رایج‌ترین بیماری و عارضه های چشمی را بشناسید

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رایج‌ترین بیماری و عارضه های چشمی را بشناسید

عارضه های چشمی اولیه

مجله پزشکی و سلامتاغلب عارضه های چشمی ، بدون هیچ علائمی به بینایی و چشم شما آسیب می‌رساند. به همین دلیل باید به طور منظم معاینه چشم انجام دهید تا قبل از اینکه عارضه های چشمی ، آسیبی به چشم شما بزنند ، تشخیص داده شده و درمان شوند. در ادامه تعدادی از عارضه های چشمی رایج را برایتان بیان می‌کنیم تا بیش‌تر از قبل ، مراقب سلامت بینایی‌تان باشید.

عیوب انکساری رایج‌ترین عارضه های چشمی

نزدیک بینی و یا دوربین بودن چشم ، یکی از رایج‌ترین عارضه های چشمی است که بسیاری از افراد را درگیر کرده و موجب تاری دید این افراد می‌شود.این عارضه های چشمی می‌تواند به خاطر مشکلی در شکل ، قرنیه و یا شبکیه چشم به وجود آید. همچنین همراه با سالخوردگی ، عارضه های چشمی مانند پیرچشمی نیز به وجود می‌‌آید که باعث تاری دید و کاهش بینایی می‌شود.

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن

با گذشت زمان، سلول‌های ماکولا منطقه کوچک و حساسی در شبکیه چشم که مسئول تیز بینی است-تجزیه شده و از بین می‌رود ، این وضعیت موجب بروز دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) می‌شود. این بیماری یکی از عارضه های چشمی است که ممکن است دید شما را تار کرده و لکه‌های تیره‌ای در مرکز بینایی‌تان ببینید. در یک نوع از AMD، به نام AMD مرطوب، عروق خونی جدید در زیر ماکولا رشد می‌کنند. این باعث می‌شود خطوط مستقیم ، مواج به نظر برسند. مکمل‌ها، داروها و یا درمان با لیزر می‌تواند پیشرفت AMD را کند کرده و از بروز عارضه های چشمی جدی‌تر جلوگیری کند.

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن

تنبلی چشم

تنبلی چشم یا آمبلیوپی یکی از شایع‌ترین عارضه های چشمی در میان کودکان است. تنبلی چشم یکی از عارضه های چشمی رایج است که در آن مشکلات ارتباطی میان مغز و چشم ، بینایی یک چشم را کاهش می‌دهد. در بیماری تنبلی چشم ، قطره‌‌‌های چشمی خاصی برای تضعیف چشم قوی‌تر ، تجویز می‌شود تا تنبلی چشم ، درمان شود.

گلوکوم (آب سیاه) یکی از عارضه های چشمی رایج

چشم سالم به صورت روزانه مقداری مایع ترشح می‌کند. یکی از خطرناک‌ترین عارضه های چشمی ، بیماری گلوکوم است . به دلایل نامعلوم ، افراد مبتلابه گلوکوم در سیستم زه‌کشی چشمشان انسدادی به وجود می‌آید که موجب افزایش فشار چشم و آسیب به عصب بینایی و سیگنال‌های میان شبکیه و مغز می‌شود. اگر آب سیاه ، درمان نشود می‌تواند باعث کوری شود. این عارضه چشمی را باید با قطره‌های چشمی مختلف و مراجعه به پزشک درمان کنید.

رتینوپاتی دیابتی

شبکیه شما عروق خونی کوچک زیادی دارد. اگر قند خون شما بالا باشد ، بعد از مدتی ، این عروق متورم و تضعیف شده و با بینایی شما تداخل می‌کند. به همین دلیل است که افراد دیابتی باید هر ساله معاینه چشم انجام دهند تا عارضه های چشمی گریبان گیرشان نکند. افراد دیابتی که دچار رتینوپاتی شده‌اند ، ممکن است لکه بینی پیدا کنند و یا قسمتی از بینایی‌شان را از دست بدهند.

رتینوپاتی دیابتی

آلرژی چشمی

آلرژی حالتی است که چشم شما به آلرژن خاصی مانند گرد و خاک و یا گرده گیاهان حساسیت نشان می‌دهد. این یکی از عارضه های چشمی شایع است که موجب تولید هیستامین در چشم شده و چشم شما دچار قرمزی ، سوزش و خارش می‌شود. برای کاهش آلرژی چشمی باید از آن آلرژن خاص دوری کرده و قطره‌های مخصوص استفاده نمایید.

آب مروارید یکی از عارضه های چشمی سالمندان

لنز چشم شما مانند لنز دوربین باعث تمرکز بینایی می‌شود . انبوهی از پروتئین‌ها به نام آب مروارید ، می‌توانند لنز چشم شما را تار کرده و موجب شود ، تصاویر محوی از شبکیه به مغز شما فرستاده شود. آب مروارید یکی از عارضه های چشمی است که همراه با سالخوردگی به وجود می‌آید . گاهی اوقات آب مروارید پس از برخی عمل‌های جراحی چشم ، قبل از تولد و یا در اثر آسیب و یا صدمه به چشم به وجود می‌آید. اگر آب مروارید شما را آزار دهد باید با عمل جراحی ، لنز آسیب دیده را برداشته و به جای آن لنز مصنوعی جایگزین کنید.

قرمزی چشم

قرمزی و یا خارش چشم در اثر عفونت آن ایجاد می‌شود. ویروس‌ها ، باکتری‌ها و آلرژن‌های خاص می‌توانند موجب عفونت چشم شوند. ویروس و باکتری‌هایی که موجب عفونت چشم می‌شوند ، به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیکی می‌تواند به درمان عفونت چشم کمک کند.

قرمزی چشم

خشکی چشم یکی از عارضه های چشمی

با هر پلک زدن، اشک، سطح چشم شما را روان می‌کند. اما به دلایل مختلف، چشمان برخی از مردم به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند و یا اشک چشمشان سریع تبخیر می‌شود. خشکی چشم می‌تواند در اثر بیماری مانند آرتریت روماتوئید نیز به وجود آید. خشکی چشم باعث سوزش و اشکال در استفاده از کامپیوتر و یا خواندن می‌شود. در نهایت، التهاب چشم می‌تواند به درد، زخم و یا زخم در قرنیه منجر شود. قطره‌های چشمی روان کننده، داروها و تغییر سبک زندگی (اجتناب از استفاده از لنز) می‌تواند به درمان خشکی چشم کمک کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

دلیل گشادگی چشم و قرمزی و سوزش چشم چیست و با چه قطره ای میتوان مشکل را برطرف کرد؟

مشاهده کامل

با سلام دوست عزیز سوال شما اصلا واضح نیست منظور شما از گشادگی چشم رو اصلا متوجه نمیشم ولی در کل قرمزی و سوزش چشم دلایل متعددی میتونه داشته باشه مثل: عفونت وارد شدن شیء خارجی یا گرد و غبار وارد شدن ضربه بالا رفتن فشار خون و یا قند خون و .. شما باید ببینید علت قرمزی و سوزش چشمتون چی هست و بعد اقدام درمانی متناسب با اون رو آغاز کنید. در هر حال در حال حاضر میتونید با قطره استریل چشمی، چشمانتون رو پاکسازی کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با عرض سلام فرزند 7 سالهای دارم که یک ماهی است با قرمزی چشم مواجه شده به متخصص مراجعه کرده ام گفتند حساسیت ملتحمه بهاری است هنگام صبح قرمزی چشم شدت می گیرد و دور مردمک کمی سفید شده ترشح چرکی ندارد فقط کمی ترشح سفید بدون چسبناک در صبح دارد دکتر متخصصدر هفته اول قطره دکسون 3 ساعتی قطره کلوبیک 12 ساعتی و قطره ویزوکروم 6 ساعتی و اشک مصنوعی تیزلوز 6 ساعتی تجویز کردن در عرض یک هفته بهتر شد و متخصص قطره کلوبیک و دکسون را حذف کرده در هفته دوم دو قطره دیگر را گفتن 8 ساعتی مصرف کنید ولی بعد از یک هفته استفاده به حالت اولیه برگشت ضمنا بینایی با کامپیوتر چک شد خوب خوب بود لطفا راهنمایی کنید بسیار نگرانم اقای دکتر چه کنم ضمنا چشم چپ بیشتر درگیر است ممنون از راهنمایی شما جنس دختر 7 ساله

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام کاربر گرامی ما یک وبسایت پزشکی سلامت هستیم و کارشناس سایت پاسخگوی شما است. در این فصل از سال عموما به دلیل وجود گرده ها در هوا حساسیت های بسیاری بروز میکنند. حساسیت فرزند شما نیز مشابه همین است. بهترین کار این است که عوامل ایجاد کننده حساسیت را بررسی کنید. آیا جدیدا گیاهی جدید به خانه شما اضافه شده است؟ آیا مواد غذایی جدیدی به رژیم غذایی فرزند شما اضافه شده است؟ یا عوامل دیگر مشابهی که بنظرتان میرسد. اگر همچنان نتوانستید دلیلی برای حساسیت شناسایی کنید، احتمالا بخاطر گرد و غبار موجود در هوا است. مصرف اشک مصنوعی را ادامه دهید تا آلودگی از چشم خارج شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر