هفته دهم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

مجله سلامت : در هفته دهم بارداری توسعه تمام اندام‌ها و بافت‌های حیاتی فرزند شما به پایان رسیده است. از هفته دهم بارداری به بعد رشد جدیدی وجود نخواهد داشت اما کودک شما برای اینکه آمادگی خارج شدن از رحم را پیدا کند، همچنان نیاز به بالغ شدن دارد.

در هفته دهم بارداری کودک شما تقریباً از خطر ابتلا به هر گونه ناهنجاری مادرزادی و یا تغییر شکل به دور است. شما می‌توانید از زمانی که مهم‌ترین هفته‌ها در رشد کودک شما پشت سر گذاشته شد، احساس آرامش کنید. در هفته دهم بارداری تمام ارگان‌های اصلی بدن او مانند کبد، مغز، کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها کار می‌کنند.

در هفته دهم بارداری مانند بقیه دوران بارداری‌تان، قوانین یک زندگی سالم مانند اجتناب از مصرف دخانیات، الکل، داروهای بدون نسخه، اشعه و استرس را در زندگی دنبال کنید تا به زودی کودک سالم خود را در آغوش بگیرید.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته دهم بارداری

همچنان شکم شما در حال بزرگ شدن است و مطمئناً هرروز اندازه آن را در آینه چک می‌کنید. بهتر است به زودی لباس‌های مخصوص بارداری و سینه بند مناسب بخرید تا در دوران بارداری احساس راحتی کنید.

ممکن است تا هفته دهم بارداری 2-1 کیلوگرم افزایش وزن پیدا کنید، اما نفخ و بعضی از علائم دوران بارداری شما بیش‌تر می‌شود. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، می‌توانید ورزش‌های مناسب دوران بارداری مانند پیاده روی و شنا را به برنامه روزانه خود اضافه نمایید تا علاوه بر حفظ تناسب اندام، قدرت و استقامت ماهیچه‌های شما در دوران بارداری افزایش یابد و خلق و خوی شما بهتر شود.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته دهم بارداری

برخی از علائم اولیه حاملگی ممکن است در هفته دهم بارداری به شدت کاهش پیدا کند، اما بعضی از آن‌ها نیز بیش‌تر می‌شود:

سوء هاضمه و یبوست در هفته دهم بارداری

مشکل عمده زنان باردار در هفته دهم بارداری سوزش معده، ضعف و یبوست است. عضلات بدن در دوران بارداری آرام‌تر می‌شوند؛ از این رو روده به درستی کار نمی‌کند و به همین دلیل زنان باردار دچار یبوست و سوزش معده می‌شوند. برای جلوگیری از یبوست، در هفته دهم بارداری غذاهای حاوی فیبر بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید.

درخشش و شفافیت پوست در دوران بارداری

افزایش سطح هورمون‌های HCG و پروژسترون در هفته دهم بارداری ، ترشح چربی روی صورت شما را افزایش می‌دهد و پوست شما را سالم‌تر، شفاف‌تر و صاف‌تر می‌کند. همچنین در این زمان حجم خون افزایش می‌یابد و باعث می‌شود پوست شما شفاف و نرم شود.

جوش دوران بارداری

• افزایش چربی روی پوست ممکن است موجب بروز آکنه یا جوش در پوست شما شود. اگر قبل از هفته دهم بارداری پوست شما جوش دارد ممکن است وضعیت شما در این هفته بدتر شود. به غیر از چربی پوست، هورمونی به نام آندروژن نیز عامل بروز جوش در دوران بارداری است.
• آندروژن‌ها غدد سباسه پوست را تحریک می‌کنند، به طوری که موجب افزایش تولید ماده‌ای چرب به نام سبوم به وجود می‌آید. افزایش ترشح چربی پوست همراه با سلول‌های پوست مرده موجب مسدود شدن منافذ باز روی پوست شده و باعث می‌شود که شرایط برای رشد و تکثیر باکتری‌ها محیا شود و پوست جوش بزند.

جوش دوران بارداری

جینجیوایتیس بارداری در هفته دهم بارداری

افزایش سطح هورمون‌ها در دوران بارداری منافع و اشکالات خود را دارد. دندان‌ها و لثه‌های شما ممکن است در طول حاملگی شما آسیب ببینند. سطح بالای پروژسترون در بدن شما می‌تواند با افزایش جریان خون موجب نرم شدن لثه‌های شما شود. علاوه بر این، آن‌ها مقاومت طبیعی بدن شما را نسبت به باکتری‌های عامل عفونت پريودنتال کاهش می‌دهند.

در نتیجه در دوران بارداری لثه‌ها حساس و تحریک پذیر می‌شوند. از این رو معمولاً در طول حاملگی و در هفته دهم بارداری احتمال خونریزی و التهاب لثه و بیماری به نام جینجیوایتیس بارداری وجود دارد. اگر چه بسیاری از علائم حاملگی در سه ماهه دوم بارداری کاهش می‌یابد، جینجیوایتیس بارداری ممکن است با پیشرفت بارداری، گسترش یابد.

رشد جنین در هفته دهم بارداری

تا هفته دهم بارداری کودک شما به سرعت در حال رشد است. کودک شما به مرحله جنینی وارد شده و به اندازه یک لیمو ترش است.

در هفته دهم بارداری همان‌طور که اندام‌های داخلی جنین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، اندام‌های حیاتی کودک شما مانند کلیه‌ها، کبد، روده و مغز شروع به فعالیت می‌کنند.

در طول سه هفته آینده، کودک شما به میزان قابل توجهی بزرگ‌تر خواهد شد. جزئیاتی مانند ناخن شروع به ظاهر شدن می‌کنند و اگر به اندازه کافی نگاه کنید، ممکن است بتوانید موهای کرکی روی پوست کودک خود را مشاهده کنید.

رشد جنین در هفته دهم بارداری

توصیه‌هایی برای هفته دهم بارداری

هنگامی که شما در هفته دهم بارداری هستید بسیار مهم است که از مراقبت‌ها و نکات مهم دوران بارداری پیروی کنید. اگر پوست شما در دوران بارداری جوش زده است، داروهایی که قبل از بارداری برای درمان جوش استفاده می‌کردید را ادامه ندهید، زیرا داروهای خوراکی می‌توانند نقایص جدی را برای فرزندتان ایجاد کنند. داروهای ایزوترتینوئین ، تتراسایکلین، داکسی سایکلین و مینوسیکلین که در درمان جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث ایجاد اختلالات استخوانی و دندانی در کودک شما می‌شوند.

بهتر است در هفته دهم بارداری به دنبال طب سنتی و گیاهی برای درمان مشکلات خود باشید چون این روش‌های طبیعی برای سلامت نوزاد شما ایمن هستند. روش‌های مختلفی برای درمان جوش وجود دارند که در مطلب درمان خانگی جوش و آکنه به تفصیل راجع به آن‌ها صحبت شد و یکی مؤثرترین آن‌ها ماسک دارچین و عسل، زردچوبه یا لیمو است. در مطالب زیر می‌توانید تعداد دیگری از ماسک‌های خانگی برای درمان جوش صورت را بشناسید:

درمان جوش صورت به روش سنتی و طبیعی |بخش دوم

درمان جوش صورت به روش سنتی و طبیعی |بخش سوم

یکی دیگر از مشکلات هفته دهم بارداری که در مورد آن بحث کردیم مربوط به جینجیوایتیس بارداری بود. برای پیشگیری از بروز این مشکل در دوران بارداری باید عادت‌های دهانی سالم را دنبال کنید:

• مسواک زدن دو بار در روز
• نخ دندان زدن یک بار در روز
• شستشوی دهان با دهان شویه مؤثر ضد میکروبی
• مراجعه منظم به دندانپزشک

توصیه‌هایی برای هفته دهم بارداری


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید و شبتون بخیر ببخشید دیر وقت مزاحم شدم .من ده هفته باردارم .لازم به ذکره ۳ماه قبل حاملگی پوچ داشتم .الان درد تو قسمت چپ دارم و وقتی ادرار میکنم سوزش دارم و واژنم درد میکنه .متاسفانه سیگار هم میکشم ولی کم.میشه بگید این درد ربطی به سقط داره وایا این سیگار کشیدنم احتمال خطر برای جنین و داره؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام خدمت شما دوست گرامی شما می بایست در طول دوران بارداری خودتون به طور منظم با پزشکتون در تماس باشید و در صورت لزوم برای معاینه به ایشون مراجعه کنید. در حال حاضر برای رفع نگرانی سعی میکنیم شما رو راهنمایی کنیم: اول اینکه درد در قسمت چپ رو متوجه نمیشم..آیا منظورتون در تخمدان سمت چپ هست یا سمت چپ قفسه سینه؟اما در هر حال هر دو درد گاهی در زنان باردار دیده میشه اما بهتر هست که با پزشکتون مشورت کنید و ایشون شما رو معاینه کنن. درد و سوزش در ناحیه واژن در دوران بارداری به وفور در بین مادران باردار دیده میشه و به دلیل فشاری هست که از ناحیه رحم در حال رشد به مثانه و واژن وارد میشه بنابراین لزوما به معنای احتمال سقط جنین نیست.عفونت های بارداری هم میتونن علت سوزش ناحیه واژینال شما باشن. سیگار کشیدن خطر سقط جنین رو افزایش میده شاید بهتر باشه برای حفظ سلامتی خودتون و جنین در حال رشد و دوست داشتنیتون آستین همت رو بالا بزنید و بهش اثبات کنید چه مادر قدرتمندی داره..ولی این رو هم اشاره میکنم که سیگار کشیدن الزاما باعث سقط جنین نمیشه بلکه خطر اون رو افزایش میده و در صورت وجود سایر عوامل سقط جنین،احتمال سقط رو افزایش میده مادران در دوران بارداری دچار تنگی نفس میشن ولی مادران سیگاری تنگی نفس بیشتری رو احساس میکنن و گاهی دچار درد قفسه سینه میشن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کاربر شمشاد پرسیدن :
بنده هفته ی ده بارداری هستم… سرماخوردگی شدید داشتماما تهه زبانم پراز دانه های سفید رنگ هست
و همچنین چندتا روی سقف دهان که کمی دردناکه و همچنین ورم آب نمک و سرم شستشو هم قرقره میکنم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر