تغذیه در ماه سوم بارداری؛ بهترین تغذیه ماه 3 بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه در ماه سوم بارداری؛ بهترین تغذیه ماه 3 بارداری

خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه سوم بارداری

رشد قابل ملاحظه جنین در ماه سوم بارداری

مجله پزشکی و سلامتسرعت رشد جنین از ماه سوم بارداری به بعد بیشتر می‌شود. به طوری که در این ماه بافت‌ها و اندام‌های مختلفی در بدن جنین مانند مو، ناخن‌ها، قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها، اندام تناسلی و تارهای صوتی شروع به رشد و تکامل می‌کنند. برای رشد مطلوب جنین در ماه سوم بارداری ضروری است که مادر باردار به برخی نکات تغذیه‌ای و خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه سوم بارداری توجه بیشتری نماید.

خوردنی های مجاز در ماه سوم بارداری

برخی مشکلات موجود در مادر باردار مانند تهوع، بی خوابی یا گرسنگی می‌توانند در ماه سوم بارداری همچنان موجود باشند یا این که در برخی از مادران این مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شوند. البته با توجه به رشد و تکامل سریع جنین در این ماه و افزایش تدریجی وزن مادر از یک سو و مشکلات خاص دیگری که در این ماه برای مادر به وجود می‌آیند مانند کج خلقی، عدم تمایل به مصرف برخی مواد غذایی، ضروری است که به برخی نکات تغذیه‌ای توجه بیشتری شود که از جمله این نکات می‌توان به مصرف خوردنی های مجاز اشاره کرد.

دریافت مواد غذایی غنی از ویتامین B6 در ماه سوم بارداری

ممکن است در این ماه حس خستگی و بی حالی در مادر باردار بروز نماید. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که ویتامین B6 برای کاهش این عوارض و بهبود خلق و خود در مادر استفاده شود. از منابع غنی از ویتامین B6 می‌توان به مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات با برگ سبز اشاره کرد.

میوه‌های تازه از خوردنی های مجاز ماه سوم بارداری

در طی ماه سوم بارداری ، ضروری است که انواع میوه‌های رنگی برای تأمین آب، فیبر، ویتامین ها و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز برای بدن استفاده شود.

دقت در دریافت کربوهیدرات‌ها

افراط در مصرف کربوهیدرات‌های ساده و مواد قندی و شیرین در ماه سوم بارداری برای مادران باردار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته از آنجایی که ممکن است برخی از مادران باردار به خاطر ویار حاملگی به سمت مواد غذایی شیرین سوق پیدا نمایند، توصیه می‌شود که سعی نمایند در وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های خود به سمت کربوهیدرات‌های شیرین مانند نان‌های سبوس دار، برنج قهوه‌ای و سیب زمینی سوق پیدا نمایند.

دقت در دریافت کربوهیدرات‌ها - دکتر سوشا

گوشت‌ها از خوردنی های مجاز

مصرف انواع گوشت‌های کم چرب قرمز یا ماکیان که خوب پخته شده باشند برای تأمین پروتئین مورد نیاز مادر و جنین ضروری می‌باشد.

آهن و فولات

این دو ماده مغذی همانند دوقلوهایی هستند که در طی سه ماهه اول بارداری باید به مقدار کافی دریافت شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در ماه سوم بارداری به مصرف خوردنی های مجاز مانند مواد گوشتی، چغندر، جوی دوسر، ماهی تن، حبوبات برای تأمین آهن و مرکبات، سیب زمینی، کلم بروکلی، تخم مرغ و سبزیجات برای تأمین فولات مورد نیاز بدن توجه ویژه‎ای شود.

لبنیات پاستوریزه از خوردنی های مجاز و مفید برای مادران باردار

در کل دوران بارداری و شیردهی مصرف لبنیات پاستوریزه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در ماه سوم بارداری نیز باید روزانه مادر باردار دو تا سه لیوان شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده نماید.

خوردنی های غیر مجاز برای مصرف در ماه سوم بارداری

غذاهای آماده یکی از خوردنی های غیر مجاز برای زنان باردار

از ماه سوم بارداری به بعد، مواد غذایی آماده‌ای مانند انواع همبرگرها ، ساندویچ‌ها و پیتزاها نباید استفاده شوند. به خاطر این که این مواد غذایی در درجه اول ممکن است باعث مشکلات گوارشی شوند و در درجه دوم امکان دریافت زیاد مواد نگه‌دارنده و افزودنی موجود در این مواد غذایی می‌تواند در رشد و تکامل جنین اختلال ایجاد نماید.

غذاهای دریایی از مهم‌ترین خوردنی های غیر مجاز

توصیه متخصصان تغذیه در طول دوران بارداری آن است که مادران باردار به دلیل بالا بودن حجم فلزات سنگین در ماهی‌های دریاهای آزاد، سعی نکنند از این ماهی‌ها در این دوران استفاده نمایند و هرگز تلاش نکنند که در دوران بارداری از ماهی‌های جدید در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

غذاهای دریایی از مهم‌ترین خوردنی های غیر مجاز - دکتر سوشا

مواد غذایی کنسرو شده

در ماه سوم بارداری باید مواد غذایی کنسروی به عنوان مواد غذایی ممنوعه شناخته شوند. چون که این مواد غذایی دارای حجم بالایی از مواد غذایی نگه‌دارنده و افزودنی هستند که می‌توانند در رشد و تکامل جنین اختلال ایجاد نمایند.

محصولات لبنی غیرپاستوریزه از خوردنی های غیر مجاز ماه سوم بارداری

در کل مصرف لبنیات غیرپاستوریزه یا لبنیات سنتی در این ماه از بارداری توصیه نمی‌شوند. چون که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با مصرف این محصولات مانند تب مالت بسیار بالا می‌باشد.

توصیه مهم متخصصان تغذیه برای ماه سوم بارداری

توصیه مهم متخصصان تغذیه در ماه سوم بارداری به مادران باردار آن است که به هیچ عنوان در ماه سوم بارداری به سمت مصرف غذاهای آماده و یا فراورده‌های غذایی که در داخل خود مواد نگه‌دارنده و افزودنی هستند، سوق پیدا نکنند و به جای آن از مواد غذایی تازه و طبیعی استفاده نمایند و از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در رژیم غذایی خود غافل نشوند.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر