درمان خارش دستگاه تناسلی زنان +[خارش لبهای کوچک واژن]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 11 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان خارش دستگاه تناسلی زنان +[خارش لبهای کوچک واژن]

چکیده مطلب 

برای خارش دستگاه تناسلی زنان چه باید کرد؟ 👩 این مشکل رو میتوان یک مشکل آزار دهنده دانست .خارش می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن وجود داشته باشد و موجب بروز ناراحتی شود. خارش ناحیه تناسلی زنان معمولاً نشانه مشکل خاصی نیست اما می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های عفونی نیز باشد. در این مقاله ما علت خارش تناسلی زنان و روش‌های درمان خارش ناحیه تناسلی زنان را بررسی می‌کنیم.

خارش و سوزش دستگاه تناسلی زنان 

میلیون‌ها نفر از زنان، از خارش ناحیه تناسلی، خارش لبهای و خارش اطراف ناحیه تناسلی، خود شکایت دارند. خارش آلت تناسلی زنان می‌تواند در ناحیه لب بزرگ یا کوچک اندام تناسلی و یا هر قسمتی که به واژن ختم شود، اتفاق بیفتد. علاوه بر اینکه خارش دستگاه تناسلی زنان ، کاملاً ناراحت کننده و آزار دهنده است و اگر مزمن باشد، می‌تواند زندگی و رابطه جنسی زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر است که مشکل خارش و سوزش آلت تناسلی زنان مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای خلاص شدن از شر این مشکل، باید پزشک ابتدا علت را پیدا و سپس راه درمان را تجویز کند.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

علت خارش دستگاه تناسلی در زنان چیست

علاوه بر اینکه خارش ناحیه تناسلی زنان و به خصوص خارش لبهای کوچک با ترشح غیر طبیعی و یا بوی بد واژن همراه باشد، می‌تواند نگران کننده باشد و زندگی و روابط جنسی زن را تحت تاثیر قرار دهد. به هر حال زنان نباید از بازگو کردن مشکلشان به پزشک خجالت بکشند. اگر خارش تناسلی مدت طولانی است که شما را به دردسر انداخته است، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی خارش دستگاه تناسلی شما را دریابد. در ادامه مطلب به چندین دلیل شایع سوزش و خارش دستگاه تناسلی زنان و روش درمان خارش ناحیه تناسلی اشاره می‌کنیم.

خارش ناحیه تناسلی: علت خارش دستگاه تناسلی در زنان چیست

شایع‌ترین علت خارش دستگاه تناسلی زنان؛ واژینوز باکتریال است

دستگاه تناسلی زنان و یا واژن اندامی است که از خودش مراقبت می‌کند. این به این معنی است که دستگاه تناسلی زنان ، باکتریهای طبیعی و خوبی به نام فلور طبیعی دارند که همراه با ترشحات واژینال ، کار تنظیم و تمیز کردن دستگاه تناسلی زنان را انجام می‌دهند. واژینوز باکتریال حالتی است که تعداد باکتری‌های بد در دستگاه تناسلی زنان ، بیش‌تر از باکتری‌های خوب و طبیعی ( فلور طبیعی ناحیه تناسلی زنان ) می‌شود و خارش (خارش لبهای کوچک ، خارش اطراف ناحیه تناسلی )  یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی این بیماری میباشد.

واژینوز باکتریال عفونتی است که پزشک باید با توجه به علائم بیمار، آن را تشخیص دهد. این بیماری معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • ترشحات واژن آبکی
  • ترشحات واژینال خاکستری یا زردتر از حد طبیعی
  • ترشحاتی با بوی قوی و بد (بوی ماهی یا بوی نامطبوع)
  • شدید بودن چشمگیر بوی ترشحات پس از مقاربت جنسی

در اکثر موارد این عفونت طی چند روز و با مصرف آنتی بیوتیک‌های واژینال خاص مانند کلیندامایسین و مترونیدازول این عفونت واژینال (واژینوز) درمان می‌شود. مصرف مواد غذایی پروبیوتیک مانند ماست ساده، کفیر و غذاهای تخمیر شده به درمان این عفونت کمک می‌کنند. همچنین از دوش مهبلی و استفاده از صابون مستقیم بر روی دستگاه تناسلی اجتناب کنید، زیرا باکتری‌های فلور طبیعی را از بین برده و احتمال این عفونت را بالا می‌برند.

شایع‌ترین علت خارش دستگاه تناسلی زنان

یکی از علل خارش دستگاه تناسلی زنان؛ عفونت قارچی واژن است

دومین علت عفونتی است که توسط نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود میتواند باعث ایجاد خارش در ناحیه دستگاه تناسلی باشد. به طور معمول عفونت قارچی واژن می‌تواند در اثر استرس، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ، افزایش مصرف فراورده‌های غذایی و مواد غذایی شیرین، بارداری و تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.

 عفونت قارچی واژن باید توسط پزشک و با بررسی علائم بیمار ، تشخیص داده شود. این عفونت معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • ترشحات سفید و پنیری شکل
  • سوزش و خارش دستگاه تناسلی به خصوص در هنگام ادرار و رابطه جنسی
  • بثورات جلدی

اگر ترشحات زرد یا خاکستری و همراه با بوی ماهی داشتید، به پزشک مراجعه کنید تا داروهای ضد قارچی مانند کتوکونازول را برای شما تجویز کند. درمان عفونت قارچی واژن با رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی پروبیوتیک امکان‌پذیر است. همچنین درمان‌های خانگی ساده و مفیدی برای درمان این عفونت در دسترس می‌باشد.

تصویر رحم زن

حساسیت دستگاه تناسلی زنان | واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی

خانه‌های ما مملو از مواد شیمیایی مصنوعی است که می‌توانند موجب التهاب به خصوص در اندام‌های ظریف و حساس بدن شوند. حتی اگر شما یک صابون، ماده شوینده یا شامپوی خاصی را برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از مدتی بدن شما به آن‌ها حساسیت نشان دهد و موجب خارش دستگاه تناسلی شود. علائم حساسیت دستگاه تناسلی زنان عبارت‌اند از:

  • سوزش و خارش دستگاه تناسلی به همراه ترشحات زیادتر از حد نرمال
  • قرمزی و تورم لبهای دستگاه تناسلی 
  • خارش لبهای کوچک
  • بثورات جلدی روی آلت تناسلی زنان

 برای جلوگیری از بروز حساسیت دستگاه تناسلی زنان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید برای مراقبت از بدن خود از محصولات بهداشتی طبیعی و بدون فتالات استفاده کنید.
  • لباس‌های خود را با استفاده از صابون، شوینده و نرم کننده‌های پارچه بدون عطر بشویید تا بدن و به خصوص دستگاه تناسلی شما به آن‌ها حساسیت نشان ندهد.
  • در رابطه جنسی از روان کننده‌هایی استفاده کنید که مواد شیمیایی آلرژی زا نداشته باشند.
  • همچنین شریک جنسی شما بهتر است از کاندوم غیر لاتکس استفاده کند تا حساسیتی در شما ایجاد نشود.

 

حتماً بخوانید : روان کننده لوبریکانت | 4 ژل لوبریکانت مضر

استفاده از کاندوم مانع خارش آلت تناسلی می شود

بیماری‌های مقاربتی دلیل خارش دستگاه تناسلی زنان

خارش دستگاه تناسلی زنان می‌تواند نشانه چندین بیماری مقاربتی باشد که در اثر رابطه جنسی منتقل می‌شود. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که با خارش ناحیه تناسلی زنان همراه هستند ، عبارت‌اند از :

  • تریکومونا
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تب خال تناسلی

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مقاربتی حتماً باید در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. در صورتی که خارش دستگاه تناسلی شما شدید و طولانی مدت بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمان بیماری شما هر چه زودتر آغاز شود.

رعایت بهداشت در هنگام سکس

یائسگی و خارش بدن

زنان با ورود به دوران یائسگی ، میزان ترشح استروژن در بدنشان به شدت کاهش می‌یابد و این تغییر هورمونی موجب نازک شدن و خشک شدن لبهای دستگاه تناسلی زنان می‌شود که این مسئله به نوبه خود موجب التهاب، سوزش و خارش دستگاه تناسلی زنان می‌شود.

خارش دستگاه تناسلی زنان : یائسگی علت خارش دستگاه تناسلی زنان

حساسیت به الیاف مصنوعی؛ باعث ایجاد خارش می شود

اخیراً در ساخت برخی از لباس‌های زیر زنانه ، از الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند. این الیاف مصنوعی در برخی موارد موجب حساسیت ناحیه تناسلی زنان ‌می‌شود و در نتیجه خارش ناحیه تناسلی زنان را به همراه دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب نکاتی که باید راجع به واژن و اندام تناسلی زنان بدانید را از سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

حساسیت به الیاف مصنوعی عامل خارش در دستگاه تناسلی زنان

لیچن اسکلروزیس؛ عامل خارش دستگاه تناسلی بانوان

این یک مشکل بسیار نادر است که باعث می‌شود نقاط سفیدی روی پوست ناحیه تناسلی (مخصوصاً در اطراف ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی ) پدیدار شود. خانم‌هایی که یائسه شده‌اند بیشتر ممکن است به این مشکل دچار شوند. این نقاط سفید می‌توانند باعث شوند که واژن برای همیشه زخمی شوند؛ به همین خاطر است که این بیماری با خارش دستگاه تناسلی زنان به خصوص خارش اطراف ناحیه تناسلی زنان همراه است.

عامل خارش دستگاه تناسلی بانوان

خارش دستگاه تناسلی زنان در دوران بارداری

در دوران بارداری خانم‌ها دچار ترشحات زیاد خواهند بود که می‌تواند باعث خارش و التهاب پوست واژن و در نتیحه سوزش و خارش آلت تناسلی شود. پس علت خارش دستگاه تناسلی زنان در بارداری معمولاً ترشحات واژینال است و غیر از آن می‌تواند به خاطر یکی از دلایلی باشد که در بالا ذکر شد. اگر خارش ناحیه تناسلی در دوران بارداری برای شما خیلی آزاردهنده شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا راه مناسبی را برای درمان خارش دستگاه تناسلی شما پیدا کند. همانطور که می‌دانید، در دوران بارداری نمی‌توانید خود درمانی کنید و یا دارویی را خودسرانه‌ مصرف کنید.

درمان خارش ناحیه تناسلی زنان 

درمان خارش ناحیه تناسلی زنان 

اگر شما به دنبال درمان خارش دستگاه تناسلي زنان هستید، یا قصد درمان خارش دستگاه تناسلی زنان در طب سنتی را دارید، مقاله درمان عفونت های زنان با عسل را مطالعه نمایید.

برای درمان عفونت‌های باکتریایی یا قارچی که علت خارش تناسلی زنان هستند، پزشک کرم، شیاف و یا ژل واژینال برای بیمار تجویز می‌کنند که در واقع آنتی بیوتیک هستند و عفونت را درمان می‎کنند. رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت واژینال عبارتند از :

  • شیاف واژینال کلیندامایسین
  • ژل واژینال مترونیدازول
  • کرم واژینال کلیندامایسین
  • کتوکونازول

بهتر است بدانید قرص برای خارش واژن فقط در شرایط عفونت شدید تجویز می‌شود.

درمان خارش دستگاه تناسلی زنان در طب سنتی با سرکه سیب امکان‌پذیر است. برای اطلاع کامل از این روش مقاله ” روش های درمان خانگی عفونت قارچی واژن ” را مطالعه نمایید.

درمان خانگی خارش دستگاه تناسلی زنان

پماد برای خارش دستگاه تناسلی زنان

پماد برای خارش بیرونی دستگاه تناسلی زنان همیشه و به راحتی در دسترس است. پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن مرسوم‌ترین روش درمان این مشکل است.

پماد برای خارش دستگاه تناسلی زنان

علت خارش لبهای دستگاه تناسلی

به لبه‌های واژن، لب‌های واژن گفته می‌شود. دو جفت لب وجود دارد:

  • لب بزرگ یا بیرونی که در قسمت بیرونی واژن قرار دارد.
  • لب کوچک یا داخلی که چین‌های داخلی پوست هستند که به واژن یا مهبل ختم می‌شوند.

لب‌های واژن که قسمت بیرونی دستگاه تناسلی زنان را تشکیل می‌دهند، کلیتوریس، واژن و مجرای ادراری را در برابر عفونت و آسیب محافظت می‌کنند. انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله عفونت و کیست می‌تواند باعث تورم و خارش لبه‌های واژن شود.

علت خارش لبهای کوچک واژن

علت خارش لبهای کوچک لبهای بیرونی 

علت خارش لبهای داخلی واژن یا همان لبهای کوچک و بزرگ واژن می‌توانند بیماری‌های زیر باشند:

عفونت قارچی واژن

اکثر خانم‌ها (تقریباً 75 درصد) حداقل یک بار در زندگی خود دچار عفونت قارچی می‌شوند. شرایطی مانند بارداری، دیابت کنترل نشده و داشتن سیستم ایمنی ضعیف خطر عفونت قارچی را افزایش می‌دهند. مصرف برخی داروهای خاص، از جمله استروئیدها، آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضد بارداری خوراکی نیز این خطر را افزایش می‌دهند.

عفونت قارچی واژن عامل خارش لب های آلت تناسلی زنان

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) تقریباً 30 درصد از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل عدم تعادل باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شود. عواملی مانند داشتن یک شریک جنسی جدید و داشتن شریک جنسی چندگانه خطر ابتلا به BV را افزایش می‌دهد.

واژینوز باکتریال عامل خارش آلت تناسلی زنان

تریکومونیازیس

این عفونت مقاربتی (STI) تقریباً 3 درصد از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان مبتلا به عفونت علائمی از خود نشان نمی‌دهند اما برخی نیز علائمی مانند سوزش و خارش لبهای واژن ، دفع ادرار دردناک، تورم، بوی واژن و ترشح زرد یا سبز رنگ، را دارند. داشتن سابقه STI یا چندین شریک جنسی، خطر ابتلا به بیماری تریکومونیازیس را افزایش می‌دهد.

تریکومونیازیس عامل خارش آلت تناسلی زنان

آلرژی 

در صورت عدم وجود عفونت، ممکن است در اثر تماس با یک محصول آلرژی زا یا آلرژن، لبهای واژن متورم شود و دچار خارش شوید.

موادی که ممکن است آلرژی و تورم ایجاد کنند عبارتند از:

  • مواد شیمیایی موجود در پارچه
  • رایحه مواد شوینده و صابون
  • کاندوم لاتکس
  • اسپرم کش‌ها

آلرژی به کاندوم عامل ایجاد خارش در دستگاه تناسلی

کیست بارتولین

غدد بارتولین در دو طرف بازوی واژن قرار دارد، این غدد می‌توانند مسدود شده و باعث تورم لبهای داخل و خارج واژن شوند. گاهی این مشکل تنها با خارش و تورم همراه است اما گاهی نیز ممکن است منجر به عفونت شود و باعث ایجاد درد و چرک شود.

حدود 2 درصد از خانم‌ها کیست بارتولین را تجربه می‌کنند. این کیست‌ها معمولاً در زنان 20 ساله رخ می‌دهند و با افزایش سن ، خطر ابتلا کاهش می‌یابد.

کیست بارتولین عامل خارش آلت تناسلی زنان

مقاربت جنسی

مقاربت جنسی بدون روانکاری کافی – چه خود واژن و چه با استفاده از از محصول روان کننده – می‌تواند باعث اصطکاک شود. این اصطکاک می‌تواند به ناحیه واژن و لبهای آن آسیب برساند و منجر به تورم و خارش لبهای کوچک و بزرگ واژن شود.

مقاربت جنسی عامل ایجاد خارش اندام تناسلی زنان

تشخیص علت خارش اندام تناسلی بانوان

ممکن است علت خارش دستگاه تناسلی و لبهای آن به روش‌های مختلفی تشخیص داده شود و یا ممکن است یک یا چند مورد از این موارد برای تشخیص علت خارش و تورم استفاده شود:

  • تاریخچه پزشکی و جنسی
  • لیست کامل علائم
  • معاینه جسمی
  • سواب واژن
  • نمونه بافت
  • تجزیه و تحلیل ادرار

 

تست‌های بیشتر بسته به علائم و نتایج اولیه آزمایش ممکن است برای تشخیص علت خارش دستگاه تناسلی بانوان استفاده شود.

شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک سلامت زنان به ده‌ها مطلب پزشکی آنلاین سایت سلامتی دکتر سوشا به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

تشخیص علت خارش دستگاه تناسلی بانوان

چه زمانی برای خارش دستگاه تناسلی به پزشک مراجعه کنیم

در صورتی که تورم و خارش لبهای واژن و یا هر ناحیه دیگری از دستگاه تناسلی به مرور زمان بدتر شد یا همراه با هر یک از موارد زیر بود، خانم‌هایی که دچار خارش و تورم شده‌اند ، باید به پزشک مراجعه کنند:

  • توده یا برآمدگی روی لب
  • خارش
  • دردی که ادامه یابد یا شدید باشد
  • بوی تند از مهبل
  • ترشحات غیر معمول واژن

چه زمانی برای خارش دستگاه تناسلی به پزشک مراجعه کنیم

درمان خارش لبهای دستگاه تناسلی

رفع خارش دستگاه تناسلی بانوان و درمان خارش لبهای دستگاه تناسلی بستگی به علت اصلی تورم و خارش دارد. به طور کلی گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

دارو و مداخله جراحی

  • کرم‌های استروئیدی ممکن است برای کسانی که خارش لبهای دستگاه تناسلی شان ناشی از آلرژی یا مقاربت جنسی باشد، مفید باشد.
  • ممکن است زنان مبتلا به عفونت مخمر نیاز به داروی ضد قارچ داشته باشند که ممکن است به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود.
  • خارش لبهای دستگاه تناسلی ناشی از عفونت‌های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.
  • کیست‌های بارتولین همیشه نیازی به درمان ندارند؛ با این حال ، برخی از آن‌ها به آنتی بیوتیک، تخلیه با استفاده از جراحی یا حتی برداشتن کیست با جراحی نیاز دارند.

استفاده از دارو برای درمان خارش لب های واژن

درمان‌های خانگی خارش لبهای دستگاه تناسلی

روش‌های خانگی برای رفع خارش لبهای دستگاه تناسلی زنان شامل موارد زیر هستند:

  • سرکه سیب یک داروی خانگی محبوب برای عفونت‌های قارچی است. مصرف 2-1 قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب تا سه بار در روز، یک درمان خانگی محبوب برای عفونت‌های قارچی واژن است.
  • کمپرس خنک: استفاده از کمپرس خنک روی لبهای دستگاه تناسلی می‌تواند تورم را کاهش دهد. این کار را می‌توانید چندین بار در روز کنید.
  • حمام‌های سیتز (Sitz): کیست‌های بارتولین ممکن است در خانه با وان‌های سیتز درمان شوند. این شامل نشستن در وان حمام پر از آب گرم است. استفاده از حمام سیتز چند بار در روز به مدت 4 روز می‌تواند یک کیست کوچک را برای تخلیه ترغیب کند.
  • پروبیوتیک: برخی از منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهند که مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است عفونت‌های واژن را درمان یا از آن جلوگیری کنند. مصرف منظم غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند ماست طبیعی و کفیر نیز ممکن است مفید باشد.
  • سیر: یک ضد قارچ طبیعی است که برای درمان عفونت‌های واژن مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر آن مورد نیاز است، اما یک مطالعه معتبر نشان داد که یک کرم واژینال تهیه شده با سیر و آویشن به اندازه یک داروی ضد قارچ برای درمان عفونت‌های مخمر مؤثر است.
  • کاهش مصرف قند: تصور می‌شود رژیم‌های غذایی با قند بالا در بروز برخی از عفونت‌های مکرر قارچی نقش دارند. بنابراین، ممکن است در هنگام ابتلا به عفونت قارچی، کاهش مصرف قند، غذاهای فرآوری شده و آب میوه‌ کمک کننده باشد.
  • از بین بردن آلرژن‌ها و مواد تحریک کننده: با حذف آلرژن یا ماده تحریک کننده ، ممکن است خارش و تورم لبهای دستگاه تناسلی ناشی از آلرژی درمان شود. این محصولات می‌توانند شامل صابون، مواد شوینده، پوشاک و داروهای ضد بارداری باشند.

نکته مهم : بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که اگر ناحیه تناسلی خود را با مواد شوینده‌ مختلف شستشو بدهند عامل میکروبی از خواهد رفت اما باید بگوییم اینگونه نیست. و امکان دارد نتیجه برعکس داشته باشد و باعث حساسیت در ناحیه تناسلی شود. بنابراین خود را با مواد شوینده نشویید و برای اقدامات اینچنینی حتماً از قبل با پزشک و متخصص زنان صحبت کنید.

درمان‌ خانگی خارش لبهای دستگاه تناسلی

نتیجه گیری:

خارش دستگاه تناسلی زنان مشکلی بسیار رایج است که معمولاً خطر زیادی ندارد. در صورتی که خارش شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل شما شناسایی شده و متناسب با آن برای شما درمان تجویز کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

خارش و سوزش خیلی زیاد دارم. به مدت یک هفته استفاده لاکتوواژ قرص مترونیدازول ولی هیچ تاثیری نداشته

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی قرص های لاکتوواژ و مترونیدازول اثر متضاد یکدیگر دارند و هر کدام به طریق متفاوتی به مشکل شما میتوانند کمک کنند. در حالت عادی باکتری های مفیدی در واژن وجود دارد، اگر به هر دلیلی این باکتری ها از بین روند، مصرف لاکتوواژ توصیه میشود. اگر در واژن عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، از مترونیدازول که یک آنتی بیوتیک است برای از بین بردن باکتری ها استفاده میشود. استفاده همزمان این دو قرص باعث خنثی شدن اثرات یکدیگر میشوند. شما بهتر است ابتدا بدانید خارش و سوزش به چه علت ایجاد شده است. در شایعترین موارد، باکتری باعث ایجاد باکتری میشود. میتوانید از ژل های شست و شوی مخصوص بانوان یا درمان های خانگی مثل نشستن در تشت آب گرم و سرکه سیب استفاده نمایید تا باکتری ها از بین بروند. توصیه میشود مقاله بالا را نیز مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خارش سطح بیرونی واژن و ترشحات سفید مایل به سبز روشن. خانمی هستم سی و دو ساله. یک هفته شده اینجوری شدم

مشاهده کامل

با سلام شما دچار عفونت شدید که میتونید از راههای طبیعی یا استفاده از داروها به درمان بپردازید. لطفا به پاسخ هایی که در بخش نظرات ارائه شده مراجعه کنید. مقاله زیر هم میتونه برای شما مفید باشه: علت و راههای درمان عفونت واژن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام.مدتیست ناحیه تناسلی بویژه قسمت واژن و لبه ها ی کوچک احساس خارش و ترشحات زیادی دارم.احساس میکنم زخم شده.باید چکار کنم؟

مشاهده کامل

با سلام سوال شما مکررا در سایت پاسخ داده شده . لطفا مقاله بالا و نظرات پایین صفحه رو به دقت مطالعه بفرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.من ۱۱ ساله ازدواج کردم اوایل عفونت قارچی داشتم با سوزش و خارج.چند بار دکتر رفتم دوره ای خوب شدم ولی الان ۴ ساله مدام دارم ولی خارش نداره حالت پنیری و سفیده.چیکار کنم قطعی درمان بشه.

مشاهده کامل

با سلام به سوال شما بارها در کامنتها پاسخ داده شده . لطفا مقاله بالا و بخش نظرات رو به دقت مطالعه بفرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام برای خارش کلیتروس و اطراف آن بدون سوزش و ترشحات چه باید کرد البته واژن خارش نداره

مشاهده کامل

با سلام خارش موضعی کلیتوزیس میتونه در اثر آسیب دیدن پوست این ناحیه و حساس شدن اون ایجاد بشه و یا ممکنه علتش عفونت باشه. در صورتی که میفرمایید ترشحی ندارید به احتمال زیاد علت اون عفونت نیست. بهتره از لمس ناحیه تا حد امکان خودداری کنید، این ناحیه رو خشک و تمیز نگه دارید و از حمام جوش شیرین برای تسکین خارش استفاده کنید. به پاسخ های سایر کامنت ها مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام
خانمي ٣٣ ساله ام و چند رورزي خارش واژن و اندام تناسلي بشدت باعث اذيتم شده!!! لطفا راهنمايي بفرماييد

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما به این سوال شما بارها در سایت پاسخ داده شده. توصیه میکنم بعد از مطالعه مقاله بالا، از پاسخ های موجود در کامنتها استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام، ده روز هست که در ناحیه تناسلی خود خارش دارم مداوم نیس اما تعریق بدتر میشود. موقع ادرار هم سوزش دارم. راه درمانی چیست؟؟

مشاهده کامل

با سلام علتهای مختلف خارش دستگاه تناسلی زنان و راه حل های اون به کرات در مقالات و کامنت های اون پاسخ داده شده که میتونید مطالعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام و خسته نباشید من حدود 4سال و اندی هست از خارش ناحیه تناسلی رنج می برم به دکتر هایی همچون پوست چند بار زنان روان پزشک مراجعه کردم که تقریبا داروهای هر کدام یک هفته تاثیر گذار بوده و دوباره خارشم شروع کرده وآنقدر می خارم که زخم میشه لطفا در این مورد راهنماییم کنید کدام دکتر برم چی کار کنم واقعا در عذابم ممنون میشم

مشاهده کامل

با سلام در صورتی که علت مشکل شما از طریق مصرف داروهای آنتی میکروبی برطرف نشه ممکنه علتش حساسیت و یا اگزمای پوستی باشه. بنابراین بهتره به پزشک پوست مراجعه کنید و از این نظر مورد بررسی قرار بگیرید. پیش از آن توصیه میکنیم به نکات مقاله زیر عمل کنید: پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دکتر من چند هفته هست که خارش گرفتم و احساس میکنم یه چیز های سفید رنگی هم روش هست و وقتی مریض میشم کمی بهتر میشه اما بعدش دوباره سوزش شروع میشه. من چند بار ازمایش دادم عفونتم دارم. چکار باید کرد.

مشاهده کامل

با سلام دوست عزیز پاسخ رو خودتون دادید! می بایست درمان عفونت خودتون رو با داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی آغاز کنید و دوره درمان رو کامل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام بنده حدود يك ساله از خارش شديد بين پاهام و الت تناسلي رنج ميبرم و هر بار با خاراندن زخم شده و خونريزي ميكنه و سوزش شديدي داره

مشاهده کامل

با سلام لطفا مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید. مطالعه بخش نظرات هم میتونه به شما کمک کنه. همچنین مطالعه مقاله زیر رو هم به شما پیشنهاد می کنم: پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من خانم ۲۰ساله هستم ۴ساله ازدواج کردم‌الان ۲ماهی میشه خارش درتناسلی دارم.میخواستم علتش را بدانم واین رو هم بگم بچه ندارم هنوز

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز خارش دستگاه تناسلی زنان دلایل متعددی میتونه داشته باشه که معمولا شایعترین علت اون عفونت هست. با این وجود پیشنهاد می کنم مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید و همچنین مقالاتی که لینک اونها رو در پایین براتون میذارم: خارش ناحیه تناسلی و روشهای پیشگیری پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن درمان عفونت زنانه با عسل
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام‌ .خسته نباشید. من چند ‌روز قبل رفتم حمام و بعد مثانه و باسنم‌‌ ‌شروع کرد به خارش که همراه با جوش هستش و من چند ‌روزی درگیر این قضیه ام .‌خیلی خارشای بدی داره و منو کلافه کرده‌. نمیدونم ‌از چی به وجود اومده چون ‌من ‌هر چیزی که قبلا استفاده میکردم رو استفاده کردم‌. لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم ‌چون ‌واقعا خسته شدم. سنم ۲۵ هستش. جنسیتم‌ مونث هستش. امکان داره این جوشا بخاطر عفونت تناسلی باشه؟ لطفا راهنماییم کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام وجود خارش و جوش در ناحیه تناسلی متواند به دلیل وجود عفونت باشد. بهتر است از شوینده های ناحیه تناسلی مخصوص به طور منظم استفاده نمایید. همچنین نشستن در مخلوط آب و سرکه سیب میتواند مفید باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام ووخسته نباشید خدمت شما.من امشب خارش و سوزش شدید واژن و ناحیه تناسلی دچار شدم.و دسترسی به دکتر نداشتم.بخاطر همین از عسل استفاده کردم تا علائمم کمتر بشه.ولی خیلی سوزش شدیدی گرفتم.میخاستم ببینم آیا طبیعیه یا نه و اینکه میگن با سرکه سیب شستشو بدم تاثیر داره؟؟من دچار کم کاری تیروئید هستم آیا سرکه سیب مثل دوش واژینال ضرر داره واسم یا نه.من 36 ساله هستم.ممنون میشم جواب بدین

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی اصولا اگر شما از عسل طبیعی استفاده کرده باشید نباید دچار سوزش می شدید، حال علت اینکه شما دچار سوزش شدید شاید اصل نبودن عسل، استفاده بیش از حد از اون و یا ممکنه علت سوزش ناحیه واژن شما عفونت نبوده باشه بنابراین عسل تاثیری در کاهش سوزش و خارش شما نگذاشته. شما میتونید درباره علت خارش دستگاه تناسلی زنان در این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید. سرکه سیب تداخلی با کم کاری تیروئید نداره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با عرض سلام
من حدودا سه روزي هست كه در محدوده واژن احساس خارش دارم امشب در آينه چك كردم قسمت واژنم سفيد شده (دانه هاي سفيد مثل برفك روي زبان)از طريق اينترنت كه جستجو كردم متوجه شدم برفك واژن دارم ميخواستم بيشتر راهنماييم كنيد و بگيد چكار كنم چه دارويي استفاده كنم .ممنونم اگر زود پاسخ بديد 27 سالم هست (با سركه سيب دارم مرتب ضد عفوني ميكنم و لباس زيرمو مرتب عوض ميكنم و لباس تنگ هم نمي پوشم)

مشاهده کامل

از ۱۰ فروردین تا الان در ناحیه واژن ، دچار مشکل شدم..
اوایل خارش و التهاب درناحیه کلیتوریس داشتم بعد هم حالت سفید سفیدک در دهانه واژن. ترشح نداشتم فقط خارش و التهاب و سفید شدن.
از پزشک عمومی سوال کردم گفتن داروی ان ان جی استفاده کنم و کلوتریمازول . حدود ده روز استفاده کردم خوب شدم. در دوران پریودی هیچ علامتی نداشتم بعد از پریودی ک داروها رو قطع کردم دوباره عود کرد؛ اینبار خارش و سفیدی فقط در ناحیه واژنم بود.
مجددآ شروع ب استفاده از داروی ان ان جی به مدت دو هفته کردم و خوب شدم باز ک قطع کردم مجددا عود کرد؛ ترشح نداشتم ولی روز گذشته یکبار ترشح داشتم.
قبلآ بد بو نبود ولی الان بد بو شده .
کلآ یکبار ۱۰ روز استفاده کردم از پماد ؛ سری دوم حدود دو هفته
هر دوباری ک پریود شدم هیچ علامتی نداشتم. بعد از پریودی برمیگرده.
سنم ۳۴ سال مجرد هستم
ممنونم از شما

مشاهده کامل

کاربر س ش پرسیدن:
از قرص نیستاتین وپمادکلوتریمازول هم استفاده کردم اما متاسفانه بازم عفونت دارم راهکارتون چیه؟
با تشکر

مشاهده کامل

کاربر س ش پرسیدن:
سلام خانم دکتر خسته نباشید به علت عفونت قارچی وسوزش وخارش درعذابم راهکارتون چیه؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر