درمان دندان قروچه کودک و بزرگسالان در طب سنتی (11 روش)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان دندان قروچه کودک و بزرگسالان در طب سنتی (11 روش)

دندان قروچه چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : تقریباً از هر سه نفر، یک نفر از دندان قروچه رنج می‌برند و شدت دندان قروچه کردن 10% از این افراد آنقدر زیاد است که به مرور زمان دندان‌هایشان سابیده شده و تحلیل می‌رود. دندان قروچه در افراد مختلف در سنین مختلف، از دوران کودکی تا بزرگسالی، باعث آسیب شدید دندان، اختلالات فک و سردرد می‌شود. به همین دلیل است که باید به فکر راهی برای درمان دندان قروچه کرد.

دندان قروچه می‌تواند در هر زمانی از طول روز اتفاق افتد اما اکثر مردم آن را در شب تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد نیز متوجه دندان قروچه کردن خود نمی‌شوند، مگر اینکه شریک خواب یا دندانپزشک آن‌ها، به این افراد بگوید. به همین دلیل است که ممکن است برای ماه‌ها و سال‌ها تشخیص داده نشود و پس از آن آسیب جدی برای فرد به بار بیاورد.

علت دندان قروچه در خواب چیست؟

دندانپزشک شما ممکن است از روی آسیب دندان و لثه شما متوجه شود که شما دندان قروچه می‌کنید. آسیب دیدن دندان‌ها یکی از مهم‌ترین علائم دندان قروچه هستند. در پایین به یکسری از علائم و نشانه‌های دندان قروچه اشاره می‌کنیم:

• بیداری شریک خواب شما به خاطر صداهای بلند ناشی از دندان قروچه
• دندان‌های شکسته، شل و یا آسیب دیده
• از بین رفتن و آسیب دیدن مینای دندان
• حساس شدن دندان‌ها نسبت به مواد غذایی گرم، سرد و شیرینی‌های
• درد در صورت یا فک
• عضلات چانه محکم
• درد در گوش
• سردرد خفیف
• زخم داخل دهان به خصوص ناحیه گونه‌ها
• دندانه و زخم روی زبان

روش‌های مختلف درمان دندان قروچه

برنامه مراقبتی که با همکاری یک دندانپزشک و پزشک، تهیه شود می‌تواند به کاهش علائم، آسیب‌های ناشی از دندان قروچه و درمان این وضعیت کمک کند. همچنین در ادامه به یکسری از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان دندان قروچه اشاره می‌کنیم.

درمان دندان قروچه با محافظ دهان

شایع‌ترین روش درمان دندان قروچه، استفاده از یک گارد مخصوص چانه یا دهان سفارشی است که به طور خاص طراحی می‌شود تا دندان‌های شما را از هم جدا کند و از آسیب و خرد شدن بیشتر دندان‌ها جلوگیری شود. در حالی که ممکن است استفاده از گارد دهان سخت باشد اما این یکی از بهترین راه‌های محافظت از سلامت دندان‌ها و درمان دندان قروچه است.

تصحیح نامرتبی دندان‌ها

اگر مشکل دندان قروچه ناشی از نا هماهنگی دندان‌ها باشد، مرتب کردن دندان‌ها و تصحیح نامرتبی آن‌ها بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از دندان قروچه است. یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنتیست با انجام ارتودنسی می‌تواند نامرتبی دندان‌های شما را درمان کند و به دندان‌های شما شکل مناسبی بدهد.

دندان قروچه در خواب طب سنتی

داروهای آرام بخش عضلانی و داروهای ضد افسردگی

زمانی که استرس، افسردگی یا اضطراب علت دندان قروچه باشد، پزشکان برای درمان دندان قروچه آرام بخش عضلانی تجویز می‌کنند. اگرچه این داروها می‌توانند در درمان دندان قروچه مؤثر باشند اما ممکن است عوارض جانبی برای کبد یا تیروئید شما داشته باشند. قبل از مصرف این داروها با پزشک خود راجع به عوارض جانبی‌شان صحبت کنید.

تزریق بوتاکس برای درمان دندان قروچه

بعضی از پزشکان ممکن است تزریق بوتاکس را برای درمان این وضعیت توصیه کنند. محققان اذعان دارند تحقیقات محدودی راجع به ایمنی و کارایی بوتاکس برای افراد مبتلا به براکسیسم (دندان قروچه) وجود دارد. با این حال، به نظر برخی از متخصصین بوتاکس می‌تواند به کاهش درد مرتبط با این بیماری کمک کند. به هر حال خودسرانه عمل نکنید و قبل از هر کاری با پزشک خود راجع به عوارض جانبی بوتاکس مشورت نمایید.

درمان دندان قروچه کودکان و بزرگسالان در طب اسلامی

بسته به علت و ریشه این مشکل، یک یا چند درمان زیر ممکن است باعث تسکین و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان‌ها، کاهش درد در ناحیه صورت و گوش و بهبود کیفیت خواب شود:

گچ گرفتن + درمان رفتاری شناختی

یک مطالعه منتشر شده در مجله دندانپزشکی عمومی، رویکردی را برای درمان دندان قروچه با طب سنتی پیشنهاد می‌دهد. این رویکرد ترکیبی از گچ گرفتن (دندان پزشک، ابتدا فک بالا و پایین را با گچ قالب گیری می‌کند، سپس از موادی سخت و محکم، یک تخته بندی برای دندان‌ها می‌سازد) و درمان رفتاری شناختی است، زیرا محققان بر این باورند که این ترکیب در دستیابی به آرامش عضلانی مؤثرتر است و به همین دلیل است که این رویکرد را به عنوان روشی برای درمان دندان قروچه با طب سنتی پیشنهاد کردند.

بیوفیدبک

در مواردی که تیم مراقبت‌های بهداشتی معتقد باشد که مشکل دندان قروچه شما یک عادت است و در اثر بیماری جدی دیگری نیست، ممکن است برای تسکین علائم شما بیوفیدبک را توصیه کند. این تکنیک تکمیلی از تجهیزاتی استفاده می کند تا به فرد در کنترل فعالیت عضلانی فک خود کمک کند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که بیوفیدبک ممکن است برای درمان دندان قروچه در بیدار و خواب مؤثر باشد.

دندان قروچه کودکان در خواب طب سنتی

درمان دندان قروچه با طب سنتی از طریق مدیریت استرس

استرس و اضطراب علت دندان قروچه در بسیاری از افراد است و در چنین افرادی که از استرس و اضطراب رنج می‌برند، مدیریت استرس مؤثرترین راه برای درمان دندان قروچه با طب سنتی و به روش طبیعی است. تکنیک‌های رایج مانند ورزش منظم، مدیتیشن و یوگا به مدیریت علائم دندان قروچه کمک می‌کنند و شما می‌توانید با بهره گیری از این تکنیک‌ها و رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل به درمان دندان قروچه با طب سنتی کمک کنید.

درمان دندان قروچه با طب سنتی | ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک مکمل برای مدیریت استرس و درمان شناختی رفتاری شناخته شده است و به همین دلیل به درمان دندان قروچه با طب سنتی کمک می‌کند. افزایش میزان مصرف ویتامین C برای جلوگیری از دندان قروچه مفید خواهد بود. ویتامین C توسط غده‌های آدرنال استفاده می‌شود و بر پاسخ ما به استرس تأثیر می‌گذارد. این ویتامین در ساخت دوپامین نیز ضروری است و به همین دلیل است که به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند.
غذاهای غنی از ویتامین C شامل گواوا، فلفل قرمز، کیوی، فلفل سبز، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، کلم بروکلی و کلم هستند. اگر به دنبال راهی برای درمان دندان قروچه با طب سنتی هستید، می‌توانید این مواد غذایی غنی از ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

منیزیم برای درمان دندان قروچه با طب سنتی

اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی، بی حسی و بیش فعالی از معمول‌ترین علائم کمبود منیزیم در بزرگسالان است که می‌توانند باعث دندان قروچه شود. افراد می‌توانند برای ارتقای کیفیت خواب خود 400 میلی گرم مکمل منیزیم را قبل از خواب بخورند.

علاوه بر مکمل‌ها، برخی از غذاها مانند اسفناج، دانه کدو تنبل، کفیر یا ماست، بادام، لوبیای سیاه، آووکادو، انجیر، شکلات تلخ و موز به طور طبیعی غنی از منیزیم هستند و می‌توانند به شما در درمان دندان قروچه با طب سنتی کمک کند. یکی از روش‌های سالم برای درمان دندان قروچه با طب سنتی ، خوردن شکلات به همراه آووکادو است که این مواد غنی از منیزیم و پتاسیم هستند.

ویتامین ب کمپلکس

همانند ویتامین C و منیزیم، نقش ویتامین B در سلامتی ما به خوبی اثبات شده است. کمبود ویتامین‌های گروه B ممکن است باعث استرس روانی، افسردگی و حتی حملات ترس و اضطراب (حملات پانیک) شود. ویتامین B5 / اسید پانتوتنیک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که می‌تواند برای غلبه بر دندان قروچه مفید باشد. این ویتامین با متعادل کردن سیستم روانی و عصبی فرد به درمان دندان قروچه با طب سنتی کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی : 10 روش بسیار مفید برای درمان پانیک بدون دارو

درمان دندان قروچه با طب سنتی با استفاده از ریشه والرین (سنبل الطبیب)

ریشه والرین یک آرام بخش و ضد اضطراب طبیعی است که در طب سنتی برای بهبود کیفیت خواب بدون هیچ گونه عوارض جانبی تجویز می‌شود. مطالعه انجام شده توسط دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است که مصرف 800 میلی گرم ریشه والرین در طول یک دوره 8 هفته علائم سندرم پاهای بی قرار و کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشد. از آن جا که دندان قروچه نیز یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب طبقه بندی می‌شود، ریشه والرین می‌تواند مانند سندرم پاهای بی قرار، آن را به روش طب سنتی درمان کند.

درمان گیاهی دندان قروچه

مقاله پیشنهادی : بیماری پارکینسون | 6 نکته درباره بیماری پارکینسون

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر