عفونت دندان عصب کشی شده (احتمال درد و تورم تا 14 روز است)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عفونت دندان عصب کشی شده (احتمال درد و تورم تا 14 روز است)

آیا ممکن است عفونت در دندان عصب کشی شده هم اتفاق بیفتد؟

عفونت دندان عصب کشی شده اتفاق متداولی نیست، اما همیشه خطر ابتلا به این اتفاق وجود دارد. عفونت دندان عصب کشی شده می‌تواند یک هفته تا ده روز بعد از عصب کشی ( روت کانال ) دندان اتفاق بیفتد. برخی از دلایل این عفونت‌ها عبارت‌اند از:

  • یک کانال به طور کامل تمیز نشده باشد؛ زیرا گاهی برخی از دندان‌ها دارای مقدار غیر طبیعی کانال می‌باشند که دندانپزشک به دلیل عدم اطلاع،آن‌ها را نادیده می‌گیرد.
  • وجود یک ترک در ریشه دندان که دندانپزشک متوجه آن نشده است. عفونت از طریق این شکاف در دندان نفوذ می‌کند.
  • ترمیم کانال به طور صحیح انجام نشده است و اجازه نفوذ باکتری‌ها و ایجاد مجدد عفونت را داده است.
  • ممکن است ماده‌ای که برای پر کردن کانال استفاده شده است، با گذشت زمان از بین برود. به این ترتیب باکتری‌ها قادر به ایجاد عفونت در دندان می‌شوند.

دندان‌های شما توسط ریشه‌هایی که در استخوان فک نفوذ می‌کنند، در دهان جای می‌گیرند. دندان‌های جلو معمولاً یک ریشه دارند. دندان‌های دیگر مانند دندان‌های پرمولر و مولر دو یا چند ریشه دارند. نوک هر ریشه آپکس نامیده می‌شود. عصب و عروق خونی دندان از طریق آپکس وارد دندان می‌شوند، سپس از طریق یک کانال وارد ریشه می‌شوند و داخل اتاقکی نرم در تاج دندان قرار می‌گیرند. (تاج دندان بخش خارجی دندان  است که همیشه آن را مشاهده میکنید).

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” عفونت دندان عقل نیمه نهفته ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

عفونت در دندان عصب کشی شده چگونه درمان می‌شود؟

در عصب کشی یا روت کانال ، کانال‌ها تمیز می‌شوند و بافت ملتهب یا آلوده آن برداشته می‌شود. کانال‌های ریشه بسیار پیچیده هستند و شاخه‌های کوچک بسیاری از کانال اصلی منشعب می‌شود. گاهی اوقات، حتی پس از درمان و تخلیه عفونت از کانال ریشه، عفونت ممکن است در این شاخه‌ها باقی بماند و احتمالاً بعد از مدتی باعث عود عفونت شود.

هنگامی که یک دندان عصب کشی شده مجدداً دچار عفونت شود، مجدداً برای روت کانال یا عصب کشی ارجاع می‌شود. این بار هم از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت استفاده می‌شود. اگر بار دوم نیز ثمربخش نبود و دندان فرد مجدداً عفونت کرد،نوعی جراحی به نام آپیککتومی (Apicoectomy) برای او انجام می‌شود.  در ادامه روش انجام این  عمل توضیح داده شده است.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله ” کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی دکرت سوشا بخوانید.

عفونت ریشه دندان عصب کشی شده

آپیککتومی چگونه عفونت در دندان عصب کشی شده را از بین می‌برد؟

در عمل آپیککوتومی ، نوک ریشه یا آپکس، همراه با بافت آلوده برداشته می‌شود. پس از آن انتهای ریشه پر می‌شود تا کاملاً مهر و موم شود. به عمل آپیککتومی ،عمل میکروسرجری اندودنتیک نیز گفته می‌شود؛ زیرا این روش با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. البته همیشه قبل از روش آپیککتومی ،یک بار دیگر عصب کشی دندان انجام می‌شود و در صورتی که مؤثر واقع نشد،به سراغ این روش می‌روند.

این روش با روش برداشت ریشه تفاوت دارد. در روش برداشت ریشه (root resection)، ریشه به طور کامل برداشته می‌شود در حالی که در روش آپیککتومی تنها نوک ریشه برداشته می‌شود.

قبل از انجام آپیککتومی برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده،دندانپزشکتان یک عکس از دندانتان خواهد گرفت. سپس درمان با داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیکی خوراکی را آغاز می‌کند و ممکن است دهانتان را محلول ضدعفونی‌کننده شستشو دهد.

برای درمان عفونت در دندان عصب کشی شده با آپیککتومی ، دندانپزشکتان لثه را بریده و بلند می‌کند تا ریشه به راحتی قابل دسترسی باشد. بافت‌های آلوده همراه با چندین میلی‌متر از نوک ریشه برداشته می‌شود. او از یک ماده رنگی استفاده می‌کند که ترک‌ها و شکستگی‌های دندان را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد. اگر دندانتان شکسته باشد ممکن است لازم باشد استخراج شود و آپیککتومی ادامه نمی‌یابد.

برای تکمیل آپیککتومی برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده، 3 تا 4 میلی‌متر از کانال دندان تمیز شده و پر می‌شود. تمیز کردن دندان معمولاً با کمک میکروسکوپ و با استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک(فراصوت) انجام می‌شود. استفاده از میکروسکوپ در این روش جراحی شانس موفقیت آن را افزایش می‌دهد؛چرا که نور و بزرگنمایی حاصل از آن به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا منطقه را بهتر ببیند. پس از آن، دندانپزشکتان قبل از قرار دادن بافت در جای خود یک عکس دیگر هم می‌گیرد.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده چقدر طول می‌کشد؟

در صورتی که برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده از روش آپیککتومی استفاده کنید، بسته به محل دندان و پیچیدگی ساختار ریشه زمان آن تفاوت می‌کند. اما به طور میانگین بین 90-30 دقیقه زمان می‌برد. مدت زمان انجام آپیککتومی برای  درمان عفونت در دندان عصب کشی شده در دندان‌های جلو کمتر است. هرچه تعداد مولرها یا کانال‌های دندان بیشتر باشد،زمان بیشتری برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده نیاز است.

درمان عفونت در دندان عصب کشی شده چقدر زمان می برد

اقدامات بعد از درمان عفونت دندان عصب کشی شده با آپیککتومی چیست؟

بعد از درمان عفونت دندان عصب کشی شده با روش آپیککتومی ،دندانپزشکتان به شما دستورالعمل‌هایی درباره اینکه چه داروهایی مصرف کنید و چه چیزهایی بخورید یا بنوشید، خواهد داد. شما باید 12-10 ساعت پس از جراحی در محل، یخ قرار دهید و در این مدت استراحت کنید.

ناحیه تحت درمان ممکن است خونریزی کند و متورم شود. تورم ممکن است روز دوم بعد از عمل بیشتر از روز اول باشد. برای تسکین درد معمولاً می‌توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

برای مراقبت بیشتر، باید از مسواک زدن منطقه، شستشوی شدید، سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای ترد و سخت اجتناب کنید. سعی  نکنید منطقه را بررسی کنید؛ زیرا این کار باعث شل شدن بخیه‌ها می‌شود و قطع شدن خون را با مشکل مواجه می‌کند. بخیه‌ها 7-2 روز بعد از جراحی کشیده می‌شوند و همه درد و تورم معمولاً بعد از 14 روز از بین می‌رود.

بسیاری از کسانی که عمل آپیککتومی انجام داده‌اند معتقدند بهبودی بعد از آپیککتومی، ساده‌تر از خود عصب کشی یا روت کانال است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” عفونت دندان و گلو درد ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام و وقت بخیر. ببخشید من مدتی هست که دندان‌هایم را عصب کشی کردم اما هنوز دردناک و صورتم متورم است و نمی توانم غذا بخورم راه درمان چیست؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز شما بایستی به پزشکی که برایتان عصب کشی انجام داده است مراجعه کنید؛ زیرا علت های مختلفی وجود دارد که چنین مشکلاتی را ایجاد می کند. برای مثال اگر ترمیم دندان ناقص باشد و قسمتی از عروق اعصاب در ریشه مانده باشد یا قسمتی از مواد پرکردن دندان از نوک ریشه بیرون زده باشد، دستکاری مکانیکی کانال ریشه ناشی از پرکردن دندان و یا چرکی بودن اطراف ریشه و نداشتن فرصت برای خارج شدن، همه و همه عواملی هستند که دردناک بودن دندان را به وجود می‌آورند. به هر ترتیب قطعی بودن علت درد را پزشک مشخص می‌کند و ممکن است لازم باشد کانال خالی و مجدد پر شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر