جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا چیست؟

مجله سلامتسنگ کیسه صفرا از ذرات کلسترول، رسوب کلسیم و دیگر مواد که در صفرا هستند، تشکیل می‌شود. اندازه، شکل، ترکیب، تراکم و شدت علائم سنگ‌های کیسه صفرا متفاوت هستند، اما در بیشتر مواقع، سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که کلسترول، کلسیم و سایر ذرات به یکدیگر متصل شده و در کیسه صفرا باعث درد و مشکلات دیگری مانند سوء هاضمه می‌شود. معمولاً، کیسه صفرا تنها مواد مایع را ذخیره می‌کند و تا زمانی که مواد جامد در آن تشکیل نشود، علائم جدی نمایان نمی‌شود.

5 تا از بهترین روش های جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

جراحی سنگ کیسه صفرا یکی از جراحی‌هایی است که امروزه بیشتر انجام می‌شود. با کمال تعجب، بسیاری از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا که به عمل جراحی تن می‌دهند کاملاً نمی‌دانند که در وهله اول چگونه سنگ‌های صفراوی در بدن آن‌ها ایجاد شده است. به همین دلیل عمل جراحی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل اساسی را حل کند. پس بهترین کار ممکن برای جلوگیری از تشکیل دوباره سنگ کیسه صفرا ، رعایت نکات مهم برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا است.

علاوه بر درمان‌های طبیعی سنگ کیسه صفرا که در مطلب قبلی نام برده شدند، در ادامه به چندین راه برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا اشاره می‌کنیم:

حفظ تناسب اندام

مطالعات نشان می‌دهند که چاقی و اضافه وزن خطر داشتن سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد، به خصوص که سطح کلسترول موجود در کبد افراد چاق بالاتر از افراد عادی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، التهاب و تورم کیسه صفرا در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود، به خصوص اگر مقادیر چربی دور کمر این افراد بیش‌تر باشد.

به طور کلی حفظ تناسب اندام مهم‌ترین عامل برای حفظ سلامت عمومی است و افزایش و کاهش وزن متناوب مشکلات جدی برای بدن ایجاد می‌کند. رژیم غذایی یویو اثرات منفی بر روی هورمون‌ها، هضم غذا، سیستم ایمنی بدن و سوخت و ساز دارد و خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا ، سعی کنید رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید تا وزن بدن شما در یک حد متعادل باقی بماند.

حفظ تناسب اندام

اجتناب از کاهش وزن سریع و رژیم‌های غذایی نامناسب

اگرچه که چاقی یک عامل خطر بزرگ‌تر برای تشکیل سنگ‌های صفراوی است، اما کاهش وزن سریع نیز می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیت و مشکلات دیگر شود و خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را بیشتر کند. تحقیقات نشان می‌دهند، کاهش وزن بیش از 1.5 کیلوگرم در هر هفته، موجب افزایش خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود.

برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا ، رازهای حفظ تناسب اندام ماندگار را بخوانید و کاهش وزن آهسته و پیوسته داشته باشید. همچنین از رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری که امروزه بسیار رایج هستند، دوری کنید.

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا با رعایت رژیم غذایی ضد التهابی

رژیم غذایی هر فردی به طور چشمگیری می‌تواند سلامت کبد و کیسه صفرا را تحت تأثیر قرار دهد. برای تنظیم استفاده بدن از کلسترول، غذاهای ضد التهاب بیشتری مصرف کنید. رژیم غذایی ضد التهاب علاوه بر جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مزایای متعددی برای سلامت بدن دارد. در رژیم غذایی ضد التهابی، غذاهای پر استروژن جایی ندارند و به این ترتیب به کنترل سطح استروژن بدن کمک می‌کنند.

در رژیم غذایی ضد التهابی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا باید به نکات زیر توجه کنید:

• مصرف غذاهای با فیبر بالا، مانند انواع سبزیجات، میوه، آجیل / دانه‌ها، حبوبات و میزان متعادلی حبوبات و غلات بدون گلوتن
• دوری از مصرف فراورده‌های غذایی؛ زیرا این مواد غذایی معمولاً کم فیبر بوده و سرشار از قند، مواد مصنوعی و ترکیبات التهابی هستند.
• مصرف چغندر، کنگر فرنگی و سبزی؛ این مواد غذایی بهترین سبزیجات برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش و بهبود جریان صفرا هستند و باعث تجزیه چربی می‌شوند.
• مصرف روغن‌های سالم و با هضم آسان مانند روغن ماهی، روغن نارگیل و روغن زیتون که به عملکرد مناسب کبد و کیسه صفرا کمک می‌کنند و اسیدهای چرب با طول زنجیر متوسط دارند که به راحتی در بدن هضم می‌شوند. دانه‌هایی مانند کتان، چیا، کنف و تخم کدو نیز برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مفید هستند زیرا آن‌ها به آسانی هضم می‌شوند و در عین حال التهاب را کاهش می‌دهند.
• اضافه کردن محصولات تازه و سبزیجات بیشتر، محصولات حیوانی آلی و غذاهای غنی از پتاسیم مانند آووکادو، سبزی‌های برگ دار، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین و موز به رژیم غذایی

به طور کلی عوامل غذایی خاصی مانند مصرف سطوح بالای کلسترول، چربی اشباع، اسیدهای چرب ترانس، شکر تصفیه شده و حبوبات می‌توانند خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش دهند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مواد غذایی خاصی را از برنامه غذایی خود حذف کنید:

• روغن‌های هیدروژنه (کانولا، ذرت، آفتابگردان)
• شکر تصفیه شده
• غذاهای راحتی
• غذاها و فراورده‌های گوشتی
• الکل
• محصولات لبنی و حیوانی که به سختی هضم می‌شوند

فعالیت بدنی بیشتر برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

افرادی که فعال‌تر هستند، در برابر تشکیل سنگ کلیه ایمن‌تر هستند. فعالیت بدنی نه تنها مزایای زیادی برای حفظ تناسب اندام دارد، بلکه فعالیت بدنی به حفظ سلامت عمومی نیز کمک کرده و یکی از مهم‌ترین مزایای آن در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا است. توصیه کلی برای اکثر افراد بالغ این است که روزانه 60-30 دقیقه ورزش کنند تا به مزایای ورزش برای سلامت عمومی دست یابند.

فعالیت بدنی بیشتر برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

پرهیز از مصرف قرص‌های ضد بارداری و یا داروهای غیر ضروری

قرص‎های ضد بارداری و برخی از داروهای هورمونی موجب افزایش ذخیره استروژن بدن می‌شوند که بر تولید و ذخیره سازی کلسترول تأثیر می‌گذارد. علاوه بر عوارض متعدد قرص‌های ضد بارداری ، در یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است، محققان دریافتند، خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند به طور معناداری بیش‌تر از افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند.

اگر خودتان و یا در خانواده‌تان سابقه سنگ کیسه صفرا دارید، برای پیشگیری از بارداری، از روش‌های غیر هورمونی دیگر استفاده کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر