چه بخوریم تا لبخندی زیبا داشته باشیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه بخوریم تا لبخندی زیبا داشته باشیم

لبخندی زیبا با دندان‌های زیبا و سالم

مجله پزشکی و سلامتلبخندی زیبا می‌تواند جلوه جذابی به صورت دهد. به همین دلیل دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که برای داشتن لبخندی زیبا همیشه به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایید.

عواملی که شما را از لبخندی زیبا محروم می‌کنند

پوسیدگی، افتادگی، زردی و نامرتبی دندان‌ها و مشکلات لثه از یک طرف و بوی نامطلوب دهان از سوی دیگر از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند تا لبخندی زیبا به نظر نرسد و فرد مجبور شود تا لبخند خود را از دیگران مخفی نماید. اما حقیقت امر آن است که با استفاده از چند راهکار ساده در خوردن برخی مواد غذایی می‌توان همیشه لبخندی زیبا داشت.

چگونه می‌توان با حفظ بهداشت دهان و دندان ، لبخندی زیبا داشت؟

قدم اول: مصرف کم کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی

متخصصان علوم تغذیه و دندان‌پزشکان طرفدار لبخندی زیبا معتقدند که مصرف مواد قندی مانند شیرینی، شکلات، کلوچه و آب‌نبات در میان وعده‌های غذایی می‌توانند باعث بالا رفتن میزان اسیدیته دهان شوند که این امر فضای داخل دهان را برای پوسیدگی دندان‌ها و ایجاد بوی نامطبوع آماده می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای پیشگیری از این امر و داشتن لبخندی زیبا ، بعد از مصرف آن‌ها آب فراوان نوشیده شود و یا این که دهان و دندان شستشو و مسواک گردند.

قدم دوم: لبخندی زیبا در گرو دقت در نوشیدن چای

چای از جمله نوشیدنی‌هایی است که هم می‌تواند مفید و هم در صورت درست مصرف نکردن، می‌تواند باعث زردی دندان و بد بویی دهان شود. در واقع مصرف چای غلیظ و پررنگ به مقادیر زیاد در روز می‌تواند با اثر بر روی دندان‌ها باعث ایجاد پلاک‌های زردی بر روی دندان شود که در طولانی مدت ظاهر نامطلوبی در دهان ایجاد می‌نماید. علاوه بر این که چای غلیظ می‌تواند بوی نامطلوبی را نیز در دهان ایجاد نماید که در زمان لبخند یا صحبت کردن این بو به مشام می‌رسد. اما منفعت مصرف چای سبز یا سفید در بهداشت دهان و دندان‌ها و داشتن لبخندی زیبا به اثبات رسیده است. به دلیل این که این نوشیدنی‌ها مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی موسوم به پلی فنل‌ها می‌باشند که می‌توانند میزان بیماری لثه را کاهش داده و باعث بوی معطری در دهان شوند. پس توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز و یا سفید در روز بیشتر از چای سیاه استفاده شود.

لبخندی زیبا در گرو دقت در نوشیدن چای - دکتر سوشا

قدم سوم: خوردن بیشتر منابع غذایی ویتامین C برای داشتن لبخندی زیبا

کمبود ویتامین C اولین نشانه خود را بر روی لثه‌ها بر جای می‌گذارد و باعث شکنندگی و خونریزی از لثه‌ها می‌شود. متخصصان تغذیه معتقدند که دریافت کمتر از ۶۰ میلی گرم ویتامین C در روز می‌تواند با مشکلات لثه خود را نشان دهد. به همین دلیل به افرادی که دارای بیماری‌های لثه یا التهاب‌های مرتبط با آن هستند و یا لبخندی زیبا می‌خواهند ، توصیه می‌شود که روزانه حدود 100 میلی گرم ویتامین C را از راه مصرف متنوع میوه‌هایی مانند انواع مرکبات، و سبزیجاتی همچون گوجه فرنگی، کلم بروکلی و فلفل سبز دریافت دارند.

قدم چهارم: مواد غذایی تحریک کننده ترشح بزاق

بزاق دهان نقش مؤثری در حفاظت دهان از عوامل مخرب بر سلامت آن و داشتن لبخندی زیبا دارد. مطالعات علمی در زمینه دندان پزشکی نشان داده افرادی که از کودکی به مصرف پنیر در رژیم غذایی خود اهمیت داده‌اند کمتر دچار مشکلات دهان و دندان و از جمله پوسیدگی دندان شده‌اند. علت این امر آن بوده که پنیر می‌تواند میزان جریان بزاق را در دهان افزایش دهد و همین امر منجر به حفاظت دهان از رشد عوامل مخرب در درونش شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای داشتن دهانی سالم و لبخندی زیبا ، حتماً در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود پنیر مصرف نمایید.
البته مصرف مواد خشک و چسبناک مانند انجیر خشک، آب‌نبات، توت و کشمش با وجود این که می‌توانند تا حدی باعث تحریک ترشح بزاق شوند، اما به دلیل این که به دندان‌ها می‌چسبند، توصیه می‌شود که حتماً همراه با مواد غذایی پاک کننده سطح دندان مانند سیب استفاده شوند.

قدم پنجم: سیب عامل لبخندی زیبا

سیب از جمله میوه‌هایی است که نقش‌های بسیاری برای سلامتی و داشتن لبخندی زیبا دارد که یکی از نقش‌های بارز آن درخشندگی و زیبایی دندان‌ها و معطر کردن دهان می‌باشد. اگرچه برخی برای معطر کردن دهان از آدامس‌های بدون قند برای مدت کوتاهی استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که سیب نتایج بهتری در این زمینه به ارمغان می‌آورد.

توصیه نهایی برای داشتن لبخندی زیبا

در مجموع برای این که بتوانید یک لبخند زیبا داشته باشید که معرف سلامت دهان و دندان شما نیز باشد، سعی کنید مواد قندی کمتر مصرف کنید. چای سبز یا سفید بنوشید. منابع غذایی حاوی ویتامین C بیشتر استفاده نمایید. در رژیم غذایی خود مصرف پنیر را فراموش نکنید و حتماً روزی یک عدد سیب میل نمایید.

توصیه نهایی برای داشتن لبخندی زیبا - دکتر سوشا

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر