درمان قطعی عفونت واژن؛ (7 روش برای درمان قطعی عفونت رحم)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان قطعی عفونت واژن؛ (7 روش برای درمان قطعی عفونت رحم)

راهکارهای قطعی برای درمان عفونت های قارچی واژن

عفونت های قارچی واژن

مجله پزشکی و سلامتدر واژن تمام زنان تعدادی قارچ (مخمر) بی‌ضرر زندگی می‌کند. خارش شدید و ناراحتی در واژن به علت رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس و در نتیجه عدم تعادل باکتری‌های داخل واژن ایجاد می‌شود. در برخی موارد افراد ترشحات غلیظ، سفید و بی بو شبیه پنیر هم دارند. باکتری لاکتو باسیلوس (نوع مفید باکتری) به طور معمول pH واژن را در سطح نرمال نگه می‌دارد اما این تعادل ممکن است به علت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ، کورتیکو استروئیدها ، دیابت کنترل نشده یا افزایش سطح استروژن به علت حاملگی و یا مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری به هم بخورد. خبر خوب این که: عفونت های قارچی واژن تقریباً به طور کامل قابل پیشگیری است و راهکارهایی آزمایش شده و صحیح برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد.

راهکارهای درمان عفونت های قارچی واژن

1- واژنتان را خشک نگه دارید

محیط‌های گرم و مرطوب شرایط ایده‌ آل را برای پرورش قارچ‌ها فراهم می‌کنند. بهترین کار این است که لباس زیری از جنس نخ که هوا از آن عبور می‌کند و اجازه جذب رطوبت نمی‌دهد بپوشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوار جین تنگ خودداری کنید. بنابراین لباس‌های تنگ، مرطوب یا خیس از عرق خود را مانند لباس کار یا لباس شنا در اسرع وقت تعویض کنید. رابین ((Rabin رئیس مرکز پزشکی در ایسلند می‌گوید: من موافق پوشیدن دامن‌های بلند، بدون لباس زیر برای رسیدن هوا به ناحیه تناسلی در زنان با سابقه‌ی عفونت های قارچی واژن مزمن هستم. او استفاده از اسپری بدن و دوش‌های معطر و مانند این‌ها را توصیه نمی‌کند زیرا این موارد می‌توانند سطح pH واژن را مختل کنند. بعد از رابطه جنسی شستن واژن با یک صابون بدون بو بسیار مفید است.

2- برای درمان عفونت های قارچی واژن از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اجتناب کنید

آنتی‌بیوتیک‌ها همه‌ی باکتری‌ها از جمله انواع سودمند آن را در بدن از بین می‌برند. از آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در صورت نیاز استفاده کنید و هرگز از میزان دوز توصیه شده توسط پزشک منحرف نشوید.

برای درمان عفونت های قارچی واژن از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اجتناب کنید- دکتر سوشا

3- برای درمان عفونت های قارچی واژن مواد شیمیایی غیر ضروری را محدود کنید

محصولات بهداشتی زنان از جمله اسپری، دوش‌های واژینال و حتی برخی از روان کننده‌ها می‌توانند تعادل اکوسیستم‌های حساس شما را بر هم بزنند. با این که بسیاری از آن‌ها ایمن هستند اما سعی کنید استفاده شما از آن‌ها ناچیز باشد.

4- مراقب خودتان باشید

یک سیستم ایمنی ضعیف باعث می‌شود شما به عفونت حساس باشید. سعی کنید استرس‌تان را با فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی یا مدیتیشن مدیریت کنید و خواب را یک اولویت قرار دهید.

5- رژیم غذایی‌تان را برای درمان عفونت های قارچی واژن تنظیم کنید

مخمر از شکر تغذیه می‌کند بنابراین مصرف غذاهایی که قند خونتان را افزایش می‌دهد مانند دسرهای شیرین و نوشابه را کاهش دهید. ماست و یا کفیر غنی از پروبیوتیک است و البته سیر خام نیز یک داروی ضد قارچ قوی است. بسیاری از ماست‌ها حاوی همان نوع از پروبیوتیک‌هایی هستند که واژن را سالم نگه می‌دارد. اخیراً یک مطالعه‌ای در ایتالیا نشان داده که زنان مبتلا به عفونت های قارچی واژن مزمن که مستقیماً یک قرص یا ورق پروبیوتیک را در واژن خود می‌گذارند (یک بار در شب به مدت هفت شب، سپس هر سه شب یک بار به مدت سه هفته و بعد یک بار در هفته) میزان عفونت‌شان به 87% کاهش یافته است. Laurie Cullen یک پزشک است که از درمان‌های طبیعی استفاده می‌کند او می‌گوید: برای درمان عفونت های قارچی واژن باید ابتدا از درمان‌های متداول شروع کرد و بعد می‌توان از قرص لاکتو باسیلوس استفاده کرد که محیط واژن را سالم نگه می‌دارد.

رژیم غذایی‌تان را برای درمان عفونت های قارچی واژن تنظیم کنید- دکتر سوشا

6- مصرف مکمل و درمان عفونت های قارچی وازن

اگر شما طی یک سال به بیش از سه عفونت قارچی واژن مبتلا شدید، مصرف روزانه یک پروبیوتیک که حاوی باکتری لاکتو باسیلوس باشد را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. تحقیقات نشان داده که این میکروارگانیسم مشوق تولید اسید لاکتیک و مواد دیگری است که pH واژن را پایین نگه می‌دارند و می‌توانند از رشد بیش از حد کاندیدا پیشگیری کنند؛ در نتیجه می‌توان گفت که مکمل‌ها برای درمان عفونت های قارچی واژن مفید هستند.

7- داروی ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی

برای زنانی که مکرراً از عفونت های قارچی واژن رنج می‌برند داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول می‌تواند کمک کننده باشد. اگر شما در یک سال به چهار عفونت قارچی و یا بیشتر مبتلا شدید حتماً با پزشک‌تان مشورت کنید. زنان اغلب عفونت های قارچی واژن را خودشان تشخیص می‌دهند اما در بسیاری موارد این عفونت‌ها در اصل عفونت واژینال باکتریایی هستند که علائم مشابهی دارند و برخلاف عفونت های قارچی واژن نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند. عفونت‌های دستگاه ادراری نیز نشانه‌ها و علائم مشابهی (درد و سوزش) دارند اما آن‌ها نیز برای درمان به داروهای متفاوتی نیاز دارند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من شش ماه عفونت پی درپی میگیرم. خیلی هم دکترمیرم اما اصلا خوب نشدم . همیشه قارچ یا عفونت واژینال دارم. ممنون میشم کمکم کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی در برخی مواقع وجود حساسیت ها باعث پیدایش عفونت میشوند. شاید شما به موادی مانند پودر شوینده، نرم کننده لباس، صابون های عطری یا موارد دیگر حساسیت دارید. بهتر است برای شست و شوی واژن از شوینده های مخصوص آن که از داروخانه میتوانید تهیه کنید، استفاده نمایید. همچنین خشک و تمیز نگه داشتن واژن یک روش بسیار مفید است. حتما هر بار پس از شست و شو با استفاده از دستمال کاغذی محل مورد نظر را خشک نمایید. از پوشیدن لباس هایی که رطوبت را در خود به دام می اندازند، مانند لباس زیرهای پلاستیکی، شلوار جین های جذب، لباس های ورزشی چسبان و شلوار های لگینگ خودداری نمایید. در وعده غذایی روزانه خود حتما از ماست استفاده کنید. مطالعه مطالب بالا نیز حتما توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من خيلي عفونت ميگيرم. نميدونم چرا ؟ كمك كنيد

مشاهده کامل

با سلام متاسفانه با اطلاعاتی که شما دادید ما هم نمیتونم علت عفونت های مکرر شما رو تشخیص بدیم. بهتره تحت نظر پزشک یک دوره درمان کامل انجام بدید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دکتر من حدود یک ساله که ازدواج کردم ولی به صورت مداوم عفونت دارم دکتر خیلی رفتم و تشخیصشون عفونت قارچی وپنیری هست ولیتابه حال بهبودی حاصل نشده هرقرصی که بگین مصرف کردم همینطور شیاف وکرمهارو

مشاهده کامل

من حدود ۵ سال است که علایمی مثل عفونت قارچی واژن رامشاهده می کنیم و پیش دکترای زیادی رفتم اما درمان هیچکدومشون موثرنشده من چی کارکنم ?واقعا اذیت میشم و دیگه نمیتونم تحمل کنم

مشاهده کامل

سلام من سه ماهه که دچار بیماری قارچی شدم . به چند دکتر زنان مراجعه کردم اما فقط دو سه روز خوب میشم باز دوباره دچار سوزش در داخل و بیرون میشم. مخصوصا موقع نزدیکی. سه جلسه شستشو دادم. از دوش استفاده میکنم . داروهای زیادتر خوردم ولی بی فایدس. من 24سالمه

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام محل مورد نظر را با سرکه سیب و الکل تمیز نگاه دارید. بعد از هربار شست و شو حتما حتما محل را خشک نمایید. از لباس زیر نخی استفاده کنید که کمترین درصد پلاستیک را داشته باشد و از پوشیدن لباس زیر تنگ و یا شلوار تنگ که مانع جریان داشتن هوا میشود خودداری کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من ۳۷ سال سن دارم الان دو روز میشه کا در ناحیه واژن دچار خارش شدم از امروز متورم هم شد با دوش واژینال داخل واژینال رو با اب و بتادین شستشو دادم کرم کلوتریمازول موضعی مالیدم و از کلوتریمازول واژینال هم استفاده کردم من چون اکثر مواقع به این درد گرفتار میشم معمولاً داروهاشو میشناسم .کپسول فلوکونازول همیشه استفاده میکردم که دارو خانه گفت دیگه این کپسول نیست و ایتراکونازول داد ولی طریقه استفاده رو نمیدونم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم و لطف کنید بگید چند بار در روز میتوان واژن رو با آب و بتادین شستشو داد

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
ایتراکونازول داروی ضد قارچ است و ممکن است خارش شما به دلیل وجود باکتری باشد و این قرص اثری بر آن نداشته باشد. توصیه میکنیم بجای اینکه از داروها مصرف کنید، ابتدا درمان های موضعی را امتحان نمایید. مصرف بتادیل میتواند مفید باشد اما در طولانی مدت خطر آفرین است. بهترین گزینه استفاده از ژل های شست و شوی واژن مخصوص خانم ها است که میتوانید از داروخانه ها تهیه نمایید. این ژل ها از رشد قارچ و باکتری جلوگیری میکند و میزان اسیدی بودن واژن را نیز متناسب نگه میدارد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر