حرکات نرمشی و کششی مفید برای سلامت بدن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حرکات نرمشی و کششی مفید برای سلامت بدن

اهمیت حرکات نرمشی و کششی برای سلامتی بدن

مجله پزشکی و سلامت : همراه با اینکه سالخورده می‌شوید ، بدن شما انعطاف اولیه خودش را از دست می‌دهد و درد و گرفتگی ماهیچه‌هایتان کم می‌شوند. برای حفظ انعطاف‌پذیری بدنتان ، باید حرکات نرمشی و کششی خاصی را انجام دهید. این حرکات نرمشی و کششی بیشترین سود را برای بدن و ماهیچه‌های شما دارند و سلامت شما را تضمین می‌کنند.
این حرکات نرمشی و کششی برای تمام افراد و همه گروه‌های سنی مناسب است ، به خصوص اگر بالای 40 سال هستید ، بهتر است حداقل 5-4 بار در هفته این حرکات نرمشی و کششی را انجام دهید.

حرکات نرمشی و کششی چرخش شانه‌ها

بالا نگه داشتن شانه‌ها و کشش عضلات شانه و کمر برای کشش عضلات شما بسیار مناسب است. این حرکات نرمشی و کششی ، گرفتگی عضلات قفسه سینه و پشت را از بین می‌برند و موجب می‌شوند ، راحت‌تر نفس بکشید. به آرامی شانه‌هایتان را بچرخانید و 10 مرتبه این حرکت ورزشی را تکرار کنید.

حرکات نرمشی و کششی چرخش شانه‌ها

کشش عضله ذوزنقه‌ای

اگر زمان زیادی را پشت کامپیوتر یا در حال رانندگی می‌گذرانید ، عضلات ذوزنقه‌ای پشت گردن شما دچار گرفتگی می‌شوند و پشت گردن شما درد می‌گیرد. حرکات نرمشی و کششی عضله ذوزنقه‌ای ، موجب می‌شود که گرفتگی و درد گردن شما کم شود.
اگر در عضله ذوزنقه‌ای پشت گردنتان ، احساس سوزش می‌کنید ، عضلات شما به شدت سفت شده است. برای اینکه عضلاتتان نرم و منعطف شوند ، به طور منظم ، حرکات نرمشی و کششی عضله ذوزنقه‌ای را انجام دهید و گردن خود را به سمت هر دو طرف کشش دهید.

کشش عضله ذوزنقه‌ای

حرکات نرمشی و کششی شانه

ورزش کشش شانه ، یکی از حرکات نرمشی و کششی مفید برای انعطاف و کشش عضلات شانه‌ای است. این ورزش ، موجب کشش عضلات پشت بازو می‌شود. به طور منظم ، ورزش کشش شانه را که در شکل زیر نشان داده شده است ، انجام دهید تا عضلات شانه و بازویتان کشش پیدا کنند.

حرکات نرمشی و کششی شانه

حرکات نرمشی و کششی گردن

این ورزش نه تنها گرفتگی و عضلانی شما را برطرف می‌کند ، بلکه موجب کشش عضلات گردن و شانه شده و انعطاف پذیری این عضلات را حفظ می‌کند. برای انجام این ورزش ، در حالی که سرتان را صاف نگه داشته‌اید و مستقیم نگاه می‎کنید ، تا جایی که می‌توانید و به آرامی ، سرتان را به سمت یک طرف بچرخانید و چند لحظه در همین حالت ، بمانید ، سپس همین حرکت را به سمت دیگر انجام دهید.

حرکات نرمشی و کششی گردن

کشش عضلات چهار سر پا

عضلات چهار سر ، عضلات بزرگ در بالای ران می‌باشند. شما باید با نشستن و ایستادن بدون کمک و یا هر فعالیت دیگری که به پاهای شما فشار وارد کند ، این عضلات را قوی کرده و کشش دهید. اگر شما در تمام طول روز بشینید ، این عضلات سفت و انعطاف ناپذیر می‌شوند. در نتیجه باید با انجام حرکات نرمشی و کششی روی این عضلات (چهار سر پا) ، به کشش و انعطاف این عضلات کمک کنید.
در جایی بایستید که کمی تعادل داشته باشید و بتوانید مانند شکل زیر ، عضلات چهار سر پایتان را کشش دهید. برای انعطاف عضلات پا ، به طور منظم ، حرکات نرمشی و کششی عضلات چهار سر پا را (مانند شکل زیر) انجام دهید.

کشش عضلات چهار سر پا

حرکات نرمشی و کششی باسن

اکثر مردم توجه زیادی به عضلات باسن ندارند ، تنها زمانی به فکر قوی کردن عضلات باسنشان میفتند که به درد سیاتیک و یا درد کمر ( هردوی این نوع دردها در اثر گرفتگی عضلات و تاندون‌ها هستند) دچار می‌شوند. به همین دلیل است که ورزش‌های کشش باسن اهمیت زیادی دارد.
حرکات نرمشی و کششی باسن را مانند شکل زیر انجام دهید . ابتدا هر دو پای خود را دراز کرده و سپس پای راستتان را از روی پای چپتان بگذرانید و کف پایتان را روی زمین بگذارید و در همین حالت بمانید. سپس قسمت بالای بدنتان را به سمت راست بچرخانید تا عضلات پا و باسن شما کاملا کشیده شوند و درد و گرفتگی عضلات شما برطرف گردد.

حرکات نرمشی و کششی باسن

حرکات نرمشی و کششی به سبک پیلاتیز

ورزش پیلاتیز برای کاهش درد و بهبود عملکرد کمر بسیار مناسب است. شما می‌توانید برای بهبود انعطاف و عملکرد ماهیچه‌هایتان ، در کلاس‌های پیلاتیز شرکت کنید. یکی از این حرکات نرمشی و کششی مؤثر، ورزش پل است که در شکل پایین می‌بینید.

حرکات نرمشی و کششی به سبک پیلاتیز

ورزش یوگا

مانند پیلاتیز ، اهمیت ورزش یوگا ، برای تسکین درد و انعطاف پذیری اثبات شده است. همچنین این ورزش گیرنده‌های فشار روی پوست را تحریک کرده و می‌تواند ضربان قلب و عملکرد سیستم عصبی را آهسته کند. مشاهدات نشان می‌دهد که ورزش یوگا سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند.

ورزش یوگا

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر