کمبود ویتامین D باعث افزایش سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) می‌شود

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کمبود ویتامین D باعث افزایش سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) می‌شود

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : IBS یا سندرم روده تحریک پذیر ، اختلالی در روده بزرگ است که با درد شکم ، نفخ ، اسهال و یبوست مداوم همراه است. محققان ، در این مطالعه دریافتند که ۸۲% از شرکت‌کنندگان که مبتلابه سندرم روده تحریک پذیر بودند ، دچار کمبود ویتامین D نیز هستند و آن‌هایی که دچار کمبود شدید ویتامین D بودند ، علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر نیز در آن‌ها شدیدتر بود.
در حال حاضر ، نمی‌توانیم ادعا کنیم که علت سندرم روده تحریک پذیر ، کمبود ویتامین D است اما با توجه به شواهد و دلایل ، می‌توانیم بگوییم که افزایش سطح ویتامین D در بدن ، سلامت عمومی روده را افزایش داده و به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند.

تغذیه نادرست ، ریشه بیماری‌ها و سندرم روده تحریک پذیر

اگر از علایمی مانند نفخ معده، گاز روده و درد شدید شکم رنج می‌برید و یا مکرراً به دستشویی می‌روید ، مصرف یک تکه فیله سالمون و گرفتن حمام آفتاب می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند! یک مطالعه جدید که در مجله مطالعات روده و معده منتشرشده است ، ادعا می‌کند شما نیز ممکن است این علائم را تجربه کرده باشید ، چراکه حدود ۷۵% آمریکایی‌ها و ۸۰% ایرانی‌ها ، کمبود ویتامین D دارند و دریافت مقدار کافی از این ویتامین ، می‌تواند به تسکین علائم فوق کمک کند. همان‌طور که می‌دانید علت بسیاری از بیماری‌ها ریشه در تغذیه دارند و کمبود مواد مغذی ، می‌توانند مشکلاتی برای سلامتی انسان‌ها ایجاد کنند.

ارتباط ویتامین D با بیماری‌ها

سطوح ویتامین D در بدن ، با بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است. همان‌طور که قبلاً ثابت‌شده بود ، کاهش سطح ویتامین D در بدن با IBD (بیماری التهابی روده) و سرطان روده بزرگ نیز مرتبط است.

مکانیسم ارتباط ویتامین D با بیماری‌های روده‌ای و سندرم روده تحریک پذیر

یک توضیح احتمالی برای اثر این ماده مغذی بر روده وجود دارد و آن، این‌که در سراسر روده بزرگ، گیرنده‌های ویتامین D وجود دارند که به تنظیم التهاب روده کمک می‌کنند. همچنین ازآنجا که ، افراد مبتلابه سندرم روده تحریک پذیر ، اکثراً دچار افسردگی هستند و ویتامین D ، نقش مهمی در تولید سروتونین (هورمون سرخوشی و لذت) دارد ، به همین دلیل ، ممکن است از این طریق نیز ، بر این بیماری اثرگذار باشد.
در حال حاضر ، موسسه پزشکی ، توصیه می‌کند که بزرگ‌سالان ، روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند. البته ازآنجا که در این مطالعه ، شرکت‌کنندگان ، در روز ۳۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت می‌کردند ، برخی از پزشکان با مقدار توصیه‌شده توسط موسسه پزشکی ، مخالف هستند و بیان می‌دارند که باید مقدار بیشتری از این ویتامین در روز مصرف شود یعنی حدوداً ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد.

منابع ویتامین D

شما می‌توانید ویتامین D را از طریق غذا ، نور خورشید و یا مکمل‌های غذایی دریافت کنید.

غذاهای غنی از ویتامین D

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد ، ساردین و ماهی تن ، تخم‌مرغ ، جگر ، قارچ و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر ، ماست ، شیر بادام و غلات ، همگی از منابع غذایی حاوی ویتامین D هستند. شما می‌توانید با مصرف ۳ اونس (۸۵ گرم) فیله ماهی آزاد ، ۴۴۷ واحد، ویتامین D دریافت کنید. البته به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی ، به‌تنهایی نمی‌تواند مقدار ویتامین D موردنیاز شمارا تأمین کند.

مکمل ویتامین D

از آن جا که اکثر مردم ، کمبود ویتامین D دارند ، کارشناسان پزشکی معتقدند که ، حتماً در طول فصل زمستان که نور خورشید برای ساخت ویتامین D کافی نیست ، باید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کرد. بدین منظور، روزانه ۱۵۰۰ واحد کوله کلسیفرول (ویتامین D۳) مصرف کنید.

مکمل ویتامین D

نور خورشید

در ماه‌های گرم سال ، نور خورشید ، بهترین منبع ویتامین D است. بنابراین سعی کنید ، روزانه ۱۰ دقیقه زیر نور متوسط خورشید ، بالباس کم ، قرار بگیرید به طوری که دست‌ها تا آرنج و پاها تا زانو در زیر نور باشند. به خاطر داشته باشید که در این زمان ، نباید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. شما با این روش می‌توانید ، حدود ۱۰٬۰۰۰ واحد ویتامین D، یعنی بیش از سهمیه روزانه‌تان دریافت کنید. البته در زمستان ، این مسئله امکان‌پذیر نیست ، چراکه مقدار اشعه U.V برای نفوذ به پوست ، کافی نیست.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر