قطره چشم برومفناک (Bromfenac)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: قطره چشم برومفناک
نام عمومی انگلیسی: Bromfenac
نام تجاری: Yellox
کاربرد: بعد از عمل جراحی آب مروارید، برای کاهش درد و ناراحتی

اطلاعات دارویی قطره چشم برومفناک

اطلاعات دارویی : قطره چشم برومفناک متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است و این قطره چشمی به از بین بردن درد و تورم چشم بعد از عمل جراحی آب مروارید کمک می‌کند.

موارد منع مصرف قطره چشم برومفناک

• به تاریخ انقضای قطره چشم برومفناک توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز قطره چشم برومفناک را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• قطره چشم برومفناک را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی قطره چشم برومفناک را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم برومفناک

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام قطره‌ها و داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی (به خصوص داروهای ضد پلاکت (به عنوان مثال، کلوپیدوگرل (clopidogrel))، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دیگر (به عنوان مثال، آسپرین (aspirin)، ایبوپروفن (ibuprofen))، رقیق‌کننده خون (به عنوان مثال، وارفارین (warfarin)، هپارین (heparin)) و دیگر داروهای چشم)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر پزشک برای شما به دلایل خاص پزشکی و برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای 325-81 میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

نکاتی که قبل از مصرف برومفناک باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم برومفناک ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر بدن شما به راحتی دچار خونریزی می‌شود.
• درصورتی‌که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• اگر دچار عفونت چشم هستید.
• اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید یا دیابت هستید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. به‌خصوص اگر شما سابقه حساسیت به داروهای دسته NSAIDs مانند ناپروکسن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و یا آسپرین را دارید.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم برومفناک

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در ‌صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

• ناراحتی و ترشحات چشم، خشکی چشم، قرمزی، خارش یا تحریک و سرفه، خون دماغ، آبریزش بینی

در صورتی که هر گونه علائم خاصی در خود مشاهده کردید که احتمال می‌دهید در ارتباط با مصرف قطره چشم برومفناک باشد به پزشک اطلاع دهید.

نحوه نگهداری قطره چشم برومفناک

• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و بدور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
• قطره چشم برومفناک فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را بازکرده‌اید، قابل نگه‌داری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌ مانده است، از آن استفاده نکنید.


دوست داری راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنی؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر