چگونه از چاقی در کودکان پیشگیری کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه از چاقی در کودکان پیشگیری کنیم؟

چاقی در کودکان یک مشکل پیچیده سلامتی

مجله سلامتچاقی در کودکان یک مشکل پیچیده سلامتی است که تنها یک علت مشخص ندارد. برای کمک به پیشگیری از چاقی در کودکان و کمک به ایجاد عادات غذایی سالم، در ابتدا باید کل خانواده را تشویق کرد تا در مورد تغذیه سالم کودکان خانواده درگیر شوند. در این راستا، خوردن یک صبحانه کامل توسط کودکان در اولویت می‌باشد به علاوه این که مصرف میان وعده‌های سالم و اندازه وعده‌های غذایی کودکان می‌تواند در کنترل وزن آن‌ها بسیار مؤثر باشد.

مصرف صبحانه کامل

اولین نکته در کنترل وزن کودکان، خوردن صبحانه کامل است، چون که این وعده می‌تواند به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روز برای تنظیم متابولیک بدن کودکان مطرح باشد. در واقع صبحانه می‌تواند باعث تأمین انرژی مورد نیاز روزانه، نگهداری سطوح قند خون، عملکرد مناسب سیستم عضلانی در روز و تأمین مواد مغذی مورد نیاز سلول‌ها برای رشد بدن کودک شود. خوردن صبحانه کامل همچنین از احساس گرسنگی کودک در طی روز جلوگیری می‌کند و مانع از خوردن تنقلات توسط او می‌شود. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که کودکانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند میزان غیبت کمتری بر سر کلاس‌های درس خود دارند و کمتر احساس گرسنگی‌های شدید در طی روز دارند. بنابراین کمتر جذب غذاهای پرچرب و تنقلات با ارزش تغذیه‌ای کم می‌شوند.

مصرف صبحانه کامل

محدود کردن مصرف غذاهای غیر خانگی

متخصصان تغذیه معتقدند که یک راه حفظ وزن طبیعی در کودکان محدود کردن مصرف غذاهای غیر خانگی در رژیم غذایی آن‌ها می‌باشد. در واقع والدین با ارائه غذاهای کم چرب و مغذی می‌توانند در این راه به کنترل وزن کودکان خود کمک کنند. البته علت این مسئله که خوردن غذاهای بیرون و بخصوص غذاهای آماده در بروز چاقی و اضافه وزن در کودکان حائز اهمیت می‌باشد، آن است که مصرف این مواد غذایی به خاطر آن که حاوی کالری بالایی می‌باشند، می‌توانند تجمع چربی‌ها را در بدن کودکان افزایش دهند.

کاهش حجم وعده‌های غذایی

کاهش حجم وعده غذایی از یک طرف و تنوع در مصرف مواد غذایی در هر وعده غذایی توسط کودکان یک عاملی است که می‌تواند در کنترل وزن آن‌ها نقش داشته باشد. مطالعات محققان علوم سلامت نشان داده، والدینی که به کودکان خود غذاهای کم چرب و کم شیرین می‌دهند نسبت به والدینی که به این امر توجه ای ندارند، کودکانی با وزن متعادل‌تری دارند.

کاهش حجم وعده‌های غذایی


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر