خوردن وعده غذایی قبل از خواب ضرر داره یا نه؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خوردن وعده غذایی قبل از خواب ضرر داره یا نه؟

نظراتی در مورد وعده غذایی قبل از خواب

مجله پزشکی و سلامت : بر اساس یک عقیده قدیمی وعده غذایی قبل از خواب می‌تواند باعث چاقی شود. این عقیده قدیمی سالیان سال است که مورد توجه بسیاری از مردم بوده و بر همین اساس هم هست که برخی از افراد وقتی می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، سعی می‌کنند غذا خوردن قبل از خواب ، بخصوص شام را حذف نمایند، غافل از این که حذف وعده غذایی قبل از خواب می‌تواند باعث تشدید بروز گرسنگی و افزایش وزن شوند.

نظر متخصصان تغذیه آن است که وعده غذایی قبل از خواب در به تعادل درآوردن هورمون‌های بدنی و تنظیم قند خون بسیار مؤثر می‌باشند. به همین دلیل در رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود که به وعده غذایی شام و وعده‌ غذایی قبل و بعد از آن نیز توجه شود. حتی در مورد وعده غذایی قبل از خواب نیز تأکید می‌شود که این وعده برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن و مبارزه با چاقی نقش بسیار مهمی دارد.

مواد غذایی مناسب برای وعده غذایی قبل از خواب

از دیدگاه متخصصان تغذیه بهترین مواد غذایی برای قبل از خواب می‌تواند از گروه شیر و لبنیات و میوه‌ها و سبزی‌ها باشد. برای مثال خوردن یک لیوان شیر و یا 1 کاسه ماست قبل از خواب می‌تواند با تنظیم میزان هورمون سروتونین در بدن، باعث ایجاد خواب آرام شود. به علاوه این که در مورد افرادی که قبل از خواب احساس گرسنگی می‌کنند، مصرف یک یا دو عدد میوه می‌تواند با تنظیم قند خون و از بین بردن گرسنگی باعث کنترل عطش به غذا خوردن در اولین وعده غذایی روز بعد شود.

البته برخی متخصصان تغذیه معتقدند که داشتن یک وعده غذایی قبل از خواب، می‌تواند حتی در افراد چاق به کاهش وزن او نیز کمک نماید و از ایجاد چاقی‌های مزمن در فرد جلوگیری نماید.

مواد غذایی غیر مجاز در وعده غذایی قبل از خواب

با وجود این که مصرف یک وعده غذایی قبل از خواب برای برخی افراد می‌تواند مطلوب باشد، اما هر ماده غذایی را نیز نمی‌توان در وعده غذایی قبل از خواب استفاده نمود. برای مثال مصرف میان وعده‌های چرب و شیرین مانند انواع شکلات‌ها، شیرینی، نوشابه‌های شیرین، آبمیوه‌های سنتتیک و یا حتی مصرف پاپ کورن نمی‌توانند مواد غذایی خوبی برای وعده غذایی قبل از خواب باشند. به همین دلیل اگر قرار است در وعده غذایی قبل از خواب از این مواد غذایی استفاده شود، بهتر است اصلاً وعده غذایی قبل از خواب استفاده نگردد. چون که این مواد غذایی با اختلال و نوسان در قند خون می‌توانند در درجه اول در ایجاد خواب آرام شبانه مشکل ایجاد نمایند و در طولانی مدت باعث بروز اضافه وزن و چاقی شوند.

مواد غذایی غیر مجاز در وعده غذایی قبل از خواب

غذاهای پیشنهادی برای وعده غذایی قبل از خواب

از جمله غذاهای خوب برای وعده غذایی قبل از خواب می‌توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:

1. ترکیب پنیر محلی با یک عدد میوه، این ترکیب غذایی باعث تعادل پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز برای شب می‌شود و در تنظیم هورمون‌ها و قند خون نیز مؤثر است. بنابراین می‌تواند وعده غذایی قبل از خواب مناسبی باشد.
2. بلغور جوی دوسر پخته، ماده غذایی مناسبی بخصوص در مورد افرادی است که احساس گرسنگی شدیدی قبل از خواب می‌کنند و می‌تواند احساس گرسنگی را تا حد زیادی کنترل نماید و از بروز گرسنگی‌های شدید در صبح روز بعد نیز جلوگیری نماید.
3. سوپ سبزیجات، در برخی موارد مصرف سوپ سبزیجات قبل از خواب و در صورتی که فاصله بین وعده شام و خواب زیاد باشد، می‌تواند در تأمین انرژی مورد نیاز و پیشگیری از احساس گرسنگی در شب مؤثر باشد.
4. نان تست، پنیر و آووکادو، این وعده غذایی قبل از خواب می‌تواند با تأمین متناسب کربوهیدرات، پروتئین و چربی مورد نیاز بدن، احساس گرسنگی را در فرد کاهش دهد.
5. یک لیوان شیر یا دوغ، با به تعادل کشاندن میزان سروتونین در بدن باعث ایجاد خواب آرام شبانه می‌شود.

جمع بندی پایانی 

در صورتی که وعده غذایی قبل از خواب شامل مواد غذایی سالم، کم چرب و کم شیرین باشد، می‌تواند در افرادی که نیازمند به خوردن غذا قبل از خواب هستند، کمک نماید تا از احساس گرسنگی شبانه رهایی یابند و خواب آرامی داشته باشند و همیشه از وزن ایده آلی نیز برخوردار گردند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر