سلامت سینه زنان؛ نکات مهمی که باید بدانید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سلامت سینه زنان؛ نکات مهمی که باید بدانید

سلامت سینه زنان

مجله سلامتبعضی از زنان نگران این هستند که سینه آن‌ها بیش از حد بزرگ یا خیلی کوچک است و این امر به خصوص در دوران جوانی برای آن‌ها آزار دهنده است،اما حفظ سلامت سینه ها در تمام عمر ، برای تمامی زنان اهمیت دارد. وقتی که شما وارد سن سی سالگی،چهل یا پنجاه سالگی خود شدید، سینه‌ها همراه با بقیه بدن شروع به تغییر می‌کنند. در سال‌های باروری خود را، شما ممکن است تعجب کنید که شیردهی چگونه باعث تغییر شکل سینه‌ها می‌شود. پس از یائسگی، نگرانی در مورد خطر سرطان سینه ، بیشتر می‌شود. لذا به یکسری از مراقبت‌ها برای حفظ سلامت سینه ها که در دهه‌های مختلف زندگی می‌بایست انجام شود، در زیر اشاره شده است.

وضعیت سلامت سینه ها در دهه سی سالگی زندگی زنان

در طول این دهه، هورمون‌هایی مانند استروژن به حفظ سینه کمک می‌کند. سینه حاوی هیچ نوع بافت عضلانی نیست در عوض، از بافت لیفی، بافت چربی و نوعی بافت متراکم غده‌ای که شامل غدد تولید کننده شیر (به نام لوبول‌ها و کانال‌های حمل شیر) می‌باشد ،تشکیل شده است. خوشبختانه، در 30 سالگی، مشکلات سلامت سینه به صورت خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. زنان جوان‌تر معمولاً بیماری‌های پستان فیبروکیستیک را تجربه می‌کنند که شاخصه آن‌ها درد سینه ، کیست، توده‌های ریز و غیر سرطانی می‌باشد. درد سینه می‌تواند دوره‌ای باشد، به طوری که هم‌زمان با دوره‌های قاعدگی ایجاد شود، یا این که ممکن است به صورت مداوم باشد. اجتناب از کافئین به کاهش درد سینه کمک می‌کند. فیبروآدنوم نیز می‌تواند سلامت سینه زنان را در دهه 30 تحت تأثیر قرار دهد. این توده که از بافت لیفی و غده‌ای تشکیل شده است، سرطانی نیست.اما آن‌ها می‌توانند ایجاد آسیب‌هایی کنند که در صورت دردسر ساز بودن، می‌توان آن‌ها را با عمل جراحی حذف کرد.

نگرانی در مورد افتادگی سینه‌ها در دهه سی سالگی

در طول این دهه، که بچه دار شدن از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است، تغذیه با شیر مادر ضمانت می‌کند که مادران از حفاظتی طولانی مدت در برابر سرطان سینه برخوردار شوند. “یکی از بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید به خود و نوزادتان بدهید این است که تا زمانی که ممکن است،به شیردهی ادامه دهید”. اما برخی از زنان نگران این هستند که تغذیه با شیر مادر باعث افتادگی سینه شود.متخصصان معتقدند که شیردهی حقیقتاً باعث افتادگی سینه نمی‌شود.در عوض، تورم پستان در دوران شیردهی باعث می‌شود پوست اطراف پستان کشیده شود. “سپس وقتی که سینه دوباره کوچک شد،این پوست شل باعث می‌شود سینه‌ها افتاده به نظر برسند.

در واقع، سال 2007 در مطالعه‌ای که از طرف انجمن جراحان پلاستیک در کنفرانسی ارائه گردید،تغذیه با شیر مادر تبرئه شد.در عوض مجرمان دیگری برای افتادگی سینه مطرح شدند مانند: بزرگ‌تر بودن اندازه سینه بند قبل از بارداری ، تعدد حاملگی، مصرف سیگار (که می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست را تضعیف کند) و سن. هرچه زمان بیش‌تری سپری می‌شود،غدد سینه کمتر شده و چربی آن افزایش می‌یابد که باعث می‌شود استحکام آن‌ها کمتر شود. یکی دیگر از عوامل ،کشش باندهای فیبری در پستان است که به نام کوپر لیگامان‌ها شناخته می‌شود. “آن‌ها بافتی لیفی هستند که پستان‌ها را تا حدودی بالا نگه می‌دارند و در طول زمان کشش آن‌ها،منجر به تضعیفشان می‌شود.

متخصصان سلامت سینه معتقدند که می‌توانید با اقدامات صحیح به کاهش سرعت و یا جلوگیری از تضعیف آن کمک کنید. از آنجا که سینه‌ها فاقد عضله هستند، ورزش راه مناسبی برای افزایش تراکم سینه‌ها نخواهد بود.با این حال، برخی از پزشکان زنان توصیه می‌کنند ،هنگام دویدن و پرش، برای جلوگیری از کشش لیگامان‌ها و حفظ سلامت سینه ها ، از سینه بند ورزشی استفاده کنید. “پوشیدن سینه بند تنگ ،تفاوت بزرگی ایجاد نخواهد کرد. اما پوشیدن سینه بند مانع کشیدگی فیبرها هنگام ورزش و تحرک می‌شود.

نگرانی در مورد افتادگی سینه‌ها در دهه سی سالگی

خطر پایین ابتلا به سرطان سینه در دهه سی سالگی

سرطان سینه نادر است. با توجه به اعلام موسسه ملی سرطان ،زنان 30-39 ساله در هر 229 نفر تنها یک نفر در معرض خطر سرطان سینه تشخیص داده می‌شود.مگر اینکه سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه وجود داشته باشد.زنان در دهه 30 از زندگی‌شان به انجام ماموگرافی نیاز ندارند. در واقع، بافت پستان متراکم زنان جوان تشخیص سرطان سینه در ماموگرافی را سخت می‌سازد. با این حال، معاینه دستی سینه به طور منظم توسط دکتر ،امکان شناسایی هر گونه توده، فرورفتگی پوست، و سایر نشانه‌های سرطان سینه را میسر می‌سازد. علاوه بر این، در دهه 30،زنان می‌بایست هر گونه تغییرات پستان یا درد را به پزشک خود اطلاع دهند. بسیاری از چیزهایی که باعث درد پستان در زنان جوان می‌شود،خوش خیم هستند، اما امکان وقوع سرطان سینه در زنان جوان نیز وجود دارد.

اینکه شما جوان هستید کمتر احتمال دارد به سرطان مبتلا شوید به این معنا نیست که آن را کاملاً ندید بگیرید. در مورد انجام ماهانه معاینه سلامت سینه ها در منزل چه نظریه‌ای وجود دارد؟ انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است ، با وجود فقدان شواهد در مورد کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه از طریق این معاینه خانگی،این کار اختیاری می‌باشد.اما متخصصین تأکید می‌کنند که زنان باید سینه‌هایشان را ماهانه – حداقل – معاینه کنند تا به بافت سینه‌هایشان آشنایی کامل پیدا کنند تا در صورت هر گونه تغییر مراتب را به پزشکشان اطلاع دهند. این کار به اندازه کافی آسان هست و قطعاً زنانی وجود دارند که سرطان سینه خود را از این راه پیدا کرده باشند. اگر شما هنوز یائسه نشده‌اید، زمان ایده آل برای بررسی سلامت سینه ها 5 تا 10 روز پس از آغاز دوره ماهانه می‌باشد.توده‌ها پیش از قاعدگی ظاهر می‌شوند.این زمانی است که شما کمترین اثر هورمونی را تجربه می‌کنید و دقیق‌ترین بررسی را خواهید کرد.

وضعیت سلامت سینه ها در دهه چهلم از زندگی زنان

در طول 40 سالگی، شکل پستان برای بسیاری از زنان تغییر می‌کند. “همان‌طور که ما مسن‌تر می‌شویم،خصوصاً پس از یائسگی ،پستان بافت غده‌ای کمتر اما چربی بیشتری خواهد داشت،که منجر به تضعیف بیشتر آن می‌شود.  کیست رایج‌ترین نوع از توده‌های پستانی در زنان 40 ساله است ؛اگرچه کیست می‌تواند در سنین دیگر نیز ایجاد شود. این کیسه‌های پر از مایع سرطانی نیستند، اما می‌توانند دردناک باشند. پزشکان می‌توانند آن‌ها را تخلیه کنند و یا با عمل جراحی آن‌ها را حذف کنند.

سلول‌های غیر طبیعی مانند هیپرپلازی داکتال نیز ممکن است در طول این دهه ایجاد شود؛ این سلول‌های غیرطبیعی در پستان،شانس یک زن در ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و سلامت سینه ها را به خطر می‌اندازد. اعداد نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در طول این دهه افزایش می‌یابد. یک زن بین سنین 40 و 49 در حال حاضر یک در 68 شانس ابتلا به سرطان سینه دارد.. بنابراین،انجام ماموگرافی برای بررسی سلامت سینه توصیه می‌شود.مزایای ماموگرافی برای زنان 40 ساله از نظر جامعه پزشکی مورد بحث است،چرا که در بخشی به دلیل نتایج مثبت کاذب می‌تواند به اضطراب و اقدامات غیر ضروری درمانی منجر شود. موسسه ملی سرطان انجام یک ماموگرام برای اولین بار در سن 40 سالگی و سپس یکی در هر یک تا دو سال پس از آن را توصیه می‌کند. با این حال، زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا تخمدان باید با پزشک خود در مورد شروع ماموگرافی قبل از 40 سالگی مشورت نمایند تا از سلامت سینه های خود مطمئن شوند. موسسه ملی سرطان برای حفظ سلامت سینه ، از همه زنان می خواهد که تغییرات زیر در پستان را حتماً به پزشک خود اطلاع دهند:

• توده در پستان یا نزدیک یا زیر بغل خود را
• بافت ضخیم و مستحکم در نزدیکی پستان و یا زیر بغل
• ترشح از نوک پستان یا حساس شدن آن
• فرورفتگی نوک پستان و یا معکوس را به سینه
• خارش و تغییرات پوست پستان، مثل قرمزی، پوسته، فرورفتگی و یا چروک شدگی
• تغییر در اندازه یا شکل پستان

اما در مورد استفاده از لباس زیر، ضد عرق، یا وارد شدن ضربه به سینه نگران نباشید.هیچ یک از این عوامل نقشی در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ندارند.

وضعیت سلامت سینه ها در سنین 50 سالگی در زنان

پس از یائسگی،نه تنها توده چربی پستان‌ها افزایش می‌یابد بلکه اندازه آن نیز کوچک خواهد شد، چرا که زنان دیگر نیازی به غدد تولید کننده شیر برای تغذیه با شیر مادر ندارند. ما اثر هورمونی در بافت غده‌ای سینه را از دست می‌دهیم و در طول زمان بافت آن تحلیل می‌رود. این یک زمانی است که پستان استحکام کمتری دارد،در صورتی که مشکلات حساسیت داشته باشند،حساسیتشان کمتر می‌شود و کمتر توده‌ای و متراکم به نظر می‌رسد. در حالی که توده‌های بی ضرر ممکن است هم‌زمان با چرخه قاعدگی در زنان جوان،ایجاد شوند و از بین بروند اما هر توده جدید پس از یائسگی به نظر می‌رسد که نیاز به مراجعه فوری به پزشک خواهد داشت.

با توجه به اعلام موسسه ملی سرطان، بیشتر سرطان‌های سینه در زنان بالای 50 سال رخ می‌دهد.در افراد 50 تا 59 سال، شانس در هر 37 زن، یک زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود. در دهه 50، متخصصین زنان توصیه به ماموگرافی هر ساله دارند ، تا بتوانند از سلامت سینه زنان مطمئن شوند. پزشکان سرطان سینه را در زنان مسن آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص می‌دهند چرا که تراکم پستان در این افراد کمتر است و امکان پنهان کردن تومور وجود ندارد. بنا بر ادعای متخصصین هرچه محتوای چربی افزایش یابد، حساسیت ماموگرافی نیز افزایش می‌یابد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر