سرطان سینه شایع‌ترین سرطان زنان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سرطان سینه شایع‌ترین سرطان زنان

سرطان سینه

مجله سلامتسرطان سینه یک مشکل عمده سلامت در دنیا و یکی از شایع‌ترین سرطان زنان محسوب می‌شود، به طوری که تقریباً از میان هر 8 زن، (به‌طور متوسط در جوامع مختلف) یک نفر در طول دوره‌ی عمر به سرطان سینه مبتلا می‌شود.سرطان سینه شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان ، در زنان جهان محسوب می‌شود . در ایران، سرطان سینه دومین سرطان در کل جمعیت مرد و زن و شایع‌ترین سرطان زنان به شمار می‌آید . سرطان سینه یک سرطان وابسته به هورمون است.عوامل ایجاد کننده سرطان پستان در فردی که تشخیص در آن قبل از یائسگی باشد با فردی که بعد از یائسگی تشخیص داده می‌شود یکسان نمی‌باشد.

عوامل خطرساز سرطان سینه شامل موارد زیر هستند

شروع قاعدگی در سن پایین ، زایمان اول در سن بالا یا عدم زایمان ، وجود سابقه خانوادگی سرطان پستان (در بستگان درجه اول، مانند مادر،دختر یا خواهر) ، سابقه رادیوتراپی پستان یا قفسه سینه ، وجود نمای متراکم پستان در ماموگرافی مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای بهبود علائم یائسگی ، چاقی ، عدم تحرک و ورزش مناسب ، مصرف الکل و نژاد سفید از عوامل خطرساز سرطان سینه هستند.

عوامل رژیمی مؤثر در پیشگیری از سرطان سینه

حفظ وزن طبیعی 

از آنجایی که سلول‌های چربی استروژن آزاد می‌کنند در خانم‌هایی که بعد از دوران نوجوانی، 15 – 10 کیلو وزن اضافه می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر است. بنابراین حفظ وزن طبیعی در پیشگیری از بروز سرطان نقش مؤثری دارد .

حفظ وزن طبیعی

مصرف مولتی ویتامین برای پیشگیری از سرطان پستان

مصرف ویتامین ها می‌تواند اثر محافظتی داشته باشد . ویتامین های A ،D ،E ، اسیدفولیک و سلنیوم نیز در این مورد نقش دارند. این مواد مغذی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

نوع گوشت مصرفی

گوشت قرمز به صورت کباب شده روی آتش حاوی مواد شیمیایی سرطان زا مانند آمین‌های هتروسیلیک است که ضمن پخته شدن گوشت قرمز تولید می‌شوند . یافته‌های جدید حاکی از آن است که گوشت قرمز منبع آهن بوده که موجب رشد تومورهای تحریک شده استروژنی می‌شود . مصرف مرغ با پوست به دلیل داشتن کلسترول و چربی بالا مضر می‌باشد . مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی پر چرب ارتباط مستقیم دارد . ماهی منبع عالی پروتئین است همچنین غنی از ویتامین های A,D و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد که در پیشگیری و بهبود سرطان پستان نقش دارند . روش‌های طبخ و نگهداری مواد غذایی نیز در این زمینه مؤثرند . روش‌های نادرست طبخ مانند دود دادن ، نمک سود کردن ، حرارت دادن شدید مواد غذایی مانند روغن‌های سرخ کردنی باعث افزایش شیوع سرطان از جمله سرطان سینه می‌شوند.

مصرف سویا و پیشگیری از سرطان پستان

رژیم‌های سرشار از مقادیر بالایی از سویا اثر حفاظتی در برابر سرطان سینه دارند به خصوص اگر قبل از بزرگ‌سالی مصرف شوند. مصرف سویا در زنان با تشخیص سرطان‌های حساس به هورمون (مانند پستان و اندومتریوم) و زنان یائسه می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد . پودرهای تجاری مكمل سویا و غذاهایی كه از محصولات سویا تهیه می‌شوند ممكن است محتوای ایزوفلاونی بیشتری نسبت به غذاهایی كه از سویای كامل تهیه می‌شوند مانند توفا یا شیر سویا داشته باشند. انجمن سرطان امریكا توصیه می‌کند كه افرادی كه سابقه سرطان سینه دارند مصرف سویا را به 3 وعده در روز محدود كرده و از پودرهای مكمل سویا و محصولات سویا استفاده نكنند. علی‌رغم این توصیه در زنان، در مردان مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان پروستات مصرف مرتب غذاهای حاوی سویا مفید به نظر می‌رسد.

مصرف سویا و پیشگیری از سرطان پستان


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر