غذاهایی که در عرض یک ساعت سرماخوردگی را بدتر می‌کنند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غذاهایی که  در عرض یک ساعت سرماخوردگی را بدتر می‌کنند

پرهیز غذایی در زمان سرماخوردگی

مجله سلامتحتی اگر از واکسن‌های ضد سرماخوردگی استفاده کنید یا مثلاً دست‌هایتان را روزی ۱۳ بار بشویید، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که شما را از ابتلا به سرماخوردگی در این فصل نگه دارد. وقتی هم که دچار سرماخوردگی می‌شوید، قطعاً نمی‌خواهید اوضاع خیلی خراب شود! برای همین خیلی مهم است که چه غذایی بخورید یا از چه غذاهایی پرهیز کنید. در ادامه به غذاها یا خوراکی‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در عرض ۱ ساعت سرماخوردگی شما را بدتر کنند!

1) نوشابه، آبمیوه و دیگر ترکیبات حاوی قند

درست است که مثلاً ماءالشعیر زنجبیلی می‌تواند حالت تهوع ناشی از سرماخوردگی را از بین ببرد یا آب پرتقال میزان زیادی ویتامین C برای بدن فراهم کند، اما هر دوی این محصولات حاوی مواد قندی زیادی هستند که باعث التهاب می‌شوند. این وضعیت می‌تواند در نهایت باعث شود که توانایی سلول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت کاهش پیدا کند. این وضعیت با خوردن خوراکی‌های دیگری که حاوی مواد قندی زیادی باشند هم اتفاق می‌افتد. خوراکی‌هایی مثل کلوچه‌های صنعتی، آب‌نبات، غلات صبحانه کودکان و تمام محصولات جذابی که ممکن است در روزهای سرماخوردگی بخورید، همگی می‌توانند بدن را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دهند. به‌جای این محصولات، بهتر است از چای زنجبیلی استفاده کنید که برای معده فوق‌العاده مناسب است و برای حفظ تعادل آب بدن، آب یا آب نارگیل بدون قند بنوشید. استفاده از انواع میوه‌ها به‌صورت طبیعی نیز می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

نوشابه، آبمیوه و دیگر ترکیبات حاوی قند

2) لبنیات، تغذیه مضر برای سرماخوردگی

ممکن است شنیده باشید که شیر، ماست و محصولات مشابه آن‌ها واقعاً باعث نمی‌شوند که مخاط بیشتری در بدن انسان‌ها تولید شود، اما بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که همیشه این‌طور نیست. در واقع، مصرف لبنیات در بین بعضی از افرادی که سرما‌خوردگی دارند، می‌تواند مخاطی که در گلوی آن‌ها وجود دارد را بیشتر کند و میزان آن را در سطح بدن تا حدی بالا ببرد که واقعاً غیرقابل تحمل شود. پس اگر با خوردن محصولات لبنی، احساس کردید میزان مخاط بیشتری در گلویتان جمع شده است، سعی کنید مصرف لبنیات را تا حدود زیادی محدود کنید یا در صورت امکان اصلاً از آن‌ها تا پایان دوره سرماخوردگی استفاده نکنید. اما اگر محصولات لبنی باعث افزایش مخاط بدن شما نشوند، می‌توانند به شما کمک کنند. در واقع اگر بدن شما بتواند لبنیات را در وضعیت سرماخوردگی تحمل کند، منبع خوبی است برای دریافت پروتئین‌ها و ویتامین D که به بدن کمک می‌کنند تا با عفونت‌ها بهتر مقابله کند. ضمن این‌که اگر از ماست‌های پروبیوتیک استفاده کنید، به بدنتان کمک می‌کنید تا تعادل باکتری‌های روده را حفظ کند.

لبنیات، تغذیه مضر برای سرماخوردگی

3) نوشیدنی‌های الکلی

در صورتی که شما هنوز هم بر این عقیده هستید که مصرف الکل در زمان بیماری مفید است، اکنون اجازه دهید که این مفهوم را برطرف کنیم! الکل نیز مانند شکر باعث التهاب و تضعیف گلبول‌های سفید خون شده و روند بهبودی را مشکل می‌کند. به علاوه، نوشیدنی‌های الکلی سبب دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) می‌شود.

نوشیدنی‌های الکلی

4) کربوهیدرات‌های تصفیه شده دشمن سرماخوردگی

بعضی از افراد ممکن است وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوند، بیشتر از نان تست و کراکرها استفاده کنند. اما بررسی‌های محققان حاکی از آن است که مصرف این محصولات باعث بدتر شدن سرماخوردگی می‌شوند. در واقع، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده سریعاً تبدیل به قند می‌شوند و مثل نوشابه‌ها سطح قند خون را افزایش می‌دهند، و به همین دلیل است که می‌توانند به‌جای مقابله با عفونت‌ها، باعث بدتر شدن آن‌ها شوند. در نهایت اگر واقعاً می‌خواهید نان تست بخورید، باید حتماً از انواعی استفاده کنید که سبوس‌دار یا کامل باشند.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده دشمن سرماخوردگی


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر