کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت دندانپزشکی ماده‌ای خمیری شکل است که از ترکیب پلاستیک و شیشه (رزین) ساخته می‌شود. از کامپوزیت دندانی برای ترمیم دندان‌های فاسد یا پوسیده استفاده می‌شود. این ترکیبات همچنین برای تغییر شکل دندان و زیبایی خط لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کامپوزیت دندان تحت عنوان کامپوزیت ونیر شناخته می‌شود.

چگونه یک کامپوزیت دندانی در جای خود قرار می‌گیرد؟

پس از آماده‌سازی، دندانپزشک کامپوزیت دندان را به صورت لایه به لایه قرار می‌دهد. برای سخت شدن هر لایه نیز از تابش یک نور با طول موج ویژه استفاده می‌کنند. هنگامی که فرایند به پایان رسید، دندانپزشک کامپوزیت دندانپزشکی را به تناسب دندان شکل می‌دهد. سپس برای زیباسازی و فرم بهتر و از بین رفتن هر گونه لکه، کامپوزیت دندان پولیش و صیقل داده می‌شود.

چگونه یک کامپوزیت دندانی در جای خود قرار می‌گیرد؟

مزایای کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

مزیت اصلی کامپوزیت دندانی ، جنبه زیبایی آن است. خصوصاً که دندانپزشکان می‌توانند با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف کامپوزیت دندان می‌توانند نزدیک‌ترین رنگ را به رنگ طبیعی دندان ایجاد کنند. کامپوزیت دندانی به دندان متصل می‌شود تا از بخش باقیمانده آن محافظت کند. کامپوزیت می‌تواند از شکستگی دندان جلوگیری کند و آن را در مقابل تغییرات دمایی محافظت کند.

معایب کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

بسیاری از بیماران بعد از قرار دادن کامپوزیت دندانی ، دچار حساسیت دندانی می‌شوند. به این معنا که دندانشان به شدت نسبت به تغییرات دمایی حساس می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات کامپوزیت دندانپزشکی این است که رنگ آن پس از خوردن چای، قهوه یا دیگر مواد غذایی دارای رنگ، تا حدی تغییر می‌کند. دندانپزشک می‌تواند یک پوشش شفاف پلاستیکی در اطراف کامپوزیت دندان قرار دهد تا از تغییر رنگ آن جلوگیری شود.

کامپوزیت‌های دندانی نسبت به پرکننده‌های نقره‌ای رنگ دندان، زودتر از بین می‌روند. بنابراین برای پر کردن پوسیدگی‌های عمیق و بزرگ استفاده نمی‌شود و تنها برای حفرات کوچک‌تر کارایی دارد.

نکته دیگر اینکه کامپوزیت دندانپزشکی در صورتی که صحیح نصب نشود، ممکن است به لثه آسیب برساند. در این موارد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

معایب کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت دندانی برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت دندانپزشکی برای همه افراد مناسب نیست. کسانی که دندان‌هایشان زیاد نامرتب و به هم ریخته باشد نمی‌توانند از این روش برای زیبایی دندان‌هایشان استفاده کنند. این افراد می‌بایست ابتدا ارتودنسی کنند.

در مواردی که فردی دندان‌هایش دچار لب‌پریدگی و شکستگی شده باشد (مثلاً به علت خوردن تخمه با دندان‌های جلو!) و یا برای افرادی که تمایل دارند رنگ یا فرم دندان‌هایشان را تا حدی تغییر دهند، کامپوزیت دندانپزشکی روش مناسبی خواهد بود.

بهترین مارک کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

بنا بر توصیه برخی از دندانپزشکان بهترین مارک کامپوزیت دندان ایویکولار آی پی اس است. انواع دیگر کامپوزیت دندانی یعنی کازمادنت و اولترادنت نیز وجود دارند که از کیفیت خوبی برخوردارند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که دیسک‌های مورد استفاده در کامپوزیت دندانی ، به اندازه کیفیت خمیر کامپوزیت دارای اهمیت است؛ بنابراین ترکیبی از عوامل می‌توانند نتیجه کار شما را تحت پوشش قرار دهند.

بهترین مارک کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر