علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی

چکیده مطلب 

اگر شما از جمله افرادی هستید که به نوشیدن مشروبات الکلی علاقه‌مند هستید، حتماً تجربه سردرد شراب را دارید. در این مقاله ما علت سردرد بعد از مستی را به شما توضیح می‌دهیم. همچنین چند ترفند برای درمان سردرد مشروبات الکلی نیز به شما آموزش می‌دهیم. 

علت سردرد بعد از خوردن نوشیدنی الکلی چیست؟

علت سردرد بعد از خوردن شراب سؤالی است که به وفور پرسیده می‌شود. الکل تأثیرات متعددی بر بخش‌های مختلف بدن می‌گذارد. یکی از این قسمت‌ها مغز ماست. وقتی یک شخص نوشیدنی الکلی می‌نوشند، مشروب به سرعت از طریق معده او جذب می‌شود. سپس به سرعت از طریق جریان خون در سراسر بدن توزیع می‌شود. سپس به سلول‌های عصبی مغز می‌رسد و در آنجاست که علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی بدل می‌شود.

مشروبات الکلی بر مغز، کبد، کلیه‌ها، قلب، معده، رگ‌های خونی، هورمون‌ها و دیگر سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارند. اتانول همچنین به عنوان کاهنده برخی از عملکردهای مغز عمل می‌کند. افراد هنگام نوشیدن الکل در دوز کم و در ابتدا احساس آرامش و خوشحالی می‌کنند؛ اما طولی نمی‌کشد که به دنبال علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی می‌گردند. بعد از مشروب دچار تاری دید و کاهش عملکردهای شناختی دیگر نیز خواهید شد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ماندگاری الکل در خون ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : دلیل سردرد بعد از خوردن شراب

وجود مواد شیمیایی خاص یک علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی است

اعتقاد بر این است که مواد شیمیایی موجود در الکل، مانند تیرامین و هیستامین، با مواد شیمیایی مغز برهم‌کنش دارند. این حوادث می‌تواند علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی باشد و در بعضی افراد ممکن است باعث میگرن هم بشود.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : وجود مواد شیمیایی خاص یک علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی است

کم‌آبی بدن هم علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی است

کم‌آبی بدن نیز یک علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی است. در واقع الکل می‌تواند محتوای آب بدن را کاهش دهد. کم‌آبی بر روی مایعات اطراف مغز تأثیر می‌گذارد و جریان خون و در نتیجه فشار خون را در مغز کاهش می‌دهد. این تغییرات می‌تواند باعث ایجاد درد و حساسیت شود که یک  علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی می‌باشد.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : علت سردرد بعد از مشروب خوردن

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی در افراد مختلف متفاوت است.

به طور کلی علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی در هر فردی می‌تواند با دیگری تفاوت داشته باشد. متخصصان معتقدند کسانی که بعد از نوشیدن مشروب گونه‌هایشان سرخ می‌شود، بیشتر مستعد سردرد هستند. همچنین افرادی که از میگرن رنج می‌برند، بیشتر از دیگر افراد در معرض سردرد بعد از مشروب خوردن قرار دارند.

در مطالعه‌ای که در سال 2004 بر روی 1221 نفر انجام شد، نشان داد مردان بیشتر از زنان به سردرد بعد از مشروب دچار می‌شوند. با این وجود برخی نیز معتقدند که شدت سردرد بعد از مشروب در زنان بیش از مردان است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” دفع الکل از بدن با بهترین روش ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : علت سر درد بعد از خوردن مشروب

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی در برخی از افراد استرس است

گرچه در بیشتر مواقع علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی عوامل بیولوژیکی است، اما گاهی در برخی از افراد استرس و فشارهای قبل از نوشیدن الکل و یا نگرانی‌های بعد از آن، می‌تواند علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی باشد.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : علت سردرد بعد از عرق خوردن

سردرد بعد از نوشیدنی الکلی چه زمانی ایجاد و چه زمانی برطرف می‌شود؟

سردرد بعد از مشروب می‌تواند در عرض چند ساعت تا 16 ساعت بعد از نوشیدن الکل ایجاد گردد. این سردرد معمولاً در عرض سه روز از بین می‌رود. با این وجود معمولاً سردرد بعد از مشروب صبح روز بعد از نوشیدن الکل، تشدید می‌شود. آن موقع زمانی است که میزان الکل در بدن کاهش یافته است.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : سردرد بعد از مشروبات الکلی

علائم سردرد بعد از نوشیدنی الکلی چیست؟

علائم سردرد بعد از نوشیدنی الکلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در هر دو طرف سر
  • بیشتر درد در جلوی پیشانی قرار دارد
  • سردرد خفقانی یا ضربان دار
  • سردرد با فعالیت بدنی بدتر می‌شود
  • به طور کلی سردرد بعد از مشروب حدود سه ساعت بعد از صرف یک نوشیدنی الکلی ایجاد می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم خبر ” مضرات مشروبات الکلی از نظر پزشکی بر سلامت مغز ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : علت سردرد بعد از خوردن مشروب

درمان سردرد بعد از نوشیدنی الکلی چیست؟

برای درمان سردرد بعد از نوشیدنی الکلی از نکات زیر پیروی کنید:

  • از نوشیدن الکل بیشتر اجتناب کنید.
  • مصرف مایعات را افزایش دهید. بهترین حالت نوشیدن آب خالص است، اما می‌توانید از طریق خوردن سوپ، آب‌میوه و غیره نیز آن را تأمین کنید.
  • هرگز برای درمان سردرد بعد از مشروب از استامینوفن استفاده نکنید. استامینوفن می‌تواند بار بیشتری بر دوش کبدتان که در حال متابولیزه کردن الکل است، بگذارد. در این شرایط اگر از قرص‌هایی چون استامینوفن نیز استفاده کنید، ممکن است دچار نارسایی کبدی و دیگر مشکلات مرتبط با آن شوید.
  • سراغ غذاهایی بروید که هضم آسانی دارند و به راحتی قند خون را افزایش می‌دهند، مانند نان. مواد غذایی حاوی فروکتوز نظیر انواع میوه‌ها می‌تواند سرعت متابولیسم (تجزیه و خلاص شدن از) الکل را افزایش دهد.
  • بیشتر استراحت کنید. در کنار تخت خود حتماً یک ظرف آب قرار دهید.

علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی : چرا بعد از خوردن مشروب سردرد میگیریم

نتیجه گیری:

در این مقاله ما علت سردرد بعد از مشروب را بررسی کردیم و متوجه شدیم که علت سردرد بعد از شراب واکنش مواد شیمیایی موجود در الکل با مواد شیمیایی موجود در مغز است. بهترین راه برای درمان سردرد بعد از خوردن مشروب ، نوشیدن مقادیر زیادی آب است.

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خدمت دکتر سوشا
دائما و بدون دلیل مخصوصا عصرها یک حالت سرگیجه و حالت تهوع دارم زیاد اذیت کننده نیست اما دیگه حالم از این حالت بهم میخوره لطفا راهنمایی کنید ممنون

مشاهده کامل

سلام.دائما دچارسردرد درقسمت های مختلف سرم (پیشانی پشت سر چشم)میشم مخصوصا2 روز قبل از عادت ماهیانه و با مصرف مسکن هم دیر خوب میشم لطفا راه حلی موثر برایم ارائه دهید. ممنون ازشما

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام شما برای بهبود هرچه سریعتر نباید سر خود را هنگام استفاده از موبایل بیش از حد خم کنید ، و همچنین می بایستی بالشت خود را کمی نرم و بلند انتخاب کنید . احتمالا فشار خون شما قبل از دوران عادت ماهیانه یا خیلی بالا و یا خیلی پایین می آید ، بنابر این در آن لحظه فشار خود را گرفته و نسبت به کاهش یا افزایش آن اقدامات لازم را انجام دهید .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر