یبوست در بارداری؛ درمان فوری یبوست شدید در بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
یبوست در بارداری؛ درمان فوری یبوست شدید در بارداری

یبوست در دوران بارداری چیست ؟ آیا می‌دانید با توجه به مطالعه منتشر شده در Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica، هفتاد و پنج درصد از زنان، اختلالات روده‌ای یا یبوست در دوران بارداری را تجربه می‌کنند؟ بنابراین، مهم است که در مورد یبوست در دوران بارداری و راهکارهای مدیریت آن بیشتر بدانید.

♥♥♥♥♥♥♥

یبوست در دوران بارداری چیست؟

مجله سلامتیبوست در دوران بارداری با علائمی مثل درد شکم، مدفوع سفت و نفخ همراه است که می‌تواند برای زن باردار آزاردهنده باشد. در واقع حرکات روده‌ای غیرمعمول و یا نامناسب، باعث یبوست و مشکل در دفع مدفوع می‌شود.

کار اصلی روده بزرگ، جذب آب و ایجاد فشار برای دفع مدفوع در امتداد روده تا مقعد است. در صورتی که هر گونه وقفه‌ای در این فرایند وجود داشته باشد، مدفوع در روده باقی می‌ماند و به تدریج بی آب و سفت می‌شود ، به این صورت است که فرد دچار یبوست می‌شود. به طور کلی مقداری آب برای اجابت مزاج آسان، مورد نیاز است؛ هنگامی که مدفوع فاقد آب باشد، دفع همراه با درد بوده و همچنین می‌تواند موجب پاره شدن بافت‌ها و حساسیت به لمس مقعد شود.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : ده راه‌ حل خوب برای رفع یبوست

علائم یبوست در دوران بارداری

• فاصله 2-1 روز بین هر دفع مدفوع
• مدفوع سفت
• درد در ناحیه شکم در هنگام دفع مدفوع
• نفخ شکم و احساس پری
• خونریزی از رکتوم
• کاهش اشتها
• بوی بد دهان

یبوست در بارداری از کی شروع میشه

یبوست یکی از اولین علائم بارداری است و می‌تواند از همان ماه‌های اول بارداری آغاز شود، البته زمان شروع و شدت یبوست در افراد مختلف با توجه به رژیم غذایی و سیستم بدنی‌شان متفاوت است. با استفاده از راهنمایی‌هایی برای سه ماهه اول بارداری می‌توانید دوران بارداری بهتری داشته باشید.

خطرات یبوست در دوران بارداری

گاهی اوقات یبوست در دوران بارداری می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. یبوست شدید همراه با درد شکم، خونریزی و دل پیچه، نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد. عبور مدفوع سفت می‌تواند باعث ایجاد بیماری بواسیر (رگ‌های متورم در راست روده) یا تشدید این بیماری شده و منجر به خونریزی از رکتوم شود. در چنین وضعیتی شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید همچنین می‌توانید برای درمان بواسیر، مطلب درمان بواسیر بدون جراحی را بخوانید.

تأثیر یبوست بر جنین

یبوست در دوران بارداری تأثیری بر روی سلامت جنین ندارد. یبوست تنها یک عامل مزاحم و آزاردهنده برای مادر باردار است و ممکن است موجب مشکلات جدی مانند بواسیر، خونریزی رکتال و شقاق مقعدی در مادر باردار شود. به همین دلیل است که باید مادر باردار با مصرف آب و سبزیجات بیشتر و رعایت رژیم غذایی مناسب در بارداری، مشکل یبوست خود را درمان کند تا با ادامه یافتن یبوست در ماه‌های دیگر بارداری، مشکل جدی برای او پیش نیاید. توجه داشته باشید که نباید نسبت به مشکل یبوست در دوران بارداری بی توجه باشید، زیرا اگر یبوست در دوران بارداری شدید باشد، می‌تواند منجر به مشکلاتی در تولد جنین شود.

تأثیر یبوست بر جنین

یبوست و سقط جنین

معمولاً یبوست در دوران بارداری موجب سقط جنین نمی‌شود و مادرانی که یبوست دارند، نباید نگران سقط جنین باشند، تنها باید با مصرف فیبر و آب بیشتر مشکل یبوست خود را درمان کنند تا مشکلی (مثل بواسیر) برای خودشان پیش نیاید.

درمان یبوست بارداری در طب سنتی

قبل از مصرف دارو برای درمان یبوست، شما می‌توانید برخی از درمان‌های طبیعی را برای بهبود حرکات روده‌ای و یبوست در دوران بارداری امتحان کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از هر روشی برای درمان یبوست در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک باشد.

آب‌لیمو برای درمان یبوست در دوران بارداری

نیمی از یک لیمو را در یک لیوان آب ولرم فشار دهید و مخلوط آب و لیمو را هر روز صبح بخورید. آب و لیمو به شما در رفع یبوست در دوران بارداری و اجابت مزاج نرم کمک می‌کند.

هندوانه و درمان یبوست در دوران بارداری

این میوه پر از آب است و بهترین انتخاب برای کنترل حرکات روده‌ای و رفع یبوست است.

سبزیجات برای درمان یبوست دوران بارداری

سبزیجات سرشار از فیبر هستند، به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

سبزیجات برای درمان یبوست دوران بارداری

درمان یبوست در دوران بارداری با میوه‌های خشک

خوردن میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش و آلو به درمان یبوست در دوران بارداری کمک می‌کنند.

درمان یبوست در دوران بارداری و ماست

ماست غنی از باکتری‌های پروبیوتیک است که باعث تحریک هضم و جلوگیری از بیماری‌های گوارشی می‌شود.

طب سوزنی یا طب فشاری برای درمان یبوست در دوران بارداری

طب سوزنی به تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که یکی از علل یبوست است، کمک می‌کند. هر دو این درمان‌ها بر اساس تحریک نقاط تحت فشار که موجب بهبود سلامتی می‌شود، عمل می‌کنند. هر دو این درمان‌ها از درمان‌های سنتی مؤثر در درمان یبوست در دوران بارداری هستند.

آروماتراپی (رایحه درمانی) برای یبوست در دوران بارداری

آروماتراپی با استفاده از روغن‌های به دست آمده گیاهان انجام می‌شود. برای درمان یبوست در دوران بارداری می‌توانید پایین شکمتان را به آرامی با روغن‌های لیمو، پرتقال شیرین، ترنج و گریپ فروت ماساژ دهید. توجه داشته باشید که اگر احتمال زایمان زودرس و یا جفت سرراهی دارید، استفاده از این روش باید با مشورت پزشک باشد.

درمان گیاهی یبوست در بارداری

چای قاصدک، گل بابونه و یا گل ختمی بهترین گیاهان برای کاهش یبوست در دوران بارداری هستند. چند برگ از این گیاهان را در آب بجوشانید و هرروز در دوران بارداری از این دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.
مصرف روزانه دو فنجان چای بابونه عملکرد مناسب دستگاه گوارش را برای زن باردار به ارمغان می‌آورد و به طور کلی دستگاه گوارش را آرام می‌کند.
پوسته اسفرزه که در اکثر داروخانه‌ها موجود است، حاوی موسیلاژ است که باعث نرم شدن مدفوع می‌شود.
سنا یکی دیگر از درمان‌های گیاهی مؤثر برای درمان یبوست در دوران بارداری است که می‌توانید آن را با اجازه پزشک مصرف کنید. از مصرف سنا در سه ماهه سوم بارداری اجتناب کنید، زیرا ممکن است موجب تشدید انقباضات کاذب (انقباضات براکستون هیکس) و القای زایمان زودرس ‌شود.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : القای زایمان طبیعی ، روش های القای زایمان طبیعی

درمان گیاهی یبوست در بارداری


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر