مواد غذایی سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب

سلامت قلب و میزان پتاسیم

مجله پزشکی و سلامتمصرف غذاهای حاوی پتاسیم در رژیم غذایی ، برای سلامت قلب و پیشگیری از بروز بیماری‌های عمومی قلب ضروری است. سطح پتاسیم بیش از حد بالا یا پایین می‌تواند موجب اختلالات ریتم قلب و یا ایست قلبی شود. افزایش میزان پتاسیم رژیم غذایی می‌تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کند. دریافت میزان ناکافی پتاسیم ، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (ریتم نامنظم قلب) ، را افزایش می‌دهد. با توجه به تحقیقات ، برای حفظ سلامت قلب و بدن ، هر فردی باید روزانه 4700 میلی‌گرم پتاسیم دریافت کند ، در صورتی که رژیم غذایی هر فردی به طور میانگین حاوی 2640 میلی گرم پتاسیم است. بعضی از میوه‌ها، سبزیجات و آجیل‌ها حاوی میزان بیشتری پتاسیم هستند. برای حفظ سلامت قلب خود ، از این مواد غذایی سرشار از پتاسیم استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم و سلامت قلب

بسیاری از مواد غذایی سرشار از پتاسیم بوده و برای سلامت قلب مناسب هستند.تعدادی از این مواد غذایی سرشار از پتاسیم عبارت‌اند از:

سبزیجات و سلامت قلب

• سیب زمینی متوسط حاوی 926 میلی گرم پتاسیم
• سیب زمینی شیرین متوسط حاوی 540 میلی گرم پتاسیم
• 2/1 فنجان اسفناج پخته حاوی 290 میلی گرم پتاسیم
• 2/1 فنجان کدو سبز پخته حاوی 280 میلی گرم پتاسیم
• 2/1 فنجان گوجه فرنگی تازه حاوی 210 میلی گرم پتاسیم

حبوبات و آجیل

• نصف فنجان سویا پخته شده حاوی 440 میلی گرم پتاسیم
• 2/1 فنجان عدس پخته شده حاوی 370 میلی گرم پتاسیم
• نصف فنجان لوبیا قرمز پخته شده حاوی 360 میلی گرم پتاسیم
• نصف فنجان نخود خرد شده و پخته شده حاوی 360 میلی گرم پتاسیم
• یک سوم فنجان بادام ، حاوی 310 میلی گرم پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب

میوه‌ها و سلامت قلب

• یک موز متوسط حاوی420 میلی گرم پتاسیم
• 4/1 فنجان زردآلو ، حاوی 380 میلی گرم پتاسیم
• یک پرتقال متوسط ، حاوی 237 میلی گرم پتاسیم
• 2/1 فنجان طالبی، حاوی 214 میلی گرم پتاسیم

رژیم غذایی با غذاهای سرشار از پتاسیم و سلامت قلب

شرایط رژیم غذایی به خصوص مصرف غذاهای غنی از پتاسیم به سلامت قلب و بهبود بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا کمک می‌کند. رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مقدار کمتری چربی و نمک باشد برای حفظ سلامت قلب مناسب است.این رژیم غذایی غنی از پتاسیم بوده و بهترین فایده را برای سلامت قلب دارد. میوه و سبزیجات نه تنها برای کاهش فشار خون مناسب است ، بلکه برای حفظ تناسب اندام نیز بسیار مفید می‌باشد.

پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی پس از یائسگی

علاوه بر این که یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم موجب کنترل فشار خون و تثبیت سلامت قلب می‌شود ، تأثیر زیادی روی کاهش خطر سکته مغزی دارد. محققان با نگاهی به رژیم غذایی بیش از 90000 زن (79-50 سال)، دریافتند که احتمال سکته مغزی در افرادی با رژیم غذایی حاوی پتاسیم ، 16-12% پایین‌تر است. فواید مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم بسیار بیشتر از مکمل آن است.

کنترل فشار خون با رژیم غذایی حاوی پتاسیم

امروزه علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده، فشار خون بالا (یک عامل خطر برای سکته قلبی) ، سکته مغزی و نارسایی قلبی است. به همین دلیل کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب از مهم‌ترین برنامه‌های جهانی است. فشار خون طبیعی باید برابر یا زیر 80/120 میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا نیز فشار خونی است که بیش از 90/140 میلی متر جیوه باشد. برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی باید مواد غذایی مانند سیب زمینی، سویا، موز، پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کنترل فشار خون با رژیم غذایی حاوی پتاسیم

آیا شما مواد غذایی سرشار از پتاسیم را مصرف می‌کنید؟

اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات است ، مشکل کلیوی ندارید (زیرا کلیه‌ها نقش زیادی در تنظیم میزان پتاسیم بدن دارند) و از داروی خاصی استفاده نمی‌کنید ، نباید نگران میزان پتاسیم دریافتی از رژیم غذایی‌تان باشید. بیماران کلیوی باید راجع به مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی پتاسیم با پزشک مشورت کنند ، زیرا ممکن است سلامت قلب و بدن آن‌ها به خطر بیفتد. از آنجایی که میزان پتاسیم بدن ، تأثیر مستقیمی روی سلامت قلب دارد ، اگر ورزش‌های استقامتی می‌کنید و میزان تعریق بدن شما بسیار زیاد است ، مقدار زیادی از پتاسیم بدنتان را از طریق تعریق از دست خواهید داد و به همین دلیل باید این کمبود پتاسیم بعد از ورزش را با مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم جبران کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام
حدود ۸ سال پیش به علت تپش قلب به متخصص قلب مراجعه کردم که با اکو مشخص شد افتادگی خفیف دریچه میترال دارم. با مصرف حدود یک ماه داروی کنترل فشار خون مشکل برطرف شد. حدود یک ماه پیش مجدد با همان مشکل مواجه شدم و با مراجعه به متخصص همان درمان را ادامه دادم اما بعد از یک ماه از شروع درمان تپش قلب خفیفی ودرد خفیفی همچنان احساس میکنم. آیا موارد خاصی هست که باید رعایت کنم تا سبب تشدید بیماری نشود؟
ورزش هایی مانند دویدن و کار با وزنه مشکل ساز است در این مورد یا مشکلی ندارد؟ با سپاس

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
ضمن سلام و روز بخیر کاربر گرامی، کسانی که به افتادگی دریچه میترال مبتلا هستند، حتی در حالت خفیف، باید حد اقل دوسال یکبار به پزشک مراجعه کنند تا قلب آنها به صورت کامل چکاپ شوند. اگر به سلامتی خود اهمیت میدهید، بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید تا مجددا مورد معاینه قرار گیرید. پزشک با بررسی شرایط شما تعیین میکند که آیا مجار به انجام این فعالیت ها هستید یا خیر. به طور کلی، شما باید از مصرف الکل، کافئین، سیگار و مواد مخدر دوری کنید. همچنین بسیار مهم است که خودتان شناسایی کنید که چه شرایطی باعث وخامت حال شما میشود و از آنها دوری کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر