درمان گیاهی سنگ کلیه

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان گیاهی سنگ کلیه

بهترین راه درمان سنگ کلیه

مجله سلامت : سنگ کلیه اغلب با احساس درد شدید در پهلو و شکم همراه است که به کمر می‌زند، تکرر ادرار و دفع ادرار خونی از دیگر نشانه‌های سنگ کلیه هستند. علل مختلفی مانند مصرف برخی مواد غذایی مسبب سنگ کلیه باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شوند. راه‌های مفیدی برای دفع سنگ کلیه وجود دارند که در مطالب قبلی گفته شدند، اما باید به دنبال مؤثرترین راه برای دفع سنگ کلیه باشید تا بتوانید پروسه درمان را به بهترین نحو طی کنید. در اکثر مواقع افراد علاقه‌ای به درمان سنگ کلیه با روش‌هایی مثل جراحی و یا دارو ندارند و از طرفی درمان گیاهی سنگ کلیه بسیار مؤثر و بدون عوارض جانبی است. استفاده از داروی گیاهی سنگ کلیه بهترین انتخاب برای درمان می‌باشد. در ادامه مطلب علاوه بر علل ، علائم ، انواع و درمان سنگ کلیه ، به چندین راه درمان گیاهی سنگ کلیه اشاره می‌کنیم.

علت تشکیل سنگ کلیه چیست؟

کلیه‌های ما اندام ضروری برای فیلتر کردن مواد زائد جریان خون است. محصول فرعی این مواد زائد ادرار است. سنگ کلیه از تجمع ذخایر معدنی داخل ادرار که در کلیه‌ها به هم می‌چسبند، تشکیل می‌‎شود و کمبود آب (موجب بالا رفتن غلظت مواد معدنی در کلیه‌ها می‌شود) یکی از اصلی‌ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه است. برخی از داروها، بیماری‌ها (به عنوان مثال، بیماری کرون)، سابقه خانوادگی سنگ کلیه و عوامل زیر می‌توانند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهند:

کم تحرکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل سنگ کلیه می‌باشد که سبب برداشت کلسیم از استخوان و ورود مقدار زیادی کلسیم در ادرار می‌شود.
پرکاری تیروئید از عوامل مهم تشکیل سنگ کلیه زیرا موجب دفع کلسیم می‌شود.
مصرف نمک که موجب دفع کلسیم و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
اسیدوز توبولی کلیه که در اثر نقص در تولید آمونیاک توسط کلیه ایجاد شده و موجب افزایش دفع کلسیم توسط کلیه‌ها می‌شود.
رژیم غذایی با پروتئین حیوانی زیاد با افزایش دفع کلسیم، اگزالات و اورات همراه است و موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
افزایش کلسیم ادرار با علت ناشناخته (برخی افراد به دلایل ناشناخته روزانه تا 500 میلی گرم کلسیم دفع می‌کنند که این مشکل موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود.)

چگونه از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باید از اقدامات پیشگیرانه‌ای از قبیل تغییرات تغذیه‌ای و رفتاری استفاده کنید. این اقدامات پیشگیرانه عبارت‌اند از:

• کاهش مصرف سدیم
• نوشیدن آب بیشتر برای هیدراته ماندن بدن
• از کار کردن زیاد و افراطی جلوگیری کنید
• بیش از حد به سونا نروید (برای جلوگیری از تعریق بیش از حد و کم آبی)
• رعایت یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات

علائم سنگ کلیه را بشناسید

اگرچه سنگ کلیه معمولاً از شرایط تهدید کننده حیات نیست، اما بدون شک سنگ کلیه یکی از دردآورترین تجربه‌ها در تمام طول عمر افراد است. علاوه بر درد زیادی که سنگ کلیه در شما به وجود می‌آورد، علائم و نشانه‌های دیگری نیز دارد:

• درد ناگهانی و شدید است که ممکن است در نواحی کشاله ران، شکم، پهلو و اندام تناسلی حس شود.
• تهوع و استفراغ
• وجود خون در ادرار یا رنگ غیرطبیعی ادرار
• تکرر ادرار
• دفع ادرار دردناک

علائم سنگ کلیه را بشناسید

انواع سنگ کلیه

دانستن نوع سنگ کلیه به تعیین علت تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند و موجب می‌شود که بتوان از تشکیل سنگ کلیه‌های بیشتر جلوگیری کرد.

رایج‌ترین انواع سنگ کلیه عبارت‌اند از:

سنگ‌های کلسیمی

سنگ‌های کلسیمی رایج‌ترین نوع سنگ کلیه بوده که معمولاً در قالب اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده‌ای است که به طور طبیعی در مواد غذایی موجود است، برخی میوه‌ها و سبزیجات و همچنین آجیل و شکلات دارای سطوح بالایی اگزالات می‌باشند، کبد نیز اگزالات تولید می‌کند. عوامل تغذیه‌ای، میزان بالای ویتامین D، جراحی بای پس روده و اختلال سوخت و ساز بدن می‌توانند عواملی باشند که موجب افزایش غلظت کلسیم و یا اگزالات در ادرار شوند و سنگ کلیه کلسیمی را به وجود آورند.

سنگ‌های کلسیمی

سنگ کلیه استروویت (STRUVITE)

سنگ کلیه استروویت در پاسخ به عفونت‌هایی مانند عفونت دستگاه ادراری تشکیل می‌شود. این سنگ می‌تواند به سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شود.

سنگ کلیه استروویت (STRUVITE)

سنگ کلیه اسید اوریکی

سنگ کلیه اسید اوریک می‌تواند در افرادی که به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنند، کسانی که آب بدنشان را بیش از حد از دست بدهند، افرادی که رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند و یا افراد مبتلا به نقرس تشکیل شود. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است خطر ابتلا به سنگ‌های اسید اوریکی را افزایش دهد.

سنگ کلیه اسید اوریکی

سنگ کلیه سیستئینی

این سنگ در افراد مبتلا به یک بیماری موروثی تشکیل می‌شود. کلیه افراد مبتلا به این بیماری ارثی، برخی آمینواسیدها (سیستینوری) را بیش از حد از می‌سازد که آن موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

سنگ کلیه سیستئینی

راه‌های درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری بسیار درد آوری است و کسانی که از این بیماری رنج می‌برند ممکن است هر چیزی از جمله داروی گیاهی سنگ کلیه را برای تسکین درد و یا درمان گیاهی سنگ کلیه امتحان کنند. علاوه بر درمان گیاهی سنگ کلیه که بسیار مؤثر بوده و در ادامه به تفضیل به آن می‌پردازیم، درمان‌های دارویی شناخته شده‌ای مانند استفاده از آلفا بلاکرهایی مثل فلوماکس به منظور استراحت پوشش حالب برای کمک به دفع آسان‎تر سنگ کلیه و داروهای مسکنی برای درمان درد سنگ کلیه، رایج هستند.
علاوه بر این، روش‌های جراحی و سایر جراحی‌های بدون برش (روش‌های‌ استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ مانند اورتروسکوپی و موج شوک سنگ کلیه ، سنگ شکن (ESWL)) برای شکستن سنگ‌های کلیوی اگزالات کلسیم و اوریک اسید استفاده می‌شوند. قابل ذکر است که روش‌های خانگی و درمان گیاهی سنگ کلیه که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، راه‌های بدون عارضه و آسان برای کمک به دفع و درمان سنگ کلیه است.

درمان گیاهی سنگ کلیه

بسیاری از افرادی که از دردهای طاقت فرسای سنگ کلیه رنج می‌برند، به دنبال داروی گیاهی سنگ کلیه هستند تا با استفاده از این داروی گیاهی و طبیعی، درد خود را تسکین بخشند. داروی گیاهی سنگ کلیه شاید بتواند سنگ کلیه را حل کرده و به مرور زمان سنگ کلیه کوچک شود. در ادامه به چندین داروی گیاهی برای درمان گیاهی سنگ کلیه اشاره می‌کنیم:

باباآدم داروی گیاهی سنگ کلیه

چارلز کین، نویسنده کتاب گیاه شناسی با نام « طب گیاهی روند و سنت » در رابطه با درمان گیاهی سنگ کلیه می‌گوید: باباآدم که از خانواده خارخاسک است، ممکن است در درمان و از بین بردن سنگ کلیه مفید باشد. باباآدم قرن‌ها است که برای پاک سازی اندام‌ها از سنگ استفاده می‌شود. خاصیت باباآدم در درمان گیاهی سنگ کلیه به خاطر اینولین آن است. همچنین این داروی گیاهی سنگ کلیه به عنوان یک مدر عمل کرده و به دفع ادرار کمک می‌کند. برای درمان گیاهی سنگ کلیه بهتر است این داروی گیاهی را 4-3 بار در روز در یک فنجان چای دم کرده و این نوشیدنی را بخورید. این داروی گیاهی سنگ کلیه از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند و همچنین موجب حل شدن سنگ کلیه می‌شود.

باباآدم داروی گیاهی سنگ کلیه

اووا اورسی داروی گیاهی سنگ کلیه بسیار مؤثر

نوشیدن چای اووا اورسی ، چند بار در روز ممکن است به انحلال سنگ کلیه کمک کند. فیلیس بالچ نویسنده کتاب « نسخه‌ای برای درمان‌های گیاهی » درباره درمان گیاهی سنگ کلیه می‌گوید: برگ‌های کوچک و درختچه مانند این داروی گیاهی سنگ کلیه ، دیورتیک هستند که می‌توانند به کاهش اسید اوریک (عاملی که در ساختن برخی از سنگ کلیه‌ها مؤثر است) کمک کنند و از این طریق به درمان گیاهی سنگ کلیه کمک می‌کند. همچنین این داروی گیاهی سنگ کلیه ، دارای سطوح بالای آربوتین است که باعث افزایش جریان ادرار و حل شدن سنگ کلیه می‌شود. اگر در حال درمان گیاهی سنگ کلیه با اووا اورسی هستید، سعی کنید از مصرف این داروی گیاهی سنگ کلیه با میوه‌های خانواده مرکبات، آب میوه و ویتامین C خودداری نمایید.

درمان گیاهی سنگ کلیه با ریشه قاصدک

مایکل کسلمن نویسنده کتاب «طب گیاهی» راجع به درمان گیاهی سنگ کلیه می‌گوید: ریشه قاصدک می‌تواند در طول زمان به عنوان یک داروی گیاهی سنگ کلیه برای درمان و حل شدن سنگ استفاده شود. ریشه قاصدک یک راه عالی برای درمان گیاهی سنگ کلیه و پاک‌سازی اندام‌های بدن از سنگ است. این داروی گیاهی سنگ کلیه ادرار آور است و با افزایش ادرار به از بین بردن سنگ کلیه کمک می‌کند. مصرف دمنوش قاصدک گرم هر 20-15 دقیقه، به تسکین درد سنگ کلیه نیز کمک کرده و مصرف منظم آن از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال داروی گیاهی سنگ کلیه هستید تا دفع سنگ کلیه‌تان راحت‌تر و بدون درد باشد، می‌توانید چای قاصدک با ریشه شن تهیه کنید و با مصرف این داروی گیاهی سنگ کلیه ، درد دفع سنگ کلیه‌تان را کمتر کنید.

درمان گیاهی سنگ کلیه با گزنه

قرن‌ها است که داروی گیاهی گزنه برای کمک به عفونت‌های ادراری و بیماری‌های کلیوی استفاده می‌شود. گزنه می‌تواند التهاب مثانه را کاهش دهد و به دفع یا شکستن سنگ کلیه کمک کند. برای درمان گیاهی سنگ کلیه ، می‌توانید گزنه را به شکل چای، کپسول و یا شربت تهیه کنید.

درمان گیاهی سنگ کلیه با گزنه


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام و احترام دختربچه ای ده ماهه دارم دو ماه پیش براثر تب دربیمارستان بستری وپس از انجام ازمایش وسونوگرافی تعدادی سنگ درکلیه ایشان مشاهده شد وبا مراجعه به متخصص کلیه داروی ترکیبی برای ایشان نوشت که بصورت مرتب استفاده می کردیم تا اینکه 4 روز پیش دوباره تب کردن ودربیمارستان بستری شد و با انجام سونوگرافی یه مقاری از حجم سنگ ها کم شده بود ولی دفع نشده بود لطف کنید راهنمایی کنید چکار کنم یا اینکه دکتر بهتری معرفی کنید.

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما در مورد سنگ کلیه نوزادان علت معمولا یک مشکل انسدادی در مجاری ادراری، عفونت دستگاه ادراری، وجود اختلالات متابولیکی نظیر دفع بیش از حد کلسیم و غیره است. برای درمان صحیح این مشکل می بایست علت دقیق اون مشخص بشه. در برخی موارد نیاز به درمان خاصی نیست و با گذشت زمان دفع سنگ ها به طور خودبه خودی اتفاق میفته، گاهی داروهایی تجویز میشه و گاهی هم ممکنه نیاز به یک جراحی جزئی باشه. متاسفانه ما در حال حاضر همکاری خودمون رو با پزشکان اورولوژیست آغاز نکردیم و نمیتونیم پزشکی به شما معرفی کنیم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام جوانی 30ساله هستم. به علت سنگ در لوله حال یک کلیه خود را از دست دادم و این کلیم هم سنگ 7میلی دارد.میخاستم بدونم عم ریک کلیه تا چند سال هست؟ امکانش هست این سنگ این یکی کلیمم از دست بدم؟؟و چکار کنم سنگم دفع بشه؟ و اینکه کراتینم بالا نره؟ ممنون میشم اگر برام بفرستین رو خط جواب سوالمو بلد نیستم دوباره بیام اینجا

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام وقتی مشکلی وجود نداشته باشند کلیه ها تا اخر عمر سالم و بدون مشکل باقی میمانند. اگر سنگ کلیه بزرگ باشد راه های درمانی گیاهی خیلی پاسخگو نیستند و بهتر است با عمل جراحی برداشته شوند، اما شما میتوانید از دم کرده گیاه گزنه یا کاکل بلال برای کمک به دفع سنگ کلیه استفاده کنید. برای پاین اوردن کراتین خون بهتر است از خوردن گوشت قرمز یا حبوبات خودداری نمایید یا آنها را کاهش دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر