چرا کودکان چاق می شوند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چرا کودکان چاق می شوند؟

علت‌های اصلی چاق شدن کودکان چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : چاقی امروزه معضلی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت در حال گسترش در بین اقشار مختلف جامعه می‌باشد. متأسفانه آمارهای جهانی نشان می‌دهند که شیوع چاقی در بین کودکان هم روزبه‌روز در حال افزایش است. به طوری که 31 درصد کودکان آمریکایی و حدود 40 درصد کودکان در کشورهای اروپایی دچار عارضه اضافه وزن و چاقی می‌باشند. در کشور ما نیز به تدریج شیوع میزان کودکان چاق در خانواده‌ها رو به افزایش است که ناشی از تغییر شیوه زندگی به سمت زندگی شهرنشینی و استفاده از غذاهای آماده می‌باشد. همچنین مقاله ای با عنوان چگونه از چاقی در کودکان پیشگیری کنیم؟ را قبلا نوشته بوده ایم که توصیه میکنم این مقاله را دنبال کنید.

مواد غذایی تأثیر گذار بر چاق شدن کودکان

مطالعات علمی محققان نشان داده که مصرف برخی مواد غذایی مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ کنتاکی و سرخ شده، ساندویچ‌ها و غذاهای آماده، نوشیدنی‌های شیرین، شکلات‌ها و شیرینی‌ها از جمله پرمصرف‌ترین مواد غذایی در نزد کودکان مبتلا به اضافه وزن و چاق می‌باشند. البته متخصصان تغذیه بر این باورند که مواد غذایی به خودی خود توانایی چاق کردن بدن کودکان را ندارند. برای مثال، سیب زمینی برای کودکان می‌تواند منبع خوبی از کربوهیدرات و ویتامین‌های گروه B باشد، اما زمانی که با روغن سرخ شود و به صورت چیپس یا سیب زمینی سرخ کرده درآید، تعادل انرژی آن به هم می‌خورد و باعث می‌شود تا انرژی بیش از نیاز به بدن کودک برسد. از سوی دیگر طعم غذاهای سرخ کرده هم عامل دیگری است که منجر به زیاد خوردن مواد غذایی در بین کودکان می‌شود.مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان داده است که اکثر کودکان مصرف غذاهای سرخ کرده را به غذاهای پخته و آب‌پز ترجیح می‌دهند. پس اگر والدین، به کودک خود غذاهای سرخ کرده بیشتر بدهند، این امر باعث می‌شود تا کودک آن‌ها به راحتی مستعد به اضافه وزن و چاقی شود.

مواد غذایی تأثیر گذار بر چاق شدن کودکان

فاکتورهای دیگر در بروز چاقی کودکان

عامل مهم دیگر مستعد کننده چاقی در نزد کودکان، مزه مواد غذایی است. طبیعتاً کودکان مواد غذایی را بر حسب مزه آن دوست خواهند داشت. مطالعات وسیع متخصصان تغذیه در دنیا نشان داده است که کودکان به مزه شیرین بسیار تمایل دارند و به همین دلیل، تمایل به مصرف شیرینی، آب‌نبات و شکلات در بین کودکان بسیار بالا می‌باشد. از دیدگاه فیزیولوژیکی اگر کودک فعالیت بدنی بالایی داشته باشد، حتی تمایل زیاد او به مواد غذایی شیرین باعث چاقی مفرط او نمی‌شود، اما معضل زمانی است که کودک به خاطر شیوه زندگی خاص و کم تحرکی که دارد، انرژی دریافتی از این مواد غذایی را نسوزاند و نهایتاً باعث اضافه وزن و چاقی در او شود.

تمایل زیاد کودکان به مصرف تنقلات در حجم زیاد و عدم رغبت به مصرف وعده‌های غذایی اصلی نیز از جمله مواردی است که باعث بروز چاقی در کودکان می‌شود. به طوری که مطالعات علمی نشان داده است که کودکان چاق تقریباً در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که والدین و اعضای خانواده چندان به مصرف منظم وعده‌های اصلی غذایی اهمیت نمی‌دهند.

جلوگیری از چاقی کودکان

در مجموع راه حل اصلی برای پیشگیری و کنترل چاقی در کودکان، توجه زیاد به وضعیت تغذیه کودکان و ترغیب آن‌ها به انجام فعالیت‌های بدنی و یا بازی‌های فیزیکی می‌باشد. در این راستا والدین نقش کلیدی را بازی می‌کنند و متخصصان تغذیه بر این باورند که اگر والدین سعی کنند از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع پیروی نمایند، کودکانشان نیز از آن‌ها پیروی خواهند کرد و وزنشان بالا نخواهد رفت.

از سوی دیگر والدینی که دارای فرزندی در سنین کودکی هستند و یکی یا هر دو دچار اضافه وزن و چاقی می‌باشند، باید توجه نمایند که اگر شیوه غذا خوردن و زندگی خود را در جهت کاهش وزن عوض نکنند، امکان آنکه فرزند آن‌ها هم در سنین نوجوانی و جوانی دچار اضافه وزن و چاقی شود، بسیار بالا خواهد بود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر