رژیم‌های کم کربوهیدرات با چربی بالا از صفر تا صد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم‌های کم کربوهیدرات با چربی بالا از صفر تا صد

علت محبوبیت رو به رشد رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی چیست؟

رژیم‌های کم کربوهیدرات مدت زیادی هست که وجود دارند اما تبلیغات اخیر موجب شده افراد بیشتری به سمت این نوع رژیم‌ها گرایش پیدا کنند. آیا این گونه رژیم‌ها امن هستند؟ آیا می‌توان وزن خود را با این رژیم‌ها کاهش داد؟

بسیاری از رژیم‌های غذایی مختلف با تلاش و انگیزه بالا، برای بهبود سلامت کوشیده‌اند، اما به طور مداوم برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خود موفق نبوده‌اند. در طول 40-30 سال گذشته، متخصصان تغذیه ما را به این باور رسانده‌اند که رژیم غذایی سالم به نوعی با رژیم غذایی کم چربی معادل است به ویژه اگر به دنبال کاهش وزن هستید. در صورتی که:

برخلاف افکار عموم جامعه که معتقدند رژیم‌های غذایی با چربی بالا خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد،تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی در درازمدت این عوامل خطر متابولیک را کاهش می‌دهند.

رژیم‌های کم کربوهیدرات و پر چربی معمولاً کمتر از 22 درصد از انرژی از کربوهیدرات، بیش از 20 درصد انرژی از چربی و مقدار متغیر پروتئین را شامل می‌شود؛ اما سؤال اینجاست که چه چیزی باعث می‌شود که برخی از متخصصین، این نوع از رژیم‌های غذایی را مؤثرتر از دیگر رژیم‌ها بدانند و روز به روز بر طرفداران این نوع رژیم‌های غذایی افزوده شود؟

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” سبک زندگی خوش اندام ترین زن دنیا این شکلیه ! ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

مزایای رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی چیست؟

مهم‌ترین مزیت رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات این است که عوارض رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات بالا را ندارند. رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات بالا معایب متعددی دارند؛ از جمله:

ایجاد مقاومت به انسولین

انسولین یک هورمون است که در بدن شما آزاد می‌شود تا سلول‌هایتان بتوانند قند خون را ذخیره کنند، کربوهیدرات‌های فرآوری شده تأثیر بیشتری بر افزایش قند خون و ترشح انسولین دارند. همین افزایش ترشح انسولین باعث می‌شود بدن شما به انسولین مقاوم شود و منجر به بالا ماندن قند خون برای مدت بیشتری شود و در پله بعدی منجر به دیابت نوع 2 شود.

بالا بردن سطح چربی خون

همچنین رژیم‌های غذایی غنی از کربوهیدرات‌های فرآوری شده با افزایش سطح تری گلیسیرید خون می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش دهد.

در مقابل بر اساس بررسی‌های مختلف، رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، مزایای متعددی برای بدن دارند، از جمله:

  • رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی در افراد چاق و دارای اضافه وزن در کاهش بافت چربی نسبت به رژیم‌های پر کربوهیدرات مؤثرتر بوده‌اند.
  • علاوه بر کاهش وزن و بهبود شرایط پوستی، چندین مطالعه بالینی، رژیم کتوژنیک را برای بسیاری از بیماری‌های دیگر، از جمله تشنج ، دیابت ، سرطان و حتی بیماری آلزایمر ، مفید دانسته‌اند.
  • همچنین رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات در حفظ ترکیب بدن مؤثرتر بوده و توده بدون چربی بدن را حفظ می‌کنند.
  • این نوع از رژیم‌های غذایی، باعث افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) و کاهش سطح تری گلیسیرید نیز می‌شوند.

رژیم‌های کم کربوهیدرات : بالا بردن سطح چربی خون

آیا رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی باعث افزایش چربی خون می‌شود؟

شاید شما فکر کنید که مصرف چربی بیشتر باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شود؛ اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که این خوردن کربوهیدرات بیشتر است که باعث افزایش سطح تری گلیسیرید شما می‌شود؛ بنابراین خوردن کربوهیدرات کمتر می‌تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که کربوهیدرات کم می‌تواند به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط کمک کندالبته منظور از بالا بردن چربی مصرفی در برنامه غذایی چربی‌های غیر اشباع و اشباع سالم مانند روغن نارگیل، آووکادو، کره، روغن زیتون و چربی‌های حیوانی می‌باشد نه چربی‌های ترانس و کارخانه‌ای.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مزایا و عوارض رژیم لاغری جنرال موتورز ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا  ثبت کنید.

با رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

میزان کاهش وزن با رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی بستگی به سن، جنس، وزن، میزان فعالیت بدنی، ژنتیک و متابولیسم فرد مراجعه‌کننده دارد. صحیح نیست که بخواهیم برای همه افراد نسخه واحدی را بپیچیم. به طور میانگین می‌توان گفت که افراد عادی می‌توانند طی 14-10 روز اول بعد از آغاز رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی، حدود 5-3 کیلوگرم وزن کم کنند. ولی باز هم تأکید می‌کنیم که نتایج این نوع رژیم‌ها بسته به شرایط افراد، متغیر خواهد بود.

در رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی چند درصد از ماهیچه‌ها از بین می‌روند؟

این سؤال تقریباً پاسخی نداردبستگی به ژنتیک فرد، نوع رژیم یا اینکه فرد اصلاً ورزش می‌کند یا نه یا اینکه چه ورزشی می‌کند در هر صورت، شواهد بسیاری وجود دارد که رژیم‌های کم کربوهیدرات که به درستی اجرا شده باشد حاوی یک اثر محافظتی پروتئینی می‌باشد و با توجه به اینکه عضلات ما از پروتئین ساخته شده‌اند، این موضوع خبر بسیار خوبی خواهد بود.

آیا رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی افتادگی پوست هم ایجاد می‌کند؟

بازهم بستگی به فرد دارد؛ ولی اینکه خود رژیم باعث افتادگی پوست می‌شود خیر.

رژیم‌های کم کربوهیدرات : آیا رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی افتادگی پوست هم ایجاد می‌کند؟

چه کسانی می‌توانند رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی را بگیرند؟

پیروی از این نوع رژیم‌ها خوشبختانه هیچ نوع محدودیت خاصی ندارد. افراد می‌توانند در هر سنی و با هر میزان اضافه وزنی که دارند، از رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچربی استفاده کنند. بسیاری از بیماران نظیر مبتلایان به دیابت و یا بیماری‌های قلبی-عروقی با پیروی از این نوع از رژیم‌های غذایی، شرایطشان بهبود می‌یابد. با این وجود در صورتی که دچار بیماری خاصی هستید، قبل از آغاز این نوع از رژیم‌ها، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” زنان زیبا اندام دنیا ازین رژیم غذایی استفاده می‌کنند ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا  ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر