چه غذاهایی موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شوند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه غذاهایی موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شوند

تشکیل سنگ کلیه

مجله پزشکی و سلامتکلیه‌ها نقش اساسی برای فیلتراسیون مواد زائد بدن، بازی می‌کنند.این اندام، در دو طرف ستون فقرات،روزانه بیش از 200 لیتر خون و 2 لیتر از ضایعات ،قبل از خروج از بدن از کلیه‌ها عبور می‌کنند و کلیه‌ها بعد از فیلتراسیون، مواد زائد را از طریق ساخت ادرار، از بدن خارج می‌کنند. بدیهی است، داشتن کلیه‌های سالم برای سم زدایی ضروری است. بااین‌حال، برخی غذاها می‌توانند موجب تشکیل سنگ کلیه شود و در عملکرد مطلوب آن اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه ، حواستان به خوردن این مواد غذایی باشد.

غذاها و مواد غذایی مسبب تشکیل سنگ کلیه

کافئین زیاد مسبب سنگ کلیه

کافئین در قالب‌های مختلف مانند قهوه، چای و نوشابه می‌تواند کلیه را دچار استرس کند و به خاطر سطح کلسیم بالا در ادرار ، منجر به تشکیل سنگ کلیه شود و حتی تحریک کلیه توسط کافئین ، می‌تواند موجب شود که کلیه دچار نارسایی شده که این باعث می‌شود کلیه دچار خستگی شود.

کافئین زیاد مسبب سنگ کلیه

ریواس عامل سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه در خانواده شما ارثی است، شما باید کاملاً از غذاهایی که حاوی اگزالات (ماده‌ای که باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود) هستند، دوری کنید. ریواس یکی از مواد غذایی است که میزان زیادی اگزالات دارد.

ریواس عامل سنگ کلیه

شیرین کننده‌های مصنوعی و تشکیل سنگ کلیه

شما احتمالاً برای کاهش کالری دریافتی، از شیرین کننده‌های مصنوعی به‌جای شکر استفاده می‌کنید یا اینکه نوشابه‌های رژیمی می‌نوشید. مطالاعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت از شیرین کننده‌هایمصنوعی و نوشیدنی‌هایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، در عملکرد کلیه اختلال ایجاد می‌کنند و احتمال تشکیل سنگ کلیه را بالا می‌برند. برای سلامت بدن و سلامت کلیه‌ها، بهتر است به‌جای انتخاب شیرین ‌کننده‌های مصنوعی ، از شیرین کننده طبیعی مانند عسل، استویا (stevia) و یا آگاو (agave) استفاده کنید.

شیرین کننده‌های مصنوعی و تشکیل سنگ کلیه

گوشت قرمز

مصرف پروتئین‌های حیوانی با تشکیل سنگ کلیه و آسیب به کلیه ارتباط مستقیم دارد. کسانی که رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند، کلیه را در استرس و فشار زیادی قرار می‌دهند زیرا تجزیه و دفع مؤثر مواد زائد پروتئینی از بدن بسیار مشکل است. گوشت، میزان زیادی اوریک‌اسیدuric acid) دارد که خودش عامل تشکیل سنگ کلیه می‌باشد.

گوشت قرمز

ماهی ساردین (Sardine)

اگر شما مستعد سنگ کلیه هستید، شما باید در رژیم غذایی‌تان از مصرف هرگونه ماده غذایی حاوی پورین (purines)(ترکیب عالی مه باعث افزایش عطر می‌شود) خودداری کنید. ماهی ساردین یکی از مواد غذایی است که سرشار از پورین می‌باشد و از این لحاظ در تشکیل سنگ کلیه گناه‌کار است.

ماهی ساردین (Sardine)

نمک عامل سنگ کلیه

میزان مناسب نمک در رژیم غذایی، برای حفظ سطح مایعات بدن، ضروری است. اما اضافه کردن نمک به رژیم غذایی، از طریق نمک‌پاش یا فراورده‌هایی که بانمک زیاد نگه‌داری می‌شوند، باعث می‌شود که آب در داخل بدن باقی بماند و بدن آب را در داخل خودش حفظ کند، درنتیجه سدیم اضافی از بدن خارج نمی‌شود و در داخل بدن باقی می‌ماند. نهایتاً اندام‌های دیگر مانند قلب و کلیه به دلیل افزایش سدیم داخل بدن، در معرض خطر قرار می‌گیرند. افزایش نمک در رژیم غذایی، می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه و افزایش ابتلا به فشارخون شود.

نمک عامل سنگ کلیه

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی آب‌میوه‌های قوطی گازدار، احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند و کلیه‌ها را در معرض خطر بیماری‌های کلیوی قرار می‌دهند. به استفاده از این نوشیدنی‌های گازدار، آب بنوشید. همچنین می‌توانید به‌جای نوشابه‌های گازدار از انواع توت‌های منجمد، برش مرکبات، آب‌میوه‌های طبیعی، قره‌قاط ترش و یا آب انار استفاده کنید، این آب‌میوه‌ها و میوه‌های طبیعی خطر تشکیل سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی را در شما کاهش می‌دهند.

نوشیدنی‌های گازدار

سبزیجات برگ سبز

محققان دریافتند که کلسیم اگزالات می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود و کسانی که سطح این ترکیب شیمیایی، در ادرارشان بالا است،به احتمال زیاد، به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.به همین دلیل بهتر است، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، بامیه و برگ چغندر را کم‌تر مصرف کنید تا احتمال تشکیل سنگ کلیه در کلیه‌های شما کاهش یابد.

سبزیجات برگ سبز

لبنیات

مصرف لبنیات به دلیل کلسیم بالای آن‌ها، برای ساختن استخوان‌های قوی، ضروری است. اما برای کسانی که کلیه‌هایشان مستعد سنگ کلیه است، کلسیم یک دوست نیست. درواقع، باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار شده و دفع مواد زائد از کلیه‌ها با مشکل مواجه می‌شود، درنتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه ، افزایش می‌یابد.

لبنیات

غذاهای فراوری‌شده

بیش‌تر غذاهای فراوری‌شده مانند بسته چیپسی که می‌خورید، حاوی مواد تشکیل‌دهنده اصلاح ژنتیکی شده ، مانند ذرت، سویا، برنج و کلزا هستند که موجب افزایش مقاومت محصولات در برابر آفات و علف‌کش‌ها می‌شوند. اما این محصولات عملکرد کبد و کلیه را مختل می‌کنند و احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند.

غذاهای فراوری‌شده

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوش

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر