کدام مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مناسب هستند؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کدام مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مناسب هستند؟

بیماری آلزایمر

مجله پزشکی و سلامتبیماری آلزایمر یک بیماری عصبی ناتوان کننده است که افراد مبتلا به آن، حتی عزیزترین عزیزانشان را نمی‌شناسند و تمام اطرافیانشان، برایشان غریبه‌ای بیش نیستند. بیماری آلزایمر تهدید کننده سلامت سالمندان است و به همین دلیل تمام جوامع دنیا نگران افزایش تعداد بیماران آلزایمری هستند. بر اساس تخمین‌های آکادمی نورولوژی آمریکا، تا 40 سال آینده، تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر سه برابر خواهد شد. به همین دلیل مسئله پیشگیری از بیماری آلزایمر و درمان آن به صورت جدی مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است.

محققان تعدادی از مواد غذایی مفید برای پیشگیری از بیماری آلزایمر را شناسایی کرده‌اند. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی برای تقویت مغز و آنتی‌اکسیدان‌هایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر هستند. علاوه بر این که تمامی مردم باید این مواد غذایی خاص را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند، بلکه باید چربی‌های اشباع، کلسترول، قند و نمک و چربی‌های ترانس کمتری مصرف کنند تا سلامت مغز و ذهنشان به خطر نیفتد. در این مطلب به مهم‌ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر اشاره خواهیم کرد.

1- انواع توت

زغال اخته، تمشک و توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مصرف آن‌ها قدرت مغز را افزایش داده و با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه می‌کند. از آنجا که بدن انسان به طور طبیعی آنتی‌اکسیدان تولید نمی‌کند، برای حفظ سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیماری آلزایمر، آن‌ها را باید از مکمل‌ها و منابع غذایی دریافت نمود.

2- ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت مغز مفید می‌باشد و مصرف آن‌ها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر ضروری می‌باشد. از آنجا که بدن انسان به طور طبیعی اسید چرب امگا 3 تولید نمی‌کند، برای حفظ تقویت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر، آن را باید از مکمل‌ها و منابع غذایی دریافت نمود. با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فواید اسیدهای چرب امگا 3 عبارت‌اند از: کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بهبود حافظه و عملکرد مغز و مبارزه با نوسانات خلقی و افسردگی.

3- روغن زیتون

بر اساس تحقیقات انجام شده، مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، نه تنها موجب سلامت مغز می‌شوند، بلکه برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان نیز مفید هستند. به همین دلیل است که روغن زیتون نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آلزایمر و تقویت مغز بازی می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که این روغن، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای بهبود یادگیری و حافظه و معکوس کردن آسیب‌های مغزی است.

روغن زیتون

4- کلم پیچ و اسفناج برای پیشگیری از بیماری آلزایمر

فولات و ویتامین B6 و ویتامین B12 سه ویتامین ضروری برای تقویت و حفاظت از مغز هستند و مطالعات نشان داده‌اند که مکمل ویتامین B نقش مهمی در بهبود بیماران آلزایمری بازی می‌کند. دریافت ویتامین B12 از مواد غذایی بسیار مشکل است، به همین دلیل استفاده از مکمل این ویتامین برای پیشگیری از آلزایمر توصیه می‌شود. سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین B هستند و مصرف این سبزیجات برای تمام افراد به خصوص سالمندان ضروری است، زیرا نقش مفیدی در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارند. به طور مثال کلم پیچ حاوی 45 فلاونوئید مختلف، ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌های مختلف است که مصرف آن به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

5- شربت افرا

تحقیقات نشان می‌دهند که شربت افرا نقش مهمی در حفاظت از آسیب به سلول‌های مغزی دارد. شربت افرا خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن در رژیم غذایی پیشگیری از بیماری آلزایمر توصیه می‌شود. این شربت به عملکرد درست مغز نیز کمک می‌کند.

6- چغندر

این ماده غذایی حاوی نیترات موجب افزایش خون‌رسانی به مغز می‌شود و همراه با آن، اکسیژن رسانی به مغز نیز افزایش یافته و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. سالمندانی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، دچار زوال عقلی می‌شوند. نیترات با گشاد کردن عروق خونی، خون رسانی به قسمت فرونتال مغز (قسمتی که مسئول زوال عقلی است) را افزایش می‌دهد و موجب بهبود علائم بیماری آلزایمر می‌شود. به همین دلیل آب چغندر (حاوی نیترات است) برای بهبود بیماران آلزایمری فوق‌العاده است.

چغندر

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

مادرم یه مدتی است که بعضی چیزها یا سوالات رو تکرار می کند در ضمن عمل قلب باز هم شده است
اگر ممکن است در این مورد راهنمایی کنید و یا دکتر خوب معرفی کنید

مشاهده کامل

با سلام علت تکرار مکرر سوالات این هست که احتمالا حافظه کوتاه مدتشان دچار مشکل شده که میتونه از علائم آلزایمر و سایر اختلالات دمانس مغزی باشه. بهتر هست ایشون رو نزد متخصص مغز و اعصاب ببرید تا تستهای لازم رو از ایشون بگیرن. عمل قلب باز ایشون بعید میدونم ارتباطی به این مشکل داشته باشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر