی شل ( ورم ) باشد اما پس از مدتی وضعیت شلی و سفتی بینی کاملا به حالت عادی برمی‌گردد.

مراجعه به صفحه دکتر محمد حسن عامری

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من ۶ مرداد بینیم عمل کردم و ۱۸ سال و خورده سن دارم
پوست صورت من اصلا از بچگی جوش نمیزد اصلا سابقه جوش نداشتم مخصوصا زیاد باشه.ولی بعد از عمل بینی صورتم جوش زده علتش چیه؟

مشاهده کامل

وقت بخیر. من یک سال و نیم پیش عمل بینی انجام دادم. الان بینیم پر از جوشهای سرسیاه هست. میتونم از چسبهای جوش بینی استفاده کنم ؟ چون خیلی محکم میچسبن نگرانم بینیم افتادگی پیدا نه

مشاهده کامل

سلام وقت بخیر. ببخشید من حدود ۴.۵ ماهه بینیمو عمل کردم نزدیک به دو هفتس روی بینیم جوشای خیلی ریز و زیاد دراورده . اگه میشه لطفا راهنمایی کنین چیکار باید بکنم تا اینا از بین برن؟ ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام این مدل جوش که می فرمایید با محلول شستشو و یک ضد جوش مناسب قابل درمانه و مساله حادی نیست
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشين. من ٣٤ساله هستم پوستم بسيار چرب ميباشد ،الان يك هفته ست كه بيني ام را جراحي كرده ام پوست صورتم چربتر از قبل شده است، احساس ميكنم دانه هاي چربي را زير پوست حس ميكنم به خاطر همين استرس زدن آكنه را دارم لطفا راهنمايي كنيد براي كنترل چربي پوست چه چيزي استفاده كنم

مشاهده کامل

با سلام همانطور که در مقاله بالا هم اشاره شده، چرب شدن پوست بعد از جراحی بینی بسیار شایع هست و به دلیل واکنشی هست که پوست ناحیه جراحی نسبت به عمل نشون میده. در مقاله بالا راهکارهای مناسبی برای مقابله با این مشکل ارائه شده که میتونید استفاده کنید. در ضمن شما تازه یک هفتس که عمل کردید و به نظر قدری کم صبر هستید چون مسلما شما در ماههای آینده متوجه تغییرات متعددی در پوست و بینی خود خواهید بود. غالب این تغییرات به مرور زمان و به طور خودبه خودی برطرف خواهند شد مثل همین چرب شدن بینی و پوست اطراف اون.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید، ببخشید من سه ماهه که عمل بینی انجام دادم اما لبم خیلی کم تکون میخورد دکترم میگه دلیلش ورمه آیا امکان هست ورم لبم این همه مدت طول بکشه وهنوز ادامه داشته باشه؟

مشاهده کامل

با سلام قاعدتا ورم و سری لبها می بایست 1 تا 2 ماه بعد از عمل بهبود پیدا کنه اما در مواردی هم ممکنه این تورم تا 4 ماه هم طول بکشه ولی در کل شما می بایست یک روند رو به بهبود از سری لبهاتون رو دیده باشید اما اگر به مرور زمان بهتر نشده باشه می بایست توسط پزشکتون مورد بررسی قرار بگیره اما اگر رو به بهبود هست، طبیعیه و جای نگرانی نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید، من حدود سه ماه و ده روزه که بینیمو عمل کردم اما لب بالای من حرکت خیلی جزیی داره و این باعث نگرانی من شده دکترم میشه ورمه ، آیا فقط ب خاطر ورمه یا دلیل دیگر ای میتونه داشته باشه؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بله این حرکات به علت ورم است. در هنگام جراحی عصب لب بالایی میتواند تحت تاثیر قرار بگیرد که باعث به وجود آمدن این حرکات میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر