گیاهان کاهش و افزایش دهنده شیر مادر

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
گیاهان کاهش و افزایش دهنده شیر مادر

شیر مادر

مجله پزشکی و سلامتتغذیه مادر شیرده و نوع غذایی که او روزانه مصرف می‌کند، بر تولید شیر از سینه‌های او و یا عدم تمایل کودک به مصرف شیر تأثیر می‌گذارند. در واقع برخی مواد غذایی و گیاهی هستند که تولید شیر را در سینه‌های مادر افزایش می‌دهند. در حالی که برخی دیگر تولید شیر را کم می‌کنند. به علاوه این که مصرف برخی مواد غذایی و یا وجود برخی حالات در بدن مادر باعث می‌شوند تا کودک رغبتی به خوردن شیر مادر از خود نشان ندهد.

گیاهان افزایش دهنده جریان شیر مادر

مصرف گیاهان بادیان، زیره سیاه، دانه و ریشه کرفس، شنبلیله، گل ختمی، گل بامیه، جوانه عدس و گل شاه پسند سبب افزایش جریان تولید شیر در سینه‌های مادر می‌شوند. ذکر این نکته ضروری است که این گیاهان را می‌توان از مراکز عرضه گیاهان ارگانیک و یا عطاری‌ها تهیه نمود. نحوه مصرف این گیاهان نیز به این صورت است که یک قاشق مرباخوری از گیاهان ذکر شده را در یک قوری ریخته و 1 فنجان آب جوش نیز اضافه نموده. پس از 10 دقیقه دم‌نوش حاضر و قابل مصرف است. بهترین زمان جهت استفاده از این دم‌نوش‌ها بعد از ناهار و یا قبل از خواب می‌باشد.

گیاهان افزایش دهنده جریان شیر مادر

گیاهان و مواد غذایی کاهش دهنده تولید شیر مادر

مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی الکل سبب کاهش تولید شیر مادر می‌شوند. در ضمن مصرف زیاد جعفری تازه، برگ سنا، قهوه و نسکافه، بابونه، انواع چای و دم‌نوش‌های حاوی یاس و کرچک می‌توانند تولید شیر در سینه‌های مادر را کاهش دهند.

عوامل مؤثر بر تغییر طعم یا بوی شیر مادر

مصرف سیر، پیاز و تره سبب بد بو شدن شیر مادر، می‌شوند. از طرف دیگر استرس نیز سبب تلخ شدن شیر مادر خواهد شد. یک نکته مهم که مادران در دوران شیردهی باید به آن توجه کنند، دقت در انجام ورزش‌های سنگین مانند بدن‌سازی و حرکات ایروبیک می‌باشد که متخصصان زنان در این زمینه توصیه می‌کنند که بهتر است این ورزش‌ها شش ماه بعد از زایمان انجام شوند. در ضمن از آنجایی که طعم شیر مادر یک تا دو ساعت بعد از ورزش متفاوت می‌گردد و کودک تمایلی به مصرف آن از خود نشان نمی‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود مادران شیردهی که تمایل به انجام فعالیت‌های ورزشی دارند، قبل از ورزش به کودک خود شیر بدهید تا قبل از تغییر طعم شیر مادر در اثر فعل و انفعال‌های حاضر در اثر ورزش، کودکشان شیر کافی خورده باشد.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام مدت پنجاه روزه زایمان سزارین انجام دادم متاسفانه به خاطر کم بودن شیرم وسیر نشدن پسرم از شیر خشک هم استفاده کردیم دراین مدت خونریزی داشتم الان هم کمتر شده به رنگ کرم .به دکتر مراجهع کردم به خاطر مقوی شدن شیرم قرص کلسیتریول با مدروکسی پروژسترون داده نمیدونم باید بخورم یا نه آیا غلظت شیرمو زیاد میکنه یا نه ؟ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام قرص مدروکسی پروژسترون برای کاهش خونریزی استفاده میشود و در بهبود شیر شما تاثیری ندارد. کلسیتریول باعث افزایش سطح کلسیم خون میشود که میتواند در بهبود شیر شما نقش داشته باشد. اما بسیار مهم است که هردوی این داروها دقیقا به همان مقداری که پزشک تجویز نموده مصرف شوند و در صورت بروز مشکل حتما با پزشک خود در تماس باشید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر