چگونه سیستم ایمنی کودکمان را قوی کنیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه سیستم ایمنی کودکمان را قوی کنیم

چگونه سیستم ایمنی خود و کودکمان را تقویت کنیم

در فصول پاییز و زمستان شیوه سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا در بین اقشار مختلف جامعه شیوع بالایی دارد، به‌طوری که ممکن است بسیاری از افراد حداقل ۱ بار در این فصول به بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی مبتلا شوند. از دیدگاه سلامت، بسیاری از متخصصان سلامت و تغذیه معتقدند که با پیروی از ۱ رژیم غذایی سالم و با تقویت بنیه سیستم ایمنی بدن می‌توان از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری نمود.

درواقع یکی از مواردی که بدن را در برابر ابتلا به سرماخوردگی آماده می‌کند، ضعف در عملکرد سیستم ایمنی می‌باشد که در این راستا تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند در پیشگیری از بروز سرماخوردگی تأثیر داشته باشد. محققان علوم تغذیه دریافتند که ارتباط مثبتی بین عملکرد سیستم ایمنی و مواد غذایی وجود دارد. در این راستا برخی مواد غذایی مانند سیر، پنیر، ماست و شیر می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مؤثر واقع شوند. یافته‌های علمی نشان داده‌اند که استفاده از سیر در تهیه مواد غذایی می‌تواند با تقویت قدرت سیستم ایمنی با بروز عفونت‌های تنفسی مقابله نماید. در واقع سیر حاوی عنصری به نام سلنیوم می‌باشد که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که نتیجه حضور ترکیبات عفونت زا در بدن می‌باشد، مقابله نماید.

انواع پنیر نیز به خاطر این که حاوی منابع خوبی از لینولئیک اسید در چربی خود می‌باشند، می‌توانند به عنوان یک ترکیب طبیعی در تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشند و در افرادی که دچار نشانه‌های سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی هستند، مصرف حداقل ۴۵ گرم پنیر می‌تواند سرعت بهبودی را تا حدی افزایش دهد. ماست و لبنیات پروبیوتیک نیز از جمله مواد غذایی هستند که اثر مثبتی در مقابله با ترکیبات بیماری‌زا در بدن دارند و مطالعات بر روی جمعیت‌های انسانی نشان داده است که افرادی که بیشتر از ترکیبات لبنی پروبیوتیک مانند ماست و دوغ استفاده می‌کنند، سرعت بهبودی بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا در آن‌ها بیشتر می‌باشد.

برخی محققان علوم تغذیه و سلامت بر این اعتقاد می‌باشند که کمبود ویتامین D نیز با افزایش احتمال به ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه حداقل 1 تا 2 لیوان شیر (ترجیحاً غنی‌شده با ویتامین D ) در جهت پیشگیری از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف شود. ویتامین C موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها هم نقش مؤثری در کمک به تقویت سیستم ایمنی دارد. به همین منظور به افرادی که دچار سرماخوردگی و آنفولانزا هستند، توصیه می‌شود که هر روز مصرف منابع ویتامین C از جمله مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی و لیمو) را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. در حالی که دریافت زیاد ویتامین C به صورت مکمل نمی‌تواند عاملی برای پیشگیری از بروز سرماخوردگی باشد، اما دریافت منابع بالای ویتامین C در زمان سرماخوردگی می‌تواند شدت بروز بیماری را کاهش دهد. تحقیقات علمی همچنین نشان داده‌اند که کمبود روی احتمال بروز بیماری‌های عفونی سیستم تنفسی را افزایش می‌دهند. به همین منظور در مورد افرادی که مصرف منابع حاوی این عنصر در بدنشان کم است توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود به مصرف منابع پروتئینی حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، بادام زمینی توجه نمایند.

تقویت سیستم ایمنی بدن : چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم

چند توصیه تغذیه‌ای در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

علاوه بر مصرف شیر و لبنیات و ترکیبات پروبیوتیک، سیر، پنیر، میوه‌ها و سبزی‌های غنی از ویتامین ث، مصرف ریشه زنجبیل نیز به صورت دمنوش در تسکین علائم درد مرتبط با سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر می‌باشد. در ضمن توصیه می‌شود که در این دوران از مصرف سوپ سبزیجات و سوپ مرغ در جهت تأمین مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن نباید غافل بود. علاوه بر این‌که در جهت دفع مواد سمی، باکتری‌ها یا ویروس‌های بیماری‌زا از بدن، مصرف حداقل 3 لیتر آب در دوران ابتلا به بیماری توصیه می‌شود. در این زمینه سعی گردد دمای آب در حد دمای محیط باشد. به علاوه این‌که در جهت پیشگیری از انتقال بیماری به افراد دیگر، وسایل غذای مورد استفاده افراد بیمار از افراد سالم جدا گردد و ظروف، قاشق و لیوان این افراد به خوبی ضدعفونی و سپس شسته شوند.

چگونه سیستم ایمنی کودکمان را قوی کنیم؟

ضعف سیستم ایمنی کودکان از بزرگترین نگرانی‌های والدین است. همه‌ی ما می‌خواهیم از کودک خود محافظت کنیم. برای تقویت سیستم ایمنی کودکان راه‌هایی وجود دارد که با انجام دادن آن سیستم ایمنی کودکان قوی‌تر می‌شود.

  1. در نوزادی برای تغذیه‌ی کودک از شیر مادر استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر فرزند شما به مدت حداقل شش ماه از شیر مادر تغذیه کند؛ سیستم ایمنی کودک قوی‌تر خواهد شد.
  2. به کودکان خود شست و شوی منظم دست‌ها و رعایت بهداشت فردی را آموزش دهید. شستن دست‌ها به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون می‌تواند از بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری کند.
  3. واکسیناسیون کودک را مطابق نظر پزشک و براساس زمانبندی داده شده انجام دهید.
  4. خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان لازم و ضروری است. کودکان 6 تا 13 ساله بین 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند.
  5. تغذیه سالم داشته باشید. میوه ها و سبزیجات سالم مانند پرتقال، توت فرنگی، هویج سرشار از کاروتنوئیدها هستند که به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده است یک رژیم غذایی کامل و دارای سبزیجات؛ می‌تواند بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن : چگونه سیستم ایمنی کودکمان را قوی کنیم؟

علت ضعف سیستم ایمنی کودکان

علت ضعف سیستم ایمنی کودکان می‌تواند ارثی یا اکتسابی باشد. اختلالات اولیه نقص سیستم ایمنی، نوعی نقص سیستم ایمنی است که به صورت ارثی و از بدو تولد به کودک منتقل می‌شود. ضعف سیستم ایمنی اکتسابی نیز می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف داروهای خاص و بیماری های خاص رخ دهد. در این کودکان سلول‌های سیستم ایمنی مانند لنفوسیت B و لنفوسیت T به درستی کار نمی‌کنند و باعث می‌شود کودک سریعتر از حد معمول بیمار شود.

شربت تقویت سیستم ایمنی کودکان

استفاده از شربت تقویت سیستم ایمنی کودکان بدون مشورت پزشک ممنوع است. زیرا همانطور که گفته شد ممکن است علت ضعف سیستم ایمنی کودک نقص سیستم ایمنی باشد بنابراین برای مصرف داروهای تقویتی از پزشک کمک بگیرید.

تقویت سیستم ایمنی بدن : شربت تقویت سیستم ایمنی کودکان


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر