مولتی ویتامین گیاهی (5 جایگزین مولتی ویتامین در طب سنتی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مولتی ویتامین گیاهی (5 جایگزین مولتی ویتامین در طب سنتی)

غذا را جایگزین مکمل‌های غذایی و ملتی ویتامین کنید

مجله پزشکی و سلامتممکن است مصرف مولتی ویتامین ، یک حرکت هوشمندانه باشد چرا که با مصرف یک قرص مولتی ویتامین ، حجم زیادی از مواد مغذی وارد بدن شما می‌شود. اما تحقیقات جدید که در سالنامه طب داخلی (Annals of Internal Medicine) منتشرشده است، نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین تأثیری بر دفع بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و زوال شناختی وابسته به سن ندارد و بدتر اینکه، برخی یافته‌ها نشان می‌دهد مصرف دوز بالای بتا کاروتن، ویتامین A و ویتامین E حتی برای سلامتی، مضر نیز می‌باشد. پس به این مسئله نیز توجه کنید چراکه یافته‌ها علیه مولتی ویتامین‌ ها بسیار قوی است.

غذاهای با دانسیته بالا به جای مولتی ویتامین

بنابراین باید ببینیم شما چگونه می‌توانید همه ویتامین ‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری را که بدن به آن نیاز دارد دریافت کنید؟ نیکی استروئر(Nikki Ostrower) متخصص تغذیه در شهر نیویورک می‌گوید، بدن شما می‌داند که چگونه غذا را تجزیه و از آن استفاده کارآمد نماید، در حالی که یک قرص مولتی ویتامین مصنوعی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. درواقع همه ما باید غذاهای با دانسیته بالا یعنی غنی از مواد مغذی مصرف کنیم و مصرف مکمل‌های غذایی را به حداقل برسانیم. در اینجا ما شما را با ۵ غذایی که دارای دانسیته بالایی از مواد مغذی هستند را به شما معرفی می‌کنیم تا تمام نیازهای شما به مولتی ویتامین ها و املاح معدنی تأمین شود.

بادام

برای شروع جایگزینی غذا به جای قرص مولتی ویتامین می‌توانید از یک آجیل خوشمزه مانند بادام شروع کنید. یک مطالعه جدید نشان داده است که افزودن ۱٫۵ انس (۴۲ گرم) بادام به برنامه غذایی روزانه بزرگ‌سالان و بچه‌ها سبب افزایش سطح اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و منیزیم در بدن می‌شود. شما می‌توانید به‌جای مصرف تنقلات ناسالم و پرکالری مانند چیپس در میان وعده‌ها از بادام استفاده نموده و از مزایای آن بهره ببرید.

صدف یک مولتی ویتامین فوق‌العاده

انواع صدف و صدف اسکالوپ (حلزون صدف دار) حاوی مقدار زیادی از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی نسبت به هر غذای حیوانی دیگر است. این مواد غذایی در عین کم‌کالری، کم‌چرب و پرپروتئین بودنشان، غنی از مواد مغذی بوده و برخلاف قرص‌های مولتی ویتامین ، بسیار لذیذ هم هستند. تعداد انگشت‌شماری از صدف‌های خام، ۱۰ برابر بیشتر از نیاز روزانه شما ویتامین B12 ، ۱۵ برابر روی، ۵ برابر مس و ۳ برابر سلنیم دارند. و اما آهن! صدف‌ها حاوی نیاز روزانه شما به آهن هستند. یک سروینگ (یک وعده) صدف mussels نیاز ۳ روز شما را به منگنز تأمین می‌کند. حلزون صدف دار حاوی امگا ۳ زیاد و امگا ۶ کم می‌باشد و بنابراین با تأمین نسبت مناسب اسیدهای چرب برای سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز مفید است. آن‌ها سرشار از مواد معدنی مانند مس، منیزیم و فسفر هستند. همچنین منبع خوب ویتامین D هستند. پس برای تأمین بخشی از نیازهایتان به مواد مغذی، به جای مولتی ویتامین ها ، یک‌بار در هفته صدف، مصرف کنید.

صدف یک مولتی ویتامین فوق‌العاده - دکتر سوشا

کوینولا یک مولتی ویتامین واقعی

کوینولا یا بذر گنه گنه، پای ثابت قفسه آشپزخانه است که در نوع خود باوجود ارزان‌قیمت بودن، قادر به جایگزینی با قرص مولتی ویتامین است. کوینولا درواقع نوعی از غلات است که حاوی فیبر بالا بوده و با دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری، یک پروتئین کامل است. البته به لحاظ تکنیکی، کوینولا جزء غلات نیست ولی مانند چغندر از خانواده کربوهیدرات‌ها است. این دانه کوچک، حاوی چربی‌های سالم برای قلب بوده، همچنین مواد مغذی مانند فولات، منگنز، منیزیم، آهن، مس، فسفر و روی را فراهم می‌کند. کوینولا سرشار از فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی حتی قوی‌تر از زغال‌اخته که به عنوان یک سوپرفود شناخته می‌شود، دارند. (فیتونوترینت ها مواد مغذی گیاهی هستند) بنابراین خاصیت ضدالتهابی وسیعی دارد. برخی از مردم یک‌بار در روز از کوینولا در کنارغذا و یا به‌عنوان فرنی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید هم به ارزش غذایی آن بیفزایید و هم طعم آن لذیذتر شود می‌توانید برای پختن آن به‌جای آب از آب گوشت و قلم که غنی از مواد معدنی است استفاده کنید.

سبزیجات پروبیوتیک (تخمیر شده با لاکتوباسیلوس)

مانند ترشی، کلم ترش یا کیمچی که با باکتری لاکتوباسیلوس تخمیر شده‌اند. بدین منظور، سبزیجات را در آب پاکیزه و نمک نگهداری می‌کنند. یعنی محیطی را فراهم می‌کنند که فقط باکتری مفید لاکتوباسیلوس می‌تواند در آن زنده بماند. با این فرآیند، سطح ویتامین‌ها و آنزیم‌ها افزایش می‌یابد. یک سروینگ از این غذاها حاوی مقداری زیادی ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و اسیدهای آمینه ضروری، خصوصاً لیزین و متیونین است. همچنین تخمیر با لاکتوباسیلوس می‌تواند سبب افزایش باکتری‌های مفید روده شود. غذاهایی که نام بردیم یا به‌عنوان اشتهاور در سالادها استفاده می‌شوند و یا به‌عنوان چاشنی با غذا مصرف می‌شوند و این شگفت‌انگیز است که در عین اینکه حاوی ویتامین و اسیدآمینه هستند، مقدار زیادی پروبیوتیک نیز دارند. و می‌توانند به لاغری شما کمک کنند.

جلبک دریایی جایگزین مولتی ویتامین

این گیاه لزجی که در ساحل و زیر آب به دور مچ پایتان می‌پیچد، درواقع نیروگاه مواد مغذی است. جلبک دریایی مواد معدنی اقیانوس را جذب کرده و درنتیجه سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، نیاسین (ویتامین B۳) و فسفر است. این سبزی دریایی، شامل ۵۶ ماده معدنی است که بدن به آن احتیاج دارد.
جلبک دریایی، تنها منبع گیاهی حاوی ویتامین B12 است. جلبک، علاوه بر ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A، E، C و K را نیز تأمین می‌کند. فیبرهای موجود در جلبک، خواص ضدالتهابی، ضد سرطان و ضدویروسی دارد و همین خاصیت ضدویروسی آن سبب می‌شود تا فلزات سنگین را از دستگاه گوارش پاک‌سازی کرده و سلامت قلب و عروق را فراهم کند. شما می‌توانید با افزودن انواع جلبک‌ها مانند واکامه، کونبو، نوری، دالس و ارامه به انواع سالاد و یا سوپ میسو از خواص این پادشاه سبزیجات بهره‌مند شوید.

جلبک دریایی جایگزین مولتی ویتامین - دکتر سوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر