مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست | mometasone for severe inflammatory skin conditions

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست
نام عمومی انگلیسی: mometasone for severe inflammatory skin conditions
نام تجاری: Elocon
کاربرد: بیماری‌های شدید التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت

 اطلاعات دقیق و جامع دارو را در این صفحه بخوانید

اشکال دارویی مومتازون

  • پماد، کرم، لوسیون، اسپری، اسپری بینی

 اطلاعات دارویی مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست

مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست در دسته کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی طبقه‌بندی شده است. کورتیکواستروئیدهای موضعی همان استروئید موضعی است. استروئیدهای موضعی علاوه بر مرطوب کنندگی (نرم کننده) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. استروئید موضعی زمانی که علائم اگزما یا درماتیت عود می‌کند، استفاده می‌شود. پماد / کرم / لوسیون مومتازون التهاب، خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد و از این راه عود علائم را کاهش می‌دهد. این دارو یک درمان برای بیماری نیست، اما برای تسکین علائم کمک خواهد کرد. دوره‌های کوتاه مدت مومتازون نیز ممکن است برای درمان پسوریازیس مناطق کوچکی مانند پوست سر ، کف پا و یا کف دست تجویز شود.

انواع مختلفی از داروی مومتازون(مانند پماد ، کرم، لوسیون) برای بیماری‌های شدید التهابی پوست در دسترس است. برای مرطوب کردن نواحی آسیب دیده پوست شما ،کرم تجویز خواهد شد و اگر پوست شما خشک باشد پماد انتخاب مناسبی برای شما است ، همچنین برای مناطق بزرگ و یا مو دار پوست ، لوسیون استفاده می‌شود. همچنین نوعی از مومتازون در دسترس است که فقط برای پوست سر استفاده می‌شود. به طور کلی این دارو برای کودکان مناسب نیست، اگر چه گاهی اوقات ، دکتر متخصص پوست ممکن است ، دوره‌های کوتاه مدت تا دو هفته از پماد / کرم / لوسیون مومتازون برای یک کودک تجویز کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص اشکال دیگر این دارو مانند اسپری بینی مومتازون و اسپری مومتازون به صفحه مربوطه رجوع نمایید.

مقدار و روش مصرف مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست

  • قبل از شروع درمان با مومتازون، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به طریقه مصرف دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار مومتازون، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً این اگر بیماری پوستی شما خیلی وسیع نباشد، بعد از گذشت چند روز از مصرف این دارو، پوست شما التیام می‌یابد.
  • اگر به همراه این دارو، از داروی کورتیکواستروئید دیگری استفاده می‌کنید، از پزشک بپرسید که هر دارو را برای کدام قسمت پوستتان تجویز کرده است.

موارد منع مصرف مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست

  • به تاریخ انقضای مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز پماد / کرم / لوسیون مومتازون را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پماد / کرم / لوسیون مومتازون را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • این دارو را بدون تجویز پزشک برای کودکان استفاده نکنید.

مصرف پماد / کرم / لوسیون مومتازون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

 تداخلات دارویی مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

 موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر شما هر گونه عفونت پوستی دارید.
  • اگر شما روزاسه یا آکنه دارید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • اگر شما سابقه واکنش آلرژیک به کرم پوستی دیگری داشته‌اید.

عوارض جانبی پماد / کرم / لوسیون مومتازون 

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • سوزش ، نازک شدن پوست ، علائم کشش دائمی ، درماتیت تماسی آلرژیک ، آکنه ، روزاسه ، رشد مو در محل استفاده ، مومتازون ممکن است از طریق پوست شما به جریان خونتان وارد شود.

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف پماد / کرم / لوسیون مومتازون می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف بیش از حد مومتازون برای بیماری‌های شدید التهابی پوست (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری پماد / کرم / لوسیون مومتازون

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

پرسش پزشکی رایگان

کاربران عزیز شما می‌توانید از منوی وب سایت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکی خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسید . پرسش های شما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود و لینک آن از طریق پروفایل سایت ، ایمیل یا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” پرسش و پاسخ پزشکی “

سامانه دارویی 1490

کاربران عزیز ، سامانه اطلاعات دارویی کشور با عنوان سامانه دارویی 1490 به عنوان مهم‌ترین راه جهت جستجوی دارو است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه نام دو داروخانه را که دارو مدنظر در آن موجود بوده را به شما معرفی کند.

لازم بذکر است که جهت جستجوی داروهای کمیاب یا تهیه داروهای خارجی نیز از همین سامانه دارویی 1490 می‌توانید استفاده کنید در برخی موارد نیز مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان گزینه مناسبی برای جستجو و یافتن دارو است.

جستجوی دارو در مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا

کاربر گرامی شما می‌توانید در قسمت بانک اطلاعات دارویی ، داروی مورد نظر خود را جستجو کنید . برای شناخت دارو در بانک جستجوی داروی وب سایت دکتر سوشا می‌توانید اسامی دارو ها ، اطلاعات داروها ، خواص داروها و … را مطالعه کنید و می‌توانیم بگوییم که *اطلاعات این دارو توسط کارشناسان این حوزه با حداکثر دقت و از بهترین مراجع خارجی ترجمه و گردآوری شده است*


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا
بازگشت به صفحه اطلاعات دارویی

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر