خوردن شکلات در دوران بارداری؛ تاثیر شکلات بر روی مادر و جنین

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خوردن شکلات در دوران بارداری؛ تاثیر شکلات بر روی مادر و جنین

خوردن شکلات ، خوبه یا بد؟

خوردن شکلات یکی از لذت بخش ترین لحظات را برای اکثر افراد ، به ارمغان می‌آورد. شکلات‌ها خوراکی‌هایی هستند که امروزه در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده‌اند، این خوراکی‌ها انواع و طعم‌های متفاوتی دارند. بیشتر افراد تصور می‌کنند خوردن شکلات مضرات فراوانی دارد. آنها فکر می‌کنند هرگز نباید شکلات بخوردند زیرا برای وزن و پوست ضرر دارد. درست یا غلط بودن این عقیده، موضوع بحث ما نیست. گزارش‌ها و تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام‌شده است و نمی‌توان به‌یقین گفت آیا این خوراکی خوشمزه و دوست‌داشتنی، واقعاً مضر است یا مفید! ما در اینجا می‌خواهیم در مورد تأثیر خوردن شکلات در دوران بارداری، بر روی مادر و جنین صحبت کنیم.

پودر کاکائو : خرید پودر کاکائو از فروشگاه حجرک

کاهش خطر پره اکلامپسی با خوردن شکلات در دوران بارداری

دیگر لازم نیست به خاطر هوس خوردن شکلات در دوران بارداری، احساس گناه کنید. در واقع، به‌تازگی، مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفته که نشان می‌دهد خوردن شکلات در دوران بارداری برای جفت و جنین ، مفید بوده و می‌تواند خطر پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) را کاهش دهد. نتایج این مطالعه در نشست پزشکی سالانه مادر و جنین در آتلانتا (Atlanta) ارائه شد.
این یافته‌ها بر اساس نتایج حاصل از یک کار آزمایی بالینی تصادفی دو سوکور انجام شده است که در آن، نه شرکت‌کنندگان و نه پژوهشگران نمی‌دانند چه کسی در چه گروهی قرار دارد. مطالعه اخیر، توسط محققان دانشگاه لاوال کبک در کانادا صورت پذیرفته است.
برای این مطالعه، ۱۲۹ زن که در طول هفته 14-11 حاملگی قرار داشتند انتخاب شدند. سپس به آن‌ها گفته شد، هرروز و به مدت ۱۲ هفته شکلات مصرف کنند. به همه زنان در این تحقیق در دوران بارداری، ۳۰ گرم شکلات داده شد ولی به برخی از زنان، شکلات حاوی فلاونول بالا داده شد، درحالی‌که بقیه شکلات کم فلاونول مصرف کردند. سپس محققین، این زنان را از نظر پره اکلامپسی، پرفشاری خون، وزن جفت و وزن هنگام تولد نوزادشان، مورد بررسی قرار دادند.

فلاونول، راز خاصیت خوردن شکلات در دوران بارداری

گروه عمده فلاونوئیدها، فلاونول‌ها هستند. فلاونول، یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قوی است که در چای و بسیاری از میوه‌ها وجود دارد و از طریق افزایش گردش خون در سلول‌های رگ‌زا سبب‌ترمیم رگ‌های خونی می‌شود.
در این تحقیق، ۱۲ هفته پس از خوردن شکلات ، هیچ تغییر واضحی در پره اکلامپسی، پرفشاری خون، وزن جفت و وزن نوزاد هنگام تولد، مشاهده نشد. بااین‌حال با توجه به بیانیه اخیر در همایش مادر و جنین، عنوان شد که گردش خون جفت و جنین پس از خوردن شکلات در دوران بارداری، افزایش می‌یابد.
دکتر امانوال بوجلد(Emmanuel Bujold) ، یکی از محققین این تحقیق است که می‌گوید: “نتایج این تحقیق، نشان داد که شکلات می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر روی جفت و رشد جنین داشته باشد.” بااین‌حال مشخص نیست که چرا خوردن شکلات در دوران بارداری، چنین اثری بر روی زنان باردار دارد و شاید غیر از فلاونول، عوامل دیگری نیز مؤثر باشند.
ازآنجایی که پره اکلامپسی، بر فشارخون دوران بارداری اثرگذار است، افزایش گردش خون، با تأثیر بر فشارخون، می‌تواند بر پره اکلامپسی نیز اثر بگذارد.

فلاونول، راز خاصیت خوردن شکلات در دوران بارداری

دیگر خواص خوردن شکلات

قبلاً نیز در مورد خواص درمانی شکلات، تحقیقاتی صورت گرفته بود. در یک مطالعه که سال گذشته منتشر شد، مشخص شد که مصرف شکلات، به علت وجود فلاونوئیدها، می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
شکلات، علاوه بر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان قوی فلاونوئید است حاوی منیزیوم، اسیدفولیک و مس نیز نی باشد. همچنین شکلات به دلیل داشتن ماده‌ای به نام فنیل اتیل آمین، کارکرد طبیعی بدن را افزایش می‌دهد. مغز انسان مقادیر مختلفی از سروتونین در خود دارد که خوردن شکلات باعث تحریک آنها و به وجود آمدن حس خوشحالی و سرحال بودن می‌شود.

یک نکته

در کنار همه خواص گفته‌شده در بالا، خوردن شکلات مضراتی نیز دارد. تعدادی از انسان‌ها – به‌ویژه خانم‌ها – بعد از خوردن شکلات دچار سردردهای بدی می‌شوند. این موضوع به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی موجود در این ماده خوشمزه است که در بدن برخی افراد، اختلال ایجاد می‌کند. برخی نیز با خوردن آن، در ناحیه معده یا قلب احساس درد یا سوزش می‌کنند.
شکلات، کافئین نیز دارد. مصرف کافئین زیاد، اثرات سوء فراوانی دارد.
خوردن بیش‌ازحد شکلات باعث افزایش کلسترول خون نیز می‌شود.

با تمام این تفاسیر به شما توصیه می‌کنیم برای بهره‌مندی از خواص این ماده خوشمزه حتماً در مقدار مصرف آن تعادل را رعایت کنید و از متخصص تغذیه خود بخواهید تا با توجه به کالری موردنیاز روزانه شما، مقداری شکلات نیز در برنامه غذایی‌تان بگنجاند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (medicaldaily)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر