5 ماده غذایی که سبب تشدید درد می‌شوند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
5 ماده غذایی که سبب تشدید درد می‌شوند

ماده غذایی ضد التهاب

مجله سلامتآیا می‌توان امیدوار بود که کتف آسیب دیده و یا خشکی کمر بهبود یابد؟ و یا می‌توان با درد آزاردهنده مفاصل، دوباره لذت ورزش کردن را چشید؟ خبر خوب اینکه، تغییر رژیم غذایی و استفاده از ماده غذایی ضد التهاب منجر به بهبودی و جلوگیری از تشدید درد می‌شود. وقتی عواملی مانند ژنتیک، سن و یا ترکیب بدن می‌توانند در میزان درد مؤثر باشند، شما می‌توانید با چند ترفند به کاهش التهاب، کمک کنید و از تشدید درد مزمنی مانند آرتریت و یا فشار یک گرفتگی عضلانی کوتاه مدت، جلوگیری کنید.

التهاب چیست؟

التهاب، مسئول ورم کردن و ضربانی شدن است زیرا که التهاب، تلاش طبیعی بدن برای رفع بیماری و آسیب می‌باشد.. بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن، در دستگاه گوارش و روده است که با عواملی مثل باکتری‌های مضر، کپک‌ها، مواد شیمیایی بیگانه و فلزات سنگین مبارزه می‌کنند. حضور این عوامل در دستگاه گوارش، پیام‌هایی به سیستم ایمنی ارسال می‌کنند تا آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی برای خنثی کردن این مواد بیگانه و سموم ترشح کنند و این فرآیند می‌تواند باعث تورم، سرخی و گرم شدن ناحیه خاصی از بدن شود. التهاب شدید حتی می‌تواند استخوان، مفاصل و عضلات را نیز درگیر کند. خوشبختانه کاهش و یا حذف کامل مواد غذایی التهاب زا می‌تواند فشار بر روی سیستم ایمنی و درنتیجه، التهاب و تشدید درد را کاهش دهد.

چندین ماده غذایی که باعث تشدید درد و التهاب می‌شوند

1) روغن‌های سرشار از امگا-6 یک ماده غذایی مسبب تشدید درد

روغن‌هایی مانند روغن سویا، روغن گلرنگ، روغن کانولا و روغن ذرت ،سرشار از اسید چرب امگا-6 هستند که پیش ساز التهاب است. اکثر مردم مقادیر زیادی اسید چرب امگا-6 از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند ولی ممکن است مقادیر کافی، اسید چرب امگا-3 و اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFA) که خاصیت ضد التهابی دارند، دریافت نکنند. بدین منظور باید سعی کنید روغن‌های غیر طبیعی را که به راحتی فاسد می‌شوند و سرشار از حلال‌های شیمیایی هستند را حذف نموده و به جای آن از روغن‌های مقاوم به حرارت مانند روغن نارگیل و یا کره گیاهی برای پخت و پز استفاده نمایید. همچنین شما می‌توانید به‌منظور مغذی کردن غذا روغن زیتون بسیار خالص بر روی غذا اسپری کنید و از خواص ضدالتهابی و ضد تشدید درد آن نیز بهره‌مند شوید.

روغن‌های سرشار از امگا-6 یک ماده غذایی مسبب تشدید درد

2) شکر، ماده غذایی مسبب التهاب و تشدید درد

امروزه با افزایش مصرف شیرینی‌جات، بستنی، سودا و سایر مواد غذایی شیرین، مصرف شکر نیز به طور نامحسوس افزایش یافته است. سعی کنید برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید، زیرا بسیاری از غذاهای به ظاهر سالم نیز حاوی شکر هستند مانند ماست‌های طعم‌ دار، سس پاستا و چاشنی و غلات؛ و مشکل اصلی اینجاست که شکر، محرک ترشح سایتوکین‌ها(پیام‌آوران التهاب زا) است و سبب تشدید درد خواهد شد.

شکر، ماده غذایی مسبب التهاب و تشدید درد

3) تشدید درد به علت مصرف الکل

الکل با دهیدراتاسیون بدن (از دست دادن آب بدن) سبب تشدید درد و تورم می‌شود. مصرف الکل سبب افزایش بار کبد می‌شود چرا که کبد، محل سم زدایی بدن است، این مسئله بر روی سیکل خواب اثر منفی می‌گذارد و در اثر کمبود خواب هم سلول‌ها و بافت‌ها نمی‌توانند خود را ترمیم کنند. (هنگام خواب، سلول‌ها شروع به بازسازی و ترمیم می‌کنند)

تشدید درد به علت مصرف الکل

4) مصرف بیش از حد کافئین و تشدید درد

مصرف مقدار کمی قهوه در شروع صبح یا بعد از یک کار سخت باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شود. همچنین قهوه از کبد محافظت کرده و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌باشد. اما دریافت بیش از حد کافئین، اعتیادآور است و باعث بروز عصبانیت، خستگی، تشدید درد و سردرد و مشکلات گوارشی می‌شود که همه این‌ها باعث افزایش التهاب می‌شوند. و وقتی شما کافئین را با شکر و شیر مصرف کنید، باعث می‌شود تولید محصولات نهایی گلیکوزیلاسیون پیشرفته (AGEs) افزایش یابد که سبب تسریع فرآیند پیری می‌شوند.

مصرف بیش از حد کافئین و تشدید درد

5) تشدید درد در اثر محرک‌ها و آلرژن‌های غذایی شامل گلوتن و لبنیات

حساسیت‌ها و آلرژی‌های غذایی ممکن است سبب بروز ناراحتی‌های گوارشی، گرفتگی، نفخ و درد عضلات و مفاصل شوند. دو گروه از شایع‌ترین غذاهای آلرژن، محصولات لبنی و مواد غذایی حاوی گلوتن (مانند نان، پاستا و غلات گندم) هستند. در حالی‌ که همه افراد به این مواد غذایی آلرژی ندارند ولی در افراد حساس، حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است تا جایی که برخی از افراد حتی به بعضی میوه‌ها (مانند سیب و گلابی) و بعضی سبزیجات، نیز حساسیت دارند و ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. بنابراین امتحان کنید ببینید به کدام ماده غذایی حساسیت دارید چرا که این مواد غذایی ، سیستم ایمنی را تحت فشار قرار داده و باعث تشدید درد و التهاب در بدن می‌شوند.

تشدید درد در اثر محرک‌ها و آلرژن‌های غذایی شامل گلوتن و لبنیات

با غذاهای ضد التهاب به تشدید درد خود غلبه کنید

خلاصه اینکه اگر می‌خواهید به تشدید درد مفاصل، آرتریت و التهاب و بدن درد غلبه کنید، رژیم غذایی حاوی غذاهای ضد التهاب که مسکن هستند مصرف کنید و ماده غذایی سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و گوشت‌های ارگانیک را در دراز مدت در برنامه غذایی خود بگنجانید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر