کشتن دام نذری | چگونه گوشت نذری سالمی تهیه کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کشتن دام نذری | چگونه گوشت نذری سالمی تهیه کنیم؟

گوشت نذری | کشتن دام نذری در محرم

مجله سلامت : با شروع محرم و داغ بودن بازار نذری دادن و گرفتن واجب دانستیم که مطلب مهمی را راجع به گوشت نذری و ذبح دام با شما در میان بگذاریم. شرایط کشتن دام نذری باید چگونه باشد؟ آیا می‌توانید هر نوع گوشت نذری را با خیال راحت بخورید؟

شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهوری مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سازمان بهداشت و دامپزشکی را نگران کرده است و به همین دلیل است که سازمان بهداشت و دامپزشکی کشور، هشدارهای زیادی را راجع به شرایط استفاده از گوشت نذری و کشتن دام نذری در ماه محرم داده است.

سلامت گوشت نذری در گروی کشتن دام نذری در کشتارگاه

از دغدغه‌های سازمان دامپزشکی کشور تأمین گوشت نذری سالم و بهداشتی برای مصرف هیئت‌ها در ایام محرم و مصرف شهروندان در سطح جامعه است. به همین دلیل است که سازمان دامپزشکی بر روند کشتار و توزیع گوشت نذری مصرفی و مورد نیاز مردم نظارت کامل را دارد و هر دامی که در کشتارگاه‌های مجاز کشتار شود، جای نگرانی در شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان را ندارد. در ماه محرم بسیاری از هیئت‌ها و افرادی که نذری می‌دهند، ممکن است خودشان اقدام به کشتن دام نذری کنند، به همین دلیل امسال سازمان بهداشت و دامپزشکی هشدار داده‌اند که برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که به تازگی جان بسیاری از هموطانمان را گرفت، از کشتن دام نذری در خارج از کشتارگاه خودداری شود.

کشتن دام نذری خارج از محیط کشتارگاه به هر شکلی ممنوع

از آنجایی که کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌های مجاز فاقد نظارت است و کشتن دام نذری در خارج از کشتارگاه‌ها شرایط بهداشتی مطلوبی ندارد؛ نگهداری گوشت نذری در این شرایط باعث شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، سازمان دامپزشکی بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها تأکید دارد. به همین دلیل هیئت‌های عزاداری امام حسین باید توجه زیادی به نحوه تهیه گوشت نذری خود داشته باشند و حواسشان به نحوه کشتن دام نذری و تهیه گوشت نذری داشته باشد.

کشتن دام نذری | چگونه گوشت نذری سالمی تهیه کنیم؟

خطر بیماری در کمین کشتن دام نذری خارج از کشتارگاه

ریشه 60% از بیماری‌های عفونی رابطه مستقیم و تماس مکرر انسان با دام، مصرف گوشت، لبنیات و فرآورده‌های دامی است. یکی از معایب کشتن دام نذری و دام در خارج از کشتارگاه‌ها، آلودگی شدید محیطی است که پسماندهای آن‌ها ایجاد می‌کنند. دفع نامناسب پسماندهای ناشی از کشتن دام نذری در دروان محرم، رفت و آمد افراد و حتی وسایل نقلیه نیز آلودگی‌هایی برای محیط زیست دارد که موجب شیوع بیماری‌های زیادی خواهد شد.

دامپزشکی چه اقداماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری در ماه محرم کرده است؟

در ماه محرم نذر و نذورات مردم بسیار زیاد است و به همین دلیل سازمان بهداشت و دامپزشکی باید توجه زیادی به نحوه کشتن دام نذری و تهیه گوشت نذری کنند تا با این اقدام میزان شیوع بیماری‌ها کاهش یابد و مشکلی سلامت مرد را تهدید نکند.

یکی از دغدغه‌های سازمان دامپزشکی تأمین گوشت سالم و بهداشتی برای مصرف شهروندان و تهیه نذری‌های دوران ماه محرم است. در این رابطه سازمان دامپزشکی کل کشور اظهار داشت:

دامپزشکی نظارت کاملی بر روند کشتار و توزیع گوشت مصرفی و مورد نیاز مردم دارد و هر دامی که در کشتارگاه‌های مجاز کشتار شود، جای نگرانی در شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان ندارد.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، یکی از مهم‎ترین راه‎های انتقال بیماری از دام به انسان را تماس مداوم با دام، خون دام، ترشحات دامی، مصرف گوشت آلوده و امحاء و احشاء دام‌ها اعلام کرد و گفت: تب کریمه کنگو و تب مالت بر اثر تماس با دام یا فرآورده‌های آلوده دامی رخ می‎دهد و به همین دلیل تماس افراد مختلف با لاشه دام‌ها باید به حداقل برسد و کشتن دام نذری در کشتارگاه‌ها انجام شود.

وی افزود: دام باید از مراجع رسمی مورد تأیید ادارات کل دامپزشکی تهیه شود زیرا در اکثر مواقع، دام ظاهر سالمی دارد اما ممکن است در دام یک عامل بیماری برای انسان وجود داشته باشد که در ظاهرش نمایان نشود. به همین دلیل است که تأکید داریم که کشتن دام نذری در کشتارگاه انجام شود تا گوشت نذری سالمی به مردم ارائه گردد.

شرایط نگهداری و بررسی سلامت دام در کشتارگاه چگونه است؟

افرادی که ذبح دام را در کشتارگاه انجام می‌دهند، آموزش دیده‌اند و موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند که مردم عادی ممکن است از آن‌ها اطلاعی نداشته باشند، به همین دلیل تمام سازمان‌ها به کشتن دام نذری در کشتارگاه‌ها تأکید دارند. موارد مهمی که قبل و بعد از ذبح دام انجام می‌شود:

• معاینه سلامت دام توسط دامپزشک (تهیه دام از مراکزی که مورد تأیید ادارات کل دامپزشکی هستند به دلیل شناسنامه دار بودن این دام‌ها ضروری است.)
• استفاده از وسایل حفاظتی توسط ذابح
• بازبینی لاشه پس از ذبح
• نگهداری دام در دمای بین 8-2 درجه که موجب از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌های آلوده در دام می‌شود.

شرایط نگهداری و بررسی سلامت دام در کشتارگاه چگونه است؟

گوشت دام بعد از ذبح باید در چه شرایطی نگهداری شود؟

یکی از مهم‌ترین مراحل برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام، نحوه نگهداری گوشت بعد از ذبح دام است. با توجه به بیماری‌های مشترکی که بین انسان و دام شیوع دارد و به تازگی نیز نگرانی‌هایی در این مورد وجود داشته، رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تأکید دارد که دام کشتار شده حتماً به مدت ۲۴ ساعت به صورت پیش سرد در سردخانه‌های مورد تأیید دامپزشکی نگهداری شود.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: دامی که در کشتارگاه ذبح می‌شود در شرایط پیش سرد کن قرار می‌گیرد. همچنین هر کسی که اقدام به تهیه گوشت دام کند نیز باید به مدت 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری کند و سپس گوشت نذری را مصرف نماید.

فریز کردن بلافاصله دام پس از تهیه آن موجب زنده ماندن ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود؛ بنابراین ابتدا باید دام را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد سپس آن را قطعه قطعه و بعد برای مصرف در فریزر گذاشت. نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال علاوه بر اینکه موجب فعل و انفعالاتی می‌شود که ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، موجب لذیذتر شدن آن نیز می‌شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر