عفونت دندان و گلو درد (6 عامل عفونت دهان و گلو + راه درمان)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عفونت دندان و گلو درد (6 عامل عفونت دهان و گلو + راه درمان)

چه ارتباطی بین عفونت دندان و گلو درد وجود داره؟

بسیاری از افراد عفونت دندان و گلو درد را با هم تجربه می‌کنند؛ برای خیلی از آن‌ها این سؤال پیش می‌آید که عفونت دندان آن‌ها باعث گلو درد شده یا برعکس، یعنی درد گلو و عفونت آن باعث عفونت دندان شده است؟! در این مواقع آن‌ها حتی گیج می‌شوند که برای حل مشکلشان باید به چه پزشکی مراجعه کنند، دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی؟ وب سایت پزشکی دکتر سوشا قصد دارد این مسئله را در ذهن شما روشن کند و به سؤالتان پاسخ دهد.

عفونت دهان و گلو؛ بیشتر در مورد دندان عقل رخ میدهد

اول از همه به این نکته اشاره می‌کنیم که ارتباط بین عفونت دندان و گلو درد بیشتر در مورد عفونت دندان عقل دیده می‌شود. عفونت دندان عقل یک عارضه بسیار شایع محسوب می‌شود؛ زیرا دندان عقل فضای کافی برای رشد طبیعی را ندارد، بنابراین بسیاری از دندان‌های عقل به صورت نهفته درمی‌آیند. از طرفی حتی اگر به طور کامل از لثه خارج شوند نیز تمیز کردن آن‌ها دشوار است. به همین دلیل عفونت دندان عقل نیمه هفته و یا حتی دندان عقل غیر نهفته بسیار شایع است.

دندان عقل که دندان آسیاب بزرگ سوم یا مولار سوم نیز نامیده می‌شود در سنین 21-17 سالگی در لثه رشد می‌کند. در حالی که اکثر افراد هنگام رشد یا عفونت دندان عقل درد خاصی را احساس نمی‌کنند، برخی ممکن است با علائمی چون تورم، درد فک، مشکلات سینوسی، گوش درد یا گلو درد مواجه شوند. (مقاله ” عفونت دندان عقل بعد از کشیدن  را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.)

در ادامه با علائم مرتبط با عفونت دندان عقل بهتر و بیش‌تر آشنا شوید تا در صورت مواجهه با آن‌ها بهترین تصمیم را در کمترین زمان بگیرید.

عفونت دندان و گلو درد و مشکلات سینوسی

یکی از علائم عفونت دندان عقل، گلو درد های مکرر است. عفونت دندان عقل و گلو درد معمولاً همراه با هم اتفاق می‌افتند و این گلو درد ارتباطی به سرماخوردگی یا آنفلوانزا ندارد. علاوه بر این عفونت دندان عقل می‌تواند مشکلات سینوسی ایجاد کند و باعث سردردهای فشاری یا آبریزش بینی شود.

آبسه‌های دندانی حاوی چرک هستند که در اثر عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌گردد. این بسته‌های چرکی در نوک ریشه‌های دندانی رشد می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که درد شدیدی در ناحیه فک و گلو در یک سمت صورتتان احساس کنید (سمت درگیر با عفونت). غدد لنفاوی اطراف گردن و گلوی شما نیز ممکن است متورم شوند. همه این‌ها باعث می‌شود که شما عفونت دندان و گلو درد را با هم تجربه کنید.

دیگر علائم عفونت دندان عبارت‌اند از:

  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • درد در هنگام جویدن غذا
  • تب
  • تورم در صورت یا گونه
  • تورم و حساسیت غدد لنفاوی زیر فک یا گردن

در ادامه با دیگر علائم عفونت دندان بیش‌تر آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : برای دندان درد شدید چه باید کرد؟

عفونت دندان و گلو درد و مشکلات سینوسی

عفونت دندان و درد فک

در زیر تاج دندان شما عصبی وجود که در استخوان فک ریشه دارد. نهفته یا نیمه نهفته بودن دندان عقل و عفونت دندان عقل (حتی اگر کاملاً از لثه بیرون آمده باشد)، همگی می‌توانند این اعصاب را تحت تأثیر قرار دهند و به آن فشار وارد کنند. با گذشت زمان، درد فک، حساسیت و سفتی فک ممکن است رخ دهد به طوری که نتوانید به راحتی دهانتان را باز کنید.

عفونت دندان و بوی بد و متعفن

به دلیل موقعیت دندان عقل در دهان، عفونت آن اتفاقی بسیار شایع محسوب می‌شود. اگر شما علاوه بر درگیری فک متوجه بوی بسیار بدی شدید که از پشت دهانتان خارج می‌شد، به احتمال زیاد دچار عفونت دندان عقل شده‌اید.

تورم فک، گونه یا گره‌های لنفاوی و عفونت دندان

هنگامی‌که دندان عقل دچار عفونت و دیگر مشکلات می‌شود، تورم در نواحی اطراف آن، ازجمله فک، گونه یا گره‌های لنفاوی بسیار طبیعی و قابل انتظار است. اصولاً تورمی که در بخش‌های پشتی دهان ایجاد می‌گردد بسیار با عفونت دندان عقل ارتباط دارد.

تورم و قرمزی لثه و عفونت دندان

در صورتی که دچار عفونت دندان عقل شوید، مطمئننا قرمزی لثه‌ها و تورم آن‌ها خواهند شد. برای تشخیص تغییر رنگ لثه، می‌توانید رنگ لثه را در بخش‌های عقبی آن با بخش‌های جلوی دهان مقایسه کنید. (مقاله ” تورم و قرمزی لثه را چگونه درمان کنیم؟ ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

تورم و قرمزی لثه و عفونت دندان

هنگام مواجهه با عفونت دندان و درد گلو چه کنیم؟

اگر دندان عقلتان باعث بروز مشکلاتی برای شما شود، دندانپزشکتان احتمالاً پیشنهاد می‌کند که آن را بکشید. اگر شما آبسه دندانی داشته باشید، دندانپزشکتان با یک برش کوچک چرک را تخلیه خواهد کرد. همچنین ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام و خسته نباشید .
بنده به مدت چهار روز است که سمت راست گلویم ملتهب شده است و درد فراوان دارد اما نسبت روز اول درد آن کمتر شده ولی جای دندان عقلی که کشیده ام (10 سال پیش ) ورم کرده و درد میکند آیا مشکل از دندان است یا احتمال مشکل از لوزه میباشد؟؟به چه متخصصی باید مراجعه کنم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما همینطور که در مقاله بالا هم اشاره شده، بین عفونت دندان و گلودرد ارتباط وجود داره و هر کدوم از اونها میتونه باعث ایجاد دیگری بشه. احتمال زیاد لثه شما آبسه کرده ..پیشنهاد میکنم برای بررسی دقیقتر به دندانپزشک مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر