غذای کودک یک ساله

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غذای کودک یک ساله

چند نوع غذا برای کودک یک ساله

مجله سلامتهنگامی که به دنبال یک برنامه غذایی مناسب برای کودک یک ساله خود هستید، به یاد داشته باشید که کلسترول و دیگر چربی‌ها برای رشد طبیعی کودک یک ساله شما بسیار مهم است، بنابراین نباید به یک دوره خاص محدود شود. بهتر است مواد غذایی سالم سرشار از چربی مانند ماهی آزاد، آووکادو، پنیر، کره و مغزها را به غذای کودک یک ساله خود اضافه نمایید. یکی از دلایل چاق شدن کودکان ، دریافت کالری غیر مجاز است، به همین دلیل باید به میزان کالری دریافتی کودک یک ساله خود در طول روز توجه کنید. اگر مجموع کالری غذای کودک یک ساله شما در حدود 1000 کالری باشد، نه تنها رشد مناسبی خواهد داشت، بلکه دچار اضافه وزن نخواهد شد.
اگر می‌خواهید از چاقی کودکان خود جلوگیری کنید ، باید به برنامه غذای کودک یک ساله خود توجه کنید. غذای کودک یک ساله مانند خود شما باید حاوی هر 4 گروه اصلی مواد غذایی (سبزیجات و میوه جات، غلات، شیر و فراورده‌های آن، گوشت و مرغ) باشد.توجه داشته باشید که غذای کودک یک ساله باید کم یا بدون نمک و شکر باشد.

نوشیدنی مناسب برای کودک یک ساله

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی کودک یک ساله است، به همین دلیل بهتر است در بین وعده‌های غذایی و تنقلات، به کودکتان آب بدهید. همچنین شیر مادر بهترین غذا و نوشیدنی برای کودک تا 2 سالگی است.
توجه داشته باشید، نیازی نیست که به کودک یک ساله خود آبمیوه بدهید. بر اساس آخرین اخبار متخصصان اطفال، نباید تا یک سالگی به کودک خود آبمیوه بدهید؛ به جای آبمیوه، میوه تازه به کودکتان بدهید تا رشد خوب و سلامتی زیادی داشته باشید. اگر خواستید به کودک یک ساله خود آبمیوه بدهید، نباید بیش از 125 میلی لیتر باشد، زیرا بهداشت دهان و دندان او به خطر می‌افتد. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله چه غذاهایی برای کودک زیر یک سال مناسب است را در وب سایت ما مطالعه کنید.

نوشیدنی مناسب برای کودک یک ساله

طرز تهیه غذاهای مقوی برای کودک

کودکانی که اختلال رشد دارند، باید با خوردن غذاهای مقوی، انرژی بیشتری دریافت کنند. منظور از غذاهای مقوی برای کودک، غذایی است که انرژی بیشتری به کودک بدهد. با اضافه کردن مواد خاصی به غذای کودک یک ساله انرژی غذای کودک بیشتر می‌شود و این غذاهای مقوی به بهبود رشد کودک کمک می‌کنند. برای مقوی کردن غذای کودک یک ساله می‌توان روغن مایع یا کره به غذای او اضافه نمود. میزان انرژی (کالری) روغن نسبت به مواد غذایی دیگر بیشتر است و اضافه کردن آن به غذای کودک، در عین حال که موجب افزایش حجم غذا نمی‌شود، آن را مقوی کرده و انرژی غذا را افزایش می‌دهد. همچنین کره یا روغن غذا را نرم کرده و بلع را برای کودک یک ساله آسان‌تر می‌کند.

اگر می‌خواهید غذای کودک یک ساله شما مغذی باشد، می‌توانید مقداری پروتئین، حبوبات و ویتامین‌ها را به غذای کودک یک ساله خود اضافه نمایید. تخم مرغ آب پز، گوشت، مرغ، ماهی و حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس که سرشار از پروتئین هستند، بهترین انتخاب برای تهیه غذای کودک یک ساله است.

♥ بیشتر بخوانید :

چگونه با کودک بدغذای خود کنار بیاییم؟

وزن کودک یک ساله

بهترین وزن برای یک کودک یک ساله ، 9.5 کیلوگرم است. برنامه غذایی که در ادامه پیشنهاد می‌کنیم نیز مناسب یک کودک یک ساله با وزن ایده آل است.

وزن کودک یک ساله

برنامه روزانه غذای کودک یک ساله

↵ نکته مهم : این برنامه غذایی تنها یک پیشنهاد از سوی دکتر سوشا برای کودک شما می‌‌باشد. اگر به اطلاعات تغذیه‌ای تکمیلی نیاز دارید ، به پزشک تغذیه مراجعه نمایید تا با توجه به وزن و قد کودک یک ساله شما ، بهترین رژیم غذایی را به شما پیشنهاد دهد. برای پیدا کردن پزشک تغذیه می‌توانید به صفحه جستجوی پزشکان وب سایت ما مراجعه کنید .

صبحانه

• 2/1 فنجان سریال صبحانه غنی شده با آهن و یا 1 تخم مرغ پخته شده
• 2/1-4/1 فنجان شیر کامل (با غلات یا بدون آن)
• میوه هم می‌توانید به غلات صبحانه کودک یک ساله خود اضافه کنید و یا آن را در وعده صبحانه به صورت جداگانه به کودک خود بدهید.
• نصف موز قطعه قطعه شده
• 3-2 توت فرنگی بزرگ قطعه قطعه شده

میان وعده

• یک برش نان تست جو، 2-1 قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای یا کره بادام زمینی یا ماست و برش میوه
• 2/1 فنجان شیر کامل

میان وعده

نهار

• نصف ساندویچ بوقلمون یا مرغ، تن ماهی، سالاد تخم مرغ یا کره بادام زمینی
• 2/1 فنجان سبزیجات سبز پخته شده
• 2/1 فنجان شیر کامل

میان وعده

• 3-2 قاشق غذاخوری میوه یا توت
• 1 فنجان شیر

شام

• یک تکه گوشت پخته شده یا کبابی
• 2/1 فنجان سبزیجات زرد و نارنجی پخته شده
• 2/1 فنجان ماکارونی، برنج یا سیب زمینی
• 2/1 فنجان شیر کامل

شام


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام نوزاد دخترم ۲ ماهه هستش آلرژی داره شیر خشک پپتی آپتامیل رو نمیخوره و شیر خودم رو هم نمیخوره اصلا همش نق نق میکنه.خیلی اذیت میکرد متخصص بردیم آزمایش نوشت گفت آلرژی داره خودم هم رژیم غذایی دارم.چکار کنم

مشاهده کامل

با سلام در صورتی که نوزاد شما نسبت به پروتئین شیر آلرژی داره می بایست از شیر خشک های هیدرولایز شده و یا شیرخشک های آمینواسیدی استفاده کنه. از متخصص اطفال بخواید که برای نوزادتون شیر خشک فرمولاسیون شده تجویز کنن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کودک پسر 6 ماهه با اسهال بالای 10 مرتبه درسه روز گذشته را داریم. به پزشک متخصص مراجعه نمودیم و آزمایش ادرار و مدفوع برای کودک نوشته شد ولیکن 4روز تا جواب آزمایش وقت هست تا گرفتن جواب آزمایش برای کودک ما چه دارویی را تجویز میکنید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی اسهال در کودکانی در سن کودک شما طبیعیست چون آنزیم های گوارشی بچه ها در حال شکل گیریه و این یک مرحله طبیعی در روند تکامل دستگاه گوارش کودک شماست. درواقع از بعد از 6 ماهگی به تدریج دستگاه گوارش کودک شما آماده تغذیه با غذاهایی می شود که از قوام بیشتری برخوردارند. اما در موارد نادری ممکنه کودک شما دچار کولیت آلرژیک باشه که با آزمایشاتی که دادید مشخص میشه و اون هم مشکل خاصی نیست. بهتر هست تا آماده شدن جواب آزمایش کودکتون صبر کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر