چه مواد مغذی بر تقویت قوای جنسی تأثیر دارد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه مواد مغذی بر تقویت قوای جنسی تأثیر دارد

مواد مغذی برای تقویت قوای جنسی

مجله پزشکی و سلامت : تقویت قوای جنسی و داشتن رابطه جنسی سالم و لذت‌بخش یکی از ارکان سلامت روحی و جسمی در بین زوجین می‌باشد. از دیدگاه پزشکی رابطه جنسی می‌تواند با تنظیم هورمون‌های جنسی باعث کنترل عملکرد دستگاه‌های مختلف در بدن شود. از دیدگاه روحی و روانی، رابطه جنسی با تنظیم ترکیبات استرس‌زا در بدن مقدمات آرامش روحی را در زوجین ایجاد می‌نماید. البته در این وادی نقش برخی از مواد مغذی را نیز در تقویت قوای جنسی نباید نادیده گرفت. در حقیقت کمبود برخی از مواد مغذی در بدن آقایان و خانم‌ها می‌توانند باعث کاهش تمایل به ایجاد یک رابطه جنسی لذت‌بخش شوند. حتی در این زمینه برخی از پزشکان و متخصصان علوم باروری معتقدند که کمبود مزمن برخی از مواد مغذی در بدن می‌توانند با ناباروری در ارتباط مستقیم باشند؛ به این ترتیب برای باروری و حفظ سلامت جنسی ، تقویت قوای جنسی لازم است.

درمان فقر آهن برای تقویت قوای جنسی

آهن از جمله عناصر مهم برای سلامتی می‌باشد و کمبود آن مترادف با بسیاری از اختلالات در بدن و ازجمله شایع‌ترین این اختلالات کم‌خونی جزئی تا شدید می‌باشد. از آنجایی ‌که این نوع کم‌خونی بیشتر در خانم‌ها شایع است و همراه خود نشانه‌هایی مانند ضعف و خستگی و بی‌حالی را در پی دارد؛ درنتیجه بر ایجاد یک رابطه جنسی موفق نیز تأثیرگذار می‌باشد. به این معنی که خانم مبتلابه کم‌خونی شدید تمایلی به داشتن رابطه جنسی با همسر خود ندارد و درواقع رابطه جنسی سردی بین آنها برقرار می‌باشد. هر خانمی باید برای تقویت قوای جنسی خود ، میزان آهن بدنش را بررسی کند تا دچار کمبود آهن نباشد.
در ضمن عنصر آهن علاوه بر تقویت قوای جنسی در کنترل سرعت جریان خون و اکسیژن‌رسانی به بدن نیز نقش دارد. یک رابطه جنسی موفق هم نیاز به یک سرعت جریان خون منظم دارد که کمبود آهن در بدن تا حدی در این امر اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل مجدداً ممکن است در زوجینی که کم‌خونی خفیف تا متوسط دارند، رابطه جنسی لذت‌بخش نسبت به افراد سالم‌تر کمتر مشاهده شود.در واقع میزان آهن بدن نقش مهمی در تقویت قوای جنسی دارد.
به‌طور متوسط خانم‌ها در روز به ۱۸ میلی‌گرم و آقایان به ۱۵ میلی‌گرم آهن نیاز دارند که طبیعتاً استفاده حداقل ۱۲۰ تا ۱۶۰ گرم منابع پروتئین گوشتی در روز می‌تواند این نیاز به منابع آهن‌دار را تأمین نماید. البته در مورد خانم‌ها و آقایانی که دچار درجاتی از کمبود آهن هستند، مصرف منظم قرص آهن و ویتامین C، برای تقویت قوای جنسی (البته زیر نظر پزشک) از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

اثر عنصر روی بر تقویت قوای جنسی و بهبود رابطه

مطالعات محققان علوم سلامت نشان داده که روی نقش مؤثری بر رابطه جنسی بخصوص در جنس مذکر دارد. به‌عبارت‌دیگر کمبود روی در آقایان می‌تواند با بروز اختلال در رابطه جنسی با همسرشان در ارتباط باشد. ازجمله شایع‌ترین اختلال کمبود روی در آقایان، عدم ارضای کامل همسر در زمان ایجاد رابطه جنسی می‌باشد. در بیشتر موارد کمبود عنصر روی در بدن مزمن است و ناشی از پیروی از یک رژیم غذایی محدود و ناسالم می‌باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که بخصوص آقایان در رژیم غذایی خود به مصرف منابع غذایی غنی از روی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
از منابع غذایی غنی از روی و مناسب برای تقویت قوای جنسی می‌توان به غذاهای دریایی (بخصوص صدف دریایی)، گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم‌مرغ، شیر، حبوبات، خشکبار و غلات کامل اشاره کرد.

اثر عنصر روی بر تقویت قوای جنسی و بهبود رابطه

اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع برای تقویت قوای جنسی

متخصصان تغذیه همیشه به مردم توصیه می‌کنند که برای سلامتی و تقویت قوای جنسی از مصرف زیاد غذاهای با چربی اشباع (چربی‌های جامد) پرهیز نمایند. یکی از اثرات مصرف زیاد چربی‌های اشباع بر بدن کاهش توانایی بدن در داشتن یک رابطه جنسی موفق می‌باشد. دلیل این مسئله هم آن است که مصرف زیاد چربی‌های اشباع با احتمال ایجاد پلاک‌های چربی در خون باعث به هم خوردن تنظیم جریان خون می‌شوند و از این راه ممکن است خون کافی به دستگاه‌های تناسلی در زمان رابطه جنسی نرسد و همین امر منجر به عدم لذت کافی از ایجاد یک رابطه جنسی در بین زوجین شود.

اسیدفولیک و رابطه جنسی منتهی به باروری

امروزه این مسئله ثابت‌ شده که کمبود مزمن اسیدفولیک در خانم‌ها با اختلالات عصبی در جنین و نوزاد آنها در زمانی که باردار می‌شوند، مرتبط می باشد. در نتیجه، از آنجایی ‌که داشتن رابطه جنسی در زوجین می‌تواند منجر به بارداری در خانم‌ها شود. به همین دلیل به خانم‌ها توصیه می‌شود که بعد از ازدواج و در صورت توصیه پزشک، برای تقویت قوای نسی و یک باروری سالم، حتماً از مکمل اسیدفولیک استفاده نمایند. به‌علاوه این‌که از مصرف مواد غذایی غنی از اسیدفولیک که در میوه‌ها و سبزی‌های با برگ سبز یافت می‌شوند، غافل نشوند.

الکل و  سیگار قاتلین رابطه جنسی

الکل و سیگار دو ماده مضر برای تقویت قوای جنسی و داشتن یک رابطه جنسی سالم می‌باشند. طبیعتاً افراد الکلی و افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، کمتر از افراد سالم از یک رابطه جنسی لذت‌بخش سود می‌برند. علت این امر هم به میزان بالای نیکوتین (ناشی از استعمال سیگار) و الکل (ناشی از مصرف مشروبات الکلی) برمی‌گردد که با کاهش اکسیژن‌رسانی کافی و کند کردن جریان خون باعث ایجاد مشکل در لذت‌بخش بودن یک رابطه جنسی می‌شوند.

الکل و سیگار قاتلین رابطه جنسی

جمع بندی کلی برای تقویت قوای جنسی

برای تقویت قوای جنسی و داشتن یک رابطه جنسی سالم و لذت‌بخش توجه به دریافت کافی آهن و اسیدفولیک در خانم‌ها و دریافت مکفی روی و غذاهای کم‌چرب در آقایان ضروری است. به‌علاوه این‌که زوجین باید از استعمال سیگار و الکل دوری کنند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر