ماهی یک ماده غذایی سلامت بخش و کند کننده روند پیری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ماهی یک ماده غذایی سلامت بخش و کند کننده روند پیری

ارزش غذایی ماهی

مجله پزشکی و سلامتماهی حاوی بیشترین مواد مغذی مرغوب از جمله پروتئین مرغوب، اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6، ویتامین‌های محلول در چربی، مواد معدنی مانند فسفر، منیزیم، روی، سدیم می‌باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه از این ماده غذایی ، به عنوان یک ماده غذایی سلامت بخش و کند کننده روند پیری یاد می‌کنند و توصیه می‌کنند که حتماً در رژیم غذایی هفتگی یک تا دو بار از ماهی استفاده شود.

نقش ماهی در زیبایی ، سلامت و کند کردن فرایند پیری

تحقیقات جدید در مورد اسیدهای چرب موجود در ماهی‌ها (بخصوص ماهی‌های دریاهای آزاد) نشان داده که این اسیدهای چرب نقش بسیار مؤثری در کند کردن فرآیند پیری دارند. در ضمن، ویتامین E و عنصر روی موجود در ماهی برای سلامت و لطافت پوست مؤثر می‌باشند. اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و امگا 6) موجود در روغن ماهی از جمله مواد مغذی هستند که نقش مؤثری در سلامت پوست و شادابی مو دارند. بر اساس نظر محققان استرالیایی، امگا 3 موجود در روغن ماهی به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی کمک می‌کند و باعث تولید ماده مفید کلاژن در پوست و برطرف کردن لکه‌های پوستی می‌شود. به علاوه این که مصرف مداوم روغن ماهی در بهبود بافت ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث تقویت ترکیبات موجود در ناخن و حفظ سلامت آن می‌شود.
ماهی‌های آزاد که در دریاهای آزاد زندگی می‌کنند، در مقایسه با ماهی‌های پرورشی حاوی میزان بالاتری از اسید چرب ضروری امگا 3 می‌باشند که این اسید چرب در حفظ سلامت ، پیشگیری از بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی و ایجاد لطافت پوست و جوانی نقش بسیار مهمی دارد.
ماهی‌های دریاهای آزاد علاوه بر پروتئین و امگا 3، حاوی ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین D، کلسیم و فسفر می‌باشند و مصرف منظم حداقل 1 تا 2 بار در هفته از این ماده غذایی مانع از بروز پوکی استخوان، مشکلات تصلب شرایین و مشکلات زوال مغزی نیز می‌شود.

نقش مصرف ماهی در پیشگیری از بروز آکنه و سلامت پوست

از جمله اثرات مهم دیگر ماهی ، مقابله آن با بروز آکنه است، چون حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که بر ترشحات غدد چربی در پیاز مو تأثیر می‌گذارد و مانع از بروز آکنه و جوش بر روی پوست می‌شود.

نقش مصرف ماهی در پیشگیری از بروز آکنه و سلامت پوست - دکتر سوشا

بهترین روش طبخ ماهی

در حالی که بسیاری از خانواده‌ها، ماهی را به صورت سرخ شده مصرف می‌کنند، اما باید توجه نمود که بهترین روش طبخ ماهی برای حفظ سلامت انسان ، استفاده از روش بخارپز یا کبابی می‌باشد. در ضمن به منظور لذیذتر شدن ماهی می‌توان از آب لیمو یا نارنج و یا سرکه سیب استفاده کرد.

احتیاط‌های مهم در مورد مصرف ماهی دریاهای آزاد

در مورد ماهی دریاهای آزاد باید به این نکته توجه نمود که به علت وجود آلودگی‌های صنعتی موجود در دریاها باید از مصرف ماهی‌هایی که امکان آلودگی دارند یا توسط مراجع ذیصلاح تأیید نشدند، اجتناب نمود. در ضمن در مورد ماهی‌های دریاهای آزاد باید توجه نمود که امکان دارد، برخی از این ماهی‌ها در برخی افراد ایجاد حساسیت‌های غذایی (مانند دل درد، تهوع و استفراغ) نمایند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در جهت پیشگیری از این موارد و حفظ سلامت خود، هرگاه می‌خواهید ماهی نوع جدیدی را مصرف نمایید، حتماً اولین بار با مقادیر کم آن را مصرف نمایید. نکته دیگری که در مورد مصرف ماهی باید به آن توجه نمود، مصرف ماهی خام در رستوران‌های بین‌المللی است. در واقع به دلیل این که در بدن ماهی ممکن است انگل‌هایی مانند انگل آنیسکیس رشد نماید، بنابراین توصیه اکید می‌شود که هرگز ماهی خام استفاده نکنید. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ماهی دودی خطر ابتلا به بیماری‌های بدخیم را بالا می‌برد. همچنین باید دقت کرد که تا زمان مصرف، ماهی در فریزر و دمای زیر 20 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر