وضعیت جنین در ماه هفتم بارداری؛ ماه ترک‌ پوستی و انقباضات کاذب

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
وضعیت جنین در ماه هفتم بارداری؛ ماه ترک‌ پوستی و انقباضات کاذب

چکیده مطلب 

به سه ماه سوم بارداری خوش آمدید. سه ماهه سوم بارداری پر از لحظات شگفتی است که باید گرامی داشته شود. علائم بارداری ماه هفتم نشان دهنده ورود مادر باردار به سه ماهه سوم بارداری است. مادر باردار در ماه هفتم بارداری (هفته‌های ۳۲-۲۹ بارداری)، احساس بسیار ویژه‌ای دارند. تحرک برای مادر باردار در ماه هفتم بارداری، دشوارتر از قبل شده و مشکلات دوران بارداری او چندین برابر می‌شود. مادر باردار در این ماه، فشار زیادی روی پاها، شکم و مثانه حس می‌کند. ورود به ماه هفتم بارداری با تغییرات فیزیکی زیادی در مادر و جنین همراه است، زیرا مادر و جنین به سه ماه سوم بارداری وارد می‌شوند. در ادامه به طور مفصل تغییرات فیزیولوژیک ماه هفتم بارداری را برای شما بیان می‌کنیم.

در ماه هفتم بارداری وضعیت مادر و جنین چگونه است

با نزدیک شدن به ماه نهم بارداری و زمان زایمان، باید از ” نشانه و علائم زایمان در ماه نهم بارداری ” آگاه باشید. حتماً این مقاله را مطالعه نمایید.

شما همواره می‌توانید از مشاوره پزشکان سایت پزشکی دکتر سوشا استفاده نمایید. سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

اتفاقات ماه 7 بارداری

در ماه هفتم بارداری، شکم مادر باردار بسیار بزرگ شده و به همین دلیل مراقبت‌های این ماه بسیار اهمیت دارد:

  • هم زمان با بزرگ شدن شکم، در ماه هفتم حاملگی، دچار کمر درد شدیدی می‌شوید و فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد می‌شود.
  • تناسب اندام خود را حفظ کنید، زیرا حفظ وزن مناسب نقش زیادی روی تسکین کمر درد شما دارد.
  • در ماه هفتم دچار نوسانات خلقی خواهید شد. گاهی گریه می‌کنید و گاهی می‌خندید بدون اینکه اختیاری روی خلق‌وخوی خود داشته باشید.
  • دردهای ماه هفتم بارداری به دلیل انقباضات کاذب است که به آن انقباضات براکستون گفته می‌شود. وقتی جنین بزرگ می‌شود، ماهیچه‌های اطراف رحم دچار کشیدگی می‌شوند که در نتیجه آن احساس دردی به وجود میاید. ممکن است مادران در ابتدا فکر کنند که زایمان زودتر از موعد در حال اتفاق افتادن است، اما این مسئله کاملاً طبیعی است و ممکن است حتی تا یک دقیقه به طول بینجامد.
  • در ماه هفتم بارداری دچار ترک‌های پوستی می‌شود. در این ماه شکم شما هر روز کمی از دیروز بزرگ‌تر است و در نتیجه آن ترک‌های پوستی روی شکم، ران پا، بازوها و باسن پدیدار می‌شود. در برخی از خانم‌ها این ترک‌ها به صورت خطوط صورتی مایل به بنفش دیده می‌شود اما بعد از زایمان به مرور از بین می‌روند. برای کاهش ترک‌های بارداری بهتر است وزن مناسب حفظ شود و برای هر ماه به میزان صحیحی وزن بالا رود ترک‌ها کمتر به وجود خواهد آمد.
  • خارش پوست ماه هفتم بارداری نیز طبیعی است. استفاده از روغن‌ها و لوسیون ها و ماساژ آن‌ها روی نواحی مختلف باعث رطوبت رسانی به پوست شده و خشکی پوست را جبران می‌کند.

اگر می‌خواهید در مورد خارش پوست در دوران بارداری اطلاعات بیشتری داشته باشید، مقاله “ خارش بدن و چرا کلاً میخاریم ” را از مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

ماه هفتم بارداری : درد در ماه هفتم بارداری

تغییرات فیزیکی زنان باردار در ماه هفتم بارداری

بدن زن باردار در ماه هفتم دچار تغییرات فیزیکی زیادی می‌شود:

  • در ماه هفتم حاملگی به خاطر خون اضافی که در بدن شما در حال گردش است، دچار تورم و پف بیشتری می‌شوید.
  • گرگرفتگی یک چیز معمول برای ماه هفتم بارداری است. به خاطر تغییرات فیزیکی داخل بدنتان، در هر شرایطی احساس گرگرفتگی می‌کنید.
  • سینه شما در ماه هفتم سفت و سنگین‌تر می‌شود. عروق خونی سینه متورم و نوک سینه تیره می‌شود.
  • خم و راست شدن برای شما در ماه هفتم دشوار می‌شود.
  • به دلیل رشد جنین در رحم شما، دچار تکرر ادرار در ماه هفتم بارداری می‌شوید.
  • احساس خستگی و مشکلات خواب افزایش می‌یابد.
  • احتمال واریس در پاها در ماه هفتم بارداری افزایش می‌یابد.
  • به دلیل بزرگی شکم، تحرک سریع برای شما دشوار می‌شود.
  • در اواسط ماه هفتم بارداری دچار افزایش وزن شدید خواهید شد، حواستان به رژیم غذایی‌تان باشد.
  • بعد از گذشت هفته اول ماه هفتم تنگی نفس شدیدی را حس خواهید کرد.
  • نشت آغوز از نوک سینه در ماه هفتم بارداری، آغوز شیر اولیه و سرشار از مواد مغذی است.
  • مادر باردار در این ماه باید آهن بیشتری مصرف کند. بهتر است در ماه هفتم بارداری غذاهای حاوی آهن و یا مکمل آهن مصرف کنید (برای جذب سریع‌تر آهن، مواد غذایی حاوی آهن را به همراه منابع حاوی ویتامین C مصرف کنید.).
  • خودتان را به خاطر نوسانات خلق و خوی که در ماه هفتم بارداری دارید، سرزنش نکنید. این حس و حال عادی است، زیرا با نزدیک شدن به زمان زایمان تغییرانت هورمونی در بدن شما نیز بیشتر از ماه‌های اولیه بارداری است.
  • ارتباط احساسی خودتان را با جنین داخل شکمتان حفظ کنید.
  • اضطراب و درد در ماه هفتم حاملگی بسیار رایج است، خودتان را کنترل کنید.

آیا میدانید مصرف چه مواد و غذاهایی برای دوران بارداری ضروری است؟ برای آشنایی با این غذاها مقاله ” مواد ضروری تغذیه دوران بارداری برای مادر و جنین ” را از مجله پزشکی دکترسوشا مطالعه نمایید.

ماه هفتم بارداری : علائم ماه هفتم بارداری

تغییرات فیزیکی و وضعیت جنین در ماه هفتم بارداری

  • هر چه که بیشتر به زمان زایمان نزدیک می‌شوید، وزن جنین شما بیشتر می‌شود.
  • در پایان ماه هفتم بارداری جنین شما حدود ۴۶ سانتی‌متر قد دارد. پزشک شما در این ماه باید وزن و قد جنین شما را مورد بررسی دقیق قرار دهد.
  • ماه هفتم بارداری ماه خواب برای جنینی کوچک داخل شکم شما است و جنین در این ماه با یک الگوی خاصی به نام (REM یا حرکت سریع چشم) می‌خوابد که این الگو برای انسان اهمیت خاصی دارد.
  • بسیاری از توسعه‌های عصبی و شناختی کودک در ماه هفتم بارداری اتفاق می‌افتد. میلیون‌ها سلول عصبی به سرعت در مغز کودک تشکیل می‌شود. از این رو جای تعجب نیست که کودک شما در این ماه به شدت نسبت به صداهای مختلف، بو، موسیقی و حرکات تشنجی واکنش نشان می‌دهد.
  • بدن کودک شما در این زمان به خوبی شکل گرفته است. افزایش وزن و تجمع چربی زیر پوست جنین همراه با ورود به ماه هشتم بارداری اتفاق می‌افتد.
  • سیستم تنفسی جنین در ماه هفتم بارداری کاملاً عملکرد دارد و زایمان زودرس در این ماه، سلامت جنین شما را به خطر نمی‌اندازد.

بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامتی آن‌ها نیز در دوران بارداری مهم است. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مراقبت از دندان در دوران بارداری مقاله ” راز سلامت دندان در دوران بارداری ” را از مجله پزشکی و سلامتی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

ماه هفتم بارداری : تغییرات جنین در ماه هفتم بارداری

چک لیست ماه هفتم بارداری

استراحت کنید: بسیار مهم است که به حد کافی استراحت کنید. با رشد شکم ممکن است کمی برای شما سخت شود که راحت بخوابید، به همین دلیل می‌توانید خوابیدن به پهلو و گذاشتن بالشت زیر شکم را امتحان کنید. از یک بالشت بین زانوها نیز می‌توانید استفاده کنید.

ماه هفتم بارداری : مراقبت ماه هفتم بارداری

انقباضات کاذب را از انقباضات واقعی تشخیص دهید: بسیاری از مادران نگران این هستند که نتوانند نشانه‌ها و دردهای کاذب دوران بارداری را از دردها و انقباضات زمان زایمان تشخیص دهند. برای اینکه با این ترس روبرو شوید، باید علائم و نشانه‌های زایمان زودرس را بشناسید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از انقباضات و گرفتگی‌های رحم به مدت طولانی، لکه بینی یا خونریزی و درد در ناحیه کمر.

ماه هفتم بارداری : درد شکم در ماه هفتم بارداری

با عزیزان خود در ارتباط باشید: با علائم و نشانه‌های بارداری و همچنین تغییر شکل بدن، ممکن است حس کنید که کنترل بدن خود را از دست داده‌اید. این زمان، دوران نوسانات خلقی است و داشتن احساسات بد عادی است. سعی کنید استراحت کنید و ریلکس باشید و با عزیزانتان در مورد حسی که دارید صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که زمان زیادی تا دیدار با نوزادتان نمانده است.

ماه هفتم بارداری : مراقبتهای ماه هفتم بارداری - دکتر سوشا

در مورد انقباضات براکستون بدانید : این انقباضات کاذب یا اشتباه ممکن است باعث بروز استرس در سه ماه سوم بارداری شود. با آشنایی با این انقباضات می‌توانید از استرس خود بکاهید.

ماه هفتم بارداری : وضعیت جنین در ماه هفتم

نتیجه گیری:

افزایش رشد جنین، اختلال در خواب، ترک‌های پوستی و انقباضات کاذب نشانه‌های ماه هفتم بارداری هستند. اطلاع از ویژگی‌های انقباضات کاذب و تفاوت آن با انقباضات زایمان به شما کمک می‌کند نگرانی از زایمان زود هنگام نداشته باشید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر