زبان جغرافیایی (geographic tongue)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
زبان جغرافیایی (geographic tongue)

درباره بیماری زبان جغرافیایی

اطلاعات بیماریها : بیماری زبان جغرافیایی یک شرایط بی‌خطر است که در سطح زبان ایجاد می‌شود. سطح زبان در حالت عادی با ذراتی کوچک و صورتی‌رنگ به نام پاپیلا پوشیده می‌شود که کوتاه، نرم و مو مانند هستند. در بیماری زبان جغرافیایی، بخش‌هایی از زبان پاپیلاها را از دست می‌دهند و به شکل یک “جزیره” قرمز رنگ با مرزهای اندکی برجسته دیده می‌شوند.

این ضایعات (تکه‌ها) به زبان ظاهری نقشه مانند یا جغرافیایی می‌دهد. ضایعات اغلب در یک منطقه بهبود می‌یابند و پس‌ از آن به بخش‌های مختلف زبان مهاجرت می‌کنند. زبان جغرافیایی به‌ عنوان یک التهاب مهاجر خوش‌خیم زبان شناخته‌ شده است.

اگرچه زبان جغرافیایی ممکن است در ظاهر نگران‌کننده باشد، اما مشکلات سلامتی خاصی ایجاد نمی‌کند و با عفونت و یا سرطان در ارتباط نیست. زبان جغرافیایی گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی زبان و افزایش حساسیت به مواد خاصی شود.

علائم و نشانه‌های بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های زبان جغرافیایی ممکن است شامل:

• ضایعات صاف، قرمز و نامنظم در بالا یا کنار زبان
• تغییرات مکرر در محل، اندازه و شکل ضایعات
• ناراحتی، درد یا حس سوزش در برخی موارد، اغلب هنگام خوردن غذاهای داغ، تند، شور یا اسیدی

بسیاری از مردم با زبان جغرافیایی هیچ نشانه‌ای ندارند.

زبان جغرافیایی می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند. این مشکل اغلب خود به‌ خود برطرف می‌شود اما ممکن است دوباره در زمان دیگری ظاهر شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

کلیک کنید

زبان جغرافیایی یک اختلال جزئی است اگرچه گاهی اوقات می‌تواند ناراحت‌ کننده باشد. بااین‌حال، وجود این ضایعات بر روی زبان ممکن است دیگر شرایط جدی‌تر و بیماری‌های مهم را نشان دهد. اگر شما ضایعاتی بر روی زبان داشتید که ظرف ۷ تا ۱۰ روز حل‌ و فصل نشد با دکتر یا دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

علل بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

علت زبان جغرافیایی ناشناخته است، و هیچ راهی برای جلوگیری از بیماری وجود ندارد. ممکن است ارتباطی بین زبان جغرافیایی و پسوریازیس (یک بیماری پوستی مزمن) وجود داشته باشد اما برای تأیید این نظریه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

مطالعه روی عواملی که ممکن است با افزایش خطر ابتلا به زبان جغرافیایی در ارتباط باشند نتایج مختلفی به‌دست داده است. عواملی که احتمالاً با افزایش خطر مرتبط هستند عبارت‌اند از:

سابقه خانوادگی

برخی از افراد با زبان جغرافیایی یک سابقه خانوادگی از این اختلال دارند، به‌ طوری ‌که عوامل ژنتیکی به ارث برده ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

زبان شیاردار

بیماران با زبان جغرافیایی اغلب به اختلال دیگری به نام زبان شیاردار مبتلا هستند که در سطح زبان شکاف عمیق و یا شیار دیده می‌شود.

زبان جغرافیایی یک بیماری خوش‌خیم است و تهدیدی برای سلامت محسوب نمی‌شود و باعث عوارض دراز مدت یا افزایش خطر شما برای سایر بیماری‌های نمی‌شود. با این‌ حال، اضطراب در مورد این وضعیت نسبتاً شایع است، زیرا:

• ظاهر زبان ممکن است نامطلوب باشد
• مشکل است که به فرد این اطمینان داده شود که در واقع هیچ‌ چیز جدی‌ای وجود ندارد.

تشخیص بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

پزشک معمولاً می‌تواند زبان جغرافیایی را بر پایه بررسی زبان و علائم و نشانه‌های آن تشخیص دهد. در طول بررسی، دندان‌پزشک ممکن است:

• از یک ابزار روشن برای بررسی زبان و دهان استفاده کند.
• از شما درخواست کند زبان خود را در موقعیت‌های مختلف و به اطراف حرکت دهید.
• به‌ آرامی زبان را برای بررسی حساسیت به لمس و یا تغییر غیر معمول در بافت زبان لمس کند.
• بررسی علائم عفونت، مثل تب و یا تورم غدد لنفاوی در گردن

درمان بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

زبان جغرافیایی معمولاً به هیچ درمان پزشکی نیاز ندارد. اگرچه زبان جغرافیایی گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی در زبان شود، معمولاً یک بیماری بی‌ضرر است. دکتر شما ممکن است داروهایی برای مدیریت ناراحتی و یا حساسیت تجویز کند:

• مسکن‌های بدون نسخه
• شست و شوی دهان با داروهای بی‌حسی
• شستشوی دهان با آنتی‌هیستامین
• پماد کورتیکواستروئید و یا شستشو با آن

از آنجا که اثر درمانی این داروها به‌ دقت مطالعه نشده است، میزان تأثیرگذاری آن‌ها نامشخص است. از آنجایی‌ که بیماری خود به‌ خود بهبود می‌یابد و تا حدودی غیر قابل پیش‌ بینی است،نمی‌توانید در رابطه با اثرگذاری درمان مطمئن باشید.

پیشگیری از بیماری زبان جغرافیایی

کلیک کنید

عارضه زبان جغرافیایی با اجتناب و یا محدود کردن موادی که معمولاً محرک بافت‌های حساس دهان هستند، می‌تواند پیشگیری شود؛ از جمله کاهش:

• مواد غذایی داغ، تند، اسیدی و یا شور
• محصولات توتون و تنباکو
• خمیر دندان حاوی مواد افزودنی، طعم‌ دهنده سنگین و یا عوامل سفید کننده قوی

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر