بهترین مولتی ویتامین قبل بارداری؛ یا بعد از بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین مولتی ویتامین قبل بارداری؛ یا بعد از بارداری

تغذیه در دوران بارداری

مجله سلامتاگر شما قصد باردار شدن دارید،احتمالاً ویتامین های دوران بارداری و غذاهای مناسب برای این دوران و سلامت جنین را می‌شناسید. اما، با توجه به دستورالعمل جدید زنان و زایمان از فدراسیون بین‌المللی زایمان و مامایی (FIGO) ، نه تنها آنچه در زمان تلاش برای بارداری می‌خورید،بر روی باروری و سلامت نوزاد آینده شما تأثیر می‌گذارد بلکه آنچه که در دوران کودکی نیز می‌خورید،باردار شدن و داشتن بارداری و کودکی سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مقاله پیشنهادی : تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران کودکی و اثر آن روی کیفیت باروری

به عبارت ساده،زیرا دهه‌های قبل شما برای پختن یک کلوچه در گازتان تلاش می‌کردید و اکنون گاز و فر ساخته شده است.زمانی که دختری متولد می‌شود،تمام تخمک‌های طول عمر خود را دارد. دکتر لارا متخصص تغذیه در دوران بارداری می‌گوید:کیفیت تخمک‌ها تحت تأثیر تغذیه و تصورات خود زن راجع به بارداری‌اش می‌باشد. فیونولا مک اولیف، همکار نویسنده دستورالعمل‌های FIGO و استاد زنان و زایمان در بیمارستان ملی زنان و زایمان دوبلین می‌گوید:تغذیه دوران کودکی می‌تواند خطر فشار خون بالا و دیابت در دوران بارداری را افزایش دهد که هر دو نیز بر روی سلامت کودک اثر منفی دارد.
پژوهش‌های قبلی از دانشگاه ناتینگهام اشاره می‌کند که تغذیه دوران کودکی می‌تواند سلامت مادر و جنین را با بالا بردن احتمال سندرم متابولیک قبل یا در دوران بارداری ، تحت تأثیر قرار دهد. تغذیه نامناسب و افزایش وزن، علل سندرم متابولیک می‌باشند.یک گروه از عوامل خطر ، مانند قند خون بالا و HDL پایین (خوب) کلسترول ، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.همچنین سندرم متابولیک مشکلات باروری و خطر ابتلا به پری-اکلامپسیا ((Pre-eclampsia) از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چند ارگانی است که در ۳ تا ۵ درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد،که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود.) در دوران بارداری را افزایش می‌دهد.

تغذیه خود و کودکتان را بهبود دهید

مک اولیف می‌گوید: در هر زمانی می‌توانید با بهبود تغذیه‌،شانس باروری‌تان را افزایش دهید و اگر شما دخترانی دارید،خیلی زود مطمئن شوید که آن‌ها مواد مغذی مورد نیاز برای مادری شاد و سالم شدن را ،از رژیم غذایی‌شان دریافت می‌کنند.آکادمی اطفال آمریکا نیز دستورالعمل جدیدی را به متخصصان اطفال منتشر کرد که در این دستورالعمل، آن‌ها را به صحبت با بیماران در مورد تغذیه دوران کودکی تشویق می‌کند.

ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری برای حاملگی سالم

خوشبختانه، دستورالعمل جدید FIGO ،شش ویتامینی که دختران و زنان در تمام سنین برای حاملگی‌های سالم به آن‌ها نیاز دارند را نیز شامل می‌شود،اما اغلب به اندازه کافی آن‌ها را دریافت نمی‌کنند.این ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را در زیر ذکر کردیم،آن‌ها را بخوانید و این ویتامین ها را به خصوص در دوران بارداری مصرف کنید.

آهن

کمبود آهن در زنان ،مخصوصاً زنان در دوران بارداری ،شایع است.از دست دادن خون در دوران قاعدگی می‌تواند باعث کاهش سطح آهن بدن شود. همچنین، در طول دوران بارداری ، زنان اغلب نیاز به آهن بیشتری برای حمایت از کودک در حال رشد خود دارند. بهترین منابع آهن شامل : گوشت، سویا، غلات غنی شده، عدس و اسفناج، می‌باشند.

آهن

ید مکمل مورد نیاز دوران بارداری

اگر میزان ید دریافتی کم باشد، کودکان از رشد شناختی ضعیف رنج می‌برند. اگرچه نمک یددار می‌تواند دریافت ید را افزایش دهد،اما این نباید بهانه‌ای برای شروع به ریختن نمک در همه چیز شود. به‌جای مصرف زیاد نمک ، غذاهای دریایی بیشتر (یک منبع پیشرو ید) و همچنین فراورده‌های لبنی، غلات سبوس دار، تخم مرغ و مرغ بخورید.

فولات ، مکمل ضروری دوران بارداری

دریافت کم فولات باعث ناهنجاری در مغز، ستون فقرات و نخاع جنین می‌شود.بررسی‌های سازمان تغذیه و سلامت ملی،نشان می‌دهد که زنان در سن باروری برای سلامت جنین به فولات نیاز دارند که منابع غذایی سرشار از فولات عبارت‌اند از: گندم کامل، عدس، لوبیا، اسفناج، مارچوبه، گوشت گاو. در صورت نیاز، مکمل فولات را نیز می‌توانید استفاده کنید.

ویتامین B12 ، ویتامین ضروری دوران بارداری

این ویتامین اغلب در رژیم غذایی گیاه‌خواری وجود ندارد. B12 اغلب در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت، تخم‌مرغ و فراورده‌های لبنی، و همچنین غلات غنی شده یافت می‌شود. و اگر شما به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستید، کودک شما نیز کمبود ویتامین B12،خواهد داشت.این ویتامین از جفت عبور می‌کند و در شیر مادر نیز یافت می‌شود. کمبود B12 می‌تواند به اختلال عصبی منجر شود.

کلسیم برای دوران بارداری

هر زنی برای قوی نگه‌داشتن استخوان‌های خود (و همچنین جنینش) نیاز به کلسیم دارد. اما سطح کلسیم پایین در زنان ، خطر فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. فراورده‌های لبنی، ماهی ساردین و اسفناج سرشار از کلسیم هستند.

ویتامین D (ویتامین آفتاب) در دوران بارداری

ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ و انواع فراورده‌های غنی شده با ویتامین D از قبیل: فراورده‌های لبنی، توفو و غلات صبحانه حاوی مقدار مناسبی(بیش از آنچه بدن ما از قرار گرفتن در معرض خورشید،ویتامین D می‌سازد.) ویتامین D (آفتاب)،هستند. اگر شما دچار کمبود ویتامین D هستید،با دکتر خود در مورد مصرف مکمل (به خصوص در فصل زمستان)مشورت کنید.

ویتامین D (ویتامین آفتاب) در دوران بارداری


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر