چگونه ناخن محکم و زیبا داشته باشیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه ناخن محکم و زیبا داشته باشیم

رازهای داشتن ناخن محکم و زیبا

مجله پزشکی و سلامتخیلی از خانم‌ها از ضعیفی ناخن‌هایشان شکایت دارند. داشتن ناخن محکم و زیبا کار سختی نیست، فقط کافی است به چندین نکته زیر توجه کنید تا از داشتن ناخن محکم و زیبا لذت ببرید.

1- اجتناب از جویدن و چیدن ناخن‌ها

حتی اگر از هیچ یک از راهکارهای داشتن ناخن محکم و زیبا پیروی نمی‌کنید، این راهکار را جدی بگیرید. از جویدن، چیدن و کوتاه کردن ناخن‌هایتان اجتناب کنید. این کارها شما را به آرزوی داشتن ناخن محکم و زیبا نمی‌رساند. لاک روی ناخن‌هایتان را هرگز با ناخن نکنید، این کار باعث می‌شود، لایه مهمی از روی ناخن شما کنده شود و استحکام ناخن‌های شما به خطر بیفتد.

اجتناب از جویدن و چیدن ناخن‌ها

2- ریشه دور ناخن خود را نکنید

این کار لایه شاخی اطراف ناخن را کاهش می‌دهد و ناخن‌های شما را در معرض خطر عفونت‌های باکتریایی و قارچی قرار می‌دهد. حتی کندن ریشه ناخن قبل از مانیکور نیز به ناخن‌های شما آسیب می‌رساند. لایه شاخی اطراف ناخن (ریشه ناخن) مانعی است تا میکروب‌های ناخن به پوست شما منتقل نشوند. تنها فایده‌ای که کندن ریشه ناخن دارد، بلندتر به نظر رسیدن ناخن‌ها است که ارزش خطر آن را ندارد.

ریشه دور ناخن خود را نکنید

3- لاک زدن و داشتن ناخن محکم و زیبا

لاک زدن موجب افزایش استحکام ناخن‌های شما می‌شود و ناخن‌ها را از آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. در نتیجه زمانی که لاک می‌زنید، ناخن‌های شما به آرامی و بدون آسیب رشد می‌کنند. یکی از بهترین راهکارها برای داشتن ناخن محکم و زیبا لاک زدن است. در هنگام خرید لاک به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید، زیرا برخی از لاک‌ها حاوی مواد سمی مانند بنزن، تولوئن، دی بوتیل فتالات، دی متیل و دی اتیل فتالات، کافور و فرمالدئید هستند که سلامت ناخن‌ها را به خطر می‌اندازند.

لاک زدن و داشتن ناخن محکم و زیبا

4- انتخاب لاک پاک‌کن مناسب

اکثر لاک پاک‌کن‌ها حاوی استون و فرمالدئید هستند که برای سلامت ناخن مناسب نمی‌باشند. این لاک پاک‌کن‌ها خشکی و شکنندگی ناخن‌ها را افزایش می‌دهند. اگر دائماً لاک می‌زنید نباید خیلی سریع رنگ آن را عوض کنید، زیرا لاک پاک کن به ناخن‌های شما آسیب می‌رساند. اگر می‌خواهید لاک ناخن‌هایتان را پاک کنید، هفته‌ای یک بار و با یک لاک پاک‌کن بدون استون این کار را انجام دهید. برای داشتن ناخن محکم و زیبا باید از ناخن‌هایتان مراقبت کنید.

انتخاب لاک پاک‌کن مناسب

5- استفاده از مرطوب کننده

ناخن از کراتین سخت تشکیل شده است و همان‌طور که مو و پوست شما به رطوبت نیاز دارند، برای داشتن ناخن محکم و زیبا نیز باید رطوبت آن را حفظ کنید. حتماً دست و ناخن‌هایتان را، به خصوص بعد از کار کردن با مواد شیمیایی یا پاک کردن لاک‌هایتان، با یک لوسیون نرم کننده مرطوب کنید.

استفاده از مرطوب کننده

6- تغذیه مناسب داشتن ناخن محکم و زیبا

رژیم غذایی برای داشتن ناخن محکم و زیبا بسیار اهمیت دارد. پروتئین‌های حاوی امگا 3 و مصرف کلسیم برای حفظ استحکام و زیبایی ناخن‌ها حیاتی هستند. اما باید مصرف غذاهای حاوی ویتامین B را کاهش دهید زیرا شکنندگی ناخن‌ها را افزایش می‌دهد. ویتامین A و C نیز موجب کاهش خشکی ناخن می‌شوند. در نتیجه با یک تغذیه مناسب می‌توانید ناخن محکم و زیبایی داشته باشید.
مصرف مایعات ناخن‌های شما را هیدراته نگه می‌دارد و برای حفظ سلامت ناخن‌های شما مناسب است. همچنین مصرف روی و آهن به ترتیب از تشکیل نقاط سفید و برآمدگی روی ناخن جلوگیری می‌کنند.

تغذیه مناسب داشتن ناخن محکم و زیبا

7- انتخاب سوهان مناسب و سوهان کشیدن صحیح ناخن

از یک سوهان انعطاف پذیر و ملایم را برای سوهان زدن ناخن‌هایتان استفاده کنید. ذرات روی سوهان‌های آهنی برای ناخن‌های شما خیلی زبر هستند و نه تنها کمکی به داشتن ناخن محکم و زیبا نمی‌کنند، بلکه موجب شکستگی ناخن می‌شوند. بهتر است از سوهان‌های سمباده‌ای استفاده کنید. ناخن‌هایتان را زیاد سوهان نزنید زیرا دیواره ناخن‌های شما را ضعیف می‌کند و احتمال شکستن آن‌ها زیاد می‌شود. همیشه ناخن‌هایتان را تنها از یک جهت سوهان بزنید، از کناره‌ها به سمت مرکز بروید. سوهان را به جلو و عقب نکشید (این یک اشتباه بسیار رایج است)، این کار باعث ترک برداشتن و شکستگی ناخن می‌شود.

انتخاب سوهان مناسب و سوهان کشیدن صحیح ناخن

8- آرام باشید تا ناخن محکم و زیبا داشته باشید

ناخن‌های شما از تیتانیوم ساخته نشده‌اند که از آن‌ها به عنوان چکش، میخ، درب بازکن و …. استفاده کنید. هنگام کار کردن حواستان به ناخن‌هایتان باشد تا ناخن محکم و زیبایی داشته باشید.

آرام باشید تا ناخن محکم و زیبا داشته باشید

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر