خونریزی بعد از ساکشن جنین را چگونه درمان کنیم

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خونریزی بعد از ساکشن جنین را چگونه درمان کنیم

عمل ساکشن جنین چیست؟

خونریزی بعد از ساکشن جنین : ساکشن جنین روشی از سقط جنین با جراحی است که بر روی زنانی که بین هفته 15-7 بارداری هستند انجام می‌شود. ساکشن جنین نسبت به روش‌های دیگر جراحی برای سقط جنین مانند اتساع و تخلیه ، آسان‌تر و سریع‌تر است. ساکشن جنین تحت یک بی حسی موضعی یا عمومی انجام می‌شود و جنین توسط یک مکش ملایم تخلیه می‌شود. این روش 10 دقیقه طول می‌کشد و بعد از چند ساعت ، برای استراحت می‌توانید به خانه بروید.

خونریزی بعد از ساکشن جنین

خونریزی بعد ساکشن جنین ، شبیه به خونریزی دوران قاعدگی است و به مدت 10 روز یا بیش‌تر طول می‌کشد . اگر خونریزی شما بسیار شدید و طولانی مدت بود و یا خروج لخته خون داشتید ، به پزشک مراجعه کنید.

ریکاوری و مراقبت های بعد از خونریزی ساکشن جنین

مراقبت های بعد از ساکشن جنین

اگر برای انجام این عمل ، به صورت عمومی بی هوش شده باشید ، باید برای مدتی در بیمارستان بمانید تا اثر داروهای بیهوشی از بین برود و سپس پزشک به شما اجازه ترخیص دهد. اگر برای انجام این عمل از بی حسی موضعی استفاده شود ، بهتر از بی حسی عمومی است ، زیرا بی حسی موضعی سرگیجه و احساس خستگی بی هوشی عمومی را نخواهد داشت. بعد از ساکشن جنین و ترخیص از بیمارستان بهتر است فردی لااقل تا 2-1 روز ، برای مراقبت از شما ، در منزل کنارتان باشد. برای مقابله با درد و ناراحتی بعد از ساکشن جنین می‌توانید از مسکن‌ استفاده نمایید. پزشک برای پیگیری موفقیت آمیز بودن عمل شما ، تاریخ مراجعه و معاینه‌ای ( تقریباً دو هفته بعد از سقط جنین ) را به شما توصیه می‌کند که باید حتماً در آن تاریخ به پزشک مراجعه کنید.

ریکاوری و بازیابی بعد از ساکشن جنین

برای مقابله با درد و ناراحتی بعد از ساکشن جنین می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول استفاده نمایید.البته مصرف مسکن‌های نیز باید زیر نظر پزشک یا داروساز باشد. اگر ساکشن با بی هوشی عمومی انجام شود ، 48 ساعت اول بعد از سقط جنین ، رانندگی نکنید و یا با دستگاه‎هایی که نیاز به دقت و تمرکز دارند ، کار نکنید.

بعد از این عمل بهتر است به جای تامپون از حوله‌های بهداشتی استفاده کنید ، حداقل تا یک ماه بعد از سقط جنین ، از تامپون استفاده نکنید. تا زمانی که خونریزی بعد از عمل شما به طور کامل متوقف نشده است ، رابطه جنسی نداشته باشید و زمانی که رابطه جنسی خود را به صورت عادی آغاز کردید ، از روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن و مناسبی استفاده کنید، زیرا بعد از سقط جنین ، احتمال بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بسیار زیاد است.

خونریزی بعد از ساکشن جنین تا چه مدت است؟

خونریزی بعد از ساکشن جنین برای مدت 2 هفته طبیعی است. در چند روز اول بعد از سقط جنین، خونریزی سبک است، اما بعد از چند روز خونریزی سنگین‌تر شده و گرفتگی عضلات شدیدتر می‌شوند. خونریزی غیر طبیعی واژینال بعد از ساکشن جنین نادر است و این عارضه در کمتر از 1 درصد از زنان پس از سقط جنین دیده می‌شود.

همانطور که در مطلب عوارض سقط جنین با ساکشن گفتیم، ممکن است زن در اثر منقبض نشدن عضلات رحم و یا رگ‌های خونی، بعد از ساکشن جنین خونریزی غیر طبیعی داشته باشد. احتمال لخته شدن خون در داخل رحم پس از ساکشن جنین بسیار زیاد است؛ در موارد بسیار نادر نیز، رحم ممکن است توسط یک ابزار جراحی سوراخ شود و یا دهانه رحم در اثر ساکشن جنین پاره شود.

ساکشن سقط جنین (خونریزی بعد از ساکشن جنین تا چه مدت است؟)

لخته شدن خون بعد از ساکشن جنین

اندازه لخته خون بعد از سقط جنین می‌تواند به اندازه یک ریگ تا اندازه تخم مرغ باشد. خروج لخته خون‌های بزرگ از رحم بیش از دو ساعت طول می‌کشد که طبیعی نیست. خروج لخته خون ممکن است گردن رحم را مسدود کرده، از خروج خون از رحم جلوگیری کند و باعث بزرگ شدن رحم و درد شدید شود. در چنین مواقعی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی شدید بعد از ساکشن جنین

خونریزی واژینال سنگین بعد از سقط جنین نشانه آن است که چیزی ممکن است اشتباه باشد. اگر بیش از 12 ساعت بعد از سقط جنین دچار خونریزی شدید واژینال بودید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر پس از اولین روز بعد از ساکشن جنین، خونریزی شما قرمز روشن است، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

پیشگیری و درمان خونریزی بعد از ساکشن جنین

در حالی که راهی برای خلاصی از عوارض و خطرات سقط جنین با روش ساکشن وجود ندارد و هیچ چیزی از خونریزی واژینال پس از سقط جنین جلوگیری نمی‌کند، تنها چیزی که اهمیت زیادی برای بهبودی هرچه زودتر شما دارد، توجه به دستورالعمل‌های پزشک است. مهم‌ترین نکاتی که باید برای جلوگیری از خونریزی غیر طبیعی بعد از سقط جنین به آن‌ها توجه کنید:

• مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویز شده
• ورزش نکردن به مدت 2 هفته
• بلند نکردن هر چیز سنگین‌تر از 5 کیلوگرم
• در دوره التیام و به مدت 2 هفته بعد از سقط جنین، فعالیت‌های جنسی واژینال نداشته باشید.
• به مدت دو هفته بعد از عمل از تامپون استفاده نکنید.

پیشگیری و درمان خونریزی بعد از ساکشن جنین


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من سه روز پیش مجبور شدم سقط جنین کنم به روش ساکشن روز اول و دوم خونریزی کمی داشتم و دل دردم زیاد نبود. الان که روزه سوم میشه. هم خون ریزیم شدید شده هم دل دردم مثل دوره پریودیه. خیلی استرس دارم طبیعیه ؟

مشاهده کامل

عزیزم‌میشه لطف کنی بگی پیش کدوم دکتر انجام دادی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کارشناس وب سایت (2)
با سلام خونریزی بعد از ساکشن به این صورت است که در ابتدا خفیف است ولی بعد از چند روز کمی سنگین تر شده و در نهایت از بین میرود. بنابراین میتوان گفت این مورد طبیعی است اما اگر حس میکنید علائم غیر عادی دارید حتما با پزشک زنان خود در ارتباط باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله زیر را مطالعه نمایید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من ساکشن سقط جنین کردم 5 هفته و 3 روز بود میخوام ببینم خونریزی تا کی ادامه داره چون خونریزی شدید دارم دوروز بعدش قطع شد فرداش یکدفعه شروع شد میخوام ببینم میتونه پریود باشه .کی برم سونو تا ببینم افتاده یا نه ؟

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به سوال شما پاسخ داده شده است. شما بعد از 24 ساعت میتونید برای سونوگرافی تایید سقط جنین توسط ساکشن مراجعه بفرمایید. فقط سوال بنده این هست که آیا ساکشن برای شما ضروری بود؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر