علت کاهش حس چشایی سالمندان چیست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت کاهش حس چشایی سالمندان چیست

علت اصلی کاهش حس چشایی در سالمندان

مجله پزشکی و سلامت : حس چشایی نقش مؤثری در لذت بردن از غذا خوردن دارد ، اما متاسفانه سالمندان به مرور زمان دچار کاهش حس چشایی می‌شوند. حس چشایی به ما کمک می کند تا بین غذای لذیذ و بد مزه تفاوت قائل شویم. البته با افزایش سن ، به طور طبیعی سالمندان دچار کاهش حس چشایی می‌شوند که در سنین پیری این کاهش ممکن است به حداکثر میزان خود برسد که از جمله عوارض کاهش حس چشایی می توان به کاهش اشتها، کم شدن وزن، تغذیه نامناسب، تضعیف سیستم ایمنی و در شرایط خیلی وخیم که با غذا نخوردن همراه است، می تواند منجر به مرگ در سالمندان شود.

عواقب کاهش حس چشایی در سالمندان

به طور کلی بعد از سن 50 سالگی، ممکن است برخی از حس های چشایی مانند حس به شیرینی، شوری، ترشی و تلخی تا حدی تضعیف شوند و سالمندان دچار کاهش حس چشایی شوند. دانشمندان سلامت در ژاپن بر این اعتقادند که برخی ترکیبات افزودنی به مواد غذایی مانند منو سدیم گلوتامات می توانند میزان حس و طعم را در مواد غذایی افزایش دهند و باعث تحریک حس چشایی شوند. البته این تحریک حس چشایی چندان هم مفید نیست؛ چون که واقعا باعث تحریک سلول‌های حس چشایی نمی شوند. بلکه به مرور زمان تحریک حس چشایی را کاهش می دهند.

مطالعات علمی محققان علوم سلامت نشان داده که تضعیف و تخریب سلول های چشایی یک عامل خطر مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سکته مغزی و قلبی و سایر بیماری های مزمن می باشند. در حقیقت عدم تشخیص مزه غذاها باعث می شود که فرد به سمت زیاد خوردن برخی مواد غذایی و عدم مصرف برخی دیگر از مواد غذایی روی بیاورد که همین امر در ادامه با بروز بیماری های مزمن در ارتباط می باشد. به علاوه این که در مراحل شدید ممکن است در اثر کهولت سن، سلول های چشایی به طور قابل توجهی تخریب شوند.  در نتیجه ، سالمندان به دلیل کاهش حس چشایی ، طعم و مزه غذا را حس نمی‌کنند، بنابراین به تدریج از غذا خوردن لذت نمی‌برند و سعی می کند غذای کمتری مصرف نمایند که این امر منجر به تغذیه نامناسب و کاهش وزن آن‌ها خواهد شد.

عواقب کاهش حس چشایی در سالمندان

راه درمان مشکل کاهش حس چشایی

برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند روشی برای بهبود حس چشایی در سالمندان وجود ندارد؛ اما امروزه پزشکان قادرند با برخی روش های درمانی ، مشکل کاهش حس چشایی در سالمندان را برطرف کنند.
البته در برخی موارد پزشکان راه حل مشکل را در درمان برخی دیگر از بیماری ها و ناهنجاری ها می دانند. برای مثال عفونت ها، مصرف برخی از داروها، مشکلات دندانی، خشکی دهان، استعمال زیاد سیگار، کمبود ویتامین ها در بدن از جمله مواردی هستند که می توانند به عنوان مشکل در بروز کاهش حس چشایی در افراد میان سال و سالمندان مطرح باشند که در این موارد راه درمانی که پزشک برای درمان این عارضه ها در نظر می گیرد، می تواند باعث بهبود حس چشایی نیز شود.

نظر متخصصان سلامت نیز آن است که مصرف زیاد داروهای کاهنده فشارخون و کلسترول خون و انواع داروهای آنتی بیوتیکی می توانند منجر به کاهش حس چشایی شوند. بنابراین در سالمندانی که مبتلا به مشکلات فشارخون، کلسترول خون بالا و یا عفونت های مکرر می باشند، باید از تجویز زیاد داروهای کاهنده این عوارض به شدت پرهیز نمود.

نحوه اطمینان از بهبود حس چشایی در سالمندان

بهترین راه تشخیص بهبودی حس چشایی در سالمندان بعد از انجام درمان های مورد نیاز، انجام تست چشایی می باشد. در این تست، طعم های مختلف را به فرد می دهند و از او می خواهند که تفاوت بین طعم ها را تشخیص دهد. اگر فرد بتواند به طور واضح طعم های مختلف را تشخیص دهد، این مسئله نشان می دهد که حس چشایی در فرد سالمند به تدریج در حال بهبود می باشد. در این موارد از لحاظ تغذیه ای توصیه می شود که این افراد از یک رژیم غذایی متنوع و غنی از طعم های مختلف استفاده نمایند.
در صورتی که سالمندان نتواند در تست چشایی موفق شود. ضروری است تا قبل از وخیم تر شدن وضعیتش و تاثیر نامطلوب بر رژیم غذایی‌اش حتما از درمان های تکمیلی پزشکی استفاده نماید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر