درمان باد شکم زیاد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان باد شکم زیاد

احساس باد شکم و درمان ضد نفخ

مجله پزشکی و سلامتهر یک از شما تجربه احساس باد شکم را در طول زندگی‌تان دارید و مطمئناً بارها حس کرده‌اید که شکم شما مانند یک زن باردار سه ماهه جلو آمده است. راهکارهای درمان ضد نفخ متعددی وجود دارند که می‌توانند باد شکم شما را از بین ببرند.

1- اجتناب از مصرف مواد غذایی نفاخ

بهترین درمان ضد نفخ ، دوری از مصرف مواد غذایی نفاخ است. این کار را می‌توانید با کاهش مصرف کربوهیدرات انجام دهید، زیرا کربوهیدرات‌ها موجب احتباس آب در بدن می‌شوند و در واقع کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، می‌تواند یک اثر ادرار آور طبیعی داشته باشد و موجب خارج شدن آب اضافی از بدن شود. برای جلوگیری از احساس نفخ معده ( باد شکم ) ، بهتر است از مصرف مواد غذایی نفاخ مانند نان سفید، برنج سفید، کوکی‌ها، کیک، آب‌نبات و حبوبات و سبزیجات نفاخ مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم اجتناب نمایید و در عوض مواد غذایی با پروتئین بالا، غذاهای کم چرب مانند ماست یونانی، ماهی قزل آلا و توفو بخورید. این توصیه بهترین درمان ضد نفخ است که گرسنگی شما را از بین می‌برد و موجب احساس نفخ معده نمی‌شود.

2- اجتناب از مصرف برخی از ادویه‌ها

مصرف نمک موجب احتباس آب در بدن و ایجاد احساس نفخ و پف می‌شود، در نتیجه کاهش مصرف نمک یک راهکار ضد نفخ است. همچنین برای کاهش احساس نفخ، مواد غذایی و ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، جوز هندی، فلفل قرمز، سس گوجه فرنگی، سرکه، خردل، میخک، پیاز و سس تند مصرف نکنید، زیرا این مواد غذایی موجب افزایش اسید معده و باعث رفلکس اسید می‌شود. رفلکس اسید موجب ناراحتی معده و افزایش احساس باد شکم می‌شود.

3- خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر یک درمان ضد نفخ

هنگامی که مواد غذایی بیشتری می‌خورید، هضم آن مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد و تخمیر مواد غذایی هضم نشده می‌تواند منجر به تولید گاز در روده شود. برای کاهش احساس نفخ یکی از بهترین درمان باد شکم ، خوردن مقادیر کمتر غذا، هرچند ساعت یک بار است که معده بتواند آن را هضم کند و حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش به تدریج باشد.

4- قورت دادن هوای کمتر، درمان باد شکم

خوردن فوق‌العاده سریع ، جویدن آدامس ، مکیدن آب نبات ، نوشیدن از طریق نی و مصرف نوشابه‌های گازدار می‌توانند باعث باد شکم شوند. ورود هوای بیش از حد به معده و روده، موجب گازدار شدن معده می‌شود به همین دلیل است که ترک این عادات روزانه غلط می‌تواند یک درمان باد شکم عالی است.

قورت دادن هوای کمتر، درمان ضد نفخ معده

5- خواب کافی یک درمان باد شکم فوق‌العاده

9-7 ساعت خواب در طول شبانه روز، ایده‌آل‌ترین مدت زمان خوابیدن است که موجب ارتقای کارایی دستگاه گوارش، یبوست و باد شکم کم‌تر می‌شود.

6- استفاده از قرص‌های آب (دیورتیک)

خارج کردن مایعات از بدن شما یکی راه حل ضد نفخ عالی است. قرص‌های دیورتیک، ادرار آور هستند و در عرض چند ساعت، آب احتباس شده در بدن شما از طریق کلیه‌ها خارج می‌شود و باد شکم شما از بین می‌رود.

7- نوشیدن چای (چای سبز)

نوشیدن برخی چای‌ها مانند چای سبز موجب افزایش سوخت و ساز می‌شود و یک دیورتیک طبیعی است که خاصیت ضد نفخ آن اثبات شده است.

8- قنداق کردن بدن یک درمان باد شکم مؤثر

قنداق کردن بدن با پلاستیک و یا پارچه موجب افزایش تعریق بدن و خروج آب و سموم از بدن می‌شود. در نتیجه این راهکاری مناسب برای کاهش سایز و ضد نفخ است.

قنداق کردن بدن یک درمان ضد نفخ معده مؤثر

9- روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک به عنوان یک درمان ضد باد شکم طبیعی، روشی محبوب است. این روغن یک ملین است و موجب از بین رفتن احساس نفخ می‌شود. همچنین شواهد نشان می‌دهند که استفاده از روغن کرچک گرم بر روی شکم و پهلو برای سوزاندن چربی اضافه و کاهش سایز بسیار مفید است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر