تغذیه مادر در ماه اول بارداری؛ رژیم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه مادر در ماه اول بارداری؛ رژیم بارداری

خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه اول بارداری

تغییرات بدنی خانم باردار در ماه اول بارداری

مجله پزشکی و سلامتماه اول بارداری، ماهی است که در آن خانم باردار با هیجان و شوق زیادی روبرو می‌شود. به علاوه این که هر روز تغییرات زیادی در وضعیت وزن، خلق و خو و میزان توان بدنی خود مشاهده می‌کند. به همین دلیل در ماه اول بارداری با رعایت یکسری نکات تغذیه‌ای و شناخت خوردنی های مجاز و غیر مجاز می‌توان زمینه‌ای برای بهبود وضعیت رشد جنین در رحم را آماده نمود.

خوردنی های مجاز در ماه اول بارداری

بیشتر خانم‌ها تا هفته دوم یا سوم بارداری چندان متوجه باردار شدن خود نیستند تا این که با انجام تست حاملگی متوجه باردار شدن خود می‌شوند. از دیدگاه متخصصان تغذیه به محض آن که خانم باردار متوجه بارداری خود می‌شود باید به یکسری نکات تغذیه‌ای مهم توجه نماید و خوردنی های مجاز ماه اول بارداری را بخورد.

مصرف غذاهای غنی از فولات در ماه اول بارداری

یکی از خوردنی های مجاز که می‌تواند در رشد طبیعی جنین مؤثر باشد و باعث تکامل مطلوب سیستم‌های عصبی در ماه اول بارداری شود، فولات یا اسید فولیک است. به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند که از چندین ماه قبل از باردار شدن ، خانم‌ها باید مکمل اسید فولیک (فولات) را مصرف نمایند. به علاوه این که خانم‌ها در ماه اول بارداری و به محض این که متوجه بارداری خود شدند باید در رژیم غذایی خود مصرف منابع غذایی فولات را افزایش دهند. فولات از خوردنی های مجاز ماه اول بارداری است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند مرکبات، سیب زمینی، کلم بروکلی و سبزیجات سبز وجود دارد. به علاوه این که اکثر حبوبات و تخم مرغ هم از منابع غنی فولات هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در رژیم غذایی روزانه خانم باردار این خوردنی های مجاز حتماً مصرف گردند.

ویتامین B6 ویتامینی مهم و حیاتی برای ماه اول بارداری

ویتامین حیاتی دیگری که توصیه می‌شود در ماه اول بارداری مصرف شود، ویتامین B6 یا پیردوکسین است. از آنجایی که احساس تهوع و استفراغ و نشانه‌های ویار از ماه اول بارداری ممکن است در برخی از خانم ها رایج باشد، مطالعات علمی نشان داده که مصرف مقادیر کافی ویتامینB6 می‌تواند این عارضه را بهبود دهد. از منابع غذایی غنی ویتامین B6 می‌توان به غلات کامل، ماهی سالمون، کره بادام زمینی، انواع آجیل و خشکبار و موز اشاره کرد. البته در مورد خانم‌های بارداری که از ماه اول بارداری مبتلا به ویارهای حاملگی شدید می‌باشند، مصرف مکمل ویتامین B6 می تواند نقش مؤثری در سلامت آن‌ها داشته باشد.

میوه‌های تازه از خوردنی های مجاز ماه اول بارداری

میوه‌ها به عنوان خوردنی های مجاز ماه اول بارداری می‌توانند مورد مصرف واقع شوند. به خاطر این که میوه‌ها غنی از ویتامین ها، آب، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر مورد نیاز بدن خانم‌های باردار می‌باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه حداقل 3 سروینگ میوه استفاده شود.

میوه‌های تازه از خوردنی های مجاز ماه اول بارداری - دکتر سوشا

مصرف لبنیات فراموش نشود

در صورتی که خانم باردار در ماه اول بارداری مشکل گوارشی نداشته باشد، یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مفید برای او مصرف شیر و لبنیات می‌باشد. چون که لبنیات، غنی از پروتئین، ویتامین ها، کلسیم، آب، چربی‌های سالم، اسید فولیک و ویتامین D می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که یک خانم باردار ماست و پنیر و یک لیوان شیر را روزانه استفاده نماید. البته در ماه اول بارداری باید از مصرف لبنیات طعم دار یا لبنیاتی که با مواد غذایی دیگر مانند ماست میوه‌ای و یا پنیر سبزیجات مخلوط شده‌اند اجتناب نمود و حتی‌المقدور از ماست و پنیر ساده استفاده کرد.

منابع غذایی غنی از آهن

آهن نقش مؤثری برای گردش خون طبیعی مادر و جنین دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از ماه اول بارداری ، خانم باردار از منابع غذایی آهن دار به مقدار کفایت استفاده نماید. اگرچه منابع گوشتی از جمله منابع غنی از آهن می‌باشند، اما میوه‌های خشک، غلات و حبوبات و جوی دوسر هم از جمله منابع خوب آهن می‌باشند که با توجه به تحمل بدنی، خانم باردار می‌تواند از ماه اول بارداری این خوردنی های مجاز را به طور متنوع در رژیم غذایی خود استفاده نماید.

مواد غذایی گوشتی از خوردنی های مجاز

تقریباً خانم‌های باردار همه انواع گوشت‌ها را در ماه اول بارداری می‌توانند استفاده نمایید. اما در مورد مصرف ماهی به خصوص ماهی دریاهای آزاد و یا انواع ماهی‌هایی که تاکنون استفاده نکردند باید محتاط باشند، چون که این ماهی‌ها حاوی فلز سمی به نام جیوه هستند که سمی است و می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و مشکلات گوارشی شوند.البته این به این معنا نیست که مصرف ماهی را ترک کنید،بلکه در مصرف آن محتاط باشید.

دقت در مصرف مواد شیرین در ماه اول بارداری

از آنجایی که خانم باردار بلافاصله در ماه اول بارداری شروع به گرفتن وزن نمی‌کند، به همین دلیل لازم نیست که زیاد غذا بخورد و یا این که به سمت مصرف مواد غذایی شیرین و کربوهیدرات‌ها سوق پیدا نماید. چون که این مواد غذایی می‌توانند باعث چاقی مضاعف در او شوند . بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از ماه اول بارداری خانم‌ها می‌توانند از طریق مصرف میوه‌های تازه و یا آبمیوه‌های تازه به همراه پنکیک و شیرینی‌های تازه میزان 200 تا 300 کالری مازاد بر نیاز بدنشان را تأمین نمایند.

دقت در مصرف مواد شیرین در ماه اول بارداری - دکتر سوشا

خوردنی های غیر مجاز در ماه اول بارداری

برخی مواد غذایی از خوردنی های غیر مجاز ماه اول بارداری هستند که از آن جمله می‌توان به این مواد غذایی اشاره کرد:

• آناناس و پاپایای خام از خوردنی های غیر مجاز هستند، چرا که این میوه‌ها می‌توانند باعث دل دردهای شدیدی در برخی خانم‌ها شوند.
• ماهی‌های دریاهای آزاد و یا ماهی‌هایی که خانم باردار قبل از بارداری آن‌ها را استفاده نکرده نیز از خوردنی های غیر مجاز هستند.
• پنیرهای محلی و کلاً لبنیات غیر پاستوریزه، به دلیل این که خطر بروز بیماری‌های گوارشی را در خانم باردار افزایش می‌دهند ، از خوردنی های غیر مجاز هستند.
• مواد غذایی آماده نیز از خوردنی های غیر مجاز هستند و بهتر است خانم‌ها در ماه اول بارداری به جای مصرف مواد غذایی آماده از مواد غذایی تازه استفاده نمایند تا با پیشگیری از بروز بیماری‌ها در بدن خود اطمینان حاصل نمایند که مقادیر کافی مواد مغذی به بدن خود رسانده‌اند.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر