دیابت نوع 2 (Type 2 diabetes)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
دیابت نوع 2 (Type 2 diabetes)

درباره بیماری دیابت نوع 2

اطلاعات بیماریهادیابت نوع 2 که به‌ عنوان دیابت بزرگ‌سالان و یا دیابت غیر وابسته به انسولین نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن است که بر مسیری که بدن برای سوخت‌ و ساز قند (گلوکز) استفاده می‌کند، تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، یا در برابر اثرات انسولین (هورمونی که ورد قند به سلول‌ها را تنظیم می‌کند) مقاوم هستند و یا برای حفظ سطح طبیعی قند خون به‌ اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کنند.

دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگ‌سالان شایع است، اما به‌ طور فزاینده در کودکان مبتلا به چاقی دوران کودکی افزایش‌ یافته است. هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما شما ممکن است با خوب غذا خوردن، ورزش و حفظ تناسب  اندام، قادر به مدیریت وضعیت خود باشید. اگر رژیم غذایی و ورزش به‌ اندازه کافی برای مدیریت قند خون کافی نباشد، شما همچنین ممکن است به داروهای دیابت و یا درمان با انسولین نیاز داشته باشید.

علائم و نشانه‌های بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های دیابت نوع 2 اغلب به‌ آرامی شکل می‌گیرند. در واقع، شما می‌توانید به دیابت نوع 2 برای سال‌ها مبتلا باشید بدون آن که از آن مطلع باشید. برخی از علائم عبارت‌اند از:

• افزایش تشنگی و تکرر ادرار
• افزایش گرسنگی
• کاهش وزن
• خستگی
• تاری دید
• بهبود آهسته زخم‌ها و یا عفونت‌های مکرر
• تیره شدن نواحی از پوست

علل بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

دیابت نوع 2 زمانی ایجاد می‌گردد که لوزالمعده به میزان کافی انسولین تولید نکند و یا زمانی که بدن در مقابل انسولین مقاوم شود. علت دقیق این اتفاق ناشناخته است، هرچند عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند اضافه‌ وزن و عدم فعالیت، به نظر می‌رسد در این امر دخیل باشند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

محققان کاملاً نمی‌دانند که چرا برخی از افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه. این، با این‌ حال کاملاً روشن است که عوامل خاصی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند، از جمله:

• داشتن اضافه‌ وزن
• اگر نحوه توزیع چربی بدن شما چربی در درجه اول در شکم باشد بیش از زمانی که در جاهای دیگر، مانند باسن و ران تجمع داشته باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد.
• عدم فعالیت و یا فعالیت بدنی ناچیز
• سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری
• نژادهای خاص از جمله سیاه‌ پوستان، اسپانیایی‌ها، سرخپوستان آمریکایی و آسیایی آمریکایی
• خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش سن به‌ ویژه پس از ۴۵ سالگی افزایش می‌یابد. البته دیابت نوع 2 به‌ طور چشمگیری در میان کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان جوان افزایش‌ یافته است.
• پیش دیابت که در صورت عدم درمان، اغلب به دیابت نوع 2 پیشرفت می‌کند.
• ابتلای قبلی به دیابت بارداری و به دنیا آوردن کودکی با بیش از ۴ کیلوگرم وزن
• داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک برای زنان

عوارض بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

دیابت نوع 2 می‌تواند به‌آسانی ندیده گرفته شود، به‌خصوص در مراحل اولیه که شما بیماری را احساس نخواهید کرد. اما دیابت نوع 2 می‌تواند بر بسیاری از ارگان‌های مهم، ازجمله قلب، عروق خونی، اعصاب، چشم و کلیه‌ها تأثیر بگذارد. کنترل سطح قند خون می‌تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند. بعضی از عوارض بالقوه دیابت نوع 2 عبارت‌اند از:

• بیماری‌های قلب و رگ‌های خونی از جمله بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی، سکته مغزی، تنگی رگ‌ها (تصلب شرایین) و فشارخون بالا

• آسیب عصبی (نوروپاتی) که می‌تواند احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، سوزش و یا دردی که معمولاً در نوک انگشتان پا یا انگشتان دست آغاز می‌شود و به‌تدریج باعث به سمت بالا گسترش می‌یابد، ایجاد کند. در صورت عدم درمان، شما می‌توانید تمام حس اندام‌های مبتلا را از دست بدهید. آسیب به اعصاب مربوط به هضم غذا می‌تواند مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست ایجاد کند. برای مردان، ممکن است به اختلال در نعوظ منجر شود.
• آسیب کلیه (نفروپاتی)؛ آسیب شدید می‌تواند به نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی مرحله نهایی غیر قابل‌ برگشت که ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشد، منجر شود.
• رتینوپاتی دیابت نوع 2 با آسیب رساندن به رگ‌های خونی شبکیه و همچنین سایر بیماری‌های جدی مربوط به چشم، مانند آب‌ مروارید و آب‌ سیاه.
• آسیب عصبی در پاها یا جریان خون ضعیف در پا خطر عوارض مختلف را در پا افزایش می‌دهد. در صورت عدم درمان، به عفونت‌های جدی که ممکن است درنهایت نیاز به قطع عضو پا داشته باشد منجر شود.
• بیماری‌های پوستی، از جمله عفونت‌های باکتریایی و قارچی
• اختلالات شنوایی
• بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

برای تشخیص دیابت نوع 2 آزمایش‌های زیر درخواست می‌شود:

آزمایش بررسی هموگلوبین گلیکوزیله (A1C) : در این تست سطح قند خون به‌طور متوسط در دو تا سه ماه گذشته نشان داده می‌شود. در این آزمایش، درصد قند خون متصل شده به هموگلوبین که پروتئین حامل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون است، نشان داده می‌شود. هرچه سطح قند خون بالاتر باشد هموگلوبین بیشتری به قند خون متصل می‌شود. سطح A1C ۶٫۵ درصد و یا بالاتر در دو آزمایش جداگانه نشان می‌دهد که شما مبتلا به دیابت نوع 2 هستید. A1C بین ۵٫۷ و ۶٫۴ درصد نشان‌ دهنده پیش دیابت و زیر ۵.۷ طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

آزمایش قند خون تصادفی : یک نمونه خون در یک زمان تصادفی از فرد گرفته می‌شود. صرف‌نظر از زمانی که شما آخرین دریافت غذایی خود را داشته‌اید، سطح قند خون تصادفی معادل ۲۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر (mg / دسی لیتر) یا بالاتر نشان‌دهنده دیابت نوع 2 خواهد بود.

آزمایش قند خون ناشتا : یک نمونه خون پس از یک شب روزه‌داری از فرد خواسته می‌شود. سطح قند خون ناشتا کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم / دسی لیتر طبیعی است. سطح قند خون ناشتا ۱۰۰-۱۲۵ میلی‌گرم / دسی لیتر به‌ عنوان پیش دیابت در نظر گرفته می‌شود. اگر در دو آزمایش جداگانه معادل ۱۲۶ میلی‌گرم / دسی لیتر و یا بالاتر باشد، شما مبتلابه دیابت نوع 2 می‌باشید.

آزمون تحمل گلوکز خوراکی : برای این آزمایش، شما یک شب ناشتایی خواهید داشت و سطح قند خون ناشتا اندازه‌گیری می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود یک مایع شیرین بنوشید و سطح قند خون به‌ صورت دوره‌ای برای دو ساعت بعد تست می‌شود. قند خون کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم / دسی لیتر طبیعی است. بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم / دسی لیتر پس از دو ساعت نشان‌دهنده دیابت است و بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم / دسی لیتر نشان‌ دهنده پیش دیابت می‌باشد.

درمان بیماری دیابت نوع 2

کلیک کنید

درمان دیابت نوع 2 شامل:

• مصرف انسولین
• شمارش کربوهیدرات مصرفی
• نظارت منظم بر قند خون
• خوردن غذاهای سالم
• ورزش منظم و حفظ وزن متناسب

هدف این است که با حفظ سطح قند خون در نزدیکی سطح نرمال، از عوارض جلوگیری کرده یا آن‌ها را به تأخیر بیندازیم. هرچند استثناهایی وجود دارد، به‌ طور کلی، هدف این است که سطح قند خون در طول روز قبل از غذا بین ۷۰ و ۱۳۰ میلی‌گرم / دسی لیتر و پس از وعده غذایی تا دو ساعت پس‌ از آن سطح قند خون بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم / دسی لیتر قرار نگیرد.

فعالیت بدنی

انجام ورزش هوازی منظم برای همه افراد توصیه می‌شود و افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند از این قاعده مستثنا نیستند. اما از دکتر خود درباره ورزش سؤال بپرسید. سپس فعالیت‌هایی که از انجام آن لذت می‌برید، مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌ سواری را انتخاب نمایید و برای حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید که فعالیت بدنی اگر در طولانی‌مدت انجام شود باعث کاهش قند خون خواهد شد لذا در این مواقع حتماً قند خون خود را چک کنید و در صورت لزوم از مواد غذایی مناسب برای حفظ قند خون استفاده کنید.

نظارت بر قند خون

بسته به نوع درمان با انسولین (دو بار تزریق روزانه یا چندین تزریق) شما ممکن است نیاز به بررسی و ثبت سطح قند خون حداقل چهار بار در روز و حتی بیشتر داشته باشید. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که سطح قند خون قبل از غذا، قبل از خواب، قبل از ورزش و یا رانندگی و در صورتی‌ که شک دارید که قند خونتان پایین آمده باشد، بررسی شود. به‌خصوص برای جلوگیری از هیپوگلیسمی (افت قند خون) این نوع پایش میزان قند خون، مفید است.

داروهای دیابت و انسولین درمانی

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند تنها با رژیم غذایی و ورزش به هدف درمانی خود دست یابند اما بسیاری نیز نیاز داروهای دیابت و یا درمان با انسولین نیاز خواهند داشت. نمونه‌هایی از درمان‌های ممکن برای دیابت نوع 2 عبارت‌اند از:

متفورمین (گلوکوفاژ و غیره): به‌ طور کلی، متفورمین اولین داروی تجویز شده برای دیابت نوع 2 است. این دارو باعث بهبود حساسیت بافت‌های بدن به انسولین شده به‌ طوری‌ که بدن قادر خواهد بود از انسولین استفاده مؤثرتری داشته باشد. متفورمین همچنین باعث کاهش تولید گلوکز در کبد می‌شود.
سولفونیل اوره (Sulfonylureas) : این دارو باعث می‌شود بدن شما انسولین ترشح کند. نمونه از داروهایی که در این کلاس قرار می‌گیرند شامل داروی گلی بوراید (DiaBeta, Glynase) گلی پیزید (glipizide) و گلیمپیرید (glimepiride). عوارض جانبی احتمالی شامل افت قند خون و افزایش وزن می‌باشد.
مگلیتینیدها (Meglitinides) : این داروها مانند سولفونیل اوره با تحریک پانکراس برای ترشح انسولین بیشتر عمل می‌کنند، اما آن‌ها سریع‌تر اثر خواهند کرد و طول مدت اثر آن‌ها در بدن کوتاه‌تر است. آن‌ها همچنین با خطر کاهش قند خون همراه خواهند بود، اما این خطر به نسبت سولفونیل اوره کمتر است. افزایش وزن نیز با این دسته از داروها ممکن می‌باشد. مثال‌ها عبارت‌اند از رپاگلیناید (repaglinide) و ناتگلینید (nateglinide).
تیازولیدین دیون‌ها (Thiazolidinediones) : مانند متفورمین، این داروها باعث حساسیت بیشتر بافت‌های بدن نسبت به انسولین می‌شوند. این دسته از داروها باعث افزایش وزن و عوارض جانبی دیگری مانند افزایش خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی و شکستگی می‌شوند. به علت این خطرات، این داروها به‌ طور کلی انتخاب اول درمان نمی‌باشد. رزیگلیتازون (Rosiglitazone) و پیوگلیتازون (pioglitazone) نمونه‌هایی از تیازولیدین دیون‌ها هستند.
مهارکننده DPP-4: این داروها باعث کاهش سطح قند خون شده، اما یک اثر متوسط دارند. آن‌ها افزایش وزن ایجاد نمی‌کنند. نمونه‌هایی از این داروها سیتاگلیپتین (sitagliptin) و ساکساگلیپتین (saxagliptin) و لیناگلیپتین (linagliptin) می‌باشند.
آگونیست‌های گیرنده GLP-1: این داروها فرایند هضم و گوارش را کند می‌سازند و کمک می‌کنند سطح قند خون پایین‌تر بیاید، البته نه به‌ اندازه سولفونیل اوره. استفاده از آن‌ها اغلب با مقداری از دست دادن وزن همراه است. مصرف خودسرانه این دسته از داروها توصیه نمی‌شود.
مهارکننده‌های SGLT2: این‌ها جدیدترین داروهای دیابت نوع 2 موجود در بازار هستند. آن‌ها از جذب مجدد قند به خون از کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. در عوض، قند در ادرار دفع می‌شود.

درمان با انسولین

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیاز به انسولین درمانی دارند. در گذشته، درمان با انسولین به‌ عنوان آخرین راه چاره استفاده می‌شد، اما امروزه به دلیل منافع آن خیلی سریع‌تر در دستور مصرف قرار می‌گیرد. از آنجا که آنزیم‌های گوارشی با عملکرد انسولین تداخل می‌کنند لذا انسولین می‌بایست به‌ صورت تزریقی مصرف شود.

جراحی چاقی

اگر شما به دیابت نوع 2 مبتلا باشید و شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۵ داشته باشید، شما ممکن است کاندید جراحی‌های کاهش وزن (جراحی چاقی) باشید. بسته به روش انجام جراحی، در ۵۵ تا ۹۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت سطح قند خون به حالت عادی بازگشت می‌کند. جراحی به ای پس بخشی از روده کوچک بیش از یک اثر در کاهش سطح قند خون نسبت به سایر روش‌های جراحی دارد.

سلام و ارادت . ۴۸ سالمه. وزن ۸۰ قد ۱۶۸ ازمایش خون دادم ناشتا ۱۰۸ قند دوساعته ۱۳۰ . با توجه به اینکه مادرم دیابت نوع دو داشته وضعیت من الان چطوره ؟؟؟نرماله ؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام دیابت نوع دو میتواند ارثی باشد. قند خون برای افراد نرمال باید بین 99-70 و برای افراد مبتلا به دیابت 130-80 باشد که برای شما بیشتر از این حد است. بنابراین میتوان گفت وضعیت شما نرمال نیست و باید برای درمان اقدام کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من تا قبل از 4 سال گذشته فشار خون بالا، قند خون بالا، تپش قلب و کلسترول بالا داشتم و برای افسردگی و اظطراب و همین طور رفلاکس معده دارو مصرف می کردم. کبدم هم درست کار نمی کرد. روزی 2 پاکت سیگار می کشیدم. اما با این همه تمام مشکلات جسمی ام رو انکار می کردم و طبق معمول غذاهایی می خوردم که واقعا برام مناسب نبود و همین طور سیگار می کشیدم. حالم رو به روز بدتر می شد. یک روز از خواب بیدار شدم و پیش خودم گفتم باید این روال عوض بشه! باید روش زندگیم رو عوض کنم چون می خواستم زندگی کنم! اولین کار ترک سیگار بود. بعد تصمیم گرفتم که 2 ماه رژیم کم کربوهیدرات بگیرم. این طوری تونستم قند خونم رو کنترل کنم. حداقل دیگه توی گروه پرخطر برای دیابت نبودم. کم کم داروهایی که می خوردم رو قطع کردم. کلسترول خونم به حالت طبیعی برگشت و عملکرد کبدم هم بهتر شد. این رژیم رو ادامه دادم و بهترین اتفاق این بود که دیگه چاق نبودم. به خودم افتخار می کردم و تصمیم گرفتم که رژِیم غذایی ام رو یک کمی تغییر بدم و در کنارش ورزش کنم. الان بعد از 4 سال، برای اولین بار در کل زندگیم احساس شادابی و سلامتی می کنم. البته توی این مسیر خانواده و دوستانم نقش مهمی داشتند. مادرم هم دیابت نوع 2 داشت و روزی که فهمیدیم من هم مبتلا هستم تبدیل به نقطه عطف زندگیم شد. حالا تمام اعضای خانواده ام همه چیز رو راجع به این بیماری می دونند و حتی بچه هام هم مراقب غذاهایی که می خورند هستند. دوست دارم تجربیات خودمو در اختیار بقیه هم قرار بدم. چون احساس می کنم می تونم روی زندگی خیلی ها تاثیر بذارم. چرا تا وقتی که زنده ایم از سلامتی لذت نبریم؟

مشاهده کامل

خیلی خوبه که برای بقیه الهام بخش شدید تا کسانی که به دیابت مبتلا هستند بدونند که می تونند موفق باشند. چند سال پیش دکترم گفت که دیابت دارم و من کاملا شوکه شده بودم. واقعا لازم بود یک نفر بیدارم کنه و یک تلنگر بهم بزنه. از اون روز روش زندگی خودم و دخترم که اضافه وزن داشت رو عوض کردم. هر دو باشگاه ثبت نام کردیم و رژیم غذایی م.ن رو عوض کردیم. چند وقت بعد که دخترم به خاطر برونشیت بستری شده بود، دکتر بعد از دیدن جواب آزمایش گفت که دخترم هم به دیابت نوع 2 مبتلاست. ناراحت کننده بود ولی ما هنوز ورزش می کنیم و مراقب رژیم غذایی مون هستیم. البته وزن هم کم کردیم ولی به همین روند ادامه می دیم تا بالاخره یک روز دیگه به هیچ دارویی احتیاج نداشته باشیم. موفق باشید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
تبریک میگم این داستان شما می تونه به خیلی ها کمک کنه، واقعا هیچ وقت برای تغییر دیر نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من سال 80 صد کیلو وزن داشتم و مبتلا به دیابت نوع 2 شدم. بهم داروهای خوراکی دادند که وزنم رو کم کنم. خیلی برایم سخت بود که تمام زندگیم رو رژیم باشم. چون من از اول زندگیم چاق بودم. به هرحال دکتر ازم خواست که توی کلاسهای دیابت شرکت کنم تا راحت تر بتونم شروع کنم. تونستم 30 کیلو وزن کم کنم و 3 سال بعد از اولین تشخیص، داروها رو هم قطع کردم. الان دیابتم رو با رژیم غذایی درست و ورزش کنترل می کنم. هر 6 ماه هم قند خون و هموگلوبین A1C رو چک می کنم و خدا رو شکر اوضاع خوبه. 16 سال از اون موقع می گذره و من تونستم تو این مدت وزنم رو کنترل کنم و دیگه دارویی مصرف نکنم. اینو نوشتم که به آدمای شبیه خودم کمک کنم و بگم که می تونین از پسش بر بیاین.

با ارزوی سلامتی برای همه

مشاهده کامل

من نزدیک به 1 سال پیش فهمیدم که به پیش دیابت مبتلا هستم. یکی از دوستانم هم که شرایط مشابه داشت، به خاطر اینکه وضعش رو جدی نگرفته بود هر دو پا و یک چشمش رو از دست داد. به همین خاطر من تصمیم گرفتم جلوی وقوع این اتفاق رو بگیرم. شروع کردم به وزن کم کردن. تا الان 20 کیلو کم کردم. ماه دیگه باید برای چک آپ برم. دعا کنید که همه چیز خوب باشه...!
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دیابت نوع 2 از من یک دونده ساخت. سال 82 درد قفسه سینه باعث شد بستری بشم. چون فکر می کردم که دارم سکته می کنم. اضافه وزن، رژیم غذایی نادردست و ورزش نکردن باعث شد که به دیابت دچار بشم. بعد از 3 روز وقتی به خونه برگشتم تصمیم گرفتم تو زندگیم تغییر اساسی ایجاد کنم. کم کم دچار افسردگی و عصبانیت شدم. به مرور زمان با خوردن غذای سالم تر از وزنم کم شد و شروع کردم به پیاده روی روزانه. 2 سال بعد پیاده روی تبدیل به دویدن شد. با وجود اینکه اغلب با بیماریم می جنگم و گاهی افسردگی و عصبانیت سراغم میاد اما به خاطر تغییرات مثبتی که دیابت وارد زندگیم کرد خوشحالم.

مشاهده کامل

با سلام و خدمت شما دوست گرامی از اینکه تجربه گرانبهای خود در زمینه بیماری دیابت را با سایر دوستانتان به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. دوست عزیز تغییرات مثبتی که شما در سبک زندگی خود لحاظ کردید نه تنها به کنترل بیماری دیابت کمک می کنند بلکه به پیشگیری از بسیاری از بیماری های دیگر نظیر بیماری های قلبی-عروقی ،متابولیک،عصبی،کلیوی و غیره نیز کمک می کنند. امیدواریم در مسیر پیش رو پر توان پیش بروید و منتظر شنیدن دیگر تجربیات شما نیز هستیم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من از سال 91 فهمیدم که دیابت دارم..بعد از ظهرها خیلی احساس خستگی می کردم و معمولا خوابم میبرد.روی زبانمم معمولا برفک میزد من هیچ کدوم از علائم شایع دیگه دیابت رو نداشتم مثل تشنگی یا رفتن مکرر به دستشویی من فقط همیشه خسته بودم.همسرم بهم گفت که برم دکتر و برام وقت گرفت دکتر بهم یه قطره دهانی داد و منم به همون روال قبلی زندگیم ادامه دادم.ولی من اوضام بهتر نشد برای همین دوباره رفتم دکتر.این بار برام آزمایش خون گرفت که آزمایش HbA1C هم توش بود نتیجه آزمایشم 11.1% بود که خیلی زیاد بود و برای من تشخیص دیابت تیپ 2 دادن.

وقتی فهمیدم خیلی شوکه شدم البته من مادرم هم دیابت داشت و انسولین استفاده میکرد و پدرم هم دیابت تیپ 2 داشت و جفتشون دیگه بین ما نبودن.منم عاشق خوردن شیرینی بودم و یکی از عادات بد من این بود که عاشق نان بودم.خیلی طول نکشید که من برای بیماری خودم تصمیماتی گرفتم چون نمیخواستم از زندگی خداحافظی کنم من 4 تا بچه دارم و عاشق زندگی و خانوادمم.

من تصمیم گرفتم که از غذاهایی که کربوهیدرات و چربی خیلی کمی دارم استفاده کنم.همینطور از داروخونه یه دستگاه اندازه گیری قند خون خریدم که خیلی زود به بهترین دوستم تبدیل شد.

من تصمیم گرفتم هر روز بیشتر از 35 گرم کربوهیدرات نخورم و هرچیزی که میخوردمو تو یه نرم افزار تغذیه ای که تو موبایلم داشتم یادداشت می کردم. قند خونمم قبل و بعد از هر وعده غذایی چک میکردم.

در عرض یک هفته سطح قند خونم خیلی تغییرات مفیدی کرد. من حتی یک روز هم داروی متفورمینمو که دکتر تجویز کرده بود فراموش نکردم. سه ماه بعد دوباره رفتم دکتر و آزمایشاتمو تکرار کردم ..سطح HbA1c من شده بود 5.5% که پزشکم خیلی تعجب کرد چون میگفت تا حالا مریضی نداشته که تو این زمان کم نتیجه گرفته باشه اونم زیر 6% که واقعا عالی بود.خصوصا که من به طور کامل کربوهیدراتون حذف نکرده بودم بلکه رسونده بودمش به زیر 35 گرم. کلسترولمم از 4.5 رسیده بود به 3.5 که عالی بود.

به نظر من مشکل خیلی از افراد دیابتی خصوصا ما ایرانیا اینه که بیش از حد کربوهیدارت میخوریم نون و برنج و ماکارونی و سیب زمینی از غذاهای اصلی ماست. تجربه من از بیماری دیابت اینه که میتونید با کم کردن کربوهیدرات حتی بدون قطع کامل اون نتایج شگفت انگیزی بگیرید.با آرزوی سلامتی برای شما

مشاهده کامل

منم با خانم صفورا موافقم ما ایرانیا خیلی برنج میخوریم مصرف بقیه کربوهیدراتا مثل سیب زمینی و نشاسته اونقدر تو ایران زیاد نیست.من شنیدم تو یکی از کشورا که اسمش الان یادم نیست پایه بیشتر غذاهاشون سیب زمینیه بعد اونا نه اضافه وزنشون به اندازه ایرانیاس نه انقدر دیابت و چربی دارن آخه سیب زمینی رو اگه خودتم بکشی نمیتونی از یه حدی بیشتر بخوری و خاصیت سیرکننده خیلی زیادی داره ولی برنجو راحت یه بشقاب میخوریم که هم کلی کالری داره و هم کربوهیدارت.شما ناهار یه سیب زمینی متوسط بخوری سیر سیر میشی ولی با نصف بشقاب برنج اصلا سیر نمیشی چون دقیقا همون نشاسته سیب زمینی که آقای عسکری میگه بده خیلی هم خوبه چون سیر کنندس
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کی گفته به برنجه ؟ مگه برنجی که شما میخرید اسمش برنجه ؟؟ شما نشاسته داری میخوری بعد میگی برنج رو از ما بگیرن حله . اگر بخوایم اینجوری فکر کنیم کل محصولات ما مشکل دارن باید همه رو از ما بگیرن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
این برنج رو از ما بگیرن نصف مشکلات حله
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام و ارادت . ۴۸ سالمه. وزن ۸۰ قد ۱۶۸ ازمایش خون دادم ناشتا ۱۰۸ قند دوساعته ۱۳۰ . با توجه به اینکه مادرم دیابت نوع دو داشته وضعیت من الان چطوره ؟؟؟نرماله ؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام دیابت نوع دو میتواند ارثی باشد. قند خون برای افراد نرمال باید بین 99-70 و برای افراد مبتلا به دیابت 130-80 باشد که برای شما بیشتر از این حد است. بنابراین میتوان گفت وضعیت شما نرمال نیست و باید برای درمان اقدام کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من تا قبل از 4 سال گذشته فشار خون بالا، قند خون بالا، تپش قلب و کلسترول بالا داشتم و برای افسردگی و اظطراب و همین طور رفلاکس معده دارو مصرف می کردم. کبدم هم درست کار نمی کرد. روزی 2 پاکت سیگار می کشیدم. اما با این همه تمام مشکلات جسمی ام رو انکار می کردم و طبق معمول غذاهایی می خوردم که واقعا برام مناسب نبود و همین طور سیگار می کشیدم. حالم رو به روز بدتر می شد. یک روز از خواب بیدار شدم و پیش خودم گفتم باید این روال عوض بشه! باید روش زندگیم رو عوض کنم چون می خواستم زندگی کنم! اولین کار ترک سیگار بود. بعد تصمیم گرفتم که 2 ماه رژیم کم کربوهیدرات بگیرم. این طوری تونستم قند خونم رو کنترل کنم. حداقل دیگه توی گروه پرخطر برای دیابت نبودم. کم کم داروهایی که می خوردم رو قطع کردم. کلسترول خونم به حالت طبیعی برگشت و عملکرد کبدم هم بهتر شد. این رژیم رو ادامه دادم و بهترین اتفاق این بود که دیگه چاق نبودم. به خودم افتخار می کردم و تصمیم گرفتم که رژِیم غذایی ام رو یک کمی تغییر بدم و در کنارش ورزش کنم. الان بعد از 4 سال، برای اولین بار در کل زندگیم احساس شادابی و سلامتی می کنم. البته توی این مسیر خانواده و دوستانم نقش مهمی داشتند. مادرم هم دیابت نوع 2 داشت و روزی که فهمیدیم من هم مبتلا هستم تبدیل به نقطه عطف زندگیم شد. حالا تمام اعضای خانواده ام همه چیز رو راجع به این بیماری می دونند و حتی بچه هام هم مراقب غذاهایی که می خورند هستند. دوست دارم تجربیات خودمو در اختیار بقیه هم قرار بدم. چون احساس می کنم می تونم روی زندگی خیلی ها تاثیر بذارم. چرا تا وقتی که زنده ایم از سلامتی لذت نبریم؟

مشاهده کامل

خیلی خوبه که برای بقیه الهام بخش شدید تا کسانی که به دیابت مبتلا هستند بدونند که می تونند موفق باشند. چند سال پیش دکترم گفت که دیابت دارم و من کاملا شوکه شده بودم. واقعا لازم بود یک نفر بیدارم کنه و یک تلنگر بهم بزنه. از اون روز روش زندگی خودم و دخترم که اضافه وزن داشت رو عوض کردم. هر دو باشگاه ثبت نام کردیم و رژیم غذایی م.ن رو عوض کردیم. چند وقت بعد که دخترم به خاطر برونشیت بستری شده بود، دکتر بعد از دیدن جواب آزمایش گفت که دخترم هم به دیابت نوع 2 مبتلاست. ناراحت کننده بود ولی ما هنوز ورزش می کنیم و مراقب رژیم غذایی مون هستیم. البته وزن هم کم کردیم ولی به همین روند ادامه می دیم تا بالاخره یک روز دیگه به هیچ دارویی احتیاج نداشته باشیم. موفق باشید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
تبریک میگم این داستان شما می تونه به خیلی ها کمک کنه، واقعا هیچ وقت برای تغییر دیر نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من سال 80 صد کیلو وزن داشتم و مبتلا به دیابت نوع 2 شدم. بهم داروهای خوراکی دادند که وزنم رو کم کنم. خیلی برایم سخت بود که تمام زندگیم رو رژیم باشم. چون من از اول زندگیم چاق بودم. به هرحال دکتر ازم خواست که توی کلاسهای دیابت شرکت کنم تا راحت تر بتونم شروع کنم. تونستم 30 کیلو وزن کم کنم و 3 سال بعد از اولین تشخیص، داروها رو هم قطع کردم. الان دیابتم رو با رژیم غذایی درست و ورزش کنترل می کنم. هر 6 ماه هم قند خون و هموگلوبین A1C رو چک می کنم و خدا رو شکر اوضاع خوبه. 16 سال از اون موقع می گذره و من تونستم تو این مدت وزنم رو کنترل کنم و دیگه دارویی مصرف نکنم. اینو نوشتم که به آدمای شبیه خودم کمک کنم و بگم که می تونین از پسش بر بیاین.

با ارزوی سلامتی برای همه

مشاهده کامل

من نزدیک به 1 سال پیش فهمیدم که به پیش دیابت مبتلا هستم. یکی از دوستانم هم که شرایط مشابه داشت، به خاطر اینکه وضعش رو جدی نگرفته بود هر دو پا و یک چشمش رو از دست داد. به همین خاطر من تصمیم گرفتم جلوی وقوع این اتفاق رو بگیرم. شروع کردم به وزن کم کردن. تا الان 20 کیلو کم کردم. ماه دیگه باید برای چک آپ برم. دعا کنید که همه چیز خوب باشه...!
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دیابت نوع 2 از من یک دونده ساخت. سال 82 درد قفسه سینه باعث شد بستری بشم. چون فکر می کردم که دارم سکته می کنم. اضافه وزن، رژیم غذایی نادردست و ورزش نکردن باعث شد که به دیابت دچار بشم. بعد از 3 روز وقتی به خونه برگشتم تصمیم گرفتم تو زندگیم تغییر اساسی ایجاد کنم. کم کم دچار افسردگی و عصبانیت شدم. به مرور زمان با خوردن غذای سالم تر از وزنم کم شد و شروع کردم به پیاده روی روزانه. 2 سال بعد پیاده روی تبدیل به دویدن شد. با وجود اینکه اغلب با بیماریم می جنگم و گاهی افسردگی و عصبانیت سراغم میاد اما به خاطر تغییرات مثبتی که دیابت وارد زندگیم کرد خوشحالم.

مشاهده کامل

با سلام و خدمت شما دوست گرامی از اینکه تجربه گرانبهای خود در زمینه بیماری دیابت را با سایر دوستانتان به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. دوست عزیز تغییرات مثبتی که شما در سبک زندگی خود لحاظ کردید نه تنها به کنترل بیماری دیابت کمک می کنند بلکه به پیشگیری از بسیاری از بیماری های دیگر نظیر بیماری های قلبی-عروقی ،متابولیک،عصبی،کلیوی و غیره نیز کمک می کنند. امیدواریم در مسیر پیش رو پر توان پیش بروید و منتظر شنیدن دیگر تجربیات شما نیز هستیم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من از سال 91 فهمیدم که دیابت دارم..بعد از ظهرها خیلی احساس خستگی می کردم و معمولا خوابم میبرد.روی زبانمم معمولا برفک میزد من هیچ کدوم از علائم شایع دیگه دیابت رو نداشتم مثل تشنگی یا رفتن مکرر به دستشویی من فقط همیشه خسته بودم.همسرم بهم گفت که برم دکتر و برام وقت گرفت دکتر بهم یه قطره دهانی داد و منم به همون روال قبلی زندگیم ادامه دادم.ولی من اوضام بهتر نشد برای همین دوباره رفتم دکتر.این بار برام آزمایش خون گرفت که آزمایش HbA1C هم توش بود نتیجه آزمایشم 11.1% بود که خیلی زیاد بود و برای من تشخیص دیابت تیپ 2 دادن.

وقتی فهمیدم خیلی شوکه شدم البته من مادرم هم دیابت داشت و انسولین استفاده میکرد و پدرم هم دیابت تیپ 2 داشت و جفتشون دیگه بین ما نبودن.منم عاشق خوردن شیرینی بودم و یکی از عادات بد من این بود که عاشق نان بودم.خیلی طول نکشید که من برای بیماری خودم تصمیماتی گرفتم چون نمیخواستم از زندگی خداحافظی کنم من 4 تا بچه دارم و عاشق زندگی و خانوادمم.

من تصمیم گرفتم که از غذاهایی که کربوهیدرات و چربی خیلی کمی دارم استفاده کنم.همینطور از داروخونه یه دستگاه اندازه گیری قند خون خریدم که خیلی زود به بهترین دوستم تبدیل شد.

من تصمیم گرفتم هر روز بیشتر از 35 گرم کربوهیدرات نخورم و هرچیزی که میخوردمو تو یه نرم افزار تغذیه ای که تو موبایلم داشتم یادداشت می کردم. قند خونمم قبل و بعد از هر وعده غذایی چک میکردم.

در عرض یک هفته سطح قند خونم خیلی تغییرات مفیدی کرد. من حتی یک روز هم داروی متفورمینمو که دکتر تجویز کرده بود فراموش نکردم. سه ماه بعد دوباره رفتم دکتر و آزمایشاتمو تکرار کردم ..سطح HbA1c من شده بود 5.5% که پزشکم خیلی تعجب کرد چون میگفت تا حالا مریضی نداشته که تو این زمان کم نتیجه گرفته باشه اونم زیر 6% که واقعا عالی بود.خصوصا که من به طور کامل کربوهیدراتون حذف نکرده بودم بلکه رسونده بودمش به زیر 35 گرم. کلسترولمم از 4.5 رسیده بود به 3.5 که عالی بود.

به نظر من مشکل خیلی از افراد دیابتی خصوصا ما ایرانیا اینه که بیش از حد کربوهیدارت میخوریم نون و برنج و ماکارونی و سیب زمینی از غذاهای اصلی ماست. تجربه من از بیماری دیابت اینه که میتونید با کم کردن کربوهیدرات حتی بدون قطع کامل اون نتایج شگفت انگیزی بگیرید.با آرزوی سلامتی برای شما

مشاهده کامل

منم با خانم صفورا موافقم ما ایرانیا خیلی برنج میخوریم مصرف بقیه کربوهیدراتا مثل سیب زمینی و نشاسته اونقدر تو ایران زیاد نیست.من شنیدم تو یکی از کشورا که اسمش الان یادم نیست پایه بیشتر غذاهاشون سیب زمینیه بعد اونا نه اضافه وزنشون به اندازه ایرانیاس نه انقدر دیابت و چربی دارن آخه سیب زمینی رو اگه خودتم بکشی نمیتونی از یه حدی بیشتر بخوری و خاصیت سیرکننده خیلی زیادی داره ولی برنجو راحت یه بشقاب میخوریم که هم کلی کالری داره و هم کربوهیدارت.شما ناهار یه سیب زمینی متوسط بخوری سیر سیر میشی ولی با نصف بشقاب برنج اصلا سیر نمیشی چون دقیقا همون نشاسته سیب زمینی که آقای عسکری میگه بده خیلی هم خوبه چون سیر کنندس
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کی گفته به برنجه ؟ مگه برنجی که شما میخرید اسمش برنجه ؟؟ شما نشاسته داری میخوری بعد میگی برنج رو از ما بگیرن حله . اگر بخوایم اینجوری فکر کنیم کل محصولات ما مشکل دارن باید همه رو از ما بگیرن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
این برنج رو از ما بگیرن نصف مشکلات حله
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر