ضد آفتاب برای پوست حساس و خشک و چرب [راهنمای کامل]

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ضد آفتاب برای پوست حساس و خشک و چرب [راهنمای کامل]

پاسخ تمام سوالات شما راجع به کرم ضد آفتاب در این مقاله است
صفر تا  صد کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب چیست؟

مجله سلامتبا نزدیک شدن به فصل گرما و آفتاب ، بهتر است اطلاعات کافی برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب با پوستتان داشته باشید. به همین منظور در ابتدا برای شما راجع به کرم ضد آفتاب و عملکرد آن توضیح می‌دهیم و در ادامه به تفضیل راجع به کرم ضد آفتاب خوب برای پوست خشک و چرب صحبت می‌کنیم.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : مزایا و معایب آفتاب برای پوست

اشعه‌هایی که از نور خورشید به سطح زمین می‌رسند را می‎توان به سه دسته تقسیم کرد:

• اشعه مادون قرمز که به صورت حرارت یا گرما حس می‌شود.
• اشعه مرئی که شبکیه را تحریک می‌کند.
• اشعه ماوراء بنفش که به چند گروه تقسیم می‌شود:

اشعه ماوراء بنفش A که باعث تحریک رنگدانه‌های ملانین و تیره شدن فوری پوست می‎شود، این اشعه قدرت نفوذ زیادی به زیر پوست دارد و موجب پیری زودرس می‌شود.

اشعه ماوراء بنفش UVB) B) که موجب تولید ویتامین D در پوست می‌شود. این اشعه رنگدانه‌های ملانین پوست را تحریک کرده و موجب برنزه شدن پوست می‌شود که از UVA پایدارتر است. بخشی از این اشعه توسط جو جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد. این اشعه باعث آفتاب سوختگی می‌شود و سرطان زا می‌باشد.

اشعه ماوراء بنفش C توسط لایه اوزون جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد. این اشعه باکتری‌ها را از بین می‌برد و می‌تواند باعث التهاب ملتحمه چشم و آفتاب سوختگی شدید شود.

همان‌طور که گفته شد، کرم ضد آفتاب سپری برای پوست در برابر خطرات اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) است. کرم‎های ضد آفتاب با روش‌های مختلفی از پوست در برابر خطرات نور UV محافظت می‌کند؛ کرم‌های ضد آفتاب با منعکس کردن نور به اطراف بدن و با جذب اشعه ماوراء بنفش قبل از رسیدن به پوست کار می‌کنند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

SPF کرم ضد آفتاب چیست؟

SPF مخفف Sun Protection Factor (فاکتور محافظت در برابر یک نوع اشعه UV سرطان زای نور خورشید (UVB)) است و نشان دهنده توانایی یک کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برای اشعه ماوراء بنفش سرطان زای نور خورشید است. به طور مثال اگر پوست شما آن قدر حساس باشد که بعد از 10 دقیقه در معرض نور آفتاب بودن، دچار سوختگی شود، استفاده از یک ضد آفتابی که SPF آن 10 است ، مدت زمانی را که شما می‌توانید در برابر آفتاب بایستید 10 برابر می‌کند.

انواع کرم‌های ضد آفتاب

در بازار آشفته آرایشی و بهداشتی ایران ، کرم‌های ضد آفتاب با مواد اولیه متنوع و مختص انواع پوست‌ها (میزان حساسیت یا چربی پوست) و انواع سنین (مناسب برای کودکان) در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند که SPFهای متفاوتی دارند. استفاده نامناسب از هریک از این ضد آفتاب‌ها می‌تواند سبب ایجاد نارضایتی در شما گردد، بهتر است شما با توجه به نیازتان و با استفاده از اطلاعات کاملی که با خواندن این مطلب، راجع به کرم‌های ضد آفتاب به دست می‌آورید، کرم ضد آفتاب مناسب خود را خریداری کنید.

چگونه کرم ضد آفتاب مناسبی انتخاب کنید؟

چند سال پیش، انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب به معنای بالا بودن SPF آن بود. اکنون تحقیقات نشان داده است که اشعه ماوراء بنفش A (UVA) نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، اشعه UVA آفتاب سوختگی ایجاد نمی‌کند، اما به شدت به داخل پوست نفوذ کرده و علت چین و چروک است. بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست، تا 90٪ از تغییرات پوست مرتبط با پیری به خاطر اشعه UVA نور خورشید است. در نتیجه انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب، کار آسانی نخواهد بود و باید به فاکتورهای دیگری به جز SPF توجه کرد. در ادامه مطلب به فاکتورهای مهم در انتخاب کرم ضد آفتاب و همچنین ضد آفتاب خوب برای پوست خشک و چرب اشاره می‌کنیم.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : راهکارهای طلایی مراقبت از پوست

فاکتورهای مهم در انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

استفاده‌ مرتب از یک ضد آفتاب مناسب پوستتان ، پوست شما را جوان نگه می‌دارد. زیرا نور خورشید باعث جلوگیری از کلاژن سازی در پوست می‌شود و کلاژن اهمیت بسیار زیادی برای حفظ شادابی و جوانی پوست دارد. انواع مختلفی از کر‌م‌های ضد آفتاب در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، اما واضح است، که شما به کرم ضد آفتاب خاصی نیاز دارید که از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVB و UVA نور خورشید محافظت کند. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب باید در هنگام خرید، به فاکتورهای زیر توجه کنید.

انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

مواد اولیه در کرم‌های ضد آفتاب

مواد اولیه‌ای که برای این حفاظت گسترده در کرم‌های ضد آفتاب مورد نیاز هستند، عبارت‌اند از: بنزوفنون‌ها (اکسی بنزون)، سینامات‌ها (اکتیل متیل سینامات ، سینوکسات)، سالیسو بنزون، سالیسیلات‌ها، دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی، آووبنزون (Parsol 1789) و اکامسول (Mexoryl SX).

کرم‌ ضد آفتاب با SPF بالای 15 برای محافظت در برابر UVB

همان‌طور که گفته شد، عامل SPF معرف میزان مؤثر بودن کرم ضد آفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UVB است. برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، SPF 15 خوب است، اما افرادی که پوست حساس و یا سابقه خانوادگی سرطان پوست یا لوپوس دارند، باید کرم ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر استفاده نمایند.

کرم ضد آفتاب دارای حفاظت در برابر اشعه UVA

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید تا کرمی خریداری کنید که از پوست شما در برابر UVA محافظت کند و سلامت پوست شما حفظ شود. کرم ضد آفتابی که می‌خرید حتماً باید حاوی موادی مانند اکامسول، آووبنزون، اکسی بنزون، دی اکسید تیتانیوم و سالیسوبنزون یا اکسید روی باشند تا از پوست شما در برابر UVA محافظت کند. وجود یکی از این مواد در ترکیبات کرم ضد آفتاب موجب حفاظت در برابر UVA می‌شوند.

کرم ضد آفتاب مقاوم به آب و عرق

کرم ضد آفتاب ضد آبی بخرید که با تعریق از روی پوستتان پاک نشود و تا حدی در برابر آب و تعریق مقاوم باشد تا بتواند از پوست شما در گرمای شدید تابستان محافظت کند. اما درک این واقعاً به معنی. کرم‌های ضد آفتاب با مقاومت متفاوت در برابر آب در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، برخی تا 40 دقیقه و برخی حتی تا 80 دقیقه بعد از شنا کردن و یا قرار دادن صورت در آب ، مقاوم باقی می‌مانند. در هنگام خرید کرم ضد آفتاب حتماً به این موضوع توجه کنید.

خرید کر‌م‌های ضد آفتاب مناسب با سن

پوست حساس نوزادان و کودکان به راحتی توسط مواد شیمیایی کرم‌های ضد آفتاب بزرگ‌سالان تحریک می‌شود، بنابراین باید برای کودکتان کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان بخرید و از خرید کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد اولیه‌ای مانند پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) و بنزوفنون‌ها مانند دیاکسی بنزون، اکسی بنزون یا سالیسوبنزون اجتناب نمایید. برای تهیه کرم‌های ضد آفتاب کودکان از موادی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی که پوستشان را کمتر تحریک می‌کنند، استفاده می‌شود.برای نوزادان بالای 6 ماه کرم‌های ضد آفتاب مخصوص این سنین با SPF بالای 15 تهیه کنید و به طور کلی نوزادان کوچک‌تر از 6 ماه را دور از معرض مستقیم نور خورشید نگه دارید.

کر‌م‌های ضد آفتاب مناسب با سن

کرم‌ ضد آفتاب برای مشکلات پوستی یا آلرژی

در ابتدا باید گفت که می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های کنترل حساسیت پوستی که در مطالب قبلی گفته شد، مشکلات و حساسیت‌های پوستی خود را کنترل کنید. افرادی که پوست‌های حساس دارند و یا به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه مبتلا هستند، باید از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای کودکان استفاده کنند که به جای مواد شیمیایی حساسیت زایی مانند پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)، دیاکسی بنزون، اکسی بنزون یا سالیسوبنزون ، حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند. اگر حساسیت و سوزش پوستی دارید، از مصرف کرم‌های ضد آفتاب حاوی الکل، عطر یا مواد نگه‌دارنده اجتناب نمایید.

هر چند ساعت کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید؟

این عادت خوبی است که هرروز صبح قبل از رفتن به بیرون، کرم ضد آفتاب بزنید ، اما توجه کنید که در طول روز باید این کرم ضد آفتاب را تمدید کنید تا تمام روز ، روی پوست شما بماند. توجه کنید که اگر به مدت طولانی بیرون از خانه هستید و یا زیاد عرق کردید، باید مجدداً روی پوست خود کرم ضد آفتاب بمالید. اگر در معرض نور خورشید هستید، هر زمانی که حس می‌کنید کرم ضد آفتاب روی پوستتان پاک شده ، کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید. به طور کلی بهتر است هر 2 ساعت یک بار ، کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

ضد آفتاب خوب برای پوست حساس

کسانی که پوستی حساس دارند، اگر از ضد آفتاب‌های با spf 30 یا بالاتر استفاده کنند حداکثر تاثیر ممکن را خواهند دید. معمولا در ساختار بهترینضد آفتاب پوست حساس، باید موادی از جمله شامل زینک اکساید و تیتانیوم اکساید وجود داشته باشد. این دسته از ترکیبات بدون آسیب به پوست از آن در برابر نور آفتاب محافظت خواهند کرد. البته ضدآفتاب‌های حاوی ترکیبات ضدالتهابی مانند عصاره چای سبز یا هیالورنیک اسید بهترین محصولات برای پوست‌های حساس به حساب می‌آیند. این ترکیبات به سرعت جذب پوست شده و التهاب ناشی از خشکی پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

نحوه مصرف ضد آفتاب پوست حساس

اغلب افراد وقتی ضدآفتاب می‌زنند،‌ مقدار کافی از آن را به پوست نمی‌مالند و میزان مصرف آن‌ها تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار لازم است. همه ضدآفتاب‌ها مخصوصا برای پوست حساس، باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل دهد و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند. علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، باید ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید چون در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش آغاز شود. نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعد از همه آرایش‌ها استفاده شود،‌ چون در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن ضدآفتاب شوند. همچنین، هنگام استفاده از ضدآفتاب باید به بینی‌،‌گوش و اطراف آن توجه خاصی داشت.

تا این قسمت از مقاله سعی نمودیم شما را با پوست‌های حساس آشنا کرده و ضرورت استفاده از ضد آفتاب برای پوست‌های حساس را برایتان شرح دهیم. حال نوبت آن رسیده تا شما را با لیست 5 عددی بهترین ضد آفتاب پوست حساس که محصولاتش براساس ویژگی‌های متمایز کننده توسط کارشناسان روژه برگزیده شده‌اند، آشنا کنیم.

ضد آفتاب خوب برای پوست خشک

علاوه بر مواد اولیه محافظتی که در همه کرم‌های ضد آفتاب وجود دارند، برخی از آن‎ها حاوی مرطوب کننده هستند و به همین دلیل، مناسب پوست خشک می‌باشند تا علاوه بر محافظت پوست در برابر نور خورشید، مشکل خشکی پوست را برطرف نمایند. در هنگام خرید حتماً کرم ضد آفتاب مناسب برای پوست خودتان را تهیه کنید تا سلامت پوست شما حفظ شود.

ضد آفتاب خوب برای پوست چرب

به طور کلی کرم‌های ضد آفتاب گزینه چندان مناسبی برای پوست‌های چرب به حساب نمی‌آیند، زیرا معمولاً حاوی مرطوب کننده هستند و محتوای چربی بالایی دارند که برای پوست‌های چرب مناسب نیستند. در واقع اگر پوست شما چرب باشد و کرم ضد آفتابی بخرید که حاوی چربی باشد، پوست شما جوش می‎زند و سلامت پوست شما به خطر می‌افتد. در سال‌های اخیر کرم‌های ضد آفتاب بدون چربی به بازار آمده است که اگرچه کاملاً فاقد چربی نیستند ولی به علت چربی بسیار پایین گزینه بسیار مناسبی برای پوست چرب هستند. در هنگام خرید کرم ضد آفتاب حتماً کرم ضد آفتاب مناسب پوست‌های چرب را بخرید که بدون چربی هستند و در عین حال مواد لازم برای محافظت پوست در برابر نور خورشید را دارند.

طرز استفاده از کرم ضد آفتاب

بعد از اینکه توانستید کرم ضد آفتاب مناسبتان را خریداری کنید، استفاده از این راهنمایی‌ها به شما کمک می‌کند تا به درستی از آن استفاده نمایید:

• 30-15 قبل از بیرون رفتن، کرم ضد آفتاب بزنید. زن‌ها می‌توانند کرم ضد آفتاب را زیر آرایش استفاده کنند. در استفاده از کرم ضد آفتاب ، خساست به خرج ندهید و به اندازه‌ای از کرم استفاده کنید که تمام بدنتان را بپوشاند.
• اگر زیاد عرق نکرده‌اید ، باید حداقل هر 2 ساعت، کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید.
• کرم‌های ضد آفتاب اثر خود را در طول زمان از دست می‌دهند.حتماً در هنگام استفاده به تاریخ انقضای آن توجه نمایید.‌
• استفاده از ضد آفتاب را به مواقع آفتابی محدود نکنید، خوب است بدانید که حتی در مواقعی که هوا ابری است نیز شما در معرض اشعه‌های خطرناک نور خورشید هستید و باید از پوست خود در برابر آن‌ها مراقبت کنید.

طرز استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی پوست


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

قرمزی پوست صورت به علت آفتاب سوختگی شدید

مشاهده کامل

با سلام سوال شما واضح نیست؟ اگر منظورتان این است که چگونه می توانید قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی شدید را برطرف کنید از نکات زیر پیروی کنید: از پماد زینک اکساید به مدت یک هفته روی پوستتان استفاده کنید تا پوستتون ترمیم بشه از این به بعد به خصوص در این روزهای گرم تابستانی از یک ضد آفتاب مخصوص پوستهای حساس استفاده کنید. با توجه به اینکه شما آقا هستید میتونید از لوسیون های ضد افتاب استفاده کنید که رقیق تر هستند و هم رنگ پوست می باشند. پیشنهاد میکنم از محصول ضد آفتاب بلنیچر در لینک زیر بازدید کنید: کرم ضد آفتاب قوی آلگا بلنیچر
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر